Permalänk
Medlem

Relä till bildator

Hej

Jag vill ha ett relä som startar datorn ur viloläge när bilen startar, samt att den går in i viloläge när tändningen stängs av.

På laptoppen så jag jag ordnat en kabel som fungerar på den viset via en förlängd resetknapp. Men den glömmer jag såklart att trycka på innan jag stänger tändningen till bilen efter körning. laptoppen som jag gömt under sätet har ett batteri som håller windows i viloläget och som därför snabbt öppnas igen på touchskärmen vid körning. Det är såklart trist att vänta på hela bootprocessen och klydda med inställningar under körning.

Så här vill jag ha det:
Tändning på - relä sluter krets i 200ms
Tändning av - relä sluter krets i 200ms

Det är svårt när man inte kan, ni har säkert en bra lösning till mig, tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@svampbob:

OM du har slutsteg och eftermarknadsradio i bilen så finns där ju en signalutgång som går till när tändningen är på.

Beroende på bil är det olika lätt/svårt att lösa. För att någon skall kunna ge dig ett bättre svar får du nog precisera vad du har för bil, samt om du har eftermarknads stereo osv.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

@svampbob:

OM du har slutsteg och eftermarknadsradio i bilen så finns där ju en signalutgång som går till när tändningen är på.

Beroende på bil är det olika lätt/svårt att lösa. För att någon skall kunna ge dig ett bättre svar får du nog precisera vad du har för bil, samt om du har eftermarknads stereo osv.

Givetvis så vet jag det, med den ger konstant ström. Jag vill ha en kort inpuls likt en resetknapp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skissen säger ingenting ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

@svampbob:

En sånhär hade jag använt för att göra det enkelt.

Arduinio med relä

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

@svampbob:

En sånhär hade jag använt för att göra det enkelt.

Arduinio med relä

Tack, den borde göra vad jag behöver.
NU över till Ebay och shoppa loss

Edit: varför hoppar folk in i trådar om styr och reglerteknik utan kunskaper samt att ens försöka svara på topic?

Permalänk
Medlem

Jag har hittat exakt vad jag behöver, tips till er som söker samma lösning.

http://wiki.mini-box.com/index.php?title=DCDC-NUC#Introductio...