Permalänk
Medlem

Underskatta inte basklockan!

Vid överklockning av en dator verkar standardförfarandet vara att först öka alla multiplikatorer så mycket som går utan att tappa för mycket stabilitet, och sedan kanske försöka skruva upp basklockan en aning.
För mig känns det som fel väg, och här förklarar jag varför:

Jag har precis köpt nytt moderkort/CPU/RAM till min dator, och konstaterar snabbt att med alla inställningar i defaultläge så är moderkortet underklockat. Basklockan (BCLK) ligger närmre 98 än 100 MHz.
Basklockan är den frekvens som styr alla väsentliga komponenter i datorn utom grafikkortet. CPU, chipset, RAM och (viktigast) databussar påverkas av denna. Ändringar i denna frekvens påverkar prestandan i hela systemet! Om jag vill ha en dator med hög prestanda känns det därför naturligt att börja med en ökning av basfrekvensen. Det behöver inte vara mycket, men om jag får upp den med 2 MHz motsvarar det (i ren frekvens) ungefär en ökning av CPU-multipeln med 0,5. Effekten på systemprestandan blir betydligt större än att bara öka CPU-frekvensen.

Om man inte stirrar sig blind på absolut CPU-frekvens känns det alltså bättre att först öka BCLK en aning för att därefter överklocka CPU och RAM. Även om man inte når exakt lika höga maxfrekvenser så kommer systemprestandan att vara bättre eftersom data kan skyfflas snabbare mellan komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vid överklockning av en dator verkar standardförfarandet vara att först öka alla multiplikatorer så mycket som går utan att tappa för mycket stabilitet, och sedan kanske försöka skruva upp basklockan en aning.
För mig känns det som fel väg, och här förklarar jag varför:

Jag har precis köpt nytt moderkort/CPU/RAM till min dator, och konstaterar snabbt att med alla inställningar i defaultläge så är moderkortet underklockat. Basklockan (BCLK) ligger närmre 98 än 100 MHz.
Basklockan är den frekvens som styr alla väsentliga komponenter i datorn utom grafikkortet. CPU, chipset, RAM och (viktigast) databussar påverkas av denna. Ändringar i denna frekvens påverkar prestandan i hela systemet! Om jag vill ha en dator med hög prestanda känns det därför naturligt att börja med en ökning av basfrekvensen. Det behöver inte vara mycket, men om jag får upp den med 2 MHz motsvarar det (i ren frekvens) ungefär en ökning av CPU-multipeln med 0,5. Effekten på systemprestandan blir betydligt större än att bara öka CPU-frekvensen.

Om man inte stirrar sig blind på absolut CPU-frekvens känns det alltså bättre att först öka BCLK en aning för att därefter överklocka CPU och RAM. Även om man inte når exakt lika höga maxfrekvenser så kommer systemprestandan att vara bättre eftersom data kan skyfflas snabbare mellan komponenterna.

Det här är ju old school-överklockning, men det var att föredra att ligga på 133 MHz för att matcha nultiplarna på AGP och PCI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det här är ju old school-överklockning, men det var att föredra att ligga på 133 MHz för att matcha nultiplarna på AGP och PCI.

Skickades från m.sweclockers.com

PCI-E gick väl att låsa på 133MHz på de flesta moderkort?

Men på den tiden jag orkade hålla på så sänkte man multiplikatorn och höjde busshastigheten så mycket det gick, köra asynkront på minnen var ett big no-no om man skulle få vettig prestanda ( visserligen skillnad mellan AMD och Intel på den fronten ).

Men det fungerar väl annorlunda idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

... det var att föredra att ligga på 133 MHz för att matcha nultiplarna på AGP och PCI.

Skrivet av GuuFi:

PCI-E gick väl att låsa på 133MHz på de flesta moderkort?
... höjde busshastigheten så mycket det gick, köra asynkront på minnen var ett big no-no om man skulle få vettig prestanda...
Men det fungerar väl annorlunda idag.

Jag har fått uppfattningen att i princip allting kopplat till moderkortet utgår från samma basklocka, så synkroniseringen borde inte vara ett problem. (Annars borde det väl till exempel bli stora problem att köra RAM med högre frekvensmultipel än CPU officiellt kan hantera? Det är det inte.)
Det borde dessutom bli minst lika stora synkproblem med en basklocka som, liksom min, går för sakta...

Jag menar inte att man ska skruva upp BCLK till löjligt höga nivåer, men det känns dumt om den går långsammare än nominellt samtidigt som man försöker skruva upp allt annat till max.