Nvidia Geforce GT 1030 får specifikationer inför lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

jo, eftersom det inte finns skärmar för vanliga konsumenter med så låg nativ upplösning längre.

Jorrå! Billiga bärbara kan ha 720p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av justabit:

Jorrå! Billiga bärbara kan ha 720p

Skickades från m.sweclockers.com

768p*
Men ja, det är tragiskt. De har som tur är blivit sällsyntare på sistone.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tänk vad skönt det vore om man kunde ha så låga krav att det vore ett bra köp med detta kort. Så mycket pengar som kunnat sparas.
Men även om 1080p är en helt ok upplösning så måste allt vara maxat då.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig kalla den vanligaste upplösningen bland spelare för "sjukt låg", oavsett mina egna preferenser.

Den dagen 1440p och högre blir standard, då kanske man kan kalla 1080p för "låg", men "sjukt låg" för mig är typ 360p.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Undrar hur pass bra kortet blir för enklare spel som Dota2,CSGO och Overwatch.

Permalänk
Skrivet av THB:

Hoppas att ni testar detta, kan vara riktigt intressant att se hur pass väl kortet står mot tidigare "värstingar" som tex 680, 770/780 och liknande.

Ett passivt 1030 kan vara ett riktigt trevligt kort för en 4K HTPC och enklare gaming i 1080p.

Enklare gaming i 1080p och 4K HTPC får du en bättre upplevelse om du tittar tillbaka några generationer och köper begagnat. Kan lova att du kan hitta ett 760 för under 500kr

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av THB:

Hoppas att ni testar detta, kan vara riktigt intressant att se hur pass väl kortet står mot tidigare "värstingar" som tex 680, 770/780 och liknande.

Ett passivt 1030 kan vara ett riktigt trevligt kort för en 4K HTPC och enklare gaming i 1080p.

Skrivet av Bloodstainer:

Enklare gaming i 1080p och 4K HTPC får du en bättre upplevelse om du tittar tillbaka några generationer och köper begagnat. Kan lova att du kan hitta ett 760 för under 500kr

GTX 680-prestanda är som sagt out of the question då den sortens prestanda knappt kan nås av GTX 1050 i flera spel men möjligtvis att GTX 760-prestanda kan nås vilket vore nog så trevligt för ett kort som helt klart kommer kunna passiv-kylas.
Att dessutom få ett sprillans nytt kort samt flera års garanti för under tusenlappen är ju inte helt fel. Begagnat ger ju naturligtvis alltid mer prestanda/krona förutsatt att kortet inte plötsligt dör, då blir det helt plötsligt tvärtom.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Jorrå! Billiga bärbara kan ha 720p

Samma med plotters och liknande, det gör dom inte till en "skärm" ändå

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Är det uteslutet att det här skulle kunna bli en ersättare till 940MX i ultrabooks? Jag har för mig att det kan dra något i stil med 35 W.

Jag har ett 840MX i min nuvarande Ultrabook och det funkar för vissa typer av spel, typ Europa Universalis IV och i nödfall Civilization. Det vore trevligt med en uppdaterad version tills jag någon gång köper ny Ultrabook.

Edit: nja, 940MX verkar ligga något lägre i effekt. Hur som helst, önskemålet kvarstår!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Jag antar att minnesmängden anpassas till vad GPU-kretsen klarar av. Det är ingen idé att trycka in en massa minne om det är GPU:n som är flaskhalsen. Jag hade ett GT 530 med 2GB minne en gång, det var inte snabbare för det. Hade presterat precis likadant även om det haft 512 MB minne.

