Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Hund:
ÅÄÖ "saknas" eftersom det är de amerikanska tecknen som visas där (precis som i EasyAVR): dvs åäö får du genom att ange ['; (det är samma scan-koder på dessa: tecknet som blir avgörs i OS)

Ett knep kan vara att växla till US-layout (Windows default "shift+alt") speciellt om du ska skriva "makron".

Edit: £ ligger på "h-alt+3" (i.e. du behöver inte bekymmra dig om "alt-gr" lagret: det blir rätt bara genom att ange siffrorna (och sen aktiveras de genom att du håller inne "h-alt" när du är på sifferlagret: typ "fn+alt+3" -> £

Jag tror poletten föll ned nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett paket med Cherry MX Silent Red igår och jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad.

Jag har så klart hört mycket gott om dem från både höger och vänster (från allas vår @anon257891, bland annat), men tog det hela med en hyfsad nypa salt med tanke på hur fantastiskt, katastrofalt, horribla jag tycker de MX Red jag har hemma är. De här var dock inte alls speciellt tokiga.

Än så länge har jag inte monterat dem i något tangentbord, så mitt omdöme baseras bara på att trycka på lite lösa brytare och jämföra med andra lösa brytare. Skillnaden mellan tysta röda och vanliga röda är, för att dra en gammal klyscha, som natt och dag. Det är svårt att tro att båda skulle vara tillverkade av samma tillverkare i samma fabrik. De når kanske inte riktigt upp till samma nivå som mina favoriter, vintage black, men de är inte så långt ifrån. Med lite smörja kan det nog hända sig som så att de får en permanent plats i mitt jobbtangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

@Khers

Det där är verkligen sjukt snyggt. Allt funkar så galet bra ihop! Lite dum fråga kanske, och du har säkert sagt det ett par hundra gånger redan, men vad är det för case du har där? Ser riktigt bastant ut!
Blir nästan lite sugen på att ta fram mitt Ducky YOTH igen.

http://i.imgur.com/fPm5dKM.jpg

Tackar! Det är ett Noxary X60 som väger in på modiga 1.9 kg, så det är helt klart bastant! Jag är väldigt svag för YOTH, så det tycker jag absolut du skall göra! Hade det gått att klämma in en vanlig PCB i YOTH hade jag haft ett. Som det är är jag alldeles för inkörd på HHKB-layout och -mappning för att kunna använda det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Holy shit, vad är det där? Inte Viper, right?

Nej, inget Viper. Jag tycker Ducks tangentbord lutar för mycket (Vipern ligger på 11 grader) så jag hoppade Viper och skaffade Noxary X60 istället. Samma typ av konstruktion, men tar vilken Poker-kompatibel PCB som helst, så jag kan köra en TMKad NerD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Nej, inget Viper. Jag tycker Ducks tangentbord lutar för mycket (Vipern ligger på 11 grader) så jag hoppade Viper och skaffade Noxary X60 istället. Samma typ av konstruktion, men tar vilken Poker-kompatibel PCB som helst, så jag kan köra en TMKad NerD.

Intressant, jag håller med om att Viper lutar för mycket. Vad gick det där bygget på? Går den att köpa färdig?

Permalänk
Medlem

@careface: Köpte det genom ett gruppköp på geekhack som är i avslutningsfasen. För någon dag sedan fanns några kit kvar att köpa. Hela tangentbordet, med kittet, PCB, Nixie-brytare och Cherry dyesubs har gått på strax över 7 kkr.

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge, vi får se hur om jag har sönder något.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

@Hund:
Ett tips (om du inte köpt extra "resetknappar"), programmera PCBerna/PRO-micro innan du löder brytarna! (och, som minst, lägg till en "soft reset"). Lite fippligt att reseta utan knapp (men det funkar).

Lycka till!

P.S. Om det är Akryl-"plåtar" (jag ser inte riktigt på bilden) så tänk på att de är bräckligare än stål/alu, så ta inte i alltför hårt när du trycker i brytarna (jag knäckte en av mina akryl-"plåtar" för att jag försökte få höra "klicket", det blev iofs ett "klick", men inte det jag ville höra ) D.S.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tack för tips! Jag ska tänka på det.

