Vad blir eran lösning till att E-kort stängs ner?

Permalänk
Medlem

Vad blir eran lösning till att E-kort stängs ner?

Eftersom Swedbank nu stänger E-kort tjänsten i Oktober, läs mer om det här och på Sweclockers här, så undrar jag hur ni kommer att beställa saker online i framtiden?

Själv har jag alltid använt E-kort och därför har jag ingen erfarenhet om hur man "annars" gör. PayPal vet jag är ett bra sätt att betala på internationella sidor som Amazon och E-Bay, men sen så måste man ju föra över pengar till PayPal innan man ens börjar betala med det självklart och då skriver man antagligen in sitt vanliga kortnummer ännu en gång... Då jag inte har någon erfarenhet om det så kan jag passa på att fråga om man kan ta bort kortuppgifter eller att välja att inte spara dem på PayPal efter första transaktionen?

Annars tänkte jag även om det går att skaffa ännu ett fysiskt kort och koppla till ett underkonto till sitt nuvarande (på Swedbank) för internetbetalningar, kalla det "kort 2". Så att man har två fysiska kort kopplade till två olika konton på ett och samma konto (bild) och på det sättet alltid föra över den summan man behöver till kort 2 för internetbetalning och behålla sitt andra riktiga kort privat. Fungerar det tro?

Hur kommer ni göra eller hur gör ni idag?

Permalänk
Medlem

Man måste inte föra över pengar till paypal innan man kan betala med det Använder det till det som finns...

Permalänk
Inaktiv

får in lön / har min buffert på ett sparkonto, sen flyttar jag pengar till mitt privatkonto med appen som jag har kortet knutet till och sen använder jag mitt vanliga kort, alltid gjort, aldrig knas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Man måste inte föra över pengar till paypal innan man kan betala med det Använder det till det som finns...

Hur menar du? Du måste ju få över pengar till PayPal på något sätt :o?

Skrivet av anon107085:

får in lön / har min buffert på ett sparkonto, sen flyttar jag pengar till mitt privatkonto med appen som jag har kortet knutet till och sen använder jag mitt vanliga kort, alltid gjort, aldrig knas

Typ som min bild alltså, bara att du har 1 kort som du köper med online och handlar i fysiska affärer osv och flyttar till och från mellan sparkonto och kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

PayPal vet jag är ett bra sätt att betala på internationella sidor som Amazon och E-Bay, men sen så måste man ju föra över pengar till PayPal innan man ens börjar betala med det självklart och då skriver man antagligen in sitt vanliga kortnummer ännu en gång... Då jag inte har någon erfarenhet om det så kan jag passa på att fråga om man kan ta bort kortuppgifter eller att välja att inte spara dem på PayPal efter första transaktionen?

Om du ska överföra pengar till PayPal för att betala, behöver de inga kortuppgifter. De har någon sorts transaktionsgräns innan man måste bekräfta sin identitet om man ska fylla på via överföringar.
Om man använder ett kort har man bekräftat sin identitet, men då har de dina kortuppgifter lagrade. Man kan ta bort dem, men om de verkligen raderas... fan vet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Hur menar du? Du måste ju få över pengar till PayPal på något sätt :o?

Nä, du fyller i dina kortuppgifter på PayPal. Sedan loggar du in med PayPal när du ska betala något och PayPal drar pengarna från ditt kort. Skillnaden är att du bara behöver spara dina kortuppgifter på ett (relativt trovärdigt?) ställe.

För att svara på frågeställningen så körde jag alltid e-kort innan jag blev less på Swedbank och bytte bank. Sedan dess kör jag den större delen av pengarna på ett sparkonto och för över efter behov till ett annat konto som är kopplat till kortet. Så klart inte lika säkert som e-kort, men har inte stött på något bekymmer ännu (och det har gått några år sen jag bytte).

