Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa nu har jag visserligen inte ett äkta "type-s", men jag är väldigt förtjust i mitt HHKB med hyperspheres. Föredrar det helt klart över hur det var innan dämpningsringarna.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Jag föredrar vanliga Topre, i såväl HHKB som RF. Type-S är bra att ha om man vill hålla en låg profil i kontorsmiljö eller liknande. Känslan är liknande, men jag råkar helt enkelt gilla ljudsignaturen från vanliga Topre. Smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Loppisfynd!

nu vet jag inte om det finns intresse för loppisfynd här och dylikt. Men jag hittade en skum skrivmaskin-skapelse.
https://photos.app.goo.gl/bEn4lywg4liOWEq32
verkar vara en triumph-adler royal 1010
står g80-0108 på pcb med Cherry m9 switches. Riktigt fina doubleshot-tangenter.
Någon som har erfarenhet av de switcharna? någon som har åsikter?
Tänkte kanske modda ett tangentbord av det.
//Johan

Permalänk
Inaktiv

För den nyfikne så finns nu Filcos SA Double Shot SE/FI White on Black (WoB) (edit: nåja: vit på brunsvart) i lager http://www.keyboardco.com/product/double-shot-filco-105-key-s...

(Fortfarande inte billigt, men billigare än SP/PMK)

Edit: f.ö. limmar de inte in "insertsen" längre: utan de kom "löst". Profilen ser ut att vara 2-2-3-3-3-3, så inte riktigt "uniform"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

För den nyfikne så finns nu Filcos SA Double Shot SE/FI White on Black (WoB) i lager http://www.keyboardco.com/product/double-shot-filco-105-key-s...

(Fortfarande inte billigt, men billigare än SP/PMK)

Oooh, tack för tipset! MEN, hittar inget om detta, men är det PBT? Känns som det skulle vara lite för bra för att vara sant i så fall..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Dubbelskjuten abs, SA, och jag tror det är row3 på alla.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Nån som har tips om ett bra men väldigt TYST tangentbord och som framför allt är litet..

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag tänkte mig att jag skulle bygga ihop ett tyst tangentbord att ha på jobbet. Planerna liknar de som @anon257891 satt i verket med sitt KBD75, men som 60% då det är det jag trivs med.

Det mesta har jag antingen i skrivbordslådan allaredan eller är på ingång (tack för tipset på silentbrytarna, anon257891), men jag har lite svårt att hitta en vettig PCB. Satan GH60 är, med tanke på priset, lockande, men, i och med att jag är bortskämd med Gon, winkeyless, etc är jag rädd att Satans inte riktigt lever upp till min standard. Så jag tänkte helt enkelt fråga er med erfarenhet av Satan såväl som av dyrare PCBer: är Satans PCB något att ha?

Vad finns det för andra alternativ?

E: nvm, hittade en winkeyless PCB i en låda...

Sennin tyckte att satan höll dålig kvalité (hittar inte inlägget) så han har sin egen gh60 i svart eller vitt. Vita verkar vara slut för tillfället. Ingen aning om de är bättre eller samma. Leds är norrut på dessa också.
https://shopkey.doyustudio.com/001kba001

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker Varmilos pbt-tangenter är lite "vassa" på kanterna. Har kört ett tag nu och gillar inte det...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

http://i.imgur.com/qHENa4s.jpg

http://i.imgur.com/K42ey6k.jpg
• Noxary X60 Founders Edition 20/30
• GON NerD 60 Mekanisk Edition
• Cherry MX "Nixdorf" Black, 60g guldpläterad fjäder, PC switch films och lite Krytoxsmörja
• Cherry dyesubs från ett Cherry G81-3100SDU
• Cherry Screw-in stabilisatorer med guldpläterade trådar och en massa smörja

Dold text

Snyggt!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

@jH0Ni: Dubbelskjuten abs, SA, och jag tror det är row3 på alla.

