Permalänk

Strömförbrukning vid idle

Hejsan! Jag håller på att välja delar till en server/NAS som kommer idla typ 95% av tiden. Således har jag alltså inga höga krav på varken prestanda eller strömförbrukning vid load, eftersom det är så liten del av tiden. Vad jag däremot har krav på är strömförbrukningen vid vila.

Förenklat antar jag att det är så att ju nyare desto strömsnålare vid vila. Här hade det varit trevligt med lite siffror på hur stora skillnader det faktiskt är på de olika generationerna, allt ifrån Nehalem till Kaby Lake. Helt fördomsfullt antar jag också att vi kan utesluta AMD ur leken i det här avseendet.

Om det är okej så pingar jag @Yoshman här - jag är nästan säker på att du skrev i en tråd för längesen att Haswell och senare drar <1 W i idle. Låter ju nästan för bra för att vara sant i mina öron, det skulle vara väldigt trevligt med ett bekräftande, och eventuellt förtydligande.

Hur stor roll spelar processorns TDP? Antal kärnor? Stockfrekvens? Drar en överklockad processor mer även i vila? Kan man sänka en upplåst processors stömförbrukning vid vila genom att klocka ner den? Är det någon skillnad i idle-förbrukning mellan Xeon- och Core-modeller?

Tacksam för svar

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Om det är okej så pingar jag @Yoshman här - jag är nästan säker på att du skrev i en tråd för längesen att Haswell och senare drar <1 W i idle. Låter ju nästan för bra för att vara sant i mina öron, det skulle vara väldigt trevligt med ett bekräftande, och eventuellt förtydligande.

Mer eller mindre alla processorer drar otroligt lite när dom väl ligger i idle. Då är det snarare kringliggande komponenter som drar ström vid dessa tillfällen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Mer eller mindre alla processorer drar otroligt lite när dom väl ligger i idle. Då är det snarare kringliggande komponenter som drar ström vid dessa tillfällen.

Hmm vad är det då som är den huvudsakliga strömboven? Moderkort? Fler RAM-stickor? Går det att få ner strömförbrukningen genom att välja ett mindre moderkort, med färre expansionsmöjligheter, eller helt enkelt, ett nyare moderkort?

Om man läser SweClockers processorrecensioner så drar ju samtliga system ca 30 W vid väggen vid ingen belastning. Det är ju rätt mycket om man nu förutsätter att processorn endast står för 1 W.

Tycker det är intressant.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Hmm vad är det då som är den huvudsakliga strömboven? Moderkort? Fler RAM-stickor? Går det att få ner strömförbrukningen genom att välja ett mindre moderkort, med färre expansionsmöjligheter, eller helt enkelt, ett nyare moderkort?

Om man läser SweClockers processorrecensioner så drar ju samtliga system ca 30 W vid väggen vid ingen belastning. Det är ju rätt mycket om man nu förutsätter att processorn endast står för 1 W.

Tycker det är intressant.

Det är väl snarare så att det är summan av alla delar som driver upp det. När det gäller idle så är det nog inte mycket man kan vinna genom att skippa att använda något.

Ska du bygga eget och har tid och ork att göra det finns ju alltid möjligheten att köpa något du kan underklocka och undervolta. Men eftersom det mest gäller idle så är nog det bästa valet att köpa vad som helst som inte heter X99. Ryzen är väldigt strömsnål så det är också ett bra alternativ.

Vad hade du tänkte dig stoppa i NASen?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl snarare så att det är summan av alla delar som driver upp det. När det gäller idle så är det nog inte mycket man kan vinna genom att skippa att använda något.

Ska du bygga eget och har tid och ork att göra det finns ju alltid möjligheten att köpa något du kan underklocka och undervolta. Men eftersom det mest gäller idle så är nog det bästa valet att köpa vad som helst som inte heter X99. Ryzen är väldigt strömsnål så det är också ett bra alternativ.

Vad hade du tänkte dig stoppa i NASen?

Det billigaste jag kan få tag på som ändå är strömsnålt vid vila och har ECC-stöd. Är egentligen bara det jag står och väger mellan - hur strömsnålt det är vid idle och hur billigt det är. Vad det drar under load bryr jag mig inte om. Jag klarar mig egentligen på en en slö dual-core, Ryzen är alldeles för dyrt och alldeles för overkill. Blir nog nåt begagnat.

Är det alltså så att en underklockad/-voltad processor drar mindre även i idle? Om det verkligen är så att en modern entusiastprocessor drar <1 W i idle så har jag ju svårt att se hur man kan minska det ytterligare. Och vad är det som gör att X99 drar mer i idle? Extra funktionalitet?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Det billigaste jag kan få tag på som ändå är strömsnålt vid vila och har ECC-stöd. Är egentligen bara det jag står och väger mellan - hur strömsnålt det är vid idle och hur billigt det är. Vad det drar under load bryr jag mig inte om. Jag klarar mig egentligen på en en slö dual-core, Ryzen är alldeles för dyrt och alldeles för overkill. Blir nog nåt begagnat.

Är det alltså så att en underklockad/-voltad processor drar mindre även i idle? Om det verkligen är så att en modern entusiastprocessor drar <1 W i idle så har jag ju svårt att se hur man kan minska det ytterligare. Och vad är det som gör att X99 drar mer i idle? Extra funktionalitet?

Ja, det där med <1 W stämmer inte riktigt. Eller jo, det gör det men bara i vissa C-states. Haswell var ju den första processorn på länge som fick helt nya C-states, det som även påverkade alla nätaggregatstillverkare att visa upp info om det klarade den låga spänningen i idle.

Sitter man i Windows med inget annat igång landar nog förbrukningen på 5W någonstans (med Haswell). Kikar man däremot på laptopkomponenter och deras mycket mer tajtare integration med resterande hårdvara, då finns U-modellernas C-state S0ix tillgängligt som är betydligt aggressivare.

Så visst, du kan få ner strömförbrukningen och temperaturen något även med undervoltning men det gäller då desktop. X99 drar mer på grund av flera anledningar, bland annat andra spänningar, en stor minneskontroller och en större monolitisk design. Tomshardware har mätt upp ~15W på 5960X exempelvis.

Om man orkar gräva lite finns det siffror i Intels dokument om 7000-serien. (Sida 92 och framåt)
https://www-ssl.intel.com/content/www/us/en/processors/core/7...

Visa signatur