Skrivet av Adrikkropotkin:
Den här jävla konsolen får en verkligen att känna samma sug som för 11 år sedan när Wii:et först kom ut. Men jag är dock lite konfunderad och skulle gärna ta lite hjälp av er i den här tråden.
Min farhåga är att detta bara blir ytterligare en pryl som står och samlar damm, som PS4:an gör just nu, och det kan ju egentligen bara rådas bot på genom ett bra spelutbud.
Finns det just nu, eller inom en snar framtid kommande, spel som är kul att spela coop ihop med andra? Det är främst där jag ser Nintendos övertag över de andra konsolerna, och det som gör den mest intressant. Vad tror ni? Är utbudet bra nog för att införskaffa redan idag, eller bör man avvakta några månader?
Jag har också en Nintendo Switch och jag håller fullständigt med om att det bara är läge att avvakta. Först av allt vill jag bara säga att jag tycker det är ett idiotiskt namn. "Switch". Det är ju globalt redan en egen produktgenre och det skapar problem när man inom tekniska artefakter gör produktsökningar som inte tar hänsyn till huruvida objektet ska behöva innehålla "Nintendo" eller inte. Kommer säkert få hat för den anmärkningen, men jag tycker det är sjukt ogenomtänkt. De kanske döper väl säkert sin nästa konsol till "NAS", "Server" eller "Extern HDD" bara för att bidra litet ytterligare till sitt eget nonsens...
Jag har tre spel till min NX: Zelda, Mario Kart och Super Bomberman R, och jag rycktes förstås med, väntade med andakt på release, hade is nog i magen att vänta till litet mer än en månad efter release, åtminstone, för att undvika de värsta barnsjukdomarna men även idag får man säga att det hela är löjligt överhypat. Så inte för att säga att jag inte dragit ut många glada speltimmar ur det jag har, för det har jag verkligen gjort, men jag tycker helt ärligt att det inte räcker för att motivera ett nyköp. Inte idag och inte till dessa bisarra priser.
Zelda Jag är förvisso imponerad över hur pass fängslande Zelda är, det är i princip batteritiden som reglerar hur sent på kvällen jag kan sitta med det. När min kvinna gått och lagt sig får jag fortsätta med hörlurar i handhållet läge, så länge batteriet nu räcker. Jag planerar alltid att gå och lägga mig "manuellt" men det är först när apparaten hotar med låga batterinivåer som jag verkligen förmår mig själv att börja avrunda i rädsla för att annars behöva spara någonstans olägligt. Väldigt kul spel hittills, och jag ska förstås spela ut hela spelet innan jag säger någonting slutgiltigt, men än så länge tycker jag inte att det ser ut att bjuda det bästa av sin egen serie. Det är helt klart ett trevligt spel och det motiverar spelaren att frivilligt investera sin tid även på meningslösa saker, som t.ex. att klättra upp på berg för utforskandets egen lilla skull.
Mario Kart är ju alltid en klassiker, framförallt är det mer lättsamt och till skillnad från Zelda är Mario Kart avsevärt mycket enklare att bara ta en liten kort halvtimme framför. Även kul att spela en längre stund, men imo är inte det här spelet heller det bästa av sin egen serie, och extra tråkigt är förstås att Mario Kart 8 Deluxe inte ens känns särskilt nytt för den som redan sett (faktiskt) samma spel på Wii U. Att "Deluxe" innehåller alla DLC ser jag själv som ett minus, just eftersom det visar att Nintendo alls beblandar sig med konceptet 'DLC'. Nintendo borde inte hålla på med DLC. Jag har själv inte lyckats spela detta berömda Mario Kart online en endaste gång på min Switch ännu, och jag tycker Nintendos onlinetjänster i övrigt fortfarande är väldigt oattraktiva.
Super Bomberman R är inte bara ett skämt, utan ett helt slag i magen. Den som kläckte idéen om att lägga perspektivet sådär snett från sidan och samtidigt bygga kartorna med höjdskillnader (typ som i StarCraft) den personen bör känna skam nog för att begå seppuku. Tvi. Jag får inte heller spelet att gå med på att jag vill spela 2player story mode på samma maskin, men det kanske är mitt eget fel för att jag inte gör något jag borde. Än så länge tar den endast en spelare i story mode för mig.
Nintendos ekonomer är förstås smarta och drivs av en enda kraft: pengar. Ingenting konstigt med det. Man vill givetvis gå med så hög vinst som möjligt och jag tror att de lyckats lägga detta på en väldigt träffande prisnivå för att maximera intäkterna. 3 miljoner galna kunder som köper till dagens galna priser ger ju så klart högre kassaflöde än 4 miljoner kunder som köper till mer rimliga priser. Dessutom betyder inte detta att det är 3 miljoner kunder istället för 4 miljoner kunder, de sista miljonerna kunder kommer säkert att köpa sig en Nintendo Switch när priserna landat på mer skäliga nivåer.
3x(mycket pengar)+1x(litet pengar) > 4x(litet pengar)
Över tid lyckas de säker "lura ut" så mycket pengar som möjligt av oss. Det är förstås inte någon svår ekvation, men en väldigt svår balansgång som jag tror att de ekonomiskt lyckats pressa väldigt bra för deras egen plånboks räkning. De behöver sälja sjukt många fler enheter för att motivera t.ex. 500kr mindre per enhet. Men jag tror också att Nintendo hade en särskild plats i många hjärtan som de nu sålt för just dessa pengar. Hade de bara lagt med bluffprodukten "1-2 Switch" som del i grundpriset, istället för att vampyrmässigt suga kundbasens blod och pengar, så är jag säker på att hela release-snurran hade absorberats mycket bättre, både ekonomiskt såväl i fråga av vunna och behållna hjärtan. De har ju så klart inte glömt bort att man kan släppa bundles, de har bara medvetet valt bort det eller senarelagt det för att man tror sig kunna driva ut mest pengar på det här sättet. Jag har obviously redan lagt in mina till systemet men kan själv önska att jag hade tiden att vänta in ett bättre läge. idag finns fortfarande inte mycket mer än Zelda.
