Nvidia Geforce GT 1030 får specifikationer inför lanseringen

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GT 1030 får specifikationer inför lanseringen

Det blåser upp till storm i budgetklassen när Nvidia förbereder kontra AMD Radeon RX 550 med mer strömsnåla kretsen GP108 och tillhörande grafikkortet Geforce GT 1030.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är ett sådant här jämfört med integrerade kretsar? Finns det ens någon vits med ett klent separat grafikkort idag?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hur är ett sådant här jämfört med integrerade kretsar? Finns det ens någon vits med ett klent separat grafikkort idag?

ska vara ungefär 2-3 ggr så snabbt som integrerade i skylake så ja det är ganska mycket bättre, men om du sneglar på korten under 500kr börjar de bli sämre än integrerat.

http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-HD-530-Desktop-Sky...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Få se nu om någon lyckas få till ett singelslot lågprofilkort med denna krets.

Vore nice med något som orkar med 4k-material i den aningens åldrade HTPC:n. Det hetaste i den vägen på marknaden nu är väl R7 250, eller om man ska hårdra det Quadro K1200, och de är ju inte precis heta. Lär väl vara 5-6 år gamla vid det här laget...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Snusfri

Hoppas att ni testar detta, kan vara riktigt intressant att se hur pass väl kortet står mot tidigare "värstingar" som tex 680, 770/780 och liknande.

Ett passivt 1030 kan vara ett riktigt trevligt kort för en 4K HTPC och enklare gaming i 1080p.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Finns referens till ett Zotac 1030 LP.
Det är lågprofil och singleslot.
Annars finns 1050Ti i lågprofil men dubbelslot.

Se https://videocardz.net/zotac-geforce-gt-1030-2gb-lp/
Där finns även andra 1030 kort inklusive passivt (dubbelslot).

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas att ni testar detta, kan vara riktigt intressant att se hur pass väl kortet står mot tidigare "värstingar" som tex 680, 770/780 och liknande.

Ett passivt 1030 kan vara ett riktigt trevligt kort för en 4K HTPC och enklare gaming i 1080p.

Ett 1050 TI presterar ungefär som ett 680/770 och det här ser ut att vara ungefär halva prestandan. Skulle gissa på att det är lite snabbare än det HD7700 som sitter i yngsta grabbens dator.

Permalänk
Medlem

Med så låg TDP behövs ju inte fläkt... Knappt ens kylfäns!

Dock är det tråkigt om 2GB minne är max, då det är på tok för lite för varenda spel där ute idag, även vid sjukt låga upplösningar som 1080P.

Men "man får vad man betalar för" brukar det ju heta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

1030 och 550 känns mer som modeller som är intressant om dom varit integrerade i övrigt känns båda som ett dåligt val och är för klena att vara intressant när det är så liten skillnad i pris att kliva upp till 1050/460/560 och är alltid dom som tjatar om passiva kort som även det är värdelöst för köp ett med semi passiv fläkt i stället så är det passivt till man spelar och man får lite mer prestanda är min första tanke när jag ser dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Med så låg TDP behövs ju inte fläkt... Knappt ens kylfäns!

Dock är det tråkigt om 2GB minne är max, då det är på tok för lite för varenda spel där ute idag, även vid sjukt låga upplösningar som 1080P.

Men "man får vad man betalar för" brukar det ju heta.

Jag antar att minnesmängden anpassas till vad GPU-kretsen klarar av. Det är ingen idé att trycka in en massa minne om det är GPU:n som är flaskhalsen. Jag hade ett GT 530 med 2GB minne en gång, det var inte snabbare för det. Hade presterat precis likadant även om det haft 512 MB minne.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

1030 och 550 känns mer som modeller som är intressant om dom varit integrerade i övrigt känns båda som ett dåligt val och är för klena att vara intressant när det är så liten skillnad i pris att kliva upp till 1050/460/560 och är alltid dom som tjatar om passiva kort som även det är värdelöst för köp ett med semi passiv fläkt i stället så är det passivt till man spelar och man får lite mer prestanda är min första tanke när jag ser dom

Skrivet av Marsupilami:

Jag antar att minnesmängden anpassas till vad GPU-kretsen klarar av. Det är ingen idé att trycka in en massa minne om det är GPU:n som är flaskhalsen. Jag hade ett GT 530 med 2GB minne en gång, det var inte snabbare för det. Hade presterat precis likadant även om det haft 512 MB minne.

