SweClockers läsarundersökning inför Computex 2017

Permalänk

Hur utser ni vinnaren? Såg inga användarnamn frågor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Skitlaptop, musplattan klickade (av vidröring med handflatan) innan jag skrivit klart... Mitt namn står inte med längst ner, jag skrev om Dator i bilen. Nu inaktiveras drivrutinen.

Jag har även använt Optisk läsare senaste veckan (upprepade gånger) Först så installerade jag ett nytt spel på min Amiga 1200, sen installerade jag Windows 98 på en av mina retro PC (dock bara för att kopiera skivan till hårddisk för snabbare installation) och sen bränt en skiva med framförallt nätverksdrivrutiner och men även allt annat tänkbart för till nyinstallerad retroburk som ej har USB, visst kan jag ta hårddisken och använda med en PATA->USB men går så fort att bränna en skiva ändå (och beroende på läsaren i retroburken så går det använda RW skivor).

Optisk läsare är en nödvändighet för mig! Har köpt mig en Blu-raybrännare och Cyberlink DvD mjukvaran. Det är riktigt skönt och kul att kunna spela upp Blu-rayfilmer direkt från datorn till min jätteskärm, särskilt eftersom jag varken har någon PS4, Xbone eller dedikerad blu ray/dvd spelare Näst bästa köpet till datorn jag gjort efter SSD.

Sitter likt dig också på en del skivor med retroinnehåll och liknande som används någon gång ibland. Sen har jag ett par gamla ide läsare sparade i garderoben också som kan vara bra att ha till att hjälpa någon annan med bekymmer.

Diskettenhet gav jag upp på för något år sedan när jag äntligen tog tag i och säkerhetskopierade fem-sex hundra disketter från 90 talets början och framåt! Usch. Men det var skönt att slänga den bunten när jag var klar! Idag är diskettenheten tyvärr död, men likabra det ty rädslan över att någon med en fet bunt disketter på vinden skulle komma på mig har gått över.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av trickeh2k:

Så här blir det alltid när kreti och pleti ska sätta ihop en enkät... Jag får lätt slaganfall av enkäter som dessa... merparten var ok, men många frågor saknade en mängd alternativ och kändes skrivna på en kafferast. Uppskattade dock humorn i att alternativet för användandet av optisk läsare hade ett fint spann på ett år sedan och sedan var nästa mer än sju år sedan

Som jag förstått jobbar du med marknadsundersökningar, så du får gärna skicka PM till "kreti och pleti" så jag kan ta dina synpunkter vidare till nästa gång.

När det kommer till vissa frågor håller jag med om att det borde finnas fler/andra svarsalternativ, men förutom sista frågan ska undersökningen vara identisk på alla sajter inom EHA och då kan jag inte ändra något när den första publicerats på ett språk. Samtidigt tycker inte att någon fråga är direkt dålig från vårt perspektiv, då de ger oss ännu ett underlag vi kan använda i vår redaktionella planering.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Angående RGB-belysning så skulle jag velat ha ett svarsalternativ som reflekterar "vill inte behöva betala för en onödig funktion jag aldrig använder". Fick svara att jag hatar det, då det kom närmast, och var det enda alternativ som indirekt betyder "sluta upp med det, tack!".

Det fanns ju ett alternativ i stil med "Jag hatar det och hoppas att trenden dör ut snart"

Sedan så ar det ju knappast som att ALLT har RGB, finns ju ett stort urval produkter även för dig som inte vill ha der.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Det fanns ju ett alternativ i stil med "Jag hatar det och hoppas att trenden dör ut snart"

Sedan så ar det ju knappast som att ALLT har RGB, finns ju ett stort urval produkter även för dig som inte vill ha der.

Ja, det jag valde, men att kalla det jag tycker om klabbet för hat är väl lite väl starkt. Det är bara en för mig fullständigt meningslös funktion, som jag i slutändan måste betala för och lägga onödigt och ofta oproportionellt stort arbete på att stänga av (läs: installera nån bloatad managerprogramvara som enbart används för den operationen), och därmed helst skulle slippa från första början.

