Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av sfrisk:

Angående 2. Jag gjorde misstaget att enbart köpa spel på kassett. Känns ofta omständigt att behöva byta kassett när jag vill spela något annat spel. Nu i efterhand ångrar jag därför att jag inte köpt alla spel via e-shoppen.

Går ju att sälja dom fysiska spelen, hade blivit jobbigt om det var tvärt om. Men spelen måste nog installeras på enhetens lagring om du vill fortsätta där du var, är dock inte helt 100 på att det är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av sfrisk:

Angående 2. Jag gjorde misstaget att enbart köpa spel på kassett. Känns ofta omständigt att behöva byta kassett när jag vill spela något annat spel. Nu i efterhand ångrar jag därför att jag inte köpt alla spel via e-shoppen.

Skrivet av Segge:

Går ju att sälja dom fysiska spelen, hade blivit jobbigt om det var tvärt om. Men spelen måste nog installeras på enhetens lagring om du vill fortsätta där du var, är dock inte helt 100 på att det är så.

Detta stämmer.

Du kan när som helst köpa spelet i e-shop även om du redan har det i fysiskt format.
Man tar bara ut spelet ur enheten och lägger i sitt fodral. Sedan köper man och installerar.

Sparfilen finns kvar på maskinen så det är bara att fortsätta.

Fun fact: Stoppar man i ett spel man redan har installerat via e-shop så får du symbolen för kassett ovanför ikonen som vanligt och kör det från fysiska mediet. Ryck ur lilla kassetten och man spelar från flashminnet.

Själv köper jag spelen både från e-shop och fysiskt då jag börjat bli orolig att jag i framtiden tappar åtkomsten till mina spel.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Detta stämmer.

Du kan när som helst köpa spelet i e-shop även om du redan har det i fysiskt format.
Man tar bara ut spelet ur enheten och lägger i sitt fodral. Sedan köper man och installerar.

Sparfilen finns kvar på maskinen så det är bara att fortsätta.

Fun fact: Stoppar man i ett spel man redan har installerat via e-shop så får du symbolen för kassett ovanför ikonen som vanligt och kör det från fysiska mediet. Ryck ur lilla kassetten och man spelar från flashminnet.

Själv köper jag spelen både från e-shop och fysiskt då jag börjat bli orolig att jag i framtiden tappar åtkomsten till mina spel.

Blir inte det typ... 1 000:-/spel.:?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Blir inte det typ... 1 000:-/spel.:?

Hitintills ja.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

@sickhouse: Lust att skriva lite här sen hur det gick och eventuellt också tagga mig?

Fick extradockan för ett tag sedan, "moddade" och satte in den i dotterns rum:

Permalänk
Medlem

Hej.
Har det hänt något på fronten att använda swithchen lite som en surfplatta?
Se filmer och surfa på youtube och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Hej.
Har det hänt något på fronten att använda swithchen lite som en surfplatta?
Se filmer och surfa på youtube och liknande?

Inget alls officiellt sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@iller: inofficiell då?
Skulle det vara mycket handpåläggning?
Tänker om man kan slå två flugor i en smäll. Ska på lång bilresa med en dotter på 4 år och en son på 2år.
Så de får vara lite sysselsatta med en surfplatta eller en Nintendo switch som pappa kan spela på 😉

Permalänk
Medlem

@casuaL det är bara att glömma. Det fungerar inte bra alls. Det är omständigt att surfa på då du behöver en proxy.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kanske har tagits upp tidigare i tråden men turligt nog verkar Switchen vara väldigt vettigt byggd och enkel att reparera om man t.ex. behöver byta batteri eller liknande. Man är van vid att allting är fastlött alt. limmat som satan men här sitter allting fast med helt vanliga skruvar och spännen (bortsett från batteriet som har ett litet lager med klister).

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hitintills ja.

Ouch.
Får man frågar vad du jobbar med = har för månadslön?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Unruly Heroes såg riktigt intressant ut:

Permalänk
Medlem

@iller: tack för svar.
Blir ingen just nu då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

https://www.youtube.com/watch?v=G8ukFQbJYYw

Gav extrema Ubiart-vibbar hehe. Ser bra ut iallafall!

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

https://www.youtube.com/watch?v=G8ukFQbJYYw

Hm, ser ut som en kombination av Rayman och Trine

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Gav extrema Ubiart-vibbar hehe. Ser bra ut iallafall!

