Materialval och uppbyggnad.
Jag har bollat idéer gällande design och materialval då de två går hand i hand. Eftersom jag tänkt försöka bygga chassit själv för hand så är det dumt att rita en 3D modell med en design jag sedan inte kan tillverka. Jag ar inte tillgång till någon typ av fräs, så det går bort. 3D-print går också bort, trots att jag kan rita chassiramens delar hur som helst. Det faller på att jag vill undvika plast i den mån det går. Aluminiumprofiler finns i alla möjliga former och har helt klart varit ett alternativ. Dock har jag varken lämplig svets eller kunskap nog för att svetsa aluminium. Skruva eller använda diverse komponenter till profilerna vill jag inte heller göra då det sälla ger någon riktig finess eller exklusiv känsla.
Kvar har vi då stål, som faktiskt var min första tanke i det tidiga designstadiet. Jag var då lite rädd att det skulle bli för tungt och svårbearbetat med de verktyg jag har. Men nu efter att ha anpassat min modell efter materialet och hur jag möjligt kan arbeta med det, så har jag bestämt mig. Stål får det bli.
Ramen till chassit ska vara enkel, ren och samtidigt stabil. Eftersom stål är tungt och styvt kan jag använda relativt små profiler utan att tumma på stabiliteten. Standarddimension på L-järn i stål som passade mig var 15x15x3 mm. Jag uppdaterade min 3D-modell med dessa profiler för att se hur mycket material som kommer gå åt. Smidigt är även att jag på så vis kunde se längderna för respektive profil. L-järnen köpte jag sedan via stalshoppen.se de har webbutik och säljer till privatkunder med frakt i hela Sverige. Frakten blev dock tokdyr för mig så jag valde att åka till Örebro där de håller till och hämta mitt material kapat i de längderna jag bett om.
En hög material. Smutsigt, lite rostigt och allmänt tilltufsat. Men rakt och fint, precis som jag förväntat mig.
Ramen ska jag bygga av 9 st identiska bitar. Dessa ska svetsas ihop i hörnen och på så sätt forma en symmetrisk kub. Kubens ena hörn ska "kapas" och agera fot. Till det hörnet behöver jag 3 st identiska bitar men med lite knepigare vinklar i ena änden. De bitarna lämnar jag till sist och börjar jobba med de 9 första. Varje bit ska vara 305-310 mm lång med ändarna snedslipade i 45° för att kunna sammanfogas vinkelrätt i hörnen. Varför jag siktade på ett ungefärligt mått är för att första biten jag gör får agera mall till de 8 resterande, då med exakt samma längd som den första.
Hur bearbetar man stål bäst? Jo med vinkelslip
Jag grovkapade dock bara alla delarna med vinkelslip för att slipa in vinkeln och längden exakt i min bänkslipmaskin. Däremot är det en billig enkel modell utan finesser så det fick bli slipa, kontrollmäta, slipa, kontrollmäta. Det går vägen med tålamod och lugn.
Klockan stannade på tre timmars arbete innan jag var klar. Men då är det nog så bra precision det går att få med en gradskiva i plast och en bänkslipmaskin från Jula. Dvs. helt perfekt! Den första bilden nedan visar dock profilerna med endast ena sidan slipad. Den andra sidan var betydligt svårare att få till. Inte på grund av vinkeln, den är den samma. Men med tanke på att alla bitar även ska bli lika långa. Jag skulle tippa på att sida två säkert tog dubbelt så lång tid att slipa till som den första.
De tre bitarna till foten fick 45° slipning i ena änden och en vriden 35,3° lutning i den andra. I alla fall var det vinkeln jag försökte få till efter att ha mätt i min modell. Skulle tippa på att det slutade på något i närheten av 35° i alla fall. Vilket kommer duga utmärkt De bitarna kom visst inte med på bild så de får jag fota nu när ramen ska svetsas ihop!