Permalänk
Avstängd

Fast sync erfarenheter

Hej, letade efter tråd om fast sync, hittade ingen så skapade en. Testade för första gången fast sync häromdagen och blev positivt överraskad. Trodde inte det skulle ge märkbar förbättring på lägre än 60fps, Nvidia säger att det är främst högre fps den fungerar bäst på. Första testet jag gjorde var på Quantum Break, körde på det mesta maxat utan aa med uppskalning som inte såg förtjusande ut, men slog jag av uppskalningen så blev det ospelbart, gick i slow motion, såg djävligt ut både med och vanlig vsync aktiverat.

Det var stor skillnad i grafisk kvalite med avskalningen inaktiverad i 4k men ospelbart utan eller med vanlig vsync. Hade inget att förlora och testa fastsync. Jisses det blir spelbart med fast sync på, inga märkbara eftersläpningar, inget negativt. Testade på Shadow Of Mordor som med vanlig v sync på ändå fick tearing ofta, men försvann när jag aktivetade fast sync. Det fungerar inte med dx 12, men det är ovidkommande för mig eftersom det fungerar dåligt. Enbart positivt om fast sync och kommer fortsätta använda det. Hur är era erfarenheter med fast sync?

Permalänk
Medlem

Låter märkligt med tanke på vad han säger här:

Jag ska testa det nästa gång jag spelar. Förstår jag rätt att det blev bättre när du hade lägre fps än refresh rate på skärmen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Som du skriver fungerar Fast sync bäst vid högre fps och har man en 60Hz skärm rekommenderar man att köra en frame limiter satt till 120 fps via t.ex. Nvidia inspector eller liknande. Den stora fördelen med fast sync jämfört med adaptive vsync är den betydligt lägre input laggen även om adaptive jämfört med vanlig vsync är helt ok. Bara fördelar alltså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Låter märkligt med tanke på vad han säger här:
https://www.youtube.com/watch?v=xtely2GDxhU&feature=youtu.be&...

Jag ska testa det nästa gång jag spelar. Förstår jag rätt att det blev bättre när du hade lägre fps än refresh rate på skärmen?

Jag såg det klippet också och tänkte att det blir förmodligen ingen förbättring, men har inget att förlora att pröva och blev som sagt positivt överraskad. Blev klart bättre flyt när jag hade under 60fps och ingen tearing upplevelse. Kör på en bra 4k tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Србо här har du ett till klipp där det testas om du är intresserad. Ser lovande ut!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

@Србо här har du ett till klipp där det testas om du är intresserad. Ser lovande ut!
https://www.youtube.com/watch?v=L07t_mY2LEU

Det är bra gjort av Nvidia och är fortfarande lika nöjd med fast sync. Säkert många som är omedvetna om det och inte ens provat.

Permalänk

Har nyligen också hittat denna funktion! Och måste säga att den fungerar otroligt bra! visst man kan få lite stutter ibland som knappt är märkbar. Men har hellre det och INGEN tearing än en massa tearing över hela skärmen. Kör en 60hz skärm. Och rekomenderar detta till alla som kör det också som inte riktigt har råd med en 144hz skärm.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2