Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

köpte shield igår, tyckte att bluray iso funkade helt ok i Kodi, däremot har jag problemen att frame sync, den skickar ut allt i 59hz även om det är 24p rulle

Tydligen så klarar inte Shield 24p med alla färgrymder, se här:

Jag kör 4.2.2 12bit, då funkar det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

köpte shield igår, tyckte att bluray iso funkade helt ok i Kodi, däremot har jag problemen att frame sync, den skickar ut allt i 59hz även om det är 24p rulle

Vad har du för tv och förstärkare? Finns en bugg om du har en förstärkare som har hdcp 2.2 och tvn 1.4 då fungerar inte autorefreshrate.
Har du ändrat så den ändrar refreshrate automatiskt i kodi?

Permalänk
Medlem

@jimjans: Sony KDL-55W805B och en pioneer SC-LX501

testade både i plex och kodi att ställa in auto refresh rate. i kodi ignorerades det och filmen spelades upp i 59hz medans i plex startade inte ens filmen

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@jimjans: Sony KDL-55W805B och en pioneer SC-LX501

testade både i plex och kodi att ställa in auto refresh rate. i kodi ignorerades det och filmen spelades upp i 59hz medans i plex startade inte ens filmen

Där har du problemet förstärkaren har hdcp 2.2 men inte Tv:n.
Har för mig att senaste firmwaren fixade så du kan ändra refreshrate manuellt men automatiskt går inte.

Kopplar du in Nvidia spelaren direkt i Tv:n så borde det funka.
Det är en bugg som gör att det inte funkar som det skall när man har en hdcp 2.2 enhet först i kedjan och resterande saker i kedjan inte också har 2.2.

Permalänk
Medlem

@jimjans: är detta specifikt problem för plex eller gäller det alla mediaspelare på shielden?

För det borde vara shielden, för min Q5 klarar auto frame rate med exakt samma uppsättning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@jimjans: är detta specifikt problem för plex eller gäller det alla mediaspelare på shielden?

För det borde vara shielden, för min Q5 klarar auto frame rate med exakt samma uppsättning

Som sagt så har det också med färguppsättningen att göra, vad kör du med?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det är en bugg innan kunde du inte ens ändra refreshrate manuellt du var fast i 59.4 .
En lösning är att sätta en 1.3 hdmi switch framför förstärkaren i kedjan då funkar det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Som sagt så har det också med färguppsättningen att göra, vad kör du med?

Det är en bugg har fungerat med en tidigare version av nvidias firmware nvidia är medvetna om detta problemet och jobbar med det.
Spelar ingen roll vilken färguppsättning du väljer problemet har funnits i snart två år.
https://forums.geforce.com/default/topic/901911/shield-tv/aut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Det är en bugg har fungerat med en tidigare version av nvidias firmware nvidia är medvetna om detta problemet och jobbar med det.
Spelar ingen roll vilken färguppsättning du väljer problemet har funnits i snart två år.
https://forums.geforce.com/default/topic/901911/shield-tv/aut...

Alltså det med färguppsättningen är en enskild grej som påverkar uppdateringsfrekvensen. Har inget med hdcp att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Alltså det med färguppsättningen är en enskild grej som påverkar uppdateringsfrekvensen. Har inget med hdcp att göra.

Nej men "issue" har en förstärkare med hdcp 2.2 och en tv med hdcp 1.4 och det är det som ställer till det i hans fall. Spelar ingen roll vilken färguppsättning du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Nej men "issue" har en förstärkare med hdcp 2.2 och en tv med hdcp 1.4 och det är det som ställer till det i hans fall. Spelar ingen roll vilken färguppsättning du väljer.

Jo men när han fixat hdcp-strulet så måste han tänka på färguppsättningen också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Jo men när han fixat hdcp-strulet så måste han tänka på färguppsättningen också.

men det där gällde 4k, jag kör bara full-hd atm då jag inte har 4k bildskärm än

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

men det där gällde 4k, jag kör bara full-hd atm då jag inte har 4k bildskärm än

Provade du att koppla spelaren direkt i tvn funkade det då?

Permalänk
Medlem

@jimjans: nej jag har inte testat det, orkar inte fippla med dom kablarna. Men jag litar på er när ni säger att de ska funka och det är hdcp problem.
Eller tänkte du att jag skulle testa för att se om 24p med färguppsättningen lirar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@jimjans: nej jag har inte testat det, orkar inte fippla med dom kablarna. Men jag litar på er när ni säger att de ska funka och det är hdcp problem.
Eller tänkte du att jag skulle testa för att se om 24p med färguppsättningen lirar?

Det är egentligen inte ett hdcp problem utan Nvidia som har en bugg i sin mediaspelare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Tydligen så klarar inte Shield 24p med alla färgrymder, se här:
http://www.acousticfrontiers.com/wp-content/uploads/2016/03/HDMI-color-spaces.png

Jag kör 4.2.2 12bit, då funkar det.

Fast om man kör det så ser ju HDR-material ut som skit, det blir värsta bandningsfesten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Fast om man kör det så ser ju HDR-material ut som skit, det blir värsta bandningsfesten.

