Garanti vid privatköp

Permalänk
Medlem

Garanti vid privatköp

Jag undrar vad som gäller om jag köper ett nytt grafikkort i obruten förpackning av en annan privatperson. Gäller garantin om jag själv vänder mig till Asus?

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte säkert. Det är varje tillverkare och återförsäljare som själva får bestämma villkoren för garantin. Dock så låter de flesta affärerna dig lämna in grafikkortet på garanti av goodwill. Men har du otur så kan du bli nekad. Kolla upp vart grafikkortet och köpt och kolla den butikens regler.

Och egentligen så är det återförsäljaren, och inte tillverkaren som lämnar garantin. Sen att tillverkaren behöver lämna garanti till återförsäljaren är en annan sak. Oftast så kan man hoppa över återförsäljaren och vända sig direkt till tillverkaren för att snabba på det. Men det är inte säkert att tillverkaren har rutiner för sådant utan de kan hänvisar dig till återförsäljaren.

Kommer t.ex. ihåg att jag lämnat in ett par RAM minnen jag köpte begagnat till Komplett. Det var inga problem då, oftast vet inte ens tillverkaren om det kommer från originalköparen eller inte om man går till återförsäljaren. Dock så vet naturligtvis återförsäljaren om det eftersom det står namn på typ alla kvitton idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas ASUS representanter ger ett svar på detta, jag blev nyfiken. Egentligen tror jag ju inte det spelar någon roll att kortet är i obruten förpackning, du är ju ändå inte originalköparen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Krass:

Nej, egentligen inte. Det lagstadgade garantin gäller bara originalköparen. Dock så låter de flesta affärerna dig lämna in grafikkortet på garanti av goodwill. Men har du otur så kan du bli nekad. Kolla upp vart grafikkortet och köpt och kolla den butikens regler.

Den "lagstadgade garantin" existerar inte. Finns ingen garanti av lag utan är helt fritt att ge från Tillverkare eller återförsäljare.

Den lagstadgade reklamationsrätten gäller endast förstahandsköpare och skall inte förväxlas med tillverkar- eller återförsäljargarantin.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Digital fyndjägare

@DasIch: Vet att EVGA ger garanti om kortet registrerats hos dem inom 30 dagar och kvittot skickats in med bild av första köparen. Då är det bara för dej att registrera om det och fylla i second hand med bild på samma kvitto. Kolla med ASUS hur det funkar... borde jue funka på samma sätt.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den "lagstadgade garantin" existerar inte. Finns ingen garanti av lag utan är helt fritt att ge från Tillverkare eller återförsäljare.

Den lagstadgade reklamationsrätten gäller endast förstahandsköpare och skall inte förväxlas med tillverkar- eller återförsäljargarantin.

Ahh sorry, du har rätt. Jag som blandade ihop det där. Var ett tag sedan jag kollade upp i detalj hur det såg ut då jag inte behövt utnyttja garantin på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den "lagstadgade garantin" existerar inte. Finns ingen garanti av lag utan är helt fritt att ge från Tillverkare eller återförsäljare.

Den lagstadgade reklamationsrätten gäller endast förstahandsköpare och skall inte förväxlas med tillverkar- eller återförsäljargarantin.

Vem i ledet räknas som förstahandsköpare? Är det återförsäljaren?

I det här fallet funderar jag att handla av en privatperson som på något vis tycks importera billigt och kränga här i Sverige. Fick inget svar på vart det var köpt. Tror för all del att det är en seriös säljare (enbart goda omdömen långt bakåt i tiden), men det känns inte som jag vill behöva vända mig till Karlstad-Kalle för reklamation. I synnerhet inte när det saknas konsumentskydd.

Det är ändå 7000kr med risk för strul om något går fel, mot en lusing extra hos väletablerade butiker som Inet. Gråter hellre en skvätt nu än senare om något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Blir du nekad kan du alltid sälja den här på marknaden. Kanske går någon hundring back eller två beroende på modell

Jag tror det blir mer än någon hundring back om jag försöker kränga ett trasigt kort.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DasIch:

Vem i ledet räknas som förstahandsköpare? Är det återförsäljaren?

I det här fallet funderar jag att handla av en privatperson som på något vis tycks importera billigt och kränga här i Sverige. Fick inget svar på vart det var köpt. Tror för all del att det är en seriös säljare (enbart goda omdömen långt bakåt i tiden), men det känns inte som jag vill behöva vända mig till Karlstad-Kalle för reklamation. I synnerhet inte när det saknas konsumentskydd.