Men du förstår väl att det är bättre att kortet har mer minne än det någonsin kommer nyttja så att priset går upp helt i onödan! /s

Permalänk
Medlem

Undrar hur GT 1030 kommer stå sig mot GTX 750 / GTX 750 Ti.
Samt hur det kommer stå sig mot 600 serien, som 650, 660 och 670.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

GTX 680-prestanda är som sagt out of the question då den sortens prestanda knappt kan nås av GTX 1050 i flera spel men möjligtvis att GTX 760-prestanda kan nås vilket vore nog så trevligt för ett kort som helt klart kommer kunna passiv-kylas.
Att dessutom få ett sprillans nytt kort samt flera års garanti för under tusenlappen är ju inte helt fel. Begagnat ger ju naturligtvis alltid mer prestanda/krona förutsatt att kortet inte plötsligt dör, då blir det helt plötsligt tvärtom.

Jag kan säga redan nu, att den inte kommer spöa 760 i prestanda. Kommer ligga närmare 660 eller 750ti. 760 är likt 670 i prestanda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att se kundgruppen. Ett 1050 ti eller AMDs 460, 550 och 560 är inte direkt dyra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Undrar hur pass bra kortet blir för enklare spel som Dota2,CSGO och Overwatch.

Min APU ala r7 7700k klarar av Dota2 och CSGO på 1080 på öåga inställningar mellan säkert 40 till 60+ i fps, detta kort borde vara betydligt bättre än det. Borde inte vara några problem alls att ligga 60+ konstant.

Skrivet av kaput:

Få se nu om någon lyckas få till ett singelslot lågprofilkort med denna krets.

Tycker det är fascinerande att dessa typer av kort kommer i stort sett bara som fullstora kort och kommer de som lågprofil så tar det upp två kortplatser.

Skrivet av loffis:

Finns referens till ett Zotac 1030 LP.
Det är lågprofil och singleslot.

Intressant, väntar ett tag till och ser om det kommer ett i liknande form för rx 550, annars.får jag tyvärr köpa från Nvidia, orkar inte vänta i all evighet.

Skrivet av lord_vasagos:

1030 och 550 känns mer som modeller som är intressant om dom varit integrerade i övrigt känns båda som ett dåligt val och är för klena att vara intressant när det är så liten skillnad i pris att kliva upp till 1050/460/560 och är alltid dom som tjatar om passiva kort som även det är värdelöst för köp ett med semi passiv fläkt i stället så är det passivt till man spelar och man får lite mer prestanda är min första tanke när jag ser dom

quote postid="16821408" userid="242041" name="Paddanx"]
Helt ärligt så förstår jag inte poängen med dessa kort.
Det är satans mycket mer prisvärt att köpa ett begagnat 750/750Ti... som lär ha mer prestanda ändå (samt minnesbandbredd).

Samtliga OEM maskiner klarar dessa <75W kort utan problem, och det känns därför lite löjligt med 35W skräp kort som de flesta integrerade GPUer idag kan slå bättre.

Enda jag kan tänka mig är att Nvidia gjorde detta för att äntligen kunna slänga sitt 620/710 eller vf det är nu... Dessa kort är total katastrof med buggar på HDMIn sedan 5+ år tillbaka.
[/quote]

Jag ser som 1030 och 550 starka sidor där det är lite med utrymme samt där nätaggen inte ligger så högt, sådana datorer kan säkert få rejäl skjuts i prestanda. Samt alla de nya teknikerna och förbättringarna som finns i dessa kort, tex som att spela upp material i 4k väldigt tyst och effektivt.

Tycker Johan86c samt dagas hade också några värdiga punkter:

quote postid="16821436" userid="159643" name="Johan86c"]
Köpa begagnad gammal dritt? Det är väldigt sällan vanligt folk behöver ha mer grafikprestanda än vad detta kort levererar och köper man ett nytt så får man ett mycket tyst, energisparsamt kort med färska drivrutiner uppdaterade för det senaste. Man får även uttag för fler skärmar.

Det som säger emot en säljsucce på dessa är att så många köper laptops idag och bland stationära är det ofta kraftigare. Men bland de billiga märkesstationära för runt 5000kr skulle denna kunna bli vanligt.
[/quote]

quote postid="16821465" userid="39755" name="dagas"]
Inte alla sitter med senaste CPUn. Har man tex Sandy Bridge CPU lär skillnaden mot integrerad grafik vara stor. Detta borde väl också vara ett bra sätt att få stöd för 4k utan att skaffa en Kaby Lake CPU?