Beror nog på vilken tv man har. Jag märker inget av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Beror nog på vilken tv man har. Jag märker inget av det.

Kan så vara, men allt HDR10 kodat videomaterial är just 10bit och jag vill i alla fall mata min TV (LG B6) med en korrekt signal.
Onödiga konverteringar mellan färgrymder som introducerar fel kan jag gott klara mig utan.

Vet att det finns andra med samma bekymmer som mig, finns några trådar i Nvidias eget forum om detta

Kör jag t.ex 59.97Hz och bt.2020 4:2:0 10bit ut från Shielden så försvinner bandningen men då måste man leva med 3:2 juddret för bt.2020 10bit går inte ens att välja i 23.976Hz-läget på Shielden.

Förutom denna ganska enorma bug så är jag ganska nöjd med Shielden så länge man håller sig till SD, HD eller UHD i bt.709 så funkar den riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

Fattar inte hur C More kan ignorera att släppa app till Nvidia Shield?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Värre är väll att hbo nordic/hbo inte har någon app till android tv, sitter man inte på en dator kan man inte heller surfa in för att titta utan då krävs app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Kan så vara, men allt HDR10 kodat videomaterial är just 10bit och jag vill i alla fall mata min TV (LG B6) med en korrekt signal.
Onödiga konverteringar mellan färgrymder som introducerar fel kan jag gott klara mig utan.

Vet att det finns andra med samma bekymmer som mig, finns några trådar i Nvidias eget forum om detta

Kör jag t.ex 59.97Hz och bt.2020 4:2:0 10bit ut från Shielden så försvinner bandningen men då måste man leva med 3:2 juddret för bt.2020 10bit går inte ens att välja i 23.976Hz-läget på Shielden.

Förutom denna ganska enorma bug så är jag ganska nöjd med Shielden så länge man håller sig till SD, HD eller UHD i bt.709 så funkar den riktigt bra.

Ja jag märker själv att färgerna inte ser riktigt likadana ut om jag kör bt.2020 jämfört med bt.709 på vanligt icke-HDR-material. Så det blir väl till att switcha runt manuellt beroende vad man ska se på vilket ju är lite smådrygt. Men HDR-material kollar man ju mest direkt på tvn ändå då man får ut Dolby Vision. Men ändå, hoppas det kommer göras lite förbättringar kring detta i en kommande firmware.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nvidia återkallar powersupply med EU kontakt!!

Läs mer på
http://www.nextpowerup.com/news/37740/nvidia-recalls-eu-wall-...

Permalänk
Medlem

@anon76929: Tack. Jag ska ta och kolla upp min.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

det här med hdcp 2.2 -> 1.4.. man tappar ju lite förtroende för en firma som inte kan/vill lösa det på 2 år. den där tråden skapades ju 2015.

i övrigt är jag mycket nöjd med shielden. däremot verkar handkontrollen bugga för den stänger inte av sig efter 10min och det verkar ju inte gå att stänga av den manuellt heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Nvidia återkallar powersupply med EU kontakt!!

Läs mer på
http://www.nextpowerup.com/news/37740/nvidia-recalls-eu-wall-...

Så har man köpt den efter maj så behöver man inte ens kontrollera adaptern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@nevada: jag skulle inte lita på det, vem vet hur länge de legat på lager hos nvidia/transportbolag/återförsäljare. jag köpte min i fredags och kommer garanterat kolla när jag kommer hem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Fattar inte hur C More kan ignorera att släppa app till Nvidia Shield?

Skrivet av lappen81:

@Ledstripes: Värre är väll att hbo nordic/hbo inte har någon app till android tv, sitter man inte på en dator kan man inte heller surfa in för att titta utan då krävs app.

HBO tillåter ju att streama till Android TV, dvs Nvidia Shield, om du startar avsnittet genom HBOs app till telefonen och väljer att casta till din Android TV. Möjligtvis har C More en liknande lösning?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Zache_: Yep det är så jag gör idag, men det är ju en dålig lösning antingen tillhandahåller dom appar eller så kan man köra via hemsidan oavsett plattform. Android TV är ju inte jätte litet heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Så har man köpt den efter maj så behöver man inte ens kontrollera adaptern?

Min ser safe ut, saknar inte 2 stämplar i slutet och heter inte B (köpt Feb 2017)

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Min ser safe ut, saknar inte 2 stämplar i slutet och heter inte B (köpt Feb 2017)

http://forumbilder.se/G98OL/nvidia.jpg

Enligt nvidias sida skall du byta ut den läs igen https://www.nvidia.com/en-us/shield/support/adapterrecall/
Dina stämplar sitter i början av raden och man skall ha b i ringen.

"If your plug head does not have a “punch mark” in the last 2 triangles of row 16 as indicated please proceed to register for replacement."

"On the back of the adapter plug head look for the circle with the letter “B” near the corner as indicated in the image below.
If your plug does not have the letter “B” as indicated please proceed to register for replacement."