Hehe, tredjepartstillverkarna har väl i alla fall tidigare klappat på minne i överkant för budgetkretsar, helt enkelt för att det är billigt, och utgör ett synnerligen bra försäljningsargument gentemot sådana som inte insett det fetade i citatet. Rör det sig om en rekommendation och inte en hård begränsning på chipnivå, lär vi väl få se kort med mer än 2GB minne den här gången också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med så låg TDP behövs ju inte fläkt... Knappt ens kylfäns!

Dock är det tråkigt om 2GB minne är max, då det är på tok för lite för varenda spel där ute idag, även vid sjukt låga upplösningar som 1080P.

Men "man får vad man betalar för" brukar det ju heta.

Jag tycker 2GB är på tok för mycket till ett så pass lågpresterande kort. Men klart att det finns ju användningsområden för det också.

OnT: imponerande TDP ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Nog för att det är i en annan klass, men då blir jag mer imponerad av strömförbrukningen när en snubbe klockade ner ett RX480 och ändå klarade av att spela Doom i acceptabel framerate. Frågan är iofs hur noggrann en sådan mätning är

https://www.youtube.com/watch?v=X7i9vR4s8iQ

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Med så låg TDP behövs ju inte fläkt... Knappt ens kylfäns!

Dock är det tråkigt om 2GB minne är max, då det är på tok för lite för varenda spel där ute idag, även vid sjukt låga upplösningar som 1080P.

Men "man får vad man betalar för" brukar det ju heta.

Inget som är sjukt lågt med 1080p. High horse/elitism much?

Permalänk
Hjälpsam

Angående mängden minne.
Jag kunde öka mina inställningar från medel till hög, i Skyrim SE, när jag gick från ett R5 360 2GB, till ett RX460 4GB, spelet använder nu ungefär 3GB.
Även om Rx460 har en något bättre GPU, tror jag att det främst den ökade mängden minne som hjälpte.

Skall säga att detta var oväntat även för mig, orsaken att jag köpte ett med 4GB var att jag fick det till ett riktigt fint pris, drygt 1100 kr.

edit Men för ett RX550 eller ett GT1030 räcker nog 2GB fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Jag antar att minnesmängden anpassas till vad GPU-kretsen klarar av. Det är ingen idé att trycka in en massa minne om det är GPU:n som är flaskhalsen. Jag hade ett GT 530 med 2GB minne en gång, det var inte snabbare för det. Hade presterat precis likadant även om det haft 512 MB minne.

v-ram är väldigt relaterat till inställningar som du säger och klena kort behöver inte mycket minne och mitt 950 klarar gta-v, fallout4, doom 2016, just cause 3, maffia 3 o.s.v riktigt bra i 1080p medium settings med 2gb vram och en del av dom kan man komma undan med high settings med fxaa men det har helt enkelt inte prestanda för ultra settings eller högupplösning och vram är inte problemet när settings som kräver mer v-ram ger bildspel i framerate

Skulle jag säga någon riktlinje så är väll 2gb minimum men tror alla spel klarar sig på 2gb om man drar det lite grovt i.a.f till high settings 1080p och i övrigt är det fråga om prestandan på kortet som är problemet i typ alla spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@anon42512:

I så fall är det inget som är sjukt låg med 720p, 480p heller.

Permalänk
Inaktiv

Perfekt kort till min Ryzen 1800X, det blir nog att köpa ett sådant senare. Visst överdriven prestanda, men man vill ha goda marginaler på att grafikkortet aldrig är en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Okey om de här korten skulle klara e-sporttitlar för dom som bara lirar den typen av spel. Problemet är att framtidens e-sport kräver mer. Kör quake champions med överklockat GTX 970 och allt på low och får ändå drops ner till 120... i värsta scenariot ner till 100fps vilket är oacceptabelt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

@Loxus:

I så fall är det inget som är sjukt låg med 720p, 480p heller.

jo, eftersom det inte finns skärmar för vanliga konsumenter med så låg nativ upplösning längre.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så förstår jag inte poängen med dessa kort.
Det är satans mycket mer prisvärt att köpa ett begagnat 750/750Ti... som lär ha mer prestanda ändå (samt minnesbandbredd).

Samtliga OEM maskiner klarar dessa <75W kort utan problem, och det känns därför lite löjligt med 35W skräp kort som de flesta integrerade GPUer idag kan slå bättre.

Enda jag kan tänka mig är att Nvidia gjorde detta för att äntligen kunna slänga sitt 620/710 eller vf det är nu... Dessa kort är total katastrof med buggar på HDMIn sedan 5+ år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inget som är sjukt lågt med 1080p. High horse/elitism much?

