Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hur vanligt är coil whine XPS 13/15

Hur vanligt är det med coil whine på 9560 och 9360 egentligen? Läser man på forum så verkar det som att alla XPSer har mer eller mindre märkbart coil whine.

Går i tankarna att köpa en 9360 eller en MBP 13 2016 men ska jag lägga ut ~16000 kr på en bärbar dator så ska det helt enkelt inte finnas något märkbart coil whine. Alla datorer whinar ju lite, men detta är oftast inget som är märkbart.

Har någon här någon erfarenhet kring 9360/9560 och kan förklara hur det ligger till? Om man nu skulle råka ut för att få en dator med coil whine, kan man lämna tillbaka denna isf eller "täcks" det inte?

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Om man nu skulle råka ut för att få en dator med coil whine, kan man lämna tillbaka denna isf eller "täcks" det inte?

Det är helt upp till butiken/företaget där man har köpt produkten, hur välvilliga de är.
Men tar man sådant inom öppet köp/ånger rätt tiden brukar det sällan vara några problem att få sina pengar tillbaka.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Dell's ingenjörer bedömmer att "elektriskt oljud"/"coil whine" som endast hörs i "tysta" miljöer är okej, så skulle gissa på att det är vanligt, här är källan till det jag skrev, den leder till ett inlägg av en Dell anställd.
Vidare så hade jag en Dell XPS 15 9550 under typ en vecka, men jag skickade tillbaka den pga de "elektiska oljuden" samt att skärmen dog... Värt att notera är att ljuden endast kunde höras i tysta miljöer, vilket skulle varit ett problem för mig då det skulle vara en pluggdator...
Väldigt tråkigt att det är så, då det i övrigt är väldigt fina datorer :/
Angående att returnera så gäller ju distansköplagen (om du köper på nätet från Dell) så om du stör dig på det så kan du ju lämna tillbaks datorn, baserat på att den är i "väsentligen oförändrat skick"

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||

Permalänk
Medlem

Hur smidig är processen att lämna tillbaka datorn (inom 14 dagar) om man ej står ut med oljudet? Betalar man frakten själv? Hämtar dell den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har deployat ut 40 stycken Dell XPS 13 än så länge, från 9343 till 9360. Inte hört något störande coil whine på något av dem. Men, om jag går in med en dator i ett helt tyst rum och lägger örat vid tangentbordet när processorn jobbar, ja då hör jag ett tjutande.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av isidor:

Dell's ingenjörer bedömmer att "elektriskt oljud"/"coil whine" som endast hörs i "tysta" miljöer är okej, så skulle gissa på att det är vanligt, här är källan till det jag skrev, den leder till ett inlägg av en Dell anställd.
Vidare så hade jag en Dell XPS 15 9550 under typ en vecka, men jag skickade tillbaka den pga de "elektiska oljuden" samt att skärmen dog... Värt att notera är att ljuden endast kunde höras i tysta miljöer, vilket skulle varit ett problem för mig då det skulle vara en pluggdator...
Väldigt tråkigt att det är så, då det i övrigt är väldigt fina datorer :/
Angående att returnera så gäller ju distansköplagen (om du köper på nätet från Dell) så om du stör dig på det så kan du ju lämna tillbaks datorn, baserat på att den är i "väsentligen oförändrat skick"

Sjukt oseriöst av deras ingenjörer att inte ta det på mer allvar =/. Ett sådant fel finns ju sällan ens på billiga "skräpdatorer", och antagligen inte alls på en MacBook, och det är väl ändå där de vill konkurrera med XPS.

Är själv sugen på en XPS15 och har velat flera månader, nu såg jag deras erbjudande på 3000kr rabatt fram tills imorgon och blev sugen. Men känns ju sådär OM man får ett ex med coil whine eller andra problem.

Angående lämna tillbaka/byta ut. Jag har tänkt ta den på företaget, då det är en jobbdator. Men distansköpslagen gäller inte företag har jag för mig? Undrar hur man gör då, om Dell bara lämnar en med en "defekt" dator för 20k? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeolers:

Hur smidig är processen att lämna tillbaka datorn (inom 14 dagar) om man ej står ut med oljudet? Betalar man frakten själv? Hämtar dell den?

Skickades från m.sweclockers.com

För min del hämtade en kille från schenker datorn och jag betalade inget för det, men det kan ha varit för att datorns skärm var defekt, processen var smidig hur som helst.

