Vad ska man kunna som junior systemutvecklare(.NET)

Permalänk
Inaktiv

Vad ska man kunna som junior systemutvecklare(.NET)

Hej!

Jag tog nyss examen som systemvetare och kommer till hösten att börja arbeta som systemutvecklare. Utvecklingen kommer att ske främst i .NET med C# och jag tänkte bara kolla med er som arbetat ett tag som utvecklare vad ni tycker att man som nyexad bör kunna vid sin första anställning som utvecklare?

Skall man ha kunskap om designmönster, generics och delegates, eller förväntas man kunna mer basic-saker?

Stavning
Permalänk
Medlem

En del designmönster kan väl vara bra att kunna.
Dock anser jag att det är någonting som det skiljer mycket från jobb till jobb och projekt till projekt, därför är det kanske bättre om du snabbläser lite om olika designmönster, och vid behov så sätter du dig in i enskilda lite djupare.

Generics är superbra att kunna, och det är vad jag anser vara en självklarhet rent kunskapsmässigt. Det är ofta så att man utvecklar utifrån en existerande, mer generell kodbas, så därför är det ju någonting man använder hela tiden.
Det jag skulle vilja tipsa om är LINQ. Det är väldigt lätt att lära sig och det är väldigt användbart också i nästan alla typer av applikationer.

Utöver detta så kan man ju alltid fila sina kunskaper ytterligare, gärna träna det du sedan vill jobba med (ex. ASP om webb). Lycka till!

En sak till jag vill nämna är att du borde skapa ett konto på github där du samlar alla dina hobbyprojekt som du refererar till när du söker jobb. Det är det bästa du kan göra på ditt CV. Projekten behöver inte ens vara relaterade till det som står i jobbeskrivningen, men det ger dem en bra insyn i hur du skriver kod.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Lär dig Git

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd

Lite bra grejer att kunna på sikt, ingen inbördes ordnign

CQRS, Event sourcing, pub/sub, .NET Core, Entity framework, nosql, DI, SOLID, team services, continues integration, continues delivery,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller inte med någon av de tidigare, viktiga du kan ditt verktyg. Debugga kod både i visual studio men även i browsern. Ha koll på basic grejer som klasser, funktioner, variabler. Kunna html som rinnande vatten är guld att kunna som formulär, post, get mm. Kör man tex mvc med alla helper är man rökt om man ej fattar vad för html som genereras.

Permalänk
Medlem

@anon237522: Komma i tid, lyssna, vara intresserad av att lära.
Fixar du dom bitarna och inte sovit dig igenom utbildningen kommer det gå bra.