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag letar också efter nått som är lika bra som ekort var men jag har ett Paypalkonto utan nått knutet kontokort, jag har bara fört över pengar via banköverföring till det så Paypal har varken kortnummer eller kontonummer lagrat eftersom jag aldrig har tagit ut pengar från Paypal eller angett kortnummer.
Jag vet inte om de har ändrat rutinerna om man skapar ett nytt konto idag men hursomhelst så sitter de inte på mina uppgifter och kommer inte heller att få göra det, jag litar visserligen mer på Paypal än nån asiatiska Ebayhandlare men av princip så ska ingen mer än bank och kortföretag ha uppgifterna, skulle det krävas att man anger kortnummer så skulle jag spärra kortet och byta ut det direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om du ska överföra pengar till PayPal för att betala, behöver de inga kortuppgifter. De har någon sorts transaktionsgräns innan man måste bekräfta sin identitet om man ska fylla på via överföringar.

Intressant, måste hitta mer information om det dock

Skrivet av olga32:

Sedan dess kör jag den större delen av pengarna på ett sparkonto och för över efter behov till ett annat konto som är kopplat till kortet.

Så som jag svarade tidigare på en kommentar:

Skrivet av Viradise:

Typ som min bild alltså, bara att du har 1 kort som du köper med online och handlar i fysiska affärer osv och flyttar till och från mellan sparkonto och kort?

Låter faktiskt som ett bra sätt, önskar bara jag kunde ha två olika konton till fysiska butiker och online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag letar också efter nått som är lika bra som ekort var men jag har ett Paypalkonto utan nått knutet kontokort, jag har bara fört över pengar via banköverföring till det så Paypal har varken kortnummer eller kontonummer lagrat eftersom jag aldrig har tagit ut pengar från Paypal eller angett kortnummer.

Hur gör du när du betalar på svenska hemsidor? Många har ju inte PayPal, vad jag vet :o?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Låter faktiskt som ett bra sätt, önskar bara jag kunde ha två olika konton till fysiska butiker och online.

Det är väl bara skaffa två kort och ett konto till vardera? Man får naturligtvis avväga det mot att det blir dubbla kortavgifter... (beroende på bank och situation så klart)

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Viradise:

Hur gör du när du betalar på svenska hemsidor? Många har ju inte PayPal, vad jag vet :o?

I Sverige finns det ju andra alternativ (även om jag inte heller gillar parasitfirmorna som håller på med fakturering) det går ju även att betala via banköverföring/bankgiro på många ställen så jag har inte stött på problem i Sverige.
Säkerhetstänkandet är generellt mycket högre inom EU än det är i asien och USA.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kommer beställa som vanligt med mitt kort och PayPal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Intressant, måste hitta mer information om det dock

Här är det som behövs, antar jag... Detaljerna får man om man följer instruktionerna. Men som du ser så är det fullt möjligt att använda PayPal som en "förköpstjänst" utan att ge dem något kortnummer.
Jag spenderade åtskilliga tusenlappar på att köpa grejer via eBay innan det blev ett problem med att de ville veta vem jag var, och jag helt enkelt kopplade ett kort till kontot. Det lättare att hantera, och som tidigare skribenter sagt... Det är bara en aktör som har ditt kortnummer. Det minskar risken, åtminstone

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig sätt vitsen med e-korten. Jag ger aldrig ut uppgifter om kontantkort. Istället använder jag ett mastercard kreditkort (då är det nämligen inte dina pengar) och paypal. Är det så att du inte får levererat vad du köpt anmäler du det till mastercard som återbetalar köpet och driver in pengarna själva. Polisen är nationell (och värdelös) medans mastercard är högst internationell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Amazon tar inte Paypal för övrigt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Snusfri

När lönen kommer in så förs den över till sparkontot, sedan för man över det man skall handla för vid behov, simpelt och smidigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Använder Kreditkort då är man väldigt skyddad av Konsumentkreditlagen och kreditbolagen (Visa/Mastercard), använder man betalkort så är det banken som bestämmer och då är man oftast körd vid en tvist.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Masterpass kan vara ett alternativ? https://www.mastercard.se/sv-se/konsument/tjaenster-och-innov...

