Permalänk
Snusfri

Ny moderkorts layout?

Dagens layout på moderkort när det kommer till satakontakter, power, fans osv har ju hängt med sedan tidernas begynnelse, varför har det inte hänt något på den delen?

Visst, flertalet moderkort idag har mSATA på baksidan, men jag skulle gärna vilja se moderkort och chassin där 24pin, fanconnecters, sata osv satt på baksidan av moderkortet istället för att ge en betydligt renare "look".

Även grafikkortstillverkarna skulle kunna vara med på tåget och placera 6/8pins kontakterna på "baksidan" av grafikkortet, alltså framför eller bakom pci-anslutning, detta i samråd med moderkortstillverkarna som gör lämpliga hål vid dessa portar skulle göra att man kan få undan väldigt mycket kablar och har istortsett allt dolt bakom moderkortet.

Tror ni vi kommer att få se något åt detta i framtiden?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Hoppas det. Håller med till 100%
Det blir väl bara lite synd om alla som tycker det är roligt och fint att sleeva kablar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Fördelen med standard är att man vet om det funkar eller inte.
Börjar kontakterna flyttas runt så är det många chassin som inte längre går att använda.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Fördelen med standard är att man vet om det funkar eller inte.
Börjar kontakterna flyttas runt så är det många chassin som inte längre går att använda.

Tanken är väl att det ska bli en ny standard.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår poängen men jag hoppas inte det blir någon ny standard av detta, möjligtvis någon entusiastsak. Känns mycket krångligare (=dyrare) att producera moderkort som har kontakter på båda sidor och chassin där bakplåten kommer bestå mest av hål för sladdar. Dessutom tänker jag chassin kommer behöva vara mycket bredare om det ska få plats dels feta grafikkort på ena sidan moderkortet och dels feta kablar på andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Definitivt behövs det en modernisering av moderkortslayout. Men de som vågar ta första steget sätter sig i en knepig sits där många blir förvirrade/arga/fattiga m.m. Utöver förflyttningen av många kontakter till baksidan önskar jag en krympning av kontakterna likt molex till s-ata gjorde för diskar och optiska läsare historiskt. Fyrkantigt är alldeles för 80-tal. Tänk när alla kraftkablar sitter på baksidan och chassina har fördraget kablage.. Man bara klickar moderkortet på plats.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Perfekt i små kubchassin.
Men att det kommer en ny standard betyder ju inte att den ersätter alla gamla. ATX har ju till exempel inte försvunnit bara för att det finns mATX.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lägg till 400% mer RGB så hoppar nog Asus på....

Finns det en marknad för det så är det nog möjligt. Men PC-marknaden är stagnerad, nya formfaktorer är ofta väldigt mycket mindre än ens mITX så fågan är hur stort intresset är. De flesta lägger nog ner förhållandevis lite tid på att sminka sin dator, de flesta har den för att göra vad de nu vill utföra och bryr sig inte om hur den ser ut på insidan. Blir svårt att marknadsföra förutom för den lilla nisch som vill ha just detta.

Det sagt ser jag gärna att många anslutningar moderniseras. ATX-anslutningen är stor och klumpig men kan samtidigt vara svår att designa om. Tycker mig ha läst någon redogörelse över problematiken med att slimma kontakten.