Permalänk
Medlem

Dags att börja mina.

Tänkte börja mina med nicehash. Hur bygger man billigaste rigg dock?

Kan man bygga en rigg utan chassi med 4-6 olika grafikkort? Hur bygger man en rigg med maximal GPU kraft så billigt som möjligt?

Kan man blanda olika kort givet att de är från samma tillverkare/serie? T.ex et 980 med ett 970 eller ett 7950 med ett 7970?

Behövs hårddisk,RAM osv?

Byggde egen dator för flera år sedan men tappat all kunskap!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett inlägg som svarade på dina frågor i samma kluddiga format och vaga formuleringar men valde att börja om då det känns så fel.

Alla dessa svar finns om man googlar lite, det är väldigt grundläggande frågor och den informationen finns överallt.

Kort och gott, du bygger en vanlig dator, behöver ej ett chassi, och kopplar in allt.

Du kan blanda kort enligt dina exempel, men restriktioner utanför dessa gäller.

Du behöver vanliga komponenter, men ex går det att köra från usb-sticka och då behövs inte HDD.

Har du fler raka och tydliga frågor är det bara fråga, återkommer till denna tråd senare när jag har mer tid. Skulle iväg för 8 minuter sen och sitter här och skriver av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag gjorde ett inlägg som svarade på dina frågor i samma kluddiga format och vaga formuleringar men valde att börja om då det känns så fel.

Alla dessa svar finns om man googlar lite, det är väldigt grundläggande frågor och den informationen finns överallt.

Kort och gott, du bygger en vanlig dator, behöver ej ett chassi, och kopplar in allt.

Du kan blanda kort enligt dina exempel, men restriktioner utanför dessa gäller.

Du behöver vanliga komponenter, men ex går det att köra från usb-sticka och då behövs inte HDD.

Har du fler raka och tydliga frågor är det bara fråga , återkommer till denna tråd senare när jag har mer tid. Skulle iväg för 8 minuter sen och sitter här och skriver av någon anledning.

Läst på en del och verksr som att största problemet
Är temperaturen. Skulle 6 grafikkort inte väldigt snabbt överhetta ett chassi?

Har begagnade grafikkort mindre kraft? Annars kan man ju bygga en rigg för 10-15k om man köper 6 begagnade bra kort och sedan moderkort,cpu,RAM,PSU och chassi. Rymmer chassin ens 6 grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det såpass enkelt att en snabbare gpu = tjäna mer cash, eller är det en viss gpuarktiektur som är extra bra på den typen av beräkningar som görs?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cruceuz:

Läst på en del och verksr som att största problemet
Är temperaturen. Skulle 6 grafikkort inte väldigt snabbt överhetta ett chassi?

Har begagnade grafikkort mindre kraft? Annars kan man ju bygga en rigg för 10-15k om man köper 6 begagnade bra kort och sedan moderkort,cpu,RAM,PSU och chassi. Rymmer chassin ens 6 grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Räkna lite på återbetalningstiden för dessa 15K och lägg därtill kostnad för el. --> Du kan göra vettigare saker med din tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

Läst på en del och verksr som att största problemet
Är temperaturen. Skulle 6 grafikkort inte väldigt snabbt överhetta ett chassi?

Har begagnade grafikkort mindre kraft? Annars kan man ju bygga en rigg för 10-15k om man köper 6 begagnade bra kort och sedan moderkort,cpu,RAM,PSU och chassi. Rymmer chassin ens 6 grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte chassit som definierar överhettningen, det är hur snabbt luft flyttas. Det är svårt att undvika hotspots (punker där luft inte kommer åt) och hotpockets (det är vad jag kallar dem ivf, där varm luft fastnar, typ i hörn och bakom saker), men har du tillräckligt med fläktar och planering går det. Samma gäller distans mellan GPU. Jag har sett bilder på riggar med <1cm mellan varje GPU och jag undrar hur de inte överhettas, men tydligen vet de något jag inte vet.