Och ja, det är akryl, jag köpte dem från Smashing Acrylics. Jag är faktiskt förvånad över hur rejäl de känns. Jag var lite orolig att de skulle kännas lite 'plastiga' och låta illa, men jag tror fan att det är tystare än att mitt Filco.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Mitt första bygge, vi får se hur om jag har sönder något.

http://i.imgur.com/sx1Fduz.jpg

Ska bli intressant att se resultatet!

Vad är det för komponenter du köpt och vart har du fått tag på dem ifrån? Är det där Gateron switchar?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ska bli intressant att se resultatet!

Vad är det för komponenter du köpt och vart har du fått tag på dem ifrån? Är det där Gateron switchar?

Jag är också nyfiken på hur det blir. Mycket som är nytt för mig med den här busen.

Chassi och PCB osv är från Smashing Acrylics, Gateron-switchar, microkontrollers från Amazon och kablarna var något billigt jag hittade på Prisjakt. Jag har planer på att göra egna kablar sen.

Fast jag gillade inte hur platt det var, så jag ska försöka hitta lite högre gummifötter till det. Tips någon?

Edit: Det fick bli dessa som är 51mm hög, jag tror att det blir bra.

https://www.amazon.co.uk/dp/B01N5RF8TV

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Kul med fler Let's Split-användare! Som du redan blivit tipsad är det smart att flasha pro microsarna innan du lött dit dom. Dels för att kolla om de funkar och dels för att fixa en reset-knapp så att du enklare kan flasha om dom 🙂 Jag byggde ihop ett par av dessa för några månader sen och använder knappt något annat av mina andra tangentbord nu. Har dessutom ett Nyquist på ingång nu, samma som Let's Split men med en extra rad 🙂 Säg till om du behöver hjälp med programmering eller har andra frågor så ska jag hjälpa till så gott jag kan, lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag är också nyfiken på hur det blir. Mycket som är nytt för mig med den här busen.

Chassi och PCB osv är från Smashing Acrylics, Gateron-switchar, microkontrollers från Amazon och kablarna var något billigt jag hittade på Prisjakt. Jag har planer på att göra egna kablar sen.

Fast jag gillade inte hur platt det var, så jag ska försöka hitta lite högre gummifötter till det. Tips någon?

Edit: Det fick bli dessa som är 51mm hög, jag tror att det blir bra.

https://www.amazon.co.uk/dp/B01N5RF8TV

Skickades från m.sweclockers.com

Det var en ganska saftig prislapp för acrylic cases! Men du får gärna lägga upp ett album samt lite intryck på hur det blir i slutändan

Angående switchar - jag har börjat fundera på att sätta ihop ett nytt tangentbord igen (antingen Let's Split eller Planck) och funderar på att köra med andra switchar (men liknande) än MX Clear. Satt och läste om switchar igår och fann Zealios Purple som ska vara en klon av MX Clear men som väldigt många gillar mer än Clear. Någon som testat dessa och MX Clear och kan ge sitt intryck om dessa?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Det var en ganska saftig prislapp för acrylic cases! Men du får gärna lägga upp ett album samt lite intryck på hur det blir i slutändan

Angående switchar - jag har börjat fundera på att sätta ihop ett nytt tangentbord igen (antingen Let's Split eller Planck) och funderar på att köra med andra switchar (men liknande) än MX Clear. Satt och läste om switchar igår och fann Zealios Purple som ska vara en klon av MX Clear men som väldigt många gillar mer än Clear. Någon som testat dessa och MX Clear och kan ge sitt intryck om dessa?

Jag är egentligen inte rätt att svara: Jag ogillar alla taktila Cherry MX (och klonerna): Men jag har testat båda och mina intryck är:
MX clear: URK!
Zealios (taktil): URK!

(told ya'!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag är egentligen inte rätt att svara: Jag ogillar alla taktila Cherry MX (och klonerna): Men jag har testat båda och mina intryck är:
MX clear: URK!
Zealios (taktil): URK!

(told ya'!)

