Permalänk

Går det att uppgradera processor

Tjena

Har en Samsung rv720 med processor Intel Core i3 2310M. Är det nån som har bytt i denna modell & vet om det är krångligt & om den är fastlödd, kanske inte går uppgradera. Jag har sett ut en men är osäker på om den passar men socket m.m verkar stämma rätt bra, nämligen denna Intel® Core ™ i5-2410M Processor el denna Intel Core i5-2540M.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Med vänliga hälsningar Mikael
Ha en fortsatt trevlig dag

Permalänk
Hedersmedlem

Den processorn använder enligt Intel två olika socklar, varav en är av BGA-typ och därmed fastlödd i moderkortet. Din dator verkar använda den andra typen och då bör det gå att byta processorn rent fysiskt men det är inte säkert att din BIOS stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickenassjo:

Tjena

Har en Samsung rv720 med processor Intel Core i3 2310M. Är det nån som har bytt i denna modell & vet om det är krångligt & om den är fastlödd, kanske inte går uppgradera. Jag har sett ut en men är osäker på om den passar men socket m.m verkar stämma rätt bra, nämligen denna Intel® Core ™ i5-2410M Processor el denna Intel Core i5-2540M.

Tacksam för hjälp

CPU'n sitter i en sockel, vilket ju är bra.
Om det däremot går att enkelt uppgradera är en helt annan sak.
Troligen så stöder moderkortet och dess UEFI andra CPU'er, men i så fall troligen bara de som modellen fanns med.
Och skulle den nya CPU'n identifieras korrekt så kan kylningen bli ett problem.

Tyvärr många "troligen" och rena gissningar.
Men det är långt ifrån självklart att en laptop går att modda alls.
Vissa modeller/tillverkare är väldigt förlåtande medans andra inte ens tillåter ett byte av nätverkskort !

Hittar du en väldigt billig och kompatibel CPU så "yolo" !
Funkar det så yay.
Funkar det inte så är det värsta som kan hända en svart skärm istället för POST.
Så länge du inte monterar nånting fel så är det ingen risk att bränna nånting.

Permalänk

Byter ej processor

Jag behåller den som sitter i men tog bort locket idag för att rengöra fläkten & processorn sitter i en socket strax intill fläkten. Processorn är inte lödd utan bara sitter under en liten platta med 4 skruvar. Skruvade bort plattan & lyfte upp processor för lägga på ny kylarpasta, satte i denna ordentligt efter & fläkten men när jag satte ihop datorn så startade, lampor lyser men tyvärr svart skärm. Hårddisken startar inte heller, lampan för denna tänds ej så vill ej boota från denna, konstigt. Nån som vet varför de här skruvarna är numrerade ?

Tacksam för hjälp 😇

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickenassjo:

Jag behåller den som sitter i men tog bort locket idag för att rengöra fläkten & processorn sitter i en socket strax intill fläkten. Processorn är inte lödd utan bara sitter under en liten platta med 4 skruvar. Skruvade bort plattan & lyfte upp processor för lägga på ny kylarpasta, satte i denna ordentligt efter & fläkten men när jag satte ihop datorn så startade, lampor lyser men tyvärr svart skärm. Hårddisken startar inte heller, lampan för denna tänds ej så vill ej boota från denna, konstigt. Nån som vet varför de här skruvarna är numrerade ?

Tacksam för hjälp 😇

Numreringen är för att man ska dra fast processor och kylanordning i rätt följd så att det inte kommer snett, med följande kontaktproblem o.s.v.

PS. Kan väl tillägga till ditt problem att du kanske kan har böjt en eller flera pins (kontakter) på CPU:n vilket gör att den inte startar. Kan ju även vara nån av kontakterna på moderkortet som inte sitter i riktigt som dom ska.

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Numreringen är för att man ska dra fast processor och kylanordning i rätt följd så att det inte kommer snett, med följande kontaktproblem o.s.v.

PS. Kan väl tillägga till ditt problem att du kanske kan har böjt en eller flera pins (kontakter) på CPU:n vilket gör att den inte startar. Kan ju även vara nån av kontakterna på moderkortet som inte sitter i riktigt som dom ska.