Nyttjar Paypal där det går utomlands, inom landet så verifierar man ju varje köp med BankID.

Permalänk
Medlem

Steg ett är att avsluta kortet jag har E-kort kopplat till, i och med att jag nu inte har några som helst skäl att fortsätta betala för det. Det enda jag använder mitt Swedbankkonto till är just E-kort, och som mellanlandningsplats för skatteåterbäring, etc. Jag hoppas givetvis att fler ska göra samma sak, och att Swedbank ska omvärdera sitt beslut. Det finns ingen fullgod ersättare till E-kort i nuläget.

Annars är väl planen att göra som flera andra tänkt, att öppna konto + kort man sätter över pengar till vid behov, för användning online. Givetvis i annan bank, inte av hämndlystnad, utan för att Swedbank fortsatt ska ha incitament att omvärdera beslutet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Det är väl bara skaffa två kort och ett konto till vardera?

Jag tänkte det, visste inte riktigt om det gick eller inte. Om avgiften inte är hur hög som helst så är det värt alla dagar i veckan tbh.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Här är det som behövs, antar jag... Detaljerna får man om man följer instruktionerna. Men som du ser så är det fullt möjligt att använda PayPal som en "förköpstjänst" utan att ge dem något kortnummer.

Ska kolla på det, tack!

Skrivet av Garmzon:

Jag ger aldrig ut uppgifter om kontantkort. Istället använder jag ett mastercard kreditkort och paypal. Är det så att du inte får levererat vad du köpt anmäler du det till mastercard som återbetalar köpet och driver in pengarna själva.

Låter bra, kan bli ett Mastcard i framtiden alltså. När betalar man det man beställt med kreditkort? Måste man acceptera köpet någonstans när betalningsperioden blir aktiv?

Skrivet av Ykalon:

Amazon tar inte Paypal för övrigt.

Mer än vad jag visste, tack!

Skrivet av Rismik:

Använder Kreditkort då är man väldigt skyddad av Konsumentkreditlagen och kreditbolagen (Visa/Mastercard), använder man betalkort så är det banken som bestämmer och då är man oftast körd vid en tvist.

Okej, ställer samma fråga som till personen innan. När betalar man det man beställt med kreditkort? Måste man acceptera köpet någonstans när betalningsperioden blir aktiv?

Skrivet av GooGeL:

Det säger att man ska kolla efter någon speciell logga med Mastercard och Masterpass men jag hittills inte hittat det på de ställen jag tänkt handla på :o.

Skrivet av kaput:

Annars är väl planen att göra som flera andra tänkt, att öppna konto + kort man sätter över pengar till vid behov, för användning online. Givetvis i annan bank, inte av hämndlystnad, utan för att Swedbank fortsatt ska ha incitament att omvärdera beslutet.

Exakt så tänkte jag också. Jag skulle däremot vilja ha ett andra kort för dem betalningarna.

Permalänk
Medlem

Använd bara ditt vanliga kort. Varför krångla?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Avstängd

@Viradise: du svarar på ditt egna citat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Holmgren3n:

Använd bara ditt vanliga kort. Varför krångla?

För att kortnummer och CVC-kod inte är något man vill slänga omkring sig på vilken sida som helst? Eller ingen sida alls för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

För att kortnummer och CVC-kod inte är något man vill slänga omkring sig på vilken sida som helst? Eller ingen sida alls för den delen.

Då kopplar man sitt kreditkort (VISA, MasterCard) till ens PayPal-konto och använder den tjänsten så gott det bara går. Jag vill inte heller "slänga runt" mina kreditkortsuppgifter på någon webbsida överhuvudtaget, men ibland är man tvingad till det, tyvärr.