Tack, väldigt hjälpsamt Men vilken av MX Clear och Zealios (taktil) var mindre URK! enligt dig och varför?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det var en ganska saftig prislapp för acrylic cases! Men du får gärna lägga upp ett album samt lite intryck på hur det blir i slutändan

Angående switchar - jag har börjat fundera på att sätta ihop ett nytt tangentbord igen (antingen Let's Split eller Planck) och funderar på att köra med andra switchar (men liknande) än MX Clear. Satt och läste om switchar igår och fann Zealios Purple som ska vara en klon av MX Clear men som väldigt många gillar mer än Clear. Någon som testat dessa och MX Clear och kan ge sitt intryck om dessa?

Har testat clear. Värsta switchen jag testat. Har 65g zealios som jag tycker väldigt mycket om. Om du gillar tyngre switchar, satsa på 78g zealios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har testat clear. Värsta switchen jag testat. Har 65g zealios som jag tycker väldigt mycket om. Om du gillar tyngre switchar, satsa på 78g zealios.

Vad var problemet med MX Clear? Tyngden och/eller något annat?

Jag gillar MX Clear väldigt mycket (favorit-MX-switch så att säga) men vill gärna testa fler och se om det finns någon annat jag gillar mer. Det jag gillar med MX Clear är den taktila känslan samt tyngden, något MX Blue saknar i mitt tycke. Zealios 78g känns som ett bra alternativ men osäker på om de är lite för lätta för mina fingrar, speciellt då det står så här på deras hemsida.

"78g Zealios - For those that prefer a slightly lighter MX Clear, but want a smooth and apparent tactile bump. From beginning to end, the spring is heavier than all other Zealio variants."

https://zealpc.net/products/zealio

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Tack, väldigt hjälpsamt Men vilken av MX Clear och Zealios (taktil) var mindre URK! enligt dig och varför?

Mindre Urk var "zealios", mest för att jag hade betalat mer för den och därmed inte kunde med att tycka att de var "sämre" (dvs om jag testat före beställning hade jag tyckt att de var lika "urk!")

Som sagt, lyssna inte på mig om du gillar taktila cherry-brytare (jag ogillar, som sagt, dem alla). Det är bara _min_ åsikt: andra kan tycka annorlunda och fortfarande tycka "rätt".

Edit: i.e. vill man ha en taktil brytare ska man (enligt min personliga åsikt) satsa på topre (det betyder inte att andra som gillar taktila cherry tycker fel, det betyder bara att de inte tycker som mig!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad var problemet med MX Clear? Tyngden och/eller något annat?

Jag gillar MX Clear väldigt mycket (favorit-MX-switch så att säga) men vill gärna testa fler och se om det finns någon annat jag gillar mer. Det jag gillar med MX Clear är den taktila känslan samt tyngden, något MX Blue saknar i mitt tycke. Zealios 78g känns som ett bra alternativ men osäker på om de är lite för lätta för mina fingrar, speciellt då det står så här på deras hemsida.

"78g Zealios - For those that prefer a slightly lighter MX Clear, but want a smooth and apparent tactile bump. From beginning to end, the spring is heavier than all other Zealio variants."

https://zealpc.net/products/zealio

Clears är väldigt tunga, och något som alla cherry brytare har gemensamt är att de är väldigt scratchiga. Detta var inget problem innan jag testade topre/zealios, men finner inte cherrys switchar speciellt trevliga efter det.

clears bottnar ut runt 100cN har jag för mig, men tveksamt att du kommer uppleva den alldeles för lätt. Jag har 65g som är tyngre än mx blue.

Ett annat förslag kan vara att testa 55g topre. Inte kompatibelt med din build förvisso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Mindre Urk var "zealios", mest för att jag hade betalat mer för den och därmed inte kunde med att tycka att de var "sämre" (dvs om jag testat före beställning hade jag tyckt att de var lika "urk!")

Som sagt, lyssna inte på mig om du gillar taktila cherry-brytare (jag ogillar, som sagt, dem alla). Det är bara _min_ åsikt: andra kan tycka annorlunda och fortfarande tycka "rätt".

Edit: i.e. vill man ha en taktil brytare ska man (enligt min personliga åsikt) satsa på topre (det betyder inte att andra som gillar taktila cherry tycker fel, det betyder bara att de inte tycker som mig!)