Det är ändå 7000kr med risk för strul om något går fel, mot en lusing extra hos väletablerade butiker som Inet. Gråter hellre en skvätt nu än senare om något går fel.

Det är den privatperson som köper av återförsäljaren.

Det är helt andra regler som gäller mellan B2B och mellan två privatpersoner.
(Köplagen gäller istället för konsumentköplagen).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är den privatperson som köper av återförsäljaren.

Det är helt andra regler som gäller mellan B2B och mellan två privatpersoner.
(Köplagen gäller istället för konsumentköplagen).

Ah, förstås. Konsumentskyddet sträcker sig till köparen och därefter blir det andra regler.

Det svarar inte på frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ah, förstås. Konsumentskyddet sträcker sig till köparen och därefter blir det andra regler.

Det svarar inte på frågeställningen.

Finns relaterade frågor på samma sida. Så allt finns där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Finns mängder av trådar om detta redan på swec. Massor av info vid googling.
Alla verkar relativt överens, garanti enbart för ursprungsköpre.

Frågan jag dock ställer mig är hur butiken ska verifiera detta? Sure om det är onlinehandel är det nog tyvärr svårare. Men är det köp över disk har man ju bara ett kasaakvitto, borde ju funka bra för vem som helst? Om dom mot förmodan skulle börja kräva att se kortet som det hela köptes med är det väl bara dra till med att man bytt kort sen dess?

För övrigt så hände detta mig för rätt många år sedan, produkt jag köpt begagnat pajade. Hörde av mig till säljaren som var såpass vänlig att han garantireklamarade varan åt mig.

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt : Nej
Garanti : Nej
Goodwill : Kanske

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Reklamationsrätt : Nej
Garanti : Nej
Goodwill : Kanske

Reklamationsrätt : Nej
Garanti : Kanske - Garantier kan följa produkt eller överlåtas beroende på villkoren.
Goodwill : Kanske

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Finns relaterade frågor på samma sida. Så allt finns där.

Skickades från m.sweclockers.com

Sidan svarar inte på Asus garantivillkor.

Skrivet av BasseBaba:

Finns mängder av trådar om detta redan på swec. Massor av info vid googling.
Alla verkar relativt överens, garanti enbart för ursprungsköpre.

Även om alla är överens så stämmer det inte eftersom det beror på garantivillkoren. Jag har sökt runt och hittat flera påståenden om att Asus garanti bara gäller ursprungliga köparen men inte hittat det bekräftat någonstans. Därutöver har jag läst Asus garantivillkor och inte hittat något som varken säger bu eller bä om det.

Nu spelar det förvisso mindre roll för min egen del då jag istället beställde från Inet, efter jag kom på att konsumentskyddet (reklamationsrätten) när jag köper från butik bara i sig är värd en lusing (om det funnits kvitto från en svensk butik skulle jag varit mer benägen att chansa). Vad som gäller kring Asus garantivillkor kan ju dock vara av mer allmänt intresse.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt enligt svensk lag så är det enbart med den avtalande parten (dvs den som köpte varan från butiken) som butiken/tillverkaren har något som helst avtal med.

Sen kan ju varje butik/återförsäljare/tillverkare ha egna interna regler som säger att garanti/reklamation/etc följer kvittot heller varan (men utan kvitto är nog extremt ovanligt) istället för personen.
Problemet är OM du råkar prata/träffa på en person som har en dålig dag och vill jävlas så mycket det går (vilket inte är direkt ovanligt tyvärr) så finns det absolut inget du kan göra förutom att återkomma en annan dag och hoppas att prata/se nån annan (eller samma pers på bättre humör), alternativt försöka få tag på nån högre upp inom företaget (vilket oftas=stenvägg).
Och detta även om butiken/tillverkaren har en välkänd och publik regel/åsikt om att garanti/etc följer varan istället för köparen.
Då du inte har någon som helst laglig grund att ta till/luta dig tillbaks på.

DETTA är varför JAG anser att folk köper begagnat (begagnat=nåt som en butik/tillverkare sålt dvs även om det var för fem sekunder sen) åt helvete för dyrt idag.
Det är ju mer vanligt än ovanligt att beg skit säljs för allt ifrån några få kr billigare till ibland dyrare.
Enligt MIG så är risken för att ej få garanti på det jag köper värt ungefär 50% litre beroened på vad det är givetvis men tex elektronik så är 50% en rimlig siffra.
Dvs köper du ett grafikkort och sen säljer det 30sek efteråt utanför elgiganten så är halva priset vad du borde få och säljer du det efter 6mån så är det ju ännu mindre du borde få för det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!