Permalänk
Medlem

Är mitt moderkort trasigt?

Använder ett Asus z97 sabertooth mark 1. Har testat exakt samma komponenter med ett annat moderkort och då funkar det helt felfritt.

Mitt problem är att moderkortet inte startar när jag bootar (har även testat manuell start genom att brygga de två pwr sw pinsen tillsammans med en skruvmejsel). LED-lampan lyser så moderkortet har ström iaf, även testas CMOS reset och bytt batteri.

Har nog felsökt allt, gått ner till det allra enklaste och kört moderkortet utanpå chassit med endast CPU+Moderkort pinsen i, CPU, cpu-fläkt, och 1 RAM-minne men den vill inte starta.

Märker också att chipsetet blir väldigt varm.

Kan det vara något annat som gör att den inte startar?

Permalänk
Medlem

Japp, med tanke på allt du provat så låter det som om att det är sönder.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

Hmm.. Gjort någonting speciellt med datorn? Överklockat processorn? Svårt att säga på rak arm vad det kan vara. Men det kan vara moderkortet som gett upp. Eller nätaggregatet. Kollat så strömförsörjningen till chassit fungerar som det ska?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Orsakats av sig själv eller kan du möjligtvis ha råkat gjort nåt?

Har du garantitiden kvar eller kan den ha gått ut?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Hmm.. Gjort någonting speciellt med datorn? Överklockat processorn? Svårt att säga på rak arm vad det kan vara. Men det kan vara moderkortet som gett upp. Eller nätaggregatet. Kollat så strömförsörjningen till chassit fungerar som det ska?

Skrivet av Vangen:

Orsakats av sig själv eller kan du möjligtvis ha råkat gjort nåt?

Har du garantitiden kvar eller kan den ha gått ut?

PSU:n borde vara lugn då den funkar med ett annat moderkort.

Jag testade att installera moderkortet med allt på, den startade i början helt fine förutom att min CPU-fläkt hade gått sönder. Så jag fick byta ut min CPU-fläkt. Sen efter det startade den inte. Har försökt få igång den genom att leka med jumpers osv. Kan också minnas att jag kan ha kortslutit kortet genom att rört skruvmejseln mot modekortet när den var igång, kan det vara anledningen? Kommer ihåg att den ett tag kunde startas men slocka direkt efter 1s, och efter några försök så funkade det inte alls.

Permalänk
Skrivet av blazyb:

PSU:n borde vara lugn då den funkar med ett annat moderkort.

Jag testade att installera moderkortet med allt på, den startade i början helt fine förutom att min CPU-fläkt hade gått sönder. Så jag fick byta ut min CPU-fläkt. Sen efter det startade den inte. Har försökt få igång den genom att leka med jumpers osv. Kan också minnas att jag kan ha kortslutit kortet genom att rört skruvmejseln mot modekortet när den var igång, kan det vara anledningen? Kommer ihåg att den ett tag kunde startas men slocka direkt efter 1s, och efter några försök så funkade det inte alls.

Ok. Då är PSU uteslutet.

Ok. Vet ej. Kanske kan vara. Kan ju kanske vara en kortslutning som skett på moderkortet. Men ditt ska ju vara bra skyddat mot det. Skum problematik i alla fall. Har varit med om liknande nyligen. Dock på en socket 1156 rigg, inte någon i min signatur. Allt detta skedde i samband med en test utav en överklockning. Vill inte starta nu. Testat med att byta ram, processor, nätaggregat. Inget fel på dessa komponenter. Misstänker moderkortet. Trots att det lyser grönt, dvs spänning kopplas till. Startar inte upp men kämpar. Ser fläktarna gå igång men sedan orkar den inte mer. Också gjort CMOS, både genom att flytta jumpers samt bytt batteri. Ska testa byta moderkort i dagarna.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ser fläktarna gå igång men sedan orkar den inte mer. Också gjort CMOS, både genom att flytta jumpers samt bytt batteri.

Är förbi det "stadiet", till en början drog fläktarna igång i kanske 5-10 sekunder (ingen bild), sen slockna allt. Men nu händer absolut inget när jag försöker starta.

Permalänk
Skrivet av blazyb:

Är förbi det "stadiet", till en början drog fläktarna igång i kanske 5-10 sekunder (ingen bild), sen slockna allt. Men nu händer absolut inget när jag försöker starta.

Då står vi på samma punkt där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt försök att starta den med så få komponenter som möjligt: https://i.gyazo.com/c91b592ed7cbfaed63276f4d5fdd5aa6.png

Märker att chipsettet (rektangeln där det står Asus) bli jättevarm. Vet ej vad det betyder.

Permalänk
Skrivet av blazyb:

Så här ser mitt försök att starta den med så få komponenter som möjligt: https://i.gyazo.com/c91b592ed7cbfaed63276f4d5fdd5aa6.png

Märker att chipsettet (rektangeln där det står Asus) bli jättevarm. Vet ej vad det betyder.

@blazyb: Okej.

Ser ut som det är där PCH (Platform Controller Hub) mäts. Har med SATA, USB och LAN att göra. Så är det på det moderkortet Asus Gryphon Z97 i alla fall. Läs mer om det i manualen (Sidan 3-34): https://www.asus.com/se/Motherboards/SABERTOOTH_Z97_MARK_1/He...

Har du ställt om till AHCI I BIOS för SSD? Borde göras per automatik med det moderkortet iofs..

Visa signatur