Men priset måste vara lågt för om det är 900kr är det bara någon hundring under vad man kan få betydligt bättre RX 460 för.

Skickades från m.sweclockers.com
[/quote]

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Finns referens till ett Zotac 1030 LP.
Det är lågprofil och singleslot.
Annars finns 1050Ti i lågprofil men dubbelslot.

Se https://videocardz.net/zotac-geforce-gt-1030-2gb-lp/
Där finns även andra 1030 kort inklusive passivt (dubbelslot).

Sweet, det där kommer jag hålla ögonen på! Nästa TV lär väl bli nåt med 4k-stöd kan jag tro, siktar på 60-65". Kör med IGPU:n i HTPC:n (i3 3225) vilken förstås inte riktigt pallar med detta, det där kortet kunde bli en perfekt uppgradering. Och så blir det meningsfullt att ha en fullfjädrad dator i vardagsrummet igen, som det är nu när jag bara kör 1080p kan den ju egentligen ersättas med en Raspberry Pi 3

Skrivet av Bewise:

Tycker det är fascinerande att dessa typer av kort kommer i stort sett bara som fullstora kort och kommer de som lågprofil så tar det upp två kortplatser.

Haha, ja, jag har också undrat över det. Finns mängder av singelslotmodeller och mängder av lågprofilmodeller från de senaste generationerna, men för att få båda är det fem år gammalt mög som gäller. Inte för att jag påstår mig vara skarpare än storföretagens marknadsavdelningar, de har säkert analyserat situationen och dragit slutsatser utifrån det, men jag kan ju för tusan inte vara ensam om detta önskemål direkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Sweet, det där kommer jag hålla ögonen på! Nästa TV lär väl bli nåt med 4k-stöd kan jag tro, siktar på 60-65". Kör med IGPU:n i HTPC:n (i3 3225) vilken förstås inte riktigt pallar med detta, det där kortet kunde bli en perfekt uppgradering. Och så blir det meningsfullt att ha en fullfjädrad dator i vardagsrummet igen, som det är nu när jag bara kör 1080p kan den ju egentligen ersättas med en Raspberry Pi 3

Haha, ja, jag har också undrat över det. Finns mängder av singelslotmodeller och mängder av lågprofilmodeller från de senaste generationerna, men för att få båda är det fem år gammalt mög som gäller. Inte för att jag påstår mig vara skarpare än storföretagens marknadsavdelningar, de har säkert analyserat situationen och dragit slutsatser utifrån det, men jag kan ju för tusan inte vara ensam om detta önskemål direkt.

Tycker du är nåt på spåret, riktigt jävla märkligt måste jag åter igen säga, menar 5 år.. det är lång tid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Med så låg TDP behövs ju inte fläkt... Knappt ens kylfäns!

Dock är det tråkigt om 2GB minne är max, då det är på tok för lite för varenda spel där ute idag, även vid sjukt låga upplösningar som 1080P.

Men "man får vad man betalar för" brukar det ju heta.

"sjukt låga upplösningar"
Du skojar va?

Letar man statistik så har de flesta inte kraften eller utrustning för nästa steg än så länge.

Men visst ökar andelen stadigt, så förhoppningsvis kommer vi dit snart...

Ser inte riktigt nyttan med detta kort om det inte är lågprofil och knappt då heller. Men det är väl tänkt att ersätta tidigare bottennapp som till exempel GT210, 6200LE och allt vad de nu har hetat genom åren...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Horvendile:

Är det uteslutet att det här skulle kunna bli en ersättare till 940MX i ultrabooks? Jag har för mig att det kan dra något i stil med 35 W.

Jag har ett 840MX i min nuvarande Ultrabook och det funkar för vissa typer av spel, typ Europa Universalis IV och i nödfall Civilization. Det vore trevligt med en uppdaterad version tills jag någon gång köper ny Ultrabook.

