Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Sjukt sugen på SSDn ifrån webhallen.
Men vet inte riktigt vad jag ska med den till.

Vore nice att kunna ha torrents på sin 850 evo 500gb och slippa mekanisk disk helt när det gäller torrents, hdd orkar inte med efter ett tag och blir slö som sirap.

Fast ändå 2800:-

Torrents på en SSD, är det inte skaplig risk att slita ut den i förtid? EVO-modellerna har väl dessutom bara TLC-minnen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Torrents på en SSD, är det inte skaplig risk att slita ut den i förtid? EVO-modellerna har väl dessutom bara TLC-minnen idag.

Enligt typ alla här så är den risken obefintlig, gjorde en tråd om det för ett tag sedan då jag tröttnat på HD när det gäller torrents.

Skrivet av Swe.Stars:

Har du SSD:n på då hela tiden? Vad är den i så fall kopplad till, en NUC?

What?
Diskarna är på när datorn är på, och sitter i min stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sjukt sugen på SSDn ifrån webhallen.
Men vet inte riktigt vad jag ska med den till.

Vore nice att kunna ha torrents på sin 850 evo 500gb och slippa mekanisk disk helt när det gäller torrents, hdd orkar inte med efter ett tag och blir slö som sirap.

Fast ändå 2800:-

Nuvarande pris är helt enkelt för högt. Ett år sedan hittade jag t.ex. 850 EVO 500 GB för 1100 kr hos Webhallen, i dagsläget kostar dessa 1600 kr som billigast. Dock kommer priserna på SSD:er förhoppningsvis att börja gå ner snart igen då SAmsung har inversterat en hel del i tillverkningen av dessa:

http://www.sweclockers.com/nyhet/24090-samsung-investerar-150...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Enligt typ alla här så är den risken obefintlig, gjorde en tråd om det för ett tag sedan då jag tröttnat på HD när det gäller torrents.

What?

Sorry. Sjukt otydlig ^^
Trodde att det var menat för att kunna plocka hem torrents i en HTPC, eller iaf något som står på 24/7 för att kunna strömma material 24/7. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scriabin:

Corsair Gaming K95 RGB Cherry MX 1290 kr - Red / Brown (Närmast 1800-2000kr)

corsair hade ju 1 års patent på silent mx brytare när de släppte det för något år sedan, varför tillverkare de inte sånna tangentbord längre? skönt med ett tangentbord som inte låter som ett smatterband

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Detta är skrivningar som sliter på en SSD, så torrents borde inte slita mer på SSDn än vilken sorts download som helst. Seeding är ju bara läsning. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

What?

Skrivet av pellen:

Detta är skrivningar som sliter på en SSD, så torrents borde inte slita mer på SSDn än vilken sorts download som helst. Seeding är ju bara läsning. 🙂

Om ni enbart menar seedning där det bara läser borde det inte göra någon nämnbar skillnad. Men just Bittorrent har ju länge varit känd för att slita på diskar och då specifikt skrivning.

Upp till var och en hur man gör förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om ni enbart menar seedning där det bara läser borde det inte göra någon nämnbar skillnad. Men just Bittorrent har ju länge varit känd för att slita på diskar och då specifikt skrivning.

Upp till var och en hur man gör förstås.

Syftade på båda i mitt fall, som sagt så kommer den inte slitas ut fören långt innan jag hade bytat den ändå (10-20 år)
150TB som den är "speccad" för är bara ett riktmärke också.

En som skrev på swec ex "Jag har skrivit 311TB till min sandisk ssd och den ligger på 81%. De kostar under tusenlappen att byta ut, big deal."

"Kolla internet på tortyr tester av ssd, de tål 100 tals Gb om dagen i 10-20 år och då har en vanlig hårddisk gått sönder inom 5 år,"

Jag körde faktiskt min 850 evo 500gb som torrentdisk lite men behövde den till annat så fick återgå till mekanisk igen.