Nej givetvis har inte precis allt RGB-belysning, men en tillräckligt stor andel i premiumsegmentet för att jag ska tycka det är för mycket. Känns lite surt att börja välja bort i övrigt bra produkter på en sån skitsak.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, det jag valde, men att kalla det jag tycker om klabbet för hat är väl lite väl starkt. Det är bara en för mig fullständigt meningslös funktion, som jag i slutändan måste betala för och lägga onödigt och ofta oproportionellt stort arbete på att stänga av (läs: installera nån bloatad managerprogramvara som enbart används för den operationen), och därmed helst skulle slippa från första början.

Nej givetvis har inte precis allt RGB-belysning, men en tillräckligt stor andel i premiumsegmentet för att jag ska tycka det är för mycket. Känns lite surt att börja välja bort i övrigt bra produkter på en sån skitsak.

Men då kanske "skulle inte vilja betala ner för det" vore mer för dig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Optisk läsare är en nödvändighet för mig! Har köpt mig en Blu-raybrännare och Cyberlink DvD mjukvaran. Det är riktigt skönt och kul att kunna spela upp Blu-rayfilmer direkt från datorn till min jätteskärm, särskilt eftersom jag varken har någon PS4, Xbone eller dedikerad blu ray/dvd spelare Näst bästa köpet till datorn jag gjort efter SSD.

Sitter likt dig också på en del skivor med retroinnehåll och liknande som används någon gång ibland. Sen har jag ett par gamla ide läsare sparade i garderoben också som kan vara bra att ha till att hjälpa någon annan med bekymmer.

Diskettenhet gav jag upp på för något år sedan när jag äntligen tog tag i och säkerhetskopierade fem-sex hundra disketter från 90 talets början och framåt! Usch. Men det var skönt att slänga den bunten när jag var klar! Idag är diskettenheten tyvärr död, men likabra det ty rädslan över att någon med en fet bunt disketter på vinden skulle komma på mig har gått över.

Jag har måhända lite optiska läsare i ett av mina skåp i garaget/verkstaden (två lager djupt) Till mitt försvar så samlar jag på äldre datorer från 70-talet uppåt (Framförallt Commodore/Amiga men även allt annat samt x86) Sen att jag har en verkstad (byggt i garaget) där jag renoverar/lagar/uppgraderar gamla datorer då allt från vanlig recap och lagning av moderkort efter läckande batterier, till felsökning med oscilloskop och ombyggnationer men sedan håller jag även på med egna projekt för allahanda lösningar så allt från 8bit ISA RAM brädor till enkla portswitchar etc så har mycket reservdelar/komponenter, blir mycket Commodore maskiner som hamnar på operationsbordet under kolven från andra dock (det här är en hobby dvs inte mitt jobb så allt görs i mån av tid)

Men jag använder som du även optiska läsare på moderna maskiner och har även jag en BD brännare
Dock använder jag fortfarande diskettstationer till viss mån på äldre maskiner men har börjat gå över till floppyemulatorer (hårdvara), för ett par år sedan skulle jag arkivera ca 3000st DD Amiga disketter (även formatera och sortera) och blev rätt besviken över resultatet då endast 30% fungerade felfritt

Ush nu blev det som vanligt så fort jag börjar skriva om retro... Alldeles för mycket text som stör tråden xD Ursäkta

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Angående RGB-belysning så skulle jag velat ha ett svarsalternativ som reflekterar "vill inte behöva betala för en onödig funktion jag aldrig använder". Fick svara att jag hatar det, då det kom närmast, och var det enda alternativ som indirekt betyder "sluta upp med det, tack!".

Jag vill ha alternativet "Bara det går att stäng av när datorn är avstängd". Min Asus ROG c6h har bara valet att stänga av hela RGB-funktionen, väljer man ha det på lyser den även med datorn avstängd, man borde kunna välja Disabled, Enabled och Enabled when powered on

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker att på frågan om kylning så borde det vara uppdelat på vattenkylningen om man använder AIO eller Customloop, är ju en jävla skillnad trots allt. Typ som att jämföra intel stockkylare och en phanteks.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Som jag förstått jobbar du med marknadsundersökningar, så du får gärna skicka PM till "kreti och pleti" så jag kan ta dina synpunkter vidare till nästa gång.