Begagnat eller nytt har 0 påverkan. Ett 1070 från affären eller samma GPU en tid senare från blocket ska ha "0" skillnad i prestanda. Det är äldre kort (även om de är fabriksnya från något överskottslager) är en annan femma, ett 260 presterar inte lika bra som ett 1060 oavsett benchmark. Det finns tabeller för vad många nya och äldre GPUn hashar i de större algoritmerna, det är bara kika på dem om det är något mer specifikt du är ute efter.

GPUn som jag förstår det ska vara både sällsynta och svindyra idag, så jag kan bara önska lycka till att få 6 vettiga GPUn för 2k styck.

Chassin rymmer 6 kort. Många chassin rymmer inte ens ett fullstort kort. Andra rymmer inte ens ett ITX-kort. Du generaliserar på tok för mycket i dina frågor tycker jag, det är svårt att ge konkreta svar på luddiga frågor. Jag gjorde en testbänk förut av en 90cm planka. Jag sågade den på längden och använde pinnarna för att sätta upp ett grundläggande öppet "chassi", jag är övertygad att du skulle kunna göra något liknande.

Skrivet av Red Beaver:

Är det såpass enkelt att en snabbare gpu = tjäna mer cash, eller är det en viss gpuarktiektur som är extra bra på den typen av beräkningar som görs?

Som en tumregel är snabbare GPU = mer cash genererat. Om du sen vill expandera på denna tumregel så har olika arkitekturer olika styrkor och fördelar (logiskt om man tänker på det) så inte bara att AMD och Nvidia är olika starka på olika saker, en Nvidia generation vs en annan kan också skilja sig. Jag märkte detta för några år sedan när de började reducera CUDA cores (eller vad det nu var) så nyare kort, även ett kliv upp (x60 ->y70, som ex) gjorde att x264 renderingstiden ökade. Så det gäller att ha koll på vad varje GPU innehåller och vad det innebär i praktiken om man vill göra ett informerat beslut. Då är det bra att gå tillbaks till tumregeln om det blir för grötigt.

Permalänk
Medlem

Investera istället om det är tjäna pengar du är ute efter.

Permalänk
Medlem

För en miningrigg så rekommenderas helt klart en öppen lösning utan chassi. En hylla, en rigg i aluminium eller trä. Finns otroligt mycket matnyttig info på t.ex Youtube!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Investera istället om det är tjäna pengar du är ute efter.

Inte nånstans nämner han att det är pengar han är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

Tänkte börja mina med nicehash. Hur bygger man billigaste rigg dock?

Kan man bygga en rigg utan chassi med 4-6 olika grafikkort? Hur bygger man en rigg med maximal GPU kraft så billigt som möjligt?

Kan man blanda olika kort givet att de är från samma tillverkare/serie? T.ex et 980 med ett 970 eller ett 7950 med ett 7970?

Behövs hårddisk,RAM osv?

Byggde egen dator för flera år sedan men tappat all kunskap!

Tack på förhand.

Det är nissar som denna du har som Konkurrenter då börja han typ 2013

Samt såklart

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Inte nånstans nämner han att det är pengar han är ute efter.

Precis, därför jag skrev om du vill tjäna pengar.

De flesta som minar är ute efter att just tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är nissar som denna du har som Konkurrenter då börja han typ 2013

https://www.youtube.com/watch?v=heiPMY9gOWg

Samt såklart

https://www.youtube.com/watch?v=K8kua5B5K3I

Eftersom det är GPU:er han ska använda sig av kan vi rätt snabbt utesluta Bitcoin och andra kryptovalutor där ASIC är ett måste..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är nissar som denna du har som Konkurrenter då börja han typ 2013

(snip)

Bra videon, klart sevärda för de intresserade.

Med risk att gå in på en filosofisk debatt skulle jag snarare se dem som kollegor, eller vägledare, snarare än konkurrenter. Oavsett motiveringar, båda är i samma spel och jobbar således mot samma mål; enligt mig en bättre framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Precis, därför jag skrev om du vill tjäna pengar.

