Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilket grafikkort hade ni köpt inom 3 månader?

Permalänk

Vilket grafikkort hade ni köpt inom 3 månader?

Hej!
Jag sitter på 2 Gtx 680 2gb i SLI idag och är definitivt inte nöjd men har nu kört SLI som konstgjord andning i ett år för att kunna motivera en uppgradering.

Jag vill köpa ett GTX 1080 ti.
Det finns en uppsjö av kort på marknaden med priser från 6999-10000:-

Vilket av alla dessa jävla kort skall jag välja? Det billigaste har en klockfrekvens på typ 1450mhz och de fetaste ligger på över 1600mhz.
Är det stor skillnad eller kan jag köpa ett "billigt" kort för 7000:- och inte bli helt lurad?
Eller är prestandaskillnaden så stor att det är värt att lägga 8500:- på ett annat märke och utförande?

Jag skall inte överklocka.

En sista fråga: Skall man vänta med att köpa ett kort tills Black Friday tro?

Permalänk
Avstängd

GTX 1080 TI ifrån MSI har jag, https://m.prisjakt.nu/product/4253302, förstår att det är så välrenommerad kylarlösning till deras kort.

Då det går knäpptyst, är semi-passivt vad jag fått uppfattningen av, och duger mer än gott och väl.

Blir definitivt MSIs 3:e parts-lösning nästa gång jag köper grafikkort även.

Då det är en stor kylare, går svalt, och är enligt mina erfarenheter, efter att ha haft Gigabyte, Asus m fl,den ultimata kylningslösningen, men att det är subjektivt, och min egna uppfattning som jag har bildat mig då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@Cypress_86: Jag hade köpt 1080ti om jag kunnat :), men har ett 1080 så får nöja mig med det

Permalänk

jag skulle välja ett msi eller om du har pengarna strix.

tror inte det är så stor skillnad prestanda mässigt faktiskt utan det enda som skiljer är olika kylningssystem på korten.

du kan kolla detta test som sweclockers panel gjorde
http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk

Köp bara dyrare varianter av grafikkort.
1. du vill ha den kylarlösningen/märket
2. du ska överklocka då det oftast är fetare strömlösningar på dyrare varianter

Permalänk
Medlem

Korten idag "överklockar" sig själva så skillnaden i prestanda borde inte vara så stor. Du märker nog mest skillnad i hur mycket fläktarna på kortet låter och hur bra dom kyler. Dyrare betyder inte automatiskt bättre heller.

Permalänk

Tack för bra svar allihopa!
Jag har mitt sikte inställt på detta:
https://www.inet.se/produkt/5403280/asus-geforce-gtx-1080-ti-...

Nackdel med "turbo" kylarlösning?
Vanligare med Coil whine?
För det mer oväsen?

Stavning
Permalänk

För mer oväsen med radialfläkt men kan vara bra i mindre chassin då den blåser ut luften bak.
coilwhine på den modellen? vet ej.. googla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Tack för bra svar allihopa!
Jag har mitt sikte inställt på detta:
https://www.inet.se/produkt/5403280/asus-geforce-gtx-1080-ti-...

Nackdel med "turbo" kylarlösning?
Vanligare med Coil whine?
För det mer oväsen?

Du kommer troligen att ha kortet flera år frammåt, så var inte dum snål och köp en högljutt blower ifall du har rum för en open air cooler.

För mig är en tyst dator lite som hdd vs ssd. När man en gång fått en bra och tyst setup, så kan man inte ha någon högljutt efter.

Sök efter någon med 2.5 slot kylare, dom billigare 2 slot open air kylare är för dålig till en 1080ti.