Permalänk
Medlem

Hej jag undrar om Samsungs 1TB ssd-disk blir slöare av att vara full av program och liknande? 1TB är ganska mycket, får i princip plats med alla spel och program på den isf.

Har bara haft 60 och 120 ssd-diskar och då har jag nöjt mig med OS och dom viktigaste programmen på den.

Planerar att köpa nya datorkomponenter när som nu, därför jag frågar.

Tack

Edit: Undrar även varför den blivit drygt 30% dyrare sen 2016? Dollar, kemikalieskatt, högt utbud?
Blev riktigt avtänd på prishöjningen

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Syftade på båda i mitt fall, som sagt så kommer den inte slitas ut fören långt innan jag hade bytat den ändå (10-20 år)
150TB som den är "speccad" för är bara ett riktmärke också.

En som skrev på swec ex "Jag har skrivit 311TB till min sandisk ssd och den ligger på 81%. De kostar under tusenlappen att byta ut, big deal."

"Kolla internet på tortyr tester av ssd, de tål 100 tals Gb om dagen i 10-20 år och då har en vanlig hårddisk gått sönder inom 5 år,"

Jag körde faktiskt min 850 evo 500gb som torrentdisk lite men behövde den till annat så fick återgå till mekanisk igen.

Ah, nice!

Jag lever delvis kvar i när SSD'erna var nya. Var många som ojjade sig över att de skulle slitas ut på ett år och alla möjliga heliga och oheliga lösningar för att minska slitaget. Samtidigt så fungerar fortfarande min X25-M G2 80GB fint. 8-9 år i drift, sitter i dagsläget i köksdatorn som är på 2-12 timmar om dagen. Även om den alltid varit så pass trång att det inte fått plats så pass mycket mer än OS så har det blivit rätt mycket skrivet. Många gånger dess kapacitet, kan ha varit 5-10 TB eller något sådant.

Jag kanske skulle snåla lite mindre på mina egna SSD'er faktiskt.

Skrivet av Ninotramp:

Hej jag undrar om Samsungs 1TB ssd-disk blir slöare av att vara full av program och liknande? 1TB är ganska mycket, får i princip plats med alla spel och program på den isf.

Har bara haft 60 och 120 ssd-diskar och då har jag nöjt mig med OS och dom viktigaste programmen på den.

Planerar att köpa nya datorkomponenter när som nu, därför jag frågar.

Tack

Edit: Undrar även varför den blivit drygt 30% dyrare sen 2016? Dollar, kemikalieskatt, högt utbud?
Blev riktigt avtänd på prishöjningen

Slitage ökar ju fullare SSD'n blir pga hur de är designade. Och de bör även tappa (skriv)prestanda.

Något som påverkat mycket är Samsungs Note-fail. I och med den serien som innehöll modellen som både kunde brinna och explodera skrotades så gick det åt mycket minnen.

Sedan valutaförändringar, kem-skatten om den nu gäller lagring, samt, förstås återförsäljare som gärna saltar priser när de har möjlighet.

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg hur det har sett ut med rea på gaming-laptops det senaste? Brukar det vara något på komplett superweekend? =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Webhallen har enligt mig några bra fynd på fyndvaruavdelningen idag:

9.990kr (Lägsta pris: 15.990kr på elgreen (ej ny). Ny 21.390kr på netonnet)
ASUS G752VS-BA171T / i7-6700HQ / 16GB / 1TB HDD + 256GB SSD / GTX 1070 8GB (Fyndvara - Klass 4)
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/257424-...

16.990kr (Lägsta pris ny: 26.490kr på Inet)
ASUS ROG G701VI / 17.3" / i7-6700HQ / 16GB / 512GB SSD / GTX 1080 / Win 10 (Fyndvara - Klass 2)
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/260172-...

Monsterdatorer för ynka småpengar
Även Lenovon för 5990 är ett kap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Samsung 65" UHD Tv + soundbar för 10990.

Närmaste känd ÅF är Dustin på 12489:- för bara TV'n.