De flesta som minar är ute efter att just tjäna pengar.

Om du vill tjäna pengar finns monster.se med länkar händigt till höger. De är lilamarkerade så de sticker ut sådär härligt mycket och är lätta att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Om du vill tjäna pengar finns monster.se med länkar händigt till höger. De är lilamarkerade så de sticker ut sådär härligt mycket och är lätta att se.

Herregud

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Investera istället om det är tjäna pengar du är ute efter.

Har redan några 100k i aktier osv men detta är en helt annan avkastning. Enl nicehash får du ca 3 dollar/dag för ett 1080 ti. Kostar ca 8k, kan dra sv momsen så landar på 6000. Avkastning på ca 10% i månaden. El har jag gratis. I sktier ska du vara nöjd om du får 10% per år. Lek då med tanken om du köper kort begagnat med hög prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

Har redan några 100k i aktier osv men detta är en helt annan avkastning. Enl nicehash får du ca 3 dollar/dag för ett 1080 ti. Kostar ca 8k, kan dra sv momsen så landar på 6000. Avkastning på ca 10% i månaden. El har jag gratis. I sktier ska du vara nöjd om du får 10% per år. Lek då med tanken om du köper kort begagnat med hög prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Miningen är en bubbla, snart kommer det gå POS för de allra flesta valutor. I somras hade jag drygt 40kr om dagen med ett 470, nu 12-13kr och det går bara neråt. Vilket valuta minar nicehash med ditt 1080 Ti då?

Därför tror jag det är mycket bättre att investera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Miningen är en bubbla, snart kommer det gå POS för de allra flesta valutor. I somras hade jag drygt 40kr om dagen med ett 470, nu 12-13kr och det går bara neråt. Vilket valuta minar nicehash med ditt 1080 Ti då?

Därför tror jag det är mycket bättre att investera.

Vad jag förstått så minar nicehash det som är mest lönsamt för stunden och sedan får du betalt i bitcoins. Hur är det mer lönsamt att investera?

10kr om dagen är 300kr i månaden. Ett 470 kostar 2k nytt. Detta är 15% avkastning i månaden. 180% om året. Hur många kan göra 180% avkastning om året på aktier? Hur många kan ens göra det på 10 eller 20 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

Vad jag förstått så minar nicehash det som är mest lönsamt för stunden och sedan får du betalt i bitcoins. Hur är det mer lönsamt att investera?

10kr om dagen är 300kr i månaden. Ett 470 kostar 2k nytt. Detta är 15% avkastning i månaden. 180% om året. Hur många kan göra 180% avkastning om året på aktier? Hur många kan ens göra det på 10 eller 20 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som jag skrev innan : det är en bubbla. Du måste förstå att lönsamheten går sakta men säkert neråt, snart kostar el och värdeminskning mer än bitcoin du får ut. Bara kolla på en bitcoin profit calculator, det är ditåt det går. Vill du mina, köp då ett begagnat kort iaf eller en ASIC.

Sen verkar du inte ha någon koll på crypto marknaden, flera coins har gått upp mot 1000% upp senaste året, tex ethereum. Du lär göra mycket mer genom att investera somsagt om du vet vad du håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

Vad jag förstått så minar nicehash det som är mest lönsamt för stunden och sedan får du betalt i bitcoins. Hur är det mer lönsamt att investera?

10kr om dagen är 300kr i månaden. Ett 470 kostar 2k nytt. Detta är 15% avkastning i månaden. 180% om året. Hur många kan göra 180% avkastning om året på aktier? Hur många kan ens göra det på 10 eller 20 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns två mynt, båda med varsin sida.