Skrivet av PointMan:

Jag har deployat ut 40 stycken Dell XPS 13 än så länge, från 9343 till 9360. Inte hört något störande coil whine på något av dem. Men, om jag går in med en dator i ett helt tyst rum och lägger örat vid tangentbordet när processorn jobbar, ja då hör jag ett tjutande.

Jag kanske borde varit lite tydligare, problemet är mer åt detta hållet, men det är ju personligt beroende på hur god ens hörsel är, hur lätt man stör sig på sådana ljud samt vilken miljö man tänkt använda datorn i. Då jag hör bra, stör mig lätt och tänkte använda den i tysta miljöer skulle ljuden vara ett problem, men för andra så kanske det inte är någon fara
[Edit]
Min dator kan ju ha varit ett måndagsexemplar med värre oljud än vanligt, då du har hanterat 40 stycken så är din åsikt förmodligen mer objektiv och statistiskt säker

Skrivet av mr_c:

Sjukt oseriöst av deras ingenjörer att inte ta det på mer allvar =/. Ett sådant fel finns ju sällan ens på billiga "skräpdatorer", och antagligen inte alls på en MacBook, och det är väl ändå där de vill konkurrera med XPS.

Är själv sugen på en XPS15 och har velat flera månader, nu såg jag deras erbjudande på 3000kr rabatt fram tills imorgon och blev sugen. Men känns ju sådär OM man får ett ex med coil whine eller andra problem.

Angående lämna tillbaka/byta ut. Jag har tänkt ta den på företaget, då det är en jobbdator. Men distansköpslagen gäller inte företag har jag för mig? Undrar hur man gör då, om Dell bara lämnar en med en "defekt" dator för 20k? :/

Verkligen oseriöst imo, om man betalar långt över 10000 så vill man ju helst slippa all form av oljud.
Vet inte om det gäller för företag, men om Dell anser att den fungerar som den ska så är den ju inte defekt och således bör de inte ta tillbaks den, men jag kan ha fel, ta kontakt med Dell's support och fråga

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||

Permalänk
Skrivet av foretshaun:

Hur vanligt är det med coil whine på 9560 och 9360 egentligen? Läser man på forum så verkar det som att alla XPSer har mer eller mindre märkbart coil whine.

Går i tankarna att köpa en 9360 eller en MBP 13 2016 men ska jag lägga ut ~16000 kr på en bärbar dator så ska det helt enkelt inte finnas något märkbart coil whine. Alla datorer whinar ju lite, men detta är oftast inget som är märkbart.

Har någon här någon erfarenhet kring 9360/9560 och kan förklara hur det ligger till? Om man nu skulle råka ut för att få en dator med coil whine, kan man lämna tillbaka denna isf eller "täcks" det inte?

Jag har haft 3 stycken xps 13, två utav dem har haft en svag men rätt jobbig coil whine som legat och puttrat hela tiden. Den tredje gjorde sånt extremt ljud att den fick skickas tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag har en 9360, som lever jävel. Min flickvän undrar vad tusan det är som låter flera meter bort när TV:n går. Bortsett från oljudet är det en fantastisk maskin, så jag har inte orkat ta tag i det ännu...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Man bör även kolla om det kanske är fläktarna som låter och att det inte är coil whine. Min XPS15 9560 gnäller en del men är rätt säker på att det snarare är fläktarna som behöver service, detta då coil whine rimligtvis bör höras hela tiden väl i den mån det finns? Fler än jag som har problem med "gnällande fläktar"? Och nej, det är inte bara det faktum att dom är små och därmed högljuda utan det är något galet med dom.

Permalänk
Medlem

Beställde en xps 13 9360 FHD igår, men har inte betalat än pga att jag är orolig över coil whine. Datorn ska användas till plugg/programmering, då funkar ju inte coil whine. Om jag upptäcker coil whine kan man returnera datorn då och få pengarna tillbaka utan krångel?

Finns det någon likvärdig dator runt 10 - 12 tusen kr?

Permalänk
Medlem

@Mrguy:
Så länge tiden för öppet köp/ånger rätt inte har gått ut, kan du returnera den, av vilket skäl du vill och få pengarna tillbaka utan strul.