Godkväll. Nej inga pins är böjda, har vart noga med den saken, få dra om skruvarna i ordning.m

Visa signatur

Permalänk

[quote postid="16957048" userid="246843" name="Mickenassjo"]
Godkväll. Nej inga pins är böjda, har vart noga med den saken, få dra om skruvarna i ordning.m

Tjena igen
Inga pins är skadat, allt ser ok, skruvarna är iskruvna i rätt ordning. Processorn verkar stödja en socket till, pil på socket mot pil på processor men i jämförelse med socket så 1 rad mer än på socket med pins. Skärm svart men hdd startar, lampa tänds för nätverk ström m.m fläkt fungerar. Moderkortet har ja ej haft bortskruvat så nån kabel lös till skärm är det inte.

Mvh Mikael

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla in datorn med vga anslutningen för att fastställa att skärmen är boven, om så är saken är det troligtvis att en av kontakterna till skärmen är lös.

Permalänk
Skrivet av Pwncake:

Koppla in datorn med vga anslutningen för att fastställa att skärmen är boven, om så är saken är det troligtvis att en av kontakterna till skärmen är lös.

Kan testa, få bli till tv då, har ej vga kontakt i datorn.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mickenassjo:

Kan testa, få bli till tv då, har ej vga kontakt i datorn.

När jag kopplade in hdmi-kabel till datorn så först kom en bild på samsung/startbild sen var det enda ett litet vitt streck i ovan vänstra hörnet men när jag tryckte f2 så jag in i bios men fick då upp hela biosbilden. Knepigt med laptop, stationär är lättare.

Tidigare använde jag en ssd disk. Nu har jag satt i en annan disk som jag formaterar om i datorn, kör igen tv nu, har bild där.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mickenassjo:

När jag kopplade in hdmi-kabel till datorn så först kom en bild på samsung/startbild sen var det enda ett litet vitt streck i ovan vänstra hörnet men när jag tryckte f2 så jag in i bios men fick då upp hela biosbilden. Knepigt med laptop, stationär är lättare.

Tidigare använde jag en ssd disk. Nu har jag satt i en annan disk som jag formaterar om i datorn, kör igen tv nu, har bild där.

Genom tv med hdmi kabel fungerar datorn bra. Alla lampor, ljud, fläkt m.m fungerar. Windows update laddade drivrutinen för grafiken när ja formaterade. Jag haft bort moderkortet, alla kablar sitter där de ska. Bild idataskärmen fungerar ej, helt svart. Konstigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=928911
Den hade en Intel Core i5 2410M från fabrik, borde funka på ditt moderkort, osannolikt att de ändrar moderkort helt för att sätta in en i5:a istället för en i3:a.

Hittade någon polsk sida som snackade om en i5 2540M också.

Hittar du en prolle på eBay billigt så kanske det kan vara värt att prova?!

Jag har gjort något liknande med en Fujitsu Q9000, gick från en i3-330M till en i5-560M, funka finfint

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av PointMan:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=928911
Den hade en Intel Core i5 2410M från fabrik, borde funka på ditt moderkort, osannolikt att de ändrar moderkort helt för att sätta in en i5:a istället för en i3:a.

Hittade någon polsk sida som snackade om en i5 2540M också.

Hittar du en prolle på eBay billigt så kanske det kan vara värt att prova?!

Jag har gjort något liknande med en Fujitsu Q9000, gick från en i3-330M till en i5-560M, funka finfint

Tackar jag läste nåt om att i5 2540m ska fungera, finns på ebay så jag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mickenassjo:

Tackar jag läste nåt om att i5 2540m ska fungera, finns på ebay så jag.

Något jag ej fattar är att det står i datorn så är det max 8 gb med i3 processorn men samma processor på inte.se så är det 16 gb, villket stämmer igentligen?

Visa signatur

Permalänk

Inga problem att uppgradera processor

Inha problem med att sätta i en Intel i5 2450M 2.50 ghz processor i laptop Samsung RV720.
Datorn fungerar klockrent men fortfarande svart skärm men finkar med kabel till tv skärm. Nvidia 520M i datorn som fungerar så problemet måste vara skärmen.

Visa signatur