Köpa GPU och mina:
+Bra avkastning relativt sett, som du nämner. Blir crypto värdelöst övernatt har du fortfarande hårdvara att sälja på begmarknad.
-Miningkalkylatorer visar vad du tjänar i framtiden baserat på dagens siffror. I miningvärlden är detta en oxymoron då det är en snabbt växande industri/marknad, vilket betyder ökad svårighetsgrad och fler munnar att mätta, så att säga. För ETH, på bara 3 månader (25% av tiden medel-investerar-svensson väntar på sin 3-8% årliga avkastning) har hashraten dubblerats (tänk dubblat mängden GPUs som minar) medan svårighetsgraden gått upp med dryga 3,5x. Olika personer har olika utgifter så i takt med att man närmar sig 0-strecket i profit börjar de med dyrast el stänga av sina riggar, vilket i teorin ökar dina intäkter. Jag tror en balans nånstans strax över 0-strecket tillslut uppnås (annars skulle bara hobbyentusiaster fortsätta, vilket jag inte ser hända i en typ 100 miljader dollar marknad). Man kan antagligen skriva en bok på nackdelarna med att GPU-mina, varav slutorden skulle gott kunna summera fördelarna.

Sen har du extrakostnader som el, tid, underhåll när något får fel (något kommer gå fel, nångång), alternativ kringutrustning som extra skärm, tangentbord, extra router om den är/blir full, fläktar, osv). Värmeutveckling kan vara ett problem i mindre lägenheter, osv. Seriöst, listan kan göras lång på nackdelarna. Juste, ljudnivå också.

Köpa coins direkt:
+Mina ger bra avkastning, men du tjänar mer över tid om du köper direkt då du får dina coins direkt, det tar inte ett år eller två att få samma mängd coins (som du sen betalar ett eller två års 24/7 elförbrukning på så plussa på ett halvår eller mer för att kompensera)
-Om crypto visar sig vara fel i grunden och den dör övernatt har du noll i handen. Som nu med Kina, priset tankade med typ 40% på 2 veckor. Sen har dom iofs varit bakom många uppgångar. Volatil marknad helt enkelt, vilket antagligen är en av anledningarna till att du tjänar mer på detta vis historiskt sett, ökad risk.

För att överdriva lite, alternativen är lite om du vill ha en Ferrari eller Porsche. Smaksak, beror på dina mål, behov, smak, intressen osv, men jämfört med andra alternativ är de satans fina bila. Men sen om din kompetensnivå är så låg att du inte ens vet hur man tankar bilen så spelar det ingen roll vilket alternativ du väljer, båda är dåliga i sådana fall.

Man kan också gå en hybrid av de två vägarna. Antingen investera direkt i coins och ha en mindre rig, eller köpa en rig och månadsspara en slant i crypto. Man kan väl se priset för riggen vara nån slags premium för att kunna köpa crypto billigare (elen du betalar för -> coins), lite som med solceller och billigare el. Finns nog många olika sätt att se på saken, det gäller bara ta den som passar dig. Ex kan det vara roligare att lägga in en slant på crypto för daytrading, då marknaden är såpass volatil händer det mer, snabbare.

Och du har rätt om nicehash. De verkligen öppnade mining till allmänheten med sin tjänst.

(tur att jag alltid ctrl+c alla inlägg jag gör innan jag klickar submit, sidan gick ner för underhåll när jag var klar)

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig för att bygga en rigg.
Är dock osäker på hur kraftig processor och PSU man behöver? Och ska man köra intel eller AMD processor? Samt vilket moderkort ni skulle rekommendera.

Tänker mig typ:
6x 470 eller 1060 kort.
1 4gb RAM
något moderkort med 6 pci runt tusenlappen
PCI risers

Permalänk
Medlem

CPU och PSU beror på bygget, som jag förstår det räcker den billigaste CPUn du kan få tag på, och då riggen är på 24/7 vill du nog träffa sweet spoten i effektivitetskurvan (runt 50%) men du kan definitivt gå över det om ekonomin inte tillåter. Intel vs AMD spelar mindre roll, jag tror du först går på antal slots -> moderkort -> plattform, när du väljer MB+CPU kombo.