Det är den lägsta upplösningen man kan köpa på e skärm idag, om man inte går till typ 4;3 eller 5:4, men sådanna skärmar säljs väl inte längre?

Med tanke på att 2560x1440 mer eller mindre blivit standard på mobiltelefoner numera så tycker jag inte det känns det minsta elitistiskt att kalla 1080p "sjukt låg" upplösning på en datorskärm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Hehe, tredjepartstillverkarna har väl i alla fall tidigare klappat på minne i överkant för budgetkretsar, helt enkelt för att det är billigt, och utgör ett synnerligen bra försäljningsargument gentemot sådana som inte insett det fetade i citatet. Rör det sig om en rekommendation och inte en hård begränsning på chipnivå, lär vi väl få se kort med mer än 2GB minne den här gången också.

Aboslut är det så och har varit populärt i många år att sälja med extra minne men man behöver ju prestandan för att backa upp v-ram med i verkligheten men låter bra att sälja dom så och en del med mer vram kan prestera sämre för det är billigare slöare kretsar med högre mängd minne och vet nått äldre kort jag hade som var så

Skrivet av Chris_Kadaver:

Okey om de här korten skulle klara e-sporttitlar för dom som bara lirar den typen av spel. Problemet är att framtidens e-sport kräver mer. Kör quake champions med överklockat GTX 970 och allt på low och får ändå drops ner till 120... i värsta scenariot ner till 100fps vilket är oacceptabelt.

Tror dom flesta som siktar i 600kr-900kr regionen av gpu inte siktar på 120fps + och sitter med en skärm som klarar 120hz+ utan är väll mer kort som landar i regionen 60fps medium settings en bra dag med solen i ryggen även om kanske cs kan ha rätt bra fps med klen gpu så är det htpc low end gaming det oftast handlar om och 1050/460 eller liknande blir en mycket bättre kombo

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Helt ärligt så förstår jag inte poängen med dessa kort.
Det är satans mycket mer prisvärt att köpa ett begagnat 750/750Ti... som lär ha mer prestanda ändå (samt minnesbandbredd).

Samtliga OEM maskiner klarar dessa <75W kort utan problem, och det känns därför lite löjligt med 35W skräp kort som de flesta integrerade GPUer idag kan slå bättre.

Enda jag kan tänka mig är att Nvidia gjorde detta för att äntligen kunna slänga sitt 620/710 eller vf det är nu... Dessa kort är total katastrof med buggar på HDMIn sedan 5+ år tillbaka.

Köpa begagnad gammal dritt? Det är väldigt sällan vanligt folk behöver ha mer grafikprestanda än vad detta kort levererar och köper man ett nytt så får man ett mycket tyst, energisparsamt kort med färska drivrutiner uppdaterade för det senaste. Man får även uttag för fler skärmar.

Det som säger emot en säljsucce på dessa är att så många köper laptops idag och bland stationära är det ofta kraftigare. Men bland de billiga märkesstationära för runt 5000kr skulle denna kunna bli vanligt.

Permalänk
Medlem

Hoppas de börjar släppa kretser som dessa till laptops. 940mx/950m/960m behöver en uppdatering.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hur är ett sådant här jämfört med integrerade kretsar? Finns det ens någon vits med ett klent separat grafikkort idag?

Inte alla sitter med senaste CPUn. Har man tex Sandy Bridge CPU lär skillnaden mot integrerad grafik vara stor. Detta borde väl också vara ett bra sätt att få stöd för 4k utan att skaffa en Kaby Lake CPU?

Men priset måste vara lågt för om det är 900kr är det bara någon hundring under vad man kan få betydligt bättre RX 460 för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dock är det tråkigt om 2GB minne är max, då det är på tok för lite för varenda spel där ute idag, även vid sjukt låga upplösningar som 1080P.

Så majoriteten av alla spelar i betydligt högre upplösning än 1080P? Det kan ju inte vara 1440P då det inte är sjukt mycket högre än 1080P så jag antar att du menar att så gott som alla spelar i 4K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så majoriteten av alla spelar i betydligt högre upplösning än 1080P? Det kan ju inte vara 1440P då det inte är sjukt mycket högre än 1080P så jag antar att du menar att så gott som alla spelar i 4K?

Det beror väl på hur man definierar "sjukt mycket högre", men... Jag tycker det är det, det är liksom.... Alltså vi snackar ungefär DUBBELT så många pixlar-

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänk, här sitter jag med 1050p (x2).

OnT: kanske passar min plånbok detta, hd5870't börjar kännas trött..

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag står nog fast vid att 1080P inte är sjukt lågt.