Prisjakt

Är det vanligt att så stora TV-apparater ligger under 10 000:-?
Köpte min älskade 46 tums Samsung LED-TV för 5 999:- (Webhallen) för 4 år sedan(!).
.. och jag tänkte att det är dags att uppgradera.

(är främst intresserad (så klart) av 4K, och givetvis inte i något lyxformat (= under 10 000:-))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Köpte min älskade 46 tums Samsung LED-TV för 5 999:- (Webhallen) för 4 år sedan(!).

(är främst intresserad (så klart) av 4K, och givetvis inte i något lyxformat (= under 10 000:-))

Inte den blekaste (förstår att frågan inte var direkt ställd till mig). Det sög rejält i magen efter att köpa denna. Köpte själv min 47 tummare hos Media Markt för 9000 3 år sedan så känner att du fick en rätt bra deal Fick övertala mig själv att jag inte var i behov av denna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Man får oftast vad man betalar för.
Det händer att 65 or ligger under 10 men då är det oftast något som saknas.
Typiska funktioner de snålar in på är design, tjocklek, bluetooth, cpu till smart tvn, 100 Hz ==> 50/60 Hz och självklart de viktigaste panelen.
Och denna tv verkar ha rätt kass panel, hög risk för clouding, samt att det är en 60Hz panel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swe.Stars:

Hehe, 4 år bara? Min 40" Sony Bravia 3550 har gått ett par månader förbi sin 9-årsdag. TVn håller bra så har jag inte haft motivering nog att byta ut den ännu.

Även jag har börjat bli sugen på något lite större då 40" börjat kännas litet under åren, samt att det hade varit trevligt med HDR och UHD. En prislapp under 10 000kr vore nog vettigt med.
Extra problem för min del är att jag har en analog stereo-förstärkare som behöver anslutas, bara ett fåtal TV-apparater är kompatibla. Sony hade en nyare Bravia-serie tidigare som låg prismässigt bra men slog aldrig till då tyvärr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, 4 år bara? Min 40" Sony Bravia 3550 har gått ett par månader förbi sin 9-årsdag. TVn håller bra så har jag inte haft motivering nog att byta ut den ännu.

Även jag har börjat bli sugen på något lite större då 40" börjat kännas litet under åren, samt att det hade varit trevligt med HDR och UHD. En prislapp under 10 000kr vore nog vettigt med.
Extra problem för min del är att jag har en analog stereo-förstärkare som behöver anslutas, bara ett fåtal TV-apparater är kompatibla. Sony hade en nyare Bravia-serie tidigare som låg prismässigt bra men slog aldrig till då tyvärr.

Det är väl inget olösligt problem om tvn saknar analoga ljudutgångar, det finns "hdmi extractors" som kan plocka ut ljudet via en hdmikontakt, en del har även inbyggd dac så du får ut analogt stereoljud direkt och de allts flesta ger ju digitalutgång så du kan ansluta valfri dac.
Det finns även extractors hopbyggda med switchar som plockar ljudet via arc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om du inte vill uppgradera till en modern HDMI receiver (finns enormt många bra billiga och prisvärda hemmabiostärkare som inte kostar skjortan) så är det enkelt fixat, då i princip alla TV har en digital optisk utgång, genom att köpa en sådan här för en femtilapp från Kina:

https://www.aliexpress.com/item/New-TV-Optical-Digital-SPDIF-...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl inget olösligt problem om tvn saknar analoga ljudutgångar, det finns "hdmi extractors" som kan plocka ut ljudet via en hdmikontakt, en del har även inbyggd dac så du får ut analogt stereoljud direkt och de allts flesta ger ju digitalutgång så du kan ansluta valfri dac.