Köp inte 1060 3GB, fast kan vara svårt att få 6x av dom andra.

Och ska du beställa PCI risers från ebay/kina, tänk på att det är några veckors leverans och det är massproducerat billig elektronik så beställ 1-3 extra i reserv.

Det är väldigt mycket att gå igenom när du väl påbörjar bygget, det borde nästan skrivas en liten manual som går igenom allt från systemkomponering och fysiskt sätta ihop ett chassi till felsökning av risers o dyl, till programvara, inställningar, överklockning och undervoltning, bios editing, memstraps osv.

Gällande moderkortet, det finns ju ett 13-gpu moderkort för typ 1500kr. Köp en sån. När/om du väljer att bygga en till 6-gpu rig har du redan allt förutom GPUs, risers och ett till nätagg + ingen extra el som går till en till CPU, RAM och moderkort = bättre effektivitet. Om du går den vägen får du klura ut om det är nästa Polaris du vill investera i eller Nvidias Volta, förutsatt att du kör W10.

Sidnot: Jag tycker det är intressant att gamers konstant klagar på att miners köper upp alla deras GPUs medan alla tillbehör som just 13-gpu moderkortet finns i stock precis överallt. Det lär ju inte gjorts miljoner av det moderkortet direkt, vilket ger mig intrycket att det är gamers som är den stora skaran av GPU-köpare och miners bara verkar större iomed att den minoritet som köper gör det i större kvantiteter. "Han köper 6 GPUs när jag bara brukar köpa 1, de måste vara en överväldigande majoritet!", typ.

Permalänk
Medlem

@Raphaei:

Tackar för svaret.

Har nu bestämt mig för att köra på 570 kort. Billigt och ger mer värde för pengarna än 1060 eller 1070. Känner mig relativt säker på hur jag bygger ihop en dator. Skall nog köpa asrock h110 kortet med 13 gpu platser. Har du någon idé på hur man får in 13 kort dock? I de flesta mining rigs så får det plats 6-7 med liten marginal. Givetvis kan man bygga en "våning" till där man slänger in ytterligare 6 men frågan är om PCI förlängarna når dit?

Är däremot osäker på mjukvara. Vet ej hur man överklockar osv för att optimera mh/s. Vet du någon bra guide på detta?
Även osäker på hur jag installerar operativsystem i ny dator***bort/mod*** linux känns värdelöst.

Behöver jag en hårddisk eller kan jag lägga windows på ett usb, samt ladda ner mining programet på ett usb och sedan köra det därifrån direkt?

§7 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

@Raphaei:
Skall nog köpa asrock h110 kortet med 13 gpu platser. Har du någon idé på hur man får in 13 kort dock? I de flesta mining rigs så får det plats 6-7 med liten marginal. Givetvis kan man bygga en "våning" till där man slänger in ytterligare 6 men frågan är om PCI förlängarna når dit?

Kolla denna tråden, många snygga byggen där. Går lätt att bygga ett chassi med typ 2 reglar, en billig hylla etc etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

@Raphaei:

Tackar för svaret.

Har nu bestämt mig för att köra på 570 kort. Billigt och ger mer värde för pengarna än 1060 eller 1070. Känner mig relativt säker på hur jag bygger ihop en dator. Skall nog köpa asrock h110 kortet med 13 gpu platser. Har du någon idé på hur man får in 13 kort dock? I de flesta mining rigs så får det plats 6-7 med liten marginal. Givetvis kan man bygga en "våning" till där man slänger in ytterligare 6 men frågan är om PCI förlängarna når dit?

Är däremot osäker på mjukvara. Vet ej hur man överklockar osv för att optimera mh/s. Vet du någon bra guide på detta?
Även osäker på hur jag installerar operativsystem i ny dator***bort/mod*** linux känns värdelöst.

Behöver jag en hårddisk eller kan jag lägga windows på ett usb, samt ladda ner mining programet på ett usb och sedan köra det därifrån direkt?