Personligen har jag aldrig använt e-kort. Vad är vitsen med det? Speciellt nu när Swedbank ska stänga ner tjänsten! Har använt PayPal för betalningar i många år, och det funkar väldigt bra.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Airikr:

Personligen har jag aldrig använt e-kort. Vad är vitsen med det?

Man skapar ett kort för en specifik affär och kan själv sätta giltighetstid och maxbelopp, man slipper alltså helt risken att uppgifterna kan missbrukas av betalningsmottagaren eller hackare, pengarna/tiden tar ju slut så det går inte att fastna i abbonemangsfällor eller bli av med pengar om uppgifterna hamnar i fel händer.
Man slipper riskera det strul (tid) som det innebär att tvista om betalningar via kreditkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man skapar ett kort för en specifik affär och kan själv sätta giltighetstid och maxbelopp, man slipper alltså helt risken att uppgifterna kan missbrukas av betalningsmottagaren eller hackare, pengarna/tiden tar ju slut så det går inte att fastna i abbonemangsfällor eller bli av med pengar om uppgifterna hamnar i fel händer.
Man slipper riskera det strul (tid) som det innebär att tvista om betalningar via kreditkort.

Ja, och framförallt är E-korten bara goda för en betalning styck. Man blir helt immun mot effekterna av osäkra och dåliga betallösningar, och sådana ska gudarna veta att nätet är fullt av. Det är långt från alla handlare som har resurser, kunskap eller ens viljan att upprätthålla en säker miljö.

Dessutom är det väl upp till kortutfärdarens godtycke huruvida du anses ha brutit mot avtalsklausulerna angående hantering av kortet. Villkoren är givetvis formulerade för att lämna minsta möjliga svängrum för kunden. Kan det anses vara slarv att lämna ut kortuppgifterna utan att vara helt säker på hur handlaren hanterar dem? Att alls slippa fundera på den sortens dilemman är guld värt.

Att ta bort E-kort är ett jättesteg i helt jäkla fel riktning. Det är en skitsmart lösning, som är kompatibelt med befintliga, etablerade, och världsomspännande betalsystem, och eliminerar dessa systems största brister. Om något borde den väl utvecklas vidare, inte läggas ner.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Viradise: du svarar på ditt egna citat?

Vad fan haha. Så blir det när man skapar ett inlägg mitt i natten

Permalänk
Avstängd

Har aldrig använt e-kort utan använder alltid mitt kreditkort (alltså ej kopplat till någon bank) och Paypal när det går att använda. Har aldrig råkat ut för något bedrägeri kopplat till kortet dock på andra sätt. Så den fullkomliga skräcken för att använda kreditkort är enligt min erfarenhet obefogad. Om man inte gör något rent idiotiskt, men för sådant finns nog ändå inga skydd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Då kopplar man sitt kreditkort (VISA, MasterCard) till ens PayPal-konto och använder den tjänsten så gott det bara går. Jag vill inte heller "slänga runt" mina kreditkortsuppgifter på någon webbsida överhuvudtaget, men ibland är man tvingad till det, tyvärr.

Skrivet av videopac:

Så den fullkomliga skräcken för att använda kreditkort är enligt min erfarenhet obefogad.

I teorin så är den ju inte obefogad.

Kör dock även jag på riktigt kort + för över när behövs (paypal där det går), men till stor del pga av brist på alternativ. Har dock ingen oro då ev förlust blir såpass liten vid ett bedrägeri.

För övrigt vill jag passa på att nämna att direktöverföring via bank finns hos PP via Trustly/"Add money intsantly".

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har aldrig använt e-kort utan använder alltid mitt kreditkort (alltså ej kopplat till någon bank)

Vi säger att jag beställer något från IKEA online. Jag väljer att använda mitt kreditkort för köpet och skriver in siffrorna osv. När tar de betalt för det då? Finns det något man måste bekräfta innan de tar betalt? Tar de någon avgift själva, Mastercard till exempel?