När det kommer till vissa frågor håller jag med om att det borde finnas fler/andra svarsalternativ, men förutom sista frågan ska undersökningen vara identisk på alla sajter inom EHA och då kan jag inte ändra något när den första publicerats på ett språk. Samtidigt tycker inte att någon fråga är direkt dålig från vårt perspektiv, då de ger oss ännu ett underlag vi kan använda i vår redaktionella planering.

Om den måste vara identisk och ni har hållit er till samma enkät är det mer förståeligt, däremot mer oroväckande om man faktiska ska använda resultat till något seriöst med vinklade svarsalternativ och en avsaknad av alternativ får flertalet frågor. Har varit led om en del skräckexempel där kund prompt ska ha det på ett visst sätt trots att datan kommer bli direkt felaktig. Vet inte om det är någon större idé med feedback om det ändå inte är ni självs som har konstruerat frågorna och svaren. Ska ni göra en egen i framtiden får ni väl hojta till. Ett enkelt tips är dock att testa enkäten på några människor utanför er arbetsplats för feedback samt att alltid i den mån det är möjligt täcka upp med "vet ej" som alternativ. Fanns många frågor där jag och andra fick ta ett alternativ som var så nära som möjligt eller en halvsanning beroende på hur man tolkar svaret och frågan.

Felaktig information är värre än ingen information alls!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@trickeh2k Det finns absolut en idé med feedback, annars skulle jag väl inte öppna för att ta det vidare till nästa gång? Jag är uppriktig när jag ber om feedback då vi kan vara med och utforma enkäterna framöver. Vi har i omgångar fått kritik om hur dåliga undersökningarna är, men det är ofta opreciserat och sällan konstruktivt. Om du vill bidra till att göra framtida undersökningar bättre är det bara att du kontaktar mig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@trickeh2k Det finns absolut en idé med feedback, annars skulle jag väl inte öppna för att ta det vidare till nästa gång? Jag är uppriktig när jag ber om feedback då vi kan vara med och utforma enkäterna framöver. Vi har i omgångar fått kritik om hur dåliga undersökningarna är, men det är ofta opreciserat och sällan konstruktivt. Om du vill bidra till att göra framtida undersökningar bättre är det bara att du kontaktar mig.

Ok. När jag får en lucka över på jobbet så skickar jag lite feedback på enkäten!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

När det gäller bildskärm:
- Jag skulle inte acceptera en skärm med mindre än 100 PPI och vill gärna ha en bra bit högre än så. Storlek och antal pixlar fanns som val, men inte pixeltäthet.
- Färgåtergivning har flera dimensioner: termen "HDR" när man säljer skärmar brukar bara betyda att skärmen accepterar signaler med en större färgrymd än sRGB, t.ex. Adobe RGB, DCI-P3 eller P3 med samma gamma som sRGB (vad Apple använder). Men sen gäller det att skärmen klarar av att visa dessa färger också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kul motiveringsfråga! Jag lade ett förslag som jag själv och flera andra i min umgängeskrets är väldigt intresserad utav.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gylldevik:

Hur utser ni vinnaren? Såg inga användarnamn frågor?

Skickades från m.sweclockers.com

Det står ju längst ner i enorm text att du måste ange ditt användarnamn i samma box som svaret på sista frågan.

Permalänk
Medlem

Kul tävling, inte för jag tror jag vinner men om jag skulle göra det så vore det en riktigt skön uppgradering från mitt 270x

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Det står ju längst ner i enorm text att du måste ange ditt användarnamn i samma box som svaret på sista frågan.

Hahahaha ja de sket sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

@gylldevik: Läste ditt inlägg nu och blev osäker på om jag skrev mitt användarnamn när jag svarade på enkäten i torsdags. Vet att jag läste att man skulle det, men tror inte jag gjorde det. Jag som kom med ett så bra förslag på vad de skulle kunna göra...... FACEPALM
Verkar inte som att Response Editing är på. Står bara att jag redan har svarat på undersökningen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

@gylldevik: Läste ditt inlägg nu och blev osäker på om jag skrev mitt användarnamn när jag svarade på enkäten i torsdags. Vet att jag läste att man skulle det, men tror inte jag gjorde det. Jag som kom med ett så bra förslag på vad de skulle kunna göra...... FACEPALM
Verkar inte som att Response Editing är på. Står bara att jag redan har svarat på undersökningen.