Du får bygga ett ordentligt rack. Att lyckas köra 13 gpu i Windows kommer du inte lyckas med dock. Runt 6-7 brukar fungera, sedan får man problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruceuz:

@Raphaei:

Tackar för svaret.

Har nu bestämt mig för att köra på 570 kort. Billigt och ger mer värde för pengarna än 1060 eller 1070. Känner mig relativt säker på hur jag bygger ihop en dator. Skall nog köpa asrock h110 kortet med 13 gpu platser. Har du någon idé på hur man får in 13 kort dock? I de flesta mining rigs så får det plats 6-7 med liten marginal. Givetvis kan man bygga en "våning" till där man slänger in ytterligare 6 men frågan är om PCI förlängarna når dit?

Är däremot osäker på mjukvara. Vet ej hur man överklockar osv för att optimera mh/s. Vet du någon bra guide på detta?
Även osäker på hur jag installerar operativsystem i ny dator***bort/mod*** linux känns värdelöst.

Behöver jag en hårddisk eller kan jag lägga windows på ett usb, samt ladda ner mining programet på ett usb och sedan köra det därifrån direkt?

Jag tror 570 är ett klokt val som ger en möjlighet till djupdykning i ämnet som 1060's inte ger. Du slipper också överaskningen av att beställa 13x 1060's 3GB och förvänta att de hashar 20-22 stock och upptäcka att de är 14-15 stock, 17-18 klockade (medan 570 går på 27 iirc). 1060 är dock ett oändligt bättre alternativ mellan att inte göra alls eller få nånting överhuvudtaget. Eller ja, då kanske aktier kan vara bättre, har inte gjort matten.

Gällande 13 GPU, jag tog mig an denna nöt när min polare skulle bygga en rig. Han kan noll om datorer och har aldrig ens byggt en egen dator så givetvis vet han inte vad som kan gå fel = naturlig tendens till en 13-gpu monster rig då han inte kan komma på en enda sak som kan gå fel med det. Lite av en tankevurpa, men men. Jag är lite OCD/autistisk när det kommer till "ren" design, och göra en rigg med 2 hyllor när värme stiger är ett automatiskt no-no för mig. Jag såg en fin video av imineblocks på youtube (fantastiskt ställe att starta på men så fort du får lite egen erfarenhet går du direkt om honom i kompetensen), där killen går igenom sin egen 13-GPU rig. Mycket av mining är att göra egen research, läsa forum i timmar och kolla onödigt långa videos.

Med 13 GPUs vill du ha två eller tre PSUs, och du vill säkerställa att det inte blir värmeproblem. När jag googlade på designinspirationer (göra egen research; mycket viktigt och tidsödande) hittade jag denna bild:

Det ser väldigt trångt ut och jag tror inte 70-80 grader är vidare lågt räknat för den riggen. Jag räknar 19, ev. 20 GPUs i den så måste vara en multirig, men jag tog konceptet och gick in i sketchup:

^Den har plats för 2 PSUs på varsin sida som suger in luft från utsidan och spottar ut varmluften på baksidan. PCI-EX slots på moderkortet är placerat i mitten så alla GPUs når alla slots, samt en ram/ribba för att fästa riserkorten. Detta var v1 på designen, v2 separerar dessa två ribbor, den övre går högre upp och GPUs istället "hakas på" dom och risers hänger fritt, den lägre gick ner ganska mycket och all kabaldragning görs på den. Båda versionerna av riggarna ser ut såhär med 13 GPUS:

Notera de två valfria 20/23cm fläktarna ovanför moderkortet. Jag vet inte om de gör praktisk skillnad eller inte, men jag valde att göra plats för den oavsett. I bilden tog jag 120mm fläktar och skalade upp dem, i verkligheten har 200mm fläktar inte en fyrkantig ram utan cirkel-ramar så du kan klämma kabeldragningen i hörnen mellan fläktarna utan problem.

Som du också ser på långsidorna fästs GPUs på utsidan av ramen, så det finns "stödpinnