Permalänk
Medlem

Värme i rummet?

Jag har idag ett 1070 (vi ponerar att det drar runt 300 watt).

Jag funderar nu på att byta till ett 1080 (som kanske drar runt 430 watt).

Nu till problemet: Jag har byggt om en garderob på ett par kvadratmeter till en datorhörna och det blir väldigt varmt där inne. Om jag nu byter till ett 1080, tror ni dessa 130 extra watt kommer att göra stor skillnad på rumstemperaturen?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Alltså, du måste ge mer fakta, vilket datorchassi har du, vilken Temp ligger det på nu, mm

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket ventilation du har. Värme överförs i material med W/K, alltså avtar värmeökningen i garderoben vi högre effekt uppvärmning, men det blir ju garanterat varmare. Du kanske kan installera en fläkt för sprida ut värmen eller försöka fixa till- och frånluft till garderoben.

Permalänk
Medlem

@zogez: Tror iof inte att chassi-valet gör någon skillnad på rumstemperaturen. Det är fortfarande samma värmeutveckling som onekligen kommer ut ur chassit och in i rummet.

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Jag har idag ett 1070 (vi ponerar att det drar runt 300 watt).

Jag funderar nu på att byta till ett 1080 (som kanske drar runt 430 watt).

Nu till problemet: Jag har byggt om en garderob på ett par kvadratmeter till en datorhörna och det blir väldigt varmt där inne.

Den här garderoben, är det en klädkammarliknande grej med väggar i samma material som övriga innerväggar i bostaden? Och ingen frånluftsventil? I så fall kommer nog temperaturen att stiga ganska mycket.

Skrivet av Shakermaker:

Om jag nu byter till ett 1080, tror ni dessa 130 extra watt kommer att göra stor skillnad på rumstemperaturen?

Vi vet för lite om dina förutsättningar för att kunna svara på frågan. Men gör ett experiment: tänd två sextiowattslampor samtidigt som du använder datorn och mät temperaturskillnaden.

Permalänk
Medlem

Så här ser rummet ut:

Finns ingen frånluft och endast ett "dörrhål". Har övervägt att öppna upp väggen ut, och/eller installera en frånluftsfläkt i väggen...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1