Yup, kände att jag fick till de bra med. Feelsbadman

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det står ju längst ner i enorm text att du måste ange ditt användarnamn i samma box som svaret på sista frågan.

Skrivet av gylldevik:

Hahahaha ja de sket sig

Skickades från m.sweclockers.com

Låt oss alla (iallafall som missade det) komma överens om att det kunde varit utfört i enkäten på ett bättre sätt

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Låt oss alla (iallafall som missade det) komma överens om att det kunde varit utfört i enkäten på ett bättre sätt

Folieatt på....
Tror de gjorde så för att sen kunna skriva att ingen angav sitt användarnamn då de i själva verket inte har något 1060 kort att ge bort

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Låt oss hoppa att nästa enkät blir bättre iaf. Skickade mina synpunkter tydligare, men en sak jag missade är just det är med användarnamn på forumet. Hade man bara valt att avsluta enkäten med ett öppet svar där man angav sitt användarnamn hade man sluppit problemet med folk som missat att ange det (har själv gjort det tidigare vid ett par tillfällen).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Missade också användarnamnet... Vissa frågor var skumt utformade, särskilt den om ssd-enheter. Man kunde enbart svara på antingen SATA eller M.2, så mitt "nej" fick hamna på en av dem Sen lämna resterande storlekar tomma.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Jahopp, då var den inskickade, bara att ställa sig vid brevlådan & vänta

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hade man bara valt att avsluta enkäten med ett öppet svar där man angav sitt användarnamn hade man sluppit problemet med folk som missat att ange det (har själv gjort det tidigare vid ett par tillfällen).

För egen del unnar jag dem att kunna sålla bort ett antal tävlings-förslag bara på att deltagaren inte kunde läsa instruktionerna.
Less work!

Permalänk
Medlem

Roligaste surveyn någonsin. Kan bero på ett visst intresse..

Ofta får man svara på tråkiga grejer ju.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

För egen del unnar jag dem att kunna sålla bort ett antal tävlings-förslag bara på att deltagaren inte kunde läsa instruktionerna.
Less work!

De behöver ju fortfarande läsa igenom alla bidrag oavsett så det sparar nog väldigt lite tid, dessutom tror jag snarare att folk glömmer än att de är inkapabla till läsförståelse. Finns ju ingen anledning till att inte inkludera ett bättre alternativ för att folk ska bli bättre på att komma ihåg att skriva med sitt nick.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Blev "bananas"! Error meddelande när jag skickade in så vet inte om mitt kom med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Tay aint Tay without beer" - Gromnir

Permalänk
Medlem

Trevlig variant på "tävling", men jag mår lite dåligt så fort jag ser en enkät som inte går att dra några egentliga slutsatser ifrån och saknar möjlighet att framställa någon form av statistik som kan anses trovärdig. Det får väl alltid tas i beaktande att viss skevhet förekommer, men dessa ska inte bero på enkätens utformning i och med begränsande svarsalternativ eller misstolkning hos respondenter i och med otydligt formulerade frågor/svarsalternativ.

Jag förstår att det är ett smidigt sätt att få en snabb uppfattning om urvalets tekniska-preferenser och köpvanor. Men lägg då lite krut på att den ska vara ordentligt utformad.

Kul hur som helst, även om jag framställer mig som historiens största gnällspik(när det troligen inte spelar någon roll sett till hur dessa data ska användas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Satt och funderade på något roligt ni skulle kunna hitta på men avslutade med att jag har ingen fantasi.

SLI/CF frågan så tyckte jag att det fattades svar för: "Jag har kört SLI/CF förut och kommer inte göra det igen."

Satt och letade efter det alternativet. Jag gör inte om den upplevelsen.

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER | i7 9700K | Corsair 32GB | EVGA GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW | Windows 10