Ah, så klart. Trist, känns som att jag helt enkelt får sitta snällt och vänta på något bra drop på MS, men vem vet när det kommer..
Och så leveranstid på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Sennin tyckte att satan höll dålig kvalité (hittar inte inlägget) så han har sin egen gh60 i svart eller vitt. Vita verkar vara slut för tillfället. Ingen aning om de är bättre eller samma. Leds är norrut på dessa också.
https://shopkey.doyustudio.com/001kba001

Ok, intressant! Synd att nordliga LEDs verkar vara vad alla vill ha idag.

Skrivet av dorf_se:

Tackar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jH0Ni:

Ah, så klart. Trist, känns som att jag helt enkelt får sitta snällt och vänta på något bra drop på MS, men vem vet när det kommer..
Och så leveranstid på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så trist egentligen: alla (edit: dubbelskjutna) SA är ABS (förutom kina-kopior).

Dubbelskjuten ABS ska inte förväxlas med Stock-caps med målad/tryckt/etsad/graverad tunn ABS plast, det är en milsvidd skillnad!

Några av de keyset som anses "bäst" är dubbelskjuten ABS, t.ex. alla GMK-set (och för den delen även SA)

Kortare sagt: Ska du vänta in en dubbelskjuten SA i PBT så lär du få vänta... länge! (t.o.m om du är en tangentbordsnörd som är van att vänta 6månader+ från beställning)

Du kommer aldrig slita ut ett dubbelskjutet ABS-set!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Severin87:

Nån som har tips om ett bra men väldigt TYST tangentbord och som framför allt är litet..

Varmilo VA69M/VA68M med Cherry MX Silent

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dorf_se:

Jag tycker Varmilos pbt-tangenter är lite "vassa" på kanterna. Har kört ett tag nu och gillar inte det...

http://i.imgur.com/5Ik26NA.jpg?1

Jag håller med om man jämför med t.ex. Cherry-profilen. Men för att vara "stock-caps" tycker jag de är riktigt bra. Och för halv-intresserade "vanliga" människor (som läst att PBT är "bäst") tycker jag det är ett fullgott budget-alternativ!

Permalänk
Medlem

Är det någon annan är jag som är förbannad på att Topre inte släpper sitt highend Topre Realforce RGB i europa? Det är bland de få KB just nu som överväger mig att gå från Rubberdome.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: Topre är Rubberdome

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Är det någon annan är jag som är förbannad på att Topre inte släpper sitt highend Topre Realforce RGB i europa? Det är bland de få KB just nu som överväger mig att gå från Rubberdome.

Menar du ISO eller bara att den ska finnas att köpa i eu? Keyboardco säljer realforce rgb.
http://www.keyboardco.com/keyboard/usa-topre-realforce-rgb-ba...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@RPGWiZaRD: Topre är Rubberdome

Jag vet. Men det är inte samma sak som mitt nuvarande HP 25€ rubberdome keyboard. Aldrig riktigt gillat Cherry MX brytarna.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Menar du ISO eller bara att den ska finnas att köpa i eu? Keyboardco säljer realforce rgb.
http://www.keyboardco.com/keyboard/usa-topre-realforce-rgb-ba...

Jepp jag menar med ISO layout, helst då nordisk förstås.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

@aaaaaaaaaa nu har jag visserligen inte ett äkta "type-s", men jag är väldigt förtjust i mitt HHKB med hyperspheres. Föredrar det helt klart över hur det var innan dämpningsringarna.

Ok! Är intresserad av ett tyst topre bord och skillnaden mellan type-s och hypersphere moddad är ganska stor.
Var det meckigt att sätta in hypersphersen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag håller med om man jämför med t.ex. Cherry-profilen. Men för att vara "stock-caps" tycker jag de är riktigt bra. Och för halv-intresserade "vanliga" människor (som läst att PBT är "bäst") tycker jag det är ett fullgott budget-alternativ!

Jag skulle nog faktiskt också lägga dem under "budget".

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ok! Är intresserad av ett tyst topre bord och skillnaden mellan type-s och hypersphere moddad är ganska stor.
Var det meckigt att sätta in hypersphersen?