Skrivet av CrazyBlueberry:

Hm, ser ut som en kombination av Rayman och Trine

Ja det var en blandning av spel jag spelat innan. Hoppas att spelet är bra släpps Q1 2018.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en snabb googling om det gick att göra backup på save files, men det verkar inte vara möjligt? Eller finns det någon här som vet en metod?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Moderator
Forumledare

Någon som känner till mer om streamingtjänsten "Niconico" som släpps imorgon (i Japan)?
Ser ju ut som en hysterisk variant på Twitch

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag gjorde en snabb googling om det gick att göra backup på save files, men det verkar inte vara möjligt? Eller finns det någon här som vet en metod?

Går inte än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Går inte än..

Bedrövligt...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Skrivet av jimjans:

Går inte än..

Skrivet av 220volt:

Bedrövligt...

Jag förstår faktiskt inte varför inte Nintendo fixat en molntjänst för detta år 2017. Borde vara "en del av en kaka".

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag förstår faktiskt inte varför inte Nintendo fixat en molntjänst för detta år 2017.

Det kan finnas nackdelar med molnlagring men det bästa är så klart om man även har möjlighet att ha en egen sparfil på konsolen som inte ändras av den automatiska backupen. Jag spelade Doom när det släpptes och Steams funktion för molnlagring av sparfiler verkade jättesmidig ända till dess att min sparfil blev korrupt och i och med att filerna automatiskt laddas upp till molnet med jämna mellanrum var backupen så klart också förstörd.

Jag har ingen aning om hur det fungerar på switch men spånar fritt i varför de valt att inte införa en liknande tjänst. Hur som helst borde det åtminstone gå att göra egen backup på filerna men det kanske ses som en säkerhetsrisk.

Men nu till något helt annat: Jag vet att många har efterfrågat VC till Switch och att Nintendo av någon underlig anledning valt att inte prata om det men jag läste en artikel tidigare idag där en person hade rotat bland systemfilerna och bl.a. hittat en fungerande NES-emulator så troligtvis är det i alla fall i görningen. Eller vem vet? De kanske bara slängde med det 'utifall att'.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Det kan finnas nackdelar med molnlagring men det bästa är så klart om man även har möjlighet att ha en egen sparfil på konsolen som inte ändras av den automatiska backupen. Jag spelade Doom när det släpptes och Steams funktion för molnlagring av sparfiler verkade jättesmidig ända till dess att min sparfil blev korrupt och i och med att filerna automatiskt laddas upp till molnet med jämna mellanrum var backupen så klart också förstörd.

Jag har ingen aning om hur det fungerar på switch men spånar fritt i varför de valt att inte införa en liknande tjänst. Hur som helst borde det åtminstone gå att göra egen backup på filerna men det kanske ses som en säkerhetsrisk.

Men nu till något helt annat: Jag vet att många har efterfrågat VC till Switch och att Nintendo av någon underlig anledning valt att inte prata om det men jag läste en artikel tidigare idag där en person hade rotat bland systemfilerna och bl.a. hittat en fungerande NES-emulator så troligtvis är det i alla fall i görningen. Eller vem vet? De kanske bara slängde med det 'utifall att'.

Känslan av att all funktionalitet som egentligen skulle vara klar och med vid lansering trappats ner för att nå deadline finns helt klart. Just molnlagring/backup var en av de funktioner som skulle ha varit med vid lanseringen. Ett par månader senare nu så tycker jag att Nintendo borde kunna ge en tidpunkt när mer funktionalitet förväntas kunna släppas men också vilken funktionalitet. De är alldeles för tysta på dessa punkter.

Just Steams molnlagring var inte kul inledningsvis, den skrev blandannat över sparfiler. Minns inte vilket spel det var jag spelade vid tidpunkten men den sparade hela tiden över så jag inte kom någon vart. Tillslut tröttnade jag och inaktiverade molnlagringen i över ett år eller så. på senare tid fungerar den oftast helt okej. Väldigt viktigt att funktionaliteten fungerar bra och problemfritt när den väl lanseras. De som behöver ha backup på sparfiler är nog inte alltför många, men ändå funktionalitet som bör finnas som tillval iallafall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Någon som känner till mer om streamingtjänsten "Niconico" som släpps imorgon (i Japan)?