Edit: nja, 940MX verkar ligga något lägre i effekt. Hur som helst, önskemålet kvarstår!

940m eller mx? Jag har aldrig tidigare hört talas om "mx" utom då jag hade ett MX440 i början på 2000-talet. (det var inte ett bra kort ens då)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Köpa begagnad gammal dritt? Det är väldigt sällan vanligt folk behöver ha mer grafikprestanda än vad detta kort levererar och köper man ett nytt så får man ett mycket tyst, energisparsamt kort med färska drivrutiner uppdaterade för det senaste. Man får även uttag för fler skärmar.

Det som säger emot en säljsucce på dessa är att så många köper laptops idag och bland stationära är det ofta kraftigare. Men bland de billiga märkesstationära för runt 5000kr skulle denna kunna bli vanligt.

Här har vi en som tydligen köper det fetaste kortet med den fetaste fläktkåpan som lyser som en julgran. Han har ju rätt ett 750Ti är inte gammalt och är samma generation som 9xx-serien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Här har vi en som tydligen köper det fetaste kortet med den fetaste fläktkåpan som lyser som en julgran. Han har ju rätt ett 750Ti är inte gammalt och är samma generation som 9xx-serien.

1030 för 650kr fetaste kortet...
Jag kollade in 750 och den stödde i princip samma direktX, OpenGl etc som de nya korten, så den kanske inte trots modellbeteckningen r så långt efter änd.
https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_700_series

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

940m eller mx? Jag har aldrig tidigare hört talas om "mx" utom då jag hade ett MX440 i början på 2000-talet. (det var inte ett bra kort ens då)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte på 940 MX (https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-940MX.156033.0.h...), liksom 840MX. Men det är nog bara för att det är de korten som Asus satte i vissa av sina Zenbooks. Alltså, det är därför jag naturligt tänker på dem. Skillnaden mot M-versionerna verkar vara liten.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Lade först nu märke till att minnesbussen är 64-bits, som motsats till ≥ 128-bits i de vassare kretsarna ur samma familj. Detta var något som sög redan på Riva TNT-tiden, minns jag det rätt var det den stora flaskhalsen i budgetvarianterna.

Har inte haft något ur budgetsegmenten på väldigt många år nu; är en smal minnesbuss fortfarande ett problem i senare generationer budgetgrafikkort? Bussarnas klockfrekvenser bör ha ökat hyfsat proportionellt med resten av teknikutvecklingen på fronten, så tar det inte för givet. Är det återigen en fråga om skalning, att en klenare grafikprocessor likförbannat inte orkar fylla något bredare?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Finns referens till ett Zotac 1030 LP.
Det är lågprofil och singleslot.
Annars finns 1050Ti i lågprofil men dubbelslot.

Se https://videocardz.net/zotac-geforce-gt-1030-2gb-lp/
Där finns även andra 1030 kort inklusive passivt (dubbelslot).

Nu finns 1-slot/LP-kortet listat på Zotacs hemsida också, https://www.zotac.com/product/graphics_card/zotac-geforce-gt-...

Bara att hoppas att någon/några hårdvarusajter recenserar det då, brukar ju dessvärre vara väldigt fokus på premiumsegmentet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Jag antar att minnesmängden anpassas till vad GPU-kretsen klarar av. Det är ingen idé att trycka in en massa minne om det är GPU:n som är flaskhalsen. Jag hade ett GT 530 med 2GB minne en gång, det var inte snabbare för det. Hade presterat precis likadant även om det haft 512 MB minne.

Hade det kortet också och spelade igenom WoW Warlords of Draenor med en e8400. Den riktiga flaskhalsen var DDR3-minnet, ett likadant kort med GDDR5 hade presterat så mycket bättre. Och 2GB var väl overkill, men det är samtidigt najs med så mycket data som möjligt i minnet, i synnerhet om resten av datorn är långsam/dålig också.