Är nöjd med min msi, dom har lyckats med tysta fläktar. Kör min lite varmare med lägre varvtal, maxar 79grader. Men mina 140mm chassi fläktar på 800 rpm har högre ljud än kortet. Mitt tips bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@Cypress_86:
Min dator grejar bara (dvs bottnar även med ett) GTX 1080, och den ligger bra i prisklass. Sen att den är över index 100 gör den lite lenare.
Den skulle jag vilja köpa. (ca 5700+ kr)

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Tack för bra svar allihopa!
Jag har mitt sikte inställt på detta:
https://www.inet.se/produkt/5403280/asus-geforce-gtx-1080-ti-...

Nackdel med "turbo" kylarlösning?
Vanligare med Coil whine?
För det mer oväsen?

"Turbo"-varianterna är inte något att hänga i julgranen direkt, såvida man inte har ett ITX-chassi precis som ovanstående talare var inne på. Låter mycket, samtidigt som de kyler rätt dåligt.

Mest prisvärt är nog https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4228878 som finns på rea just nu. En av de bättre kylarna såvitt jag vet (dock väldigt stor så se till att ha plats i lådan).

Annars är ju Strix- och Gaming X-korten från Asus respektive MSI två bra kort med bra kylare. Dock oftast relativt dyra, men ibland letar de sig nedåt på reor.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat ett år på volta

Permalänk
Medlem

Strix om du vill ha nu Volta om du kan vänta.

Permalänk

Alltså; man vill alltid ha det bästa... Men då kan man vänta i evigheter för det kommer bättre grejor hela tiden...

Sista frågan: Värt att vänta på Black friday eller Cyber monday? Brukar det vara någon rea på graffekort då tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Alltså; man vill alltid ha det bästa... Men då kan man vänta i evigheter för det kommer bättre grejor hela tiden...

Sista frågan: Värt att vänta på Black friday eller Cyber monday? Brukar det vara någon rea på graffekort då tro?

Ja, det brukar vara rea på ett par hundra iaf, men då är du ju låst till de modellerna som är på rea, vilket kan vara stora lager av de kort folk inte köpt av olika anledningar som t.ex. kyllösning.

Hittar du något som verkar bra med kylning och pris, så är det väl trevligare att skaffa det nu och få ett par månader extra med den högre prestandan

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Är själv ute efter ett 1080ti och kollat på MSI gaming x och EVGA FTW3.
Ingen i tråden har nämnt EVGAs kort, är det sämre på något sätt eller är det bara de extra hundralapparna på priset?

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk

@Samlooh: Det blev ett Palit! Tack för tipset och input!

Permalänk
Medlem

@Robban_M:
http://www.sweclockers.com/test/23778-evga-geforce-gtx-1080-t...
Inte lika tyst som vissa tjockare modeller

Folk är kräsna vid toppen. Det är inte bara prestanda som räknas, lite av, har man rum för en 2.5 slot eller 3 slot kylare, varför ska man köpa en mer högljudd 2-slot kylare?

Permalänk
Inaktiv

Köpte ett Gigabyte GTX 1080Ti OC 11GB för några veckor sedan. Årets bästa köp

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Sant, verkar som msi har den marginellt bättre kylaren. Synd bara att den ser så plastig ut....
Får fundera ut vad jag tycker är viktigast, misstänker att jag blir nöjd i vilket fall då mitt nuvarande 290x tri-x fick 46db i swec mätning.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Medlem

@Robban_M:
Man ser inte grafikkortet när det väl sitter i datorn, dvs om man inte köpt en ultra-super-gamer 2000 datorlåda med plexiglas och RGB allt. ^^

Permalänk
Medlem

Även jag har ett 1080ti Gaming X, och jag håller med tidigare inlägg i tråden. Kyllösningen är bra och tyst, men ful och plastig, det är inget jag bryr mig om då mitt chassi inte har fönster.

Angående de där turbo-korten så känns det helt ärligt att tanken bakom dom är att montera av kylaren för montera en tredjeparts vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:
Sitter på ett vanligt define R4 så går nog på din linje och beställer msi-kortet.
Tackar för tipsen

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l