Hjälp vad ska jag ersätta JVC GZ-HD5 med?

Permalänk
Avstängd

Hjälp vad ska jag ersätta JVC GZ-HD5 med?

Har en gammal filmkamera JVC GZ-HD5 som har blixtsko och mikrofoningång, till den har jag separat mick med vindskydd för bättre ljud, annars rasslar det så förbannat när det blåser lite.

Nu är dilemmat att det inte finns filmkameror med blixtsko och mikrofoningång. Hur ska jag fortsätta med bättre ljud? Hur bra är micken på dagens filmkameror,, rasslar det också i lite blåst? Hur är det tänkt att filma vid vattnet och att höra vågskvalp och måsarna när det bara hörs massa rassel?

Betalade för min JVC GZ-HD5 14 000 kr en filmkamera idag för 7 000 har inte ens blixtsko o mikrofoningång

Hur löser folk det problemet som alltid kört med separat mick för bättre ljudupplevelse?

Permalänk
Skrivet av Gzerd:

Har en gammal filmkamera JVC GZ-HD5 som har blixtsko och mikrofoningång, till den har jag separat mick med vindskydd för bättre ljud, annars rasslar det så förbannat när det blåser lite.

Nu är dilemmat att det inte finns filmkameror med blixtsko och mikrofoningång. Hur ska jag fortsätta med bättre ljud? Hur bra är micken på dagens filmkameror,, rasslar det också i lite blåst? Hur är det tänkt att filma vid vattnet och att höra vågskvalp och måsarna när det bara hörs massa rassel?

Betalade för min JVC GZ-HD5 14 000 kr en filmkamera idag för 7 000 har inte ens blixtsko o mikrofoningång

Hur löser folk det problemet som alltid kört med separat mick för bättre ljudupplevelse?

dåligt ljud i den inbyggda är väl ganska vanligt på de flesta kameror.

saknar en kamera blixtsko kan man ju alltid göra en adapter som skruvas i stativgängan eller nått (brukar även finnas färdiga lösningar på ebay eller alibaba).

sen förstår jag inte riktigt din logik när du jämför en kamera för 14k :- och 7k :-... ganska stort prishopp mellan dom.

en ide som många kör på är ju att de istället väljer en systemkamera, för 14k borde du få ett ganska hyfsat hus begagnat med en ok nybörjarlins.

själv använder jag en canon 600D modifierad med magic lantern mjukvara gav 3500:- för den med en 16mm fish eye lins för 2-3 år sen eller nå sånt.

så idag borde en 650d/700d/750d ligga på något liknande tycker man dock bara 1080p filmning dock tror jag ska du upp på 2160p så får du kolla på något nyare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

@Rouge of Darkness:

En kamera är inte konstruerad för filmning som saknar de här funktioner som filmkameror har för motkjus och andra ljusförhållanden. Att låsa bländarsteget så moln inte försvinner när ett träd tar halva bilden ,, samtidigt som filmkameran fixar resten av ljusförhållandet

Vet du inte skillnaden på filmkamera och kamera, vad ger du dig in på?

Det har visst relevans att jämför när JVC GZ-HD5 köptes för cirka tio år sen och då låg det mesta filmkameror runt tio och var vanligt med blixtsko och mikrofoningång. Så din logik glömde bort att priserna har gått ner efter så många år

Så enligt logiken borde en filmkamera för sjutusen anses dyr när det sälj filmkameror för 1 849kr med princip samma egenskaper. Men nån med blixtsko och mikrofoningång hittas inte.

Permalänk
Medlem

@Gzerd: Måste undra lite hur du letat? Tog mig 2 minuter att hitta flera sidor som till och med har sökkriterierna "Tillbehörssko" och "Mikrofoningång" Och dem började på 4tkr och upp.
Finns sidor som CyberPhoto och Prisjakt som har dem sökkriterierna.
Sen kan jag inte det minsta om kameror men det är magiskt vad Google kan göra om man bara söker

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Skrivet av Gzerd:

@Rouge of Darkness:

En kamera är inte konstruerad för filmning som saknar de här funktioner som filmkameror har för motkjus och andra ljusförhållanden. Att låsa bländarsteget så moln inte försvinner när ett träd tar halva bilden ,, samtidigt som filmkameran fixar resten av ljusförhållandet

Det har visst relevans att jämför när JVC GZ-HD5 köptes för cirka tio år sen och då låg det mesta filmkameror runt tio och var vanligt med blixtsko och mikrofoningång. Så din logik glömde bort att priserna har gått ner efter så många år

Så enligt logiken borde en filmkamera för sjutusen anses dyr när det sälj filmkameror för 1 849kr med princip samma egenskaper. Men nån med blixtsko och mikrofoningång hittas inte.

ja jag är inte speciellt erfaren med just filmkameror då jag för det mesta håller mig till fotografering.

men har som sagt använt min 600d att filma med och det har fungerat bra och ger enligt mig väldigt bra kvalitet sen vet jag inte om det går att jämföra med en riktig filmkamera i samma prisklass men hört så många som filmar med DSLR så vet inte vad jag ska tro om det tycker inte denna hord av folk som gör detta borde vara helt fel ute?

var er ett tips att det kanske var ett alternativ då iaf jag är nöjd med videorna min 600d producerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

@Rouge of Darkness:

Väldigt många som är lite seriösa med sitt filmande men som inte har råd med riktiga proffskameror, som kostar som en småbil, anväder just systemkameror för att resultatet blir bra med den stora sensorn och det ger även väldigt mycket bättre kreativa möjligheter just tack vare sensorn och öven tack vare möjligheten att byta objektiv.
Det är du som är ute och cyklar.
Just vad gäller ljud använder de flesta en extern inspelningsenhet som tex Zoom H1 och synkar sedan ljudet i redigeringen. En ganska smal sak att göra.

Men, för att visa att du inte letar särskilt bra så har ju tex Panasonic HC-VXF990 (som verkar rätt vettig) både tillbehörssko och mickingång. Kostar visserligen 8k, men det finns även billigare som tex Sony HDR-CX625 som har dessa saker.