Änyway, jag har galet intresserad av detta och RX550, i synnerhet om de kommer i lågprofil och i ännu högre grad om de lyckas ha låg profil och vara passiva. SFF-kontorsmaskiner med Sandy/Ivy-i5or är rätt billiga, en sådan plus ett sånthär och du har en fantastisk liten maskin som klarar allt utom spel mycket bra och spel klarar den helt ok, och den kommer att hålla en evighet (iaf om det är en HP Elite) och tåla stryk som få andra ting, och den kommer inte att låta mycket. Good times!

EDIT: Till er som inte fattar poängen med dessa och tycker att 1080p är larvigt: få ut huvudet ur era arslen, ni syresätter kroppen bättre så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Helt ärligt så förstår jag inte poängen med dessa kort.
Det är satans mycket mer prisvärt att köpa ett begagnat 750/750Ti... som lär ha mer prestanda ändå (samt minnesbandbredd).

Samtliga OEM maskiner klarar dessa <75W kort utan problem, och det känns därför lite löjligt med 35W skräp kort som de flesta integrerade GPUer idag kan slå bättre.

Enda jag kan tänka mig är att Nvidia gjorde detta för att äntligen kunna slänga sitt 620/710 eller vf det är nu... Dessa kort är total katastrof med buggar på HDMIn sedan 5+ år tillbaka.

Nu får man ju se hur det blir men om det har tillräckligt ny HDCP på sin HDMI finns det ju en klar anledning till att släppa kortet för HTPC folk. Samt reklamen att kunna lägga fram ett chipp med bättre HDCP stöd än samtliga kort man själv har på marknaden. Har ju hänt förr att små chipp fått stöden tidigare än de andra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ett intressant användningsområde vore ju för gpu accelererad video encoding med nvenc om det stödjer detta, vore så fallet bör den klara h265 fint iom att övriga kretsar i pascal familjen gör det. Plus poäng om så vore fallet att den är bra energi snål enligt uppgifterna.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu får man ju se hur det blir men om det har tillräckligt ny HDCP på sin HDMI finns det ju en klar anledning till att släppa kortet för HTPC folk. Samt reklamen att kunna lägga fram ett chipp med bättre HDCP stöd än samtliga kort man själv har på marknaden. Har ju hänt förr att små chipp fått stöden tidigare än de andra.

Till en riktigt gammal maskin, okej. Men ärligt... ett begagnat mid-end GPU är minst lika vettigt ändå, där du faktiskt kan göra mer än bara precis "avkoda film". Ett 1050 så kan du iaf spela lite enklare spel också... Och Skylake och senare har ju enormt mycket mer stöd för uppspelning och bör inte behöva detta.

Men visst, det finns nog en slim skara folk som sitter med gammal nog HTPC maskin, med modern ny anläggning i övrigt och desperat måste ha ett "extra kort" för detta. Tror dock det är fler som har nytta av Titan X än denna skaran...

Permalänk
Medlem

Har en dell dator Desktop med i3570 och 2x8 GB ram, 1 ssd disk
funkar det ha 1030 med 265 watt PSU?
hade 730 men fick svarta ränder vid start av datorn för pci-e bussen är max 50 watt och grafikkortet var 49 watt. 1030 är 30 watt så teroriteiskt borde det funka bättre? ska bara kolla på film typ netflix och viaplay. som HTPC

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

GTX 680-prestanda är som sagt out of the question då den sortens prestanda knappt kan nås av GTX 1050 i flera spel men möjligtvis att GTX 760-prestanda kan nås vilket vore nog så trevligt för ett kort som helt klart kommer kunna passiv-kylas.
Att dessutom få ett sprillans nytt kort samt flera års garanti för under tusenlappen är ju inte helt fel. Begagnat ger ju naturligtvis alltid mer prestanda/krona förutsatt att kortet inte plötsligt dör, då blir det helt plötsligt tvärtom.

Tänk på att 760 är ett ganska starkt GTX xx60 GPU, liknannde 670. Men nu när benchmarks har kommit ut, verkar 1030 ligga mellan GTX 750 och 750ti, synd, då 760 går att hitta för under 500:- och är bra mycket starkare

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X