De stora skälen till att avvakta, som jag ser, är främst att det knappt finns några spel ute idag och allt det som väl finns ute är alldeles för dyrt. Jag köpte min konsol och tänkte "ja, ja, men det kommer ju såklart fler titlar". Jag ville sätta mina tummar på Zelda nu, medan jag kan, för jag befinner mig just nu i en sådan livsfas att mina speltimmar ser ut att vara räknade för de närmaste åren. Så jag hade bråttom. Men medan konsolen fortfarande följs av vissa barnsjukdomar är det lätt att man blir besviken. Min egen konsol glappar vid högra handkontrollen och jag inbillar mig kanske att glappet tilltar litet mer för varje vecka. Mitt grepp är inte våldsamt eller så på något vis, det är bara riktigt billigt/slarvigt byggt. Jag testade nämligen för alla barnsjukdomar direkt ur lådan, bl.a. att känna på handkontrollernas fasthet, och då kändes allting stabilt och bra. Det var nog först när jag testade att sätta dit de idiotiska extra wrist-strap-tillbehören till joy-consen som jag upplever att glappet nog kan ha börjat. Jag gjorde allt otroligt försiktigt och helt enligt instruktioner, jag var väldigt medveten om de problem som folk redan haft med dem. Vad i hela helsike ska man ha dem för, anyway? Allt funkar mycket bättre utan dem, det knäppa snöret är dessutom ivägen för hur man håller kontrollen. De känns dunderbilliga och plastiga, som om de följt med i en låda Happy Meal från McDonald's. Använd dem aldrig, vare sig du skaffar en Switch eller spelar hos en vän. De är bara ivägen och man är livrädd för att ha sönder saker när man tar av dem. I övrigt har jag inte erfarat några döda pixlar eller någon "warping" ännu. Fläkten har ensaka gånger kunnat blåsa på för kung och fosterland, med hörlurar hörs det inte och på en stund har fläkten gått ned i varvtal igen, så det är verkligen inga fel där. Jag har inte heller haft några av de berömda synkningsproblemen, men jag tror dels att jag har en nyare modell av handkontroll där man förstärkt radioantennen och dels har jag knappt spelat trådlöst, så det felet skulle kunna finnas där bara att jag aldrig exponerar mig för det.
Skärmskydd av glas är ett måste men ingår inte i det kostsamma grundpaketet, alltså "bör" (måste!) skärmskydd köpas separat. De artiklar som väl finns på marknaden idag (till överpriser) är ändå skitsvåra att få tag på. Extra handkontroller, batteriladdare och skyddsfodral för att vara "on-the-go" (som hela NX verkar vara huvudsakligt byggd för), eller fler spel och vad annat, allting är på tok för svårt att få tag på och säljs till oskäligt höga priser. En konsol, i sig självt helt oduglig, kostar ju strax under 4kkr och därutöver är det en uppsjö av extra saker som man bör eller rent ut behöver köpa. En "hel" handkontroll kostar 800kr och ett par halva handkontroller kostar 900kr (om inte halvorna dumt köps styckvis för 550kr per hälft). Jag tycker joycons är riktigt otäcka att spela med som enskilda halvor, som det är tänkt i horisontellt partyläge. De funkar däremot helt ok i monterat vertikalt läge. Jag är glad att jag ännu har N64 och GC, jag tror helt ärligt att det fortfarande är dessa maskiner som kommer dominera partyaftnar, även framgent.
Nintendo måste dels börja sälja konsolen i bundle för att den ska vara helt intressant. Dessutom måste fler spel släppas på marknaden, ännu fler titlar borde annonseras. Idag finns det liksom inte någon garanterad framtid, för vad ska man egentligen ha Nintendo-Switchen till om ett år? Ingen vet för säkert. Att avvakta är helt klart det bästa om du klarar av att behärska dig. Nintendo håller fortfarande på att se över och åtgärda kända problem, precis som med sync-problemen i vänstra handkontrollen säkrar de väl upp så att färre skärmar med döda pixlar eller glappiga handkontrollskenor når ut till kunder. De enheter som produceras i framtiden lär ju knappast byggas något sämre, enbart bättre. Kanske till och med, i bästa fall, att de uppgraderar grafikchipet för att kunna erbjuda sin stortitel Zelda utan kritiska framedrops. För det tycker jag är synnerligen pinsamt idag, att den inte alla gånger klarar av att rendera Zelda. Sedan vet väl endast Satan och hans svärmor vad Nintendo gör härnäst, de har ju inte visat sig kunna stå stilla särskilt länge med sina senaste handhållna... Listan av DS, DS lite, DSi, 3DS, 3DS XL, 2DS, 2DS XL känns ju inte helt planerad utan tvärtom ganska ad hoc. Jag blir därför inte alls förvånad om de redan efter ett år får för sig att släppa en "Nintendo Switch Server 5GHz" (eller motsv. dumt namn) med ännu vassare hårdvara i konsol och dockningsstation, bättre batteritid där de samtidigt passar på att se över en mer genomtänkt design (laddningsportens placering, någon? Kasettportens fragila gummiplutthölje kanske borde bytas till att sitta nedtill som ett extra stödben istället?). Det finns gott om möjliga förbättringar att implementera ovanpå nuvarande utförande.
Men Nintendo Switch är såklart kul, det är inte som att jag känner att jag köpt en tegelsten för alla dessa pengar. Den används såklart nästan varje dag.