Nej, jag tycker inte det var speciellt jobbigt att sätta in ringarna. Finns gott om guider på nätet som t.ex. och t.ex., bör ge ganska bra bild av hur meckigt det är.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Kan ju även passa på att flika in och säga att clears känns tyngre än svarta.
Så om du tycker att svarta är på gränsen till för tunga att trycka ner, så kommer clears vara tyngre. Har du däremot inga problem med att det är lite mostånd i switcharna så är det nog ett bra alternativ om du vill ha taktil återkoppling.

Bruna switcharnas taktilitet går ju att diskuteras, clears däremot känns ju när man aktiverar switchen.

Hmm
Har aldrig riktigt förstått det där med den taktila känslan i bruna..
Bytte från röda då jag ville nåt som var mer likt blå men inte fullt ut blå. Dock tycker jag att dom bruna var "meh".
Dock visste jag knappt att Clears fanns, blir att titta på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av VeryMadMeatball:

Hmm
Har aldrig riktigt förstått det där med den taktila känslan i bruna..
Bytte från röda då jag ville nåt som var mer likt blå men inte fullt ut blå. Dock tycker jag att dom bruna var "meh".
Dock visste jag knappt att Clears fanns, blir att titta på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, många tror att bruna skulle vara som blå utan ljudet. Men så är inte fallet. Blå är linjära fram till "klicket".
Clears är ju hyfsat trevligt om man gillar tyngre switchar, men det är ju inte Topre, vilka jag anser är kungen av taktila switchar.

Sen finns ju även Matias switchar som jag inte testat personligen, men ska vara omtyckta.

Permalänk
Medlem

Kommer köpa ett Nyquist-bord i dagarna här när han får in nya case, det skulle ta ungefär en vecka. Om någon bor i Stockholmsområdet och vill köpa något och dela på frakt kan man ju säga till. Annars var frakten inte särskilt dyr, men kul tangentbord! Eller om någon skulle vilja gå ihop och printa ut ett case någonstans och dela på den kostnaden så är jag uppe för diskussion också!

Länk till säljaren

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få tag på Zealencio i EU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en DREVO Calibur från Ebay men kom precis på att de inte kommer med nordisk layout. Vart kan jag billigast hitta ersättningar till de knappar som saknas(å, ä, ö). Hade helst velat köpa endast de tre och inte behöva spendera 400kr+. Jag vill inte att de ska sticka ut för mycket ur mängden från resten av tangenterna heller.

http://www.ebay.com/itm/272292810230

Permalänk
Medlem

Jag sitter och skapar min första layout för QMK (till min Let's split) på Keyboard Firmware Builder, men det saknas en hel del tecken så som våra svenska bokstäver "åäö", men också andra tecken som "£".

Man kan ange egna koder där, tex "NO_AA" ska tydligen vara "Å" enligt vad jag luskat fram på webben, men jag får inte ange den koden?

Eller finns det bättre sätt att skapa sin layout än den webbtjänsten? Jag har bara erfarnhet av EasyAVR och det är ju 100 gånger enklare.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

@Hund:
ÅÄÖ "saknas" eftersom det är de amerikanska tecknen som visas där (precis som i EasyAVR): dvs åäö får du genom att ange ['; (det är samma scan-koder på dessa: tecknet som blir avgörs i OS)

Ett knep kan vara att växla till US-layout (Windows default "shift+alt") speciellt om du ska skriva "makron".

Edit: £ ligger på "h-alt+3" (i.e. du behöver inte bekymmra dig om "alt-gr" lagret: det blir rätt bara genom att ange siffrorna (och sen aktiveras de genom att du håller inne "h-alt" när du är på sifferlagret: typ "fn+alt+3" -> £

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SYRE:

@anon257891: Så, den självklara frågan. Du får bara ta med dig en bräda till en öde ö, vilken blir det?

Då skulle jag ta med något som hade inbyggd satellit-telefon.

Men favoriten, just nu, är KBD75an: för att den är löjligt tyst! (och antagligen skulle chassit gå att göra om till en yxa och en kniv: och andra bra att ha verktyg )