Tack för din åsikt
Topre hade varit ett mycket trevligt alternativ, problemet med dessa är att man inte kan köpa switcharna löst för att t.ex. ha i ett Let's Split/Planck (drömmen...) samt att de använder en annan stem än MX -> svårare att hitta keycaps, såvida man inte kör med Topre->MX adaptrar.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Clears är väldigt tunga, och något som alla cherry brytare har gemensamt är att de är väldigt scratchiga. Detta var inget problem innan jag testade topre/zealios, men finner inte cherrys switchar speciellt trevliga efter det.

clears bottnar ut runt 100cN har jag för mig, men tveksamt att du kommer uppleva den alldeles för lätt. Jag har 65g som är tyngre än mx blue.

Ett annat förslag kan vara att testa 55g topre. Inte kompatibelt med din build förvisso.

Har gärna velat att testa 55g Topre då jag tror att jag kommer att gilla dem men ogillar att det inte går att köpa dessa löst för att använda i en build, och då jag håller på att övergå från staggered till orthogonal layout bir det extra svårt att köra med Topre i dagsläget!

Jag gillar även att det är svårt att bottna med MX Clear - dessa har något som liknas till en "cushion" i mitt tycke som hindrar en från att bottna ner p.g.a. hur tunga de blir. Jag kommer dock ganska långt ner, inte hela vägen men tillräckligt mycket för att tro att 65g Zealios skulle vara för lätta för min del men det är svårt att säga utan att ha testat dessa. Kan ju även passa på att skriva att jag just nu skriver på en MX Black (60cN) bräda och bottnar varje tangent, kan vara p.g.a. att de är linjära men tror att även tyngden har något att göra med detta.

Finns det något annat ställe man kan köpa Zealios från än zealpc.net för en billigare peng? Funderar på att köpa in de fyra olika modellerna och se vilken passar mig bäst, men verkar som att man måste köpa minst 20 st från sidan...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om du gillar clears & blacks, skippa 62/65g. (62 är närmast brun, 65 närmast blå) Kan även tipsa om gat. blacks om du gillar en mjuk landning där man inte bottnar ut pga tyngden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Om du gillar clears & blacks, skippa 62/65g. (62 är närmast brun, 65 närmast blå) Kan även tipsa om gat. blacks om du gillar en mjuk landning där man inte bottnar ut pga tyngden.

Tack, ska kika på Gateron Blacks också! Men tror att mitt "end-game" är något i stil med MX Clear - MX Black i all ära, men att skriva på dessa är väldigt jobbigt (skriver snabbare och bättre med MX Clear). Spel, å andra sidan, är dessa perfekta för!

Ja det blir antingen 67g eller 78g Zealios. Känner du till någon billig switch-tester med dessa som man kan köpa? Lite surt att behöva betala $50 till för nya Zealios med en annan vikt ifall man köpt fel

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@Icte:
Man kan alltid köpa separat fjädrar, om det är fjädervikten man är besviken på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Icte:
Man kan alltid köpa separat fjädrar, om det är fjädervikten man är besviken på!

Vilket kommer påverka taktiliteten och hur bumpen ter sig, så är väl tveksamt om det är en bra ide. 78g är mindre taktil än 67 exempelvis just pga hur fjädern är designad, och jag tror inte det finns någon 3e part som designar fjädrar för zeals.

Permalänk
Inaktiv

tvärtom: högre fjädervikt brukar ge mer "taktilitet"!
Här har du en 3e partstillverkare: http://www.ebay.com/itm/222539417723

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Hund: Kul med fler Let's Split-användare! Som du redan blivit tipsad är det smart att flasha pro microsarna innan du lött dit dom. Dels för att kolla om de funkar och dels för att fixa en reset-knapp så att du enklare kan flasha om dom 🙂 Jag byggde ihop ett par av dessa för några månader sen och använder knappt något annat av mina andra tangentbord nu. Har dessutom ett Nyquist på ingång nu, samma som Let's Split men med en extra rad 🙂 Säg till om du behöver hjälp med programmering eller har andra frågor så ska jag hjälpa till så gott jag kan, lycka till!

Tack för tips!

Kul att du gillar den så mycket! Jag visste inte om jag var modig eller idiot som köpte den, men för ca 1,5 månad sedan lärde jag mig (äntligen) att skriva rätt med alla 10 fingrar.