Efter det så är lite mer struligt, och upp till butiken/företaget där produkten är köpt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Mrguy:
Så länge tiden för öppet köp/ånger rätt inte har gått ut, kan du returnera den, av vilket skäl du vill och få pengarna tillbaka utan strul.

Efter det så är lite mer struligt, och upp till butiken/företaget där produkten är köpt.

Även om man har öppnat förpackningen och använt datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Beställde en xps 13 9360 FHD igår, men har inte betalat än pga att jag är orolig över coil whine. Datorn ska användas till plugg/programmering, då funkar ju inte coil whine. Om jag upptäcker coil whine kan man returnera datorn då och få pengarna tillbaka utan krångel?

Finns det någon likvärdig dator runt 10 - 12 tusen kr?

Hur blev det till slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Hur blev det till slut?

Det blev inget, har som sagt velat bland massa olika datorer. Men jag tror det blir Dell xps 13 4k. Skärmen är väldigt hög prio för mig. Om batteritiden är skit eller hög coilwhine så skickar jag tillbaka datorn. Datorn kommer kosta ca 13.000kr med cashback.

Hade inte Macbook pro 2016 varit 2 cpu generationer bakom hade jag köpt den. 15.000kr för en dator med gamla komponenter känns rätt överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizen1:

Även om man har öppnat förpackningen och använt datorn?

Jag kan säga så här:
Hur kan man veta om en produkt uppfyller ens förväntningar/krav, om man inte provar den.

Nu kan visserligen butiker/företag vara mer eller mindre petiga, när det kommer till detta.

Vad som definivt är viktigt är att man inte tar bort skydds plast från te.x skärm.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Det blev inget, har som sagt velat bland massa olika datorer. Men jag tror det blir Dell xps 13 4k. Skärmen är väldigt hög prio för mig. Om batteritiden är skit eller hög coilwhine så skickar jag tillbaka datorn. Datorn kommer kosta ca 13.000kr med cashback.

Hade inte Macbook pro 2016 varit 2 cpu generationer bakom hade jag köpt den. 15.000kr för en dator med gamla komponenter känns rätt överpris.

Dell XPS 13 finns inte i 4k

Permalänk
Medlem

Jag har en XPS 15 (i7/1080p) som jag nu haft en knapp månad och min besväras av ett ganska störande surrande, coilwhine. Hörs på över en meters håll och låter såpass mycket att det hela tiden gör sig påmint i tysta miljöer. Jag måste säga att jag stör mig än mer på (o-)ljudet sen Dells support, iofs medgav att det kunde vara störande, men att det gick som "working as intended" och inte var skäl för utbyte.

Kan nämna att en vän som köpte samtidigt inte har några besvär med sin. Så min empiriska data säger 50/50.

Permalänk
Medlem

Minns inte om det är sagt ovan men kan vara värt kolla så det inte är laddaren som låter då Dell haft en hel del problem med dessa (också). Klart enklare byta en sådan än hela datorn.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en XPS 13 med Ubuntu, i7-7560U och FHD skärm i slutet på Maj. Produktionsdatumet var i början på Juni.

Mitt exemplar led också av rätt svår coil whine. Det hördes inte jämnt utan verkade bero på den CPU last som man hade. T.ex så hördes det tydligt när jag körde något OpenGL benchmark eller om jag körde mprime CPU-test. När den satte igång och tjattrade så var det som att sitta med en syrsa som ljunger serenad i rummet.

Jag kan med säkerhet bekräfta att det inte handlade om nätdelen. Ljudet kom tydligt från den vänstra delen av tangentbordet, och det spelade ingen roll om datorn var på batteri eller nätdrift.

Det där som Dell support pratar om på sitt forum om nya moderkortrevisioner för att åtgärda problemet tror jag mao. inte särskilt mycket på. Det är nog bara så att den här modellen har en benägenhet att lida av coil whine pga. av sin design/val av komponenter. Vissa verkar inte ha några problem med sina maskiner, så jag antar att man kan få ett bra exemplar också, men sån tur hade inte jag.

Jag valde att returnera min maskin efter bara någon dag. Nu letar jag efter en annan laptop som inte är en Dell XPS. Det är synd, för jag gillade det kompakta formatet på maskinen. Jag gillade även skärmen, touchpad:en och det faktum att den gick att få förinstallerad med Linux. Det kan hända att jag provar en Dell igen i framtiden om de släpper en ny generation av dessa maskiner då det här problemet är åtgärdat på allvar.