Kan dock va problem med samsung och hdmi extractors då de modernare samsung bara stödjer audio-out via optisk och inte via hdmi

Blev sjukt sur när jag märkte det under inkopplingen av vår 65ks7005, så det får gå både optisk och hdmi mellan förstärkare och tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Man får oftast vad man betalar för.
Det händer att 65 or ligger under 10 men då är det oftast något som saknas.
Typiska funktioner de snålar in på är design, tjocklek, bluetooth, cpu till smart tvn, 100 Hz ==> 50/60 Hz och självklart de viktigaste panelen.
Och denna tv verkar ha rätt kass panel, hög risk för clouding, samt att det är en 60Hz panel.

Okej. Tack för informationen!
Jag vet inte vad jag, egentligen, ser för visuell skillnad på panelens kvalité, men den TV jag har nu hade iaf 100hz (vad det nu gör för skillnad )

Men blir i så fall att införskaffa en ny TV när dem är nedsatta i pris, tänk julrea/nästa Black Friday

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Kan dock va problem med samsung och hdmi extractors då de modernare samsung bara stödjer audio-out via optisk och inte via hdmi

Blev sjukt sur när jag märkte det under inkopplingen av vår 65ks7005, så det får gå både optisk och hdmi mellan förstärkare och tv.

Har Samsung inte arc på sina tv ar ? Det låter underligt om det stämmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har Samsung inte arc på sina tv ar ? Det låter underligt om det stämmer.

Jag kollade när jag höll på att installera den och den stödjer arc, kollade även så det var rätt hdmi port och allt. Läste sen kommentarerna på prisjakt och jag var tydligen inte ensam så la ner det. Inget jätte projekt eftersom att alla kontakter sitter i en dosa och sedan går det en ensam kabel + ström upp till tv'n bara. Så det var inte särskillt bökigt att koppla in en 30cm optisk kabel och nöjde mig sen.

Permalänk
Medlem

Finns det några fynd på bra powerbanks? skulle vilja ha en som kan ladda telefonen 3-4 gånger

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av martinot:

Om du inte vill uppgradera till en modern HDMI receiver (finns enormt många bra billiga och prisvärda hemmabiostärkare som inte kostar skjortan) så är det enkelt fixat, då i princip alla TV har en digital optisk utgång, genom att köpa en sådan här för en femtilapp från Kina:

https://www.aliexpress.com/item/New-TV-Optical-Digital-SPDIF-...

Tack, blir att se över när det blir dags för byte.

Inte aktuellt att byta ut anläggningen iallafall, Marantz PM-6002 ihop med ett par Focal Chorus 714 S. Men någon lösning borde det nog gå att få fram.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tack, blir att se över när det blir dags för byte.

Inte aktuellt att byta ut anläggningen iallafall, Marantz PM-6002 ihop med ett par Focal Chorus 714 S. Men någon lösning borde det nog gå att få fram.

Eftersom du har en fin anläggning så kanske första bästa Kina-DAC:en är av lite för dålig kvalitet för att svara upp till den (skulle starkt misstänka det, även om inbyggda DAC:ar som sitter även i märkes-TV normalt inte är de bästa).

Då kan det kanske vara värt att satsa på någon bättre DAC som finns hos de flesta hifi-handlare.

Här är två exempel som skulle passa, men finns massor att välja på:
https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/nad-mdc-dac-2...
https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/cambridge-aud...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Eftersom du har en fin anläggning så kanske första bästa Kina-DAC:en är av lite för dålig kvalitet för att svara upp till den (skulle starkt misstänka det, även om inbyggda DAC:ar som sitter även i märkes-TV normalt inte är de bästa).

Då kan det kanske vara värt att satsa på någon bättre DAC som finns hos de flesta hifi-handlare.

Här är två exempel som skulle passa, men finns massor att välja på:
https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/nad-mdc-dac-2...
https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/cambridge-aud...

Vore nog en bättre lösning kanske.

Permalänk
Medlem

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

Den där räcker nog inte för tre till fyra laddningar. Då måste man över 10000 mAh. Jag hade rekommenderat denna istället: https://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/204026-tp-link_tl-pb10...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Hedersmedlem

*Trollande/meningslösa inlägg raderade, se §1.5 & §1.6*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...