Vid överklockning av en dator verkar standardförfarandet vara att först öka alla multiplikatorer så mycket som går utan att tappa för mycket stabilitet, och sedan kanske försöka skruva upp basklockan en aning.
För mig känns det som fel väg, och här förklarar jag varför:
Jag har precis köpt nytt moderkort/CPU/RAM till min dator, och konstaterar snabbt att med alla inställningar i defaultläge så är moderkortet underklockat. Basklockan (BCLK) ligger närmre 98 än 100 MHz.
Basklockan är den frekvens som styr alla väsentliga komponenter i datorn utom grafikkortet. CPU, chipset, RAM och (viktigast) databussar påverkas av denna. Ändringar i denna frekvens påverkar prestandan i hela systemet! Om jag vill ha en dator med hög prestanda känns det därför naturligt att börja med en ökning av basfrekvensen. Det behöver inte vara mycket, men om jag får upp den med 2 MHz motsvarar det (i ren frekvens) ungefär en ökning av CPU-multipeln med 0,5. Effekten på systemprestandan blir betydligt större än att bara öka CPU-frekvensen.
Om man inte stirrar sig blind på absolut CPU-frekvens känns det alltså bättre att först öka BCLK en aning för att därefter överklocka CPU och RAM. Även om man inte når exakt lika höga maxfrekvenser så kommer systemprestandan att vara bättre eftersom data kan skyfflas snabbare mellan komponenterna.