Hur vet jag om ett grafikkort klarar två 4K-skärmar?

Permalänk

Hur vet jag om ett grafikkort klarar två 4K-skärmar?

Vad ska jag titta på i specifikationerna för ett grafikkort för att kunna avgöra om det kan klara två 4K-skärmar? Jag är inte ute efter en lista på vilka kort som klarar detta, utan efter att lära mig att läsa specen ordentligt.

Den operativa definition jag har av "klara" är typ kunna köra Excel på ena skärmen och YouTube på den andra. Jag letar inte efter "köra senaste spelet på 60 FPS med värsta inställningarna".

Permalänk
Medlem

För 4K behöver man minst DisplayPort 1.2 eller HDMI 2.0, så det är bara att kolla efter grafikkort som har minst två såna kontakter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Clashhammer: Det är en sådan där spec som sällan skrivs ut i klartext tyvärr. Man får försöka räkna baklänges baserat på andra specar. GTX 1080 anges av Nvidia som 7680x4320@60Hz vilket är UHD/8K-upplösning i 60 Hz. Eller samma som 4 stycken 4K/60 Hz i fråga om ren bandbredd. Vilket alltså borde räcka.

GTX 750Ti (som annat exempel) anges som maximalt 4096x2160, men också att fyra skärmar kan köras samtidigt. Så frågan är om 4096x2160 är den maximala bandbredden så att den endast orkar en enda 4K-skärm men inget mer än just denna?

Permalänk

Tack. Jag tolkar det som att tre krav ska vara uppfyllda:
1. Det ska finnas två utgångar.
2. Maximal upplösning ska vara minst 7680x2160 (då skärmarna jag ska använda har 3840x2160)
3. Kapaciteten ska vara tillräcklig för att orka driva detta.

1 är i praktiken inget problem på moderna grafikkort, och särskilt inte på de som uppfyller krav 2. Krav 3 är viktigt för folk som spelar, men inte för mig. Så allt jag behöver kolla på är att maximal upplösning är tillräcklig.

Låter det rimligt?