Det gick bättre än vad jag vågat hoppats på och det fick mig väldigt nyfiken på ortho som helt plötsligt kändes som överlägset - i teorin. Och nu efter att lekt lite med dessa känns ortho väldigt naturligt. Vi får se hur det går. :

Skrivet av Icte:

Det var en ganska saftig prislapp för acrylic cases! Men du får gärna lägga upp ett album samt lite intryck på hur det blir i slutändan

Angående switchar - jag har börjat fundera på att sätta ihop ett nytt tangentbord igen (antingen Let's Split eller Planck) och funderar på att köra med andra switchar (men liknande) än MX Clear. Satt och läste om switchar igår och fann Zealios Purple som ska vara en klon av MX Clear men som väldigt många gillar mer än Clear. Någon som testat dessa och MX Clear och kan ge sitt intryck om dessa?

Jag tycker inte att det var så saftigt. Efter att ha ägt dem en dag och inte använt dem live, utan bara stoppat i lite switchar och keycaps för att få en känsla hur ortho känns, kan jag säga att jag är positivt överraskad över kvalitén. Det är robust och stiligt. Och det tycks dessutom vara tystare än mitt Filco, som jag alltid ansett vara ett rejält tangentbord.

De svarta lagren är matta och snyggare än jag förväntat mig. Det finns ingen flex och de känns rejäla. Jag är i överlag hittills positivt överraskad - till den grad att jag är osäker på om det blir ett till akrylchassi till mitt Planck eller om det blir ett originalchassi som jag tänkt från början.

Jag hade också planer på att köpa Zealencios, men om det är lika tyst att skriva på den nu, som när jag byggt ihop det, ja då skippar jag den idén.

En sida med alla grejer, inklusive mina PBT-keycaps väger 217 gram. Det är rätt skapligt för akryl tycker jag.

Och angående dina Zealios vs Clears, vill jag rekommendera NovelKeys, han säljer switchtestare av olika slag. Du kan välja en storlek på ett ställ och välja själv vilka switchar du vill ha. Men han säljer även en liten buse med alla fyra Zelios för 12 dollar också.

https://www.novelkeys.xyz/product/zealio-switch-tester/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ang Clears vs Zealios:
Zeal är duktig på att skapa hype. Det får man ge honom. Vad jag aldrig har förstått är varför jag skulle vara villig att betala $1 per brytare för en Gateron-brytare. Låter helt vansinnigt i mina öron. (Dock inte riktigt lila vansinnigt som de som köper svarta Gateron och stoppar i zealios-hus, som är precis samma sak, men helt i genomskinlig plast. Som "tur" är har ju zeal re-lanserar linjära zealios, som väl snart kommer hypas av allt och alla.)

Synd för @icte att zeal tvingat bort Gaterons egna clear-klon från marknaden. Hade jag varit i dina kläder hade jag köpt vanliga clears och moddat dem efter eget behag. Finns Skidata på eBay för 125 Euro för vilket du får >150 clears och ett tyskt skidata-set. Dessa clears är en gammal batch och skall vara trevliga för dem som gillar taktila cherry.

Permalänk
Medlem

@Khers: Jag tänker köpa Tealios för att deras brytare har mindre wobble än Gateron. Men det blir bara till mitt huvudnummer, till andra tangentbord är det Gateron som gäller. Eller ja, inget är spikat ännu, vi får se hur mina gula skiljer sig från mina tidigare Gateron Reds.

Men jag tror att många hypear dem för att det inte är Gateron eller Cherry MX, som har blivit mainstream idag. Folk vill vara annorlunda. Och sedan har vi ju vår image.. Den är viktig för många! De är lite som vissa i slummen, de har parabolantenn men ingen TV.

Men sedan får man ju inte glömma bumpen, den är ju väldigt trevlig, om man gillar taktila. Jag gillar de i teorin, men i praktiken är de mest obehagliga.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@careface: Köpte det genom ett gruppköp på geekhack som är i avslutningsfasen. För någon dag sedan fanns några kit kvar att köpa. Hela tangentbordet, med kittet, PCB, Nixie-brytare och Cherry dyesubs har gått på strax över 7 kkr.

Billigt och bra..

Permalänk
Medlem

@careface: Rena budgetbrädan!

Vet man bara vad man vill ha så...