Installera nya ram-minnen - hur noggrann måste man vara?

Permalänk
Medlem

Installera nya ram-minnen - hur noggrann måste man vara?

Har 4 GB ram och precis köpt 4 GB extra så har alltså totalt 8 GB. Minnena matchar varandra och allting stämmer o.s.v., men hur viktigt är det att de installeras på "rätt sätt"? Tidigare har jag endast köpt minnen till en helt ny dator, aldrig installerat extra i efterhand. Så rent spontant satte jag bara in stickan i en kanal och körde på. Inga problem, allt funkar prima. Men efter ett tag läste jag runt lite på nätet och då rekommenderar de att man kör på samma kanal (alltså bägge i antingen kanal A eller B). Nu har jag en i kanal A och en i B tror jag.

Mina frågor:

1. Vad händer om man har minnena i olika kanaler? Sämre prestanda?
2. Bör jag byta så att de är i samma kanal?
3. På nätet så står det att man installerar nya minnen helst genom att: först ta ut det gamla minnet, stoppa in det nya, starta datorn, stäng av datorn efter att den startat ordentligt, stoppa in det gamla så att bägge är i, starta datorn igen. Detta för att få datorn att "läsa in" de nya minnena. Stämmer detta eller är det bara att sätta in de nya minnena och köra på?

Edit: I moderkortets manual står det inget om hur man bör sätta in minnena. Bara hur kanalerna är uppdelade och att minnena bör ha samma latens/frekvens/chip/märke/etc.

Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

@Alotiat: 1. Minnena används bara i "single channel"-läge, och inte "dual channel" som kan ge den dubbla bandbredden. Teoretiskt sett kapar du prestandan men om jag har förstått det rätt finns det bara vissa sorters arbete som faktiskt kan ta nytta av den bandbredden så det är inte säkert att du faktiskt märker av någon prestandaminskning.

2. Det är inte direkt svårt att göra så jag hade gjort det bara för att.

3. Aldrig hört talas om, det låter som nys. Sätt i minnet och kör.

Det borde definitivt stå i moderkortets manual hur du ska sätta minnena men du säger inte vilket moderkort du har. Vanligtvis är det slottarna som har samma färg du ska använda för dual channel-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

1. Vad händer om man har minnena i olika kanaler? Sämre prestanda?

Nej, tvärtom. För bästa prestanda ska du ha lika mycket minne i varje kanal, för att kunna köra dual channel. Du kan kolla med t.ex. CPU-Z vilket läge dina minnen kör i.

Skrivet av Alotiat:

2. Bör jag byta så att de är i samma kanal?

Nej

Skrivet av Alotiat:

3. På nätet så står det att man installerar nya minnen helst genom att: först ta ut det gamla minnet, stoppa in det nya, starta datorn, stäng av datorn efter att den startat ordentligt, stoppa in det gamla så att bägge är i, starta datorn igen. Detta för att få datorn att "läsa in" de nya minnena. Stämmer detta eller är det bara att sätta in de nya minnena och köra på?

Det låter helt galet, har aldrig hört talas om något sånt.

Permalänk
Medlem

Oroa dig inte, det är bara slänga in. Som lego.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Alotiat: 1. Minnena används bara i "single channel"-läge, och inte "dual channel" som kan ge den dubbla bandbredden. Teoretiskt sett kapar du prestandan men om jag har förstått det rätt finns det bara vissa sorters arbete som faktiskt kan ta nytta av den bandbredden så det är inte säkert att du faktiskt märker av någon prestandaminskning.

2. Det är inte direkt svårt att göra så jag hade gjort det bara för att.

3. Aldrig hört talas om, det låter som nys. Sätt i minnet och kör.

Det borde definitivt stå i moderkortets manual hur du ska sätta minnena men du säger inte vilket moderkort du har. Vanligtvis är det slottarna som har samma färg du ska använda för dual channel-läge.

Ok låter som att det inte spelar roll. Kör med moderkortet GA-Z97P-D3.

Skrivet av perost:

Nej, tvärtom. För bästa prestanda ska du ha lika mycket minne i varje kanal, för att kunna köra dual channel. Du kan kolla med t.ex. CPU-Z vilket läge dina minnen kör i.
Nej
Det låter helt galet, har aldrig hört talas om något sånt.

Ja det står "Channel #: Dual" så jag antar att den kör dual channel.

Skrivet av Dockland:

Oroa dig inte, det är bara slänga in. Som lego.

Haha ja egentligen är det nästan så! Man lägger bara in stickorna i rätt färg ska det vara klart med ett klick

Men det verkar vara rätt enligt CPU-Z. Jag tror bara jag som var nojig. Tack för era svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ja det står "Channel #: Dual" så jag antar att den kör dual channel.

Ja, då är allt som det ska. Bara att köra på.