Jag såg denna artikel nu på morgonen på Ars Technica om appen/tjänsten: https://arstechnica.com/gaming/2017/07/nintendo-switch-finall...

Frågan är när Google drar näven ur och släpper en Youtube-app. Eller när en Twitch-app kommer eller någon av alla de andra tjänsterna. Bör ju uppenbarligen vara möjligt vid det här laget att släppa just appar.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av NordhNet:

Testade Niconico på Switchen nyss det går att regga ett Svenskt konto på ett japanskt Nintendo konto.
När switch kom ut så kunde jag ändå använda tangentbord och se youtube via vpn men det hade varit kul med en app utanför JPN.

Permalänk
Medlem

Jag var idag och köpte ett nytt Nintendo Switch åt farsan, han har lånat vårat i några månader för att spela Zelda men nu ville vi ha tillbaka det. Det var därför jag undrade ang backup av save osv.

Jag blev grymt förvånad när jag hade packat upp den nya och provade att spela på den och märker att vänster joy-con har det berömda felet där den tappar kontakt eller hänger sig! Trodde det skulle vara fixat nu 3 månader senare! På våran som är köpt vid release så strulade också vänster joy-con och vi fick skicka in den till Bergsala så rättade dom till felet.

Hur är det möjligt att Nintendo fortfarande inte rättat till detta? Räcker att man är mer än 2 meter från tvn så börjar just vänster joy-con att strula..

Visa signatur

Spelmaskinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag var idag och köpte ett nytt Nintendo Switch åt farsan, han har lånat vårat i några månader för att spela Zelda men nu ville vi ha tillbaka det. Det var därför jag undrade ang backup av save osv.

Jag blev grymt förvånad när jag hade packat upp den nya och provade att spela på den och märker att vänster joy-con har det berömda felet där den tappar kontakt eller hänger sig! Trodde det skulle vara fixat nu 3 månader senare! På våran som är köpt vid release så strulade också vänster joy-con och vi fick skicka in den till Bergsala så rättade dom till felet.

Hur är det möjligt att Nintendo fortfarande inte rättat till detta? Räcker att man är mer än 2 meter från tvn så börjar just vänster joy-con att strula..

Menar du alla man ska dra in alla leveranser och fixa potentiella problem som inte alla får?

Kan ju lika gärna vara ett ex som legat på lager sedan mars...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Menar du alla man ska dra in alla leveranser och fixa potentiella problem som inte alla får?

Kan ju lika gärna vara ett ex som legat på lager sedan mars...

Tvek på att den här konsolen legat på lager sen i mars med tanke på åtgången som var i början. På baksidan av konsolen stod det Made in China 2017, medans på min som är köpt i mars står det 2016, så den är helt klart en nyare batch.

Visa signatur

Spelmaskinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Tvek på att den här konsolen legat på lager sen i mars med tanke på åtgången som var i början. På baksidan av konsolen stod det Made in China 2017, medans på min som är köpt i mars står det 2016, så den är helt klart en nyare batch.

Jag lämnade in en knappt veckogammal Switch till Webhallen så sent som i förrgår p.g.a. pixelfel (bild i spoiler) och strulande vänster (blå) joy-con. Trodde som du att det skulle vara fixat nu men fick veta att de fortfarande sålde från första batchen och då är det ju inte så konstigt att det inte är åtgärdat (fortfarande tråkigt, naturligtvis). Din enhet kan ju ha varit tillverkad i januari, februari eller mars innan felet uppmärksammades och ändå vara från 2017. Kollade aldrig när min var gjord dock.

Kanske är jag som är känslig men uppskattade inte den rosa fläcken på vänster skärmhalva. Märktes inte vid spel men varje gång man var i menyn eller visade låsskärmen.

Dold text
Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Bergsala kräver bara att man skickar in den felande kontrollen för att få den utbytt (i många butiker kan detta göras över disk) och du behöver alltså inte lämna in hela konsolen. Jag håller med om att det är dåligt ifall felet fortfarande inte är åtgärdat men som iller skrev verkar det av någon anledning inte gälla samtliga kontroller och då kan det vara svårt att fixa eftersom det beror på 'irregularities' i tillverkningen.

Felet går även att åtgärda själv på ett väldigt enkelt sätt. Om jag inte missminner mig skruvar man bara isär kontrollen och isolerar någon skumgummikloss med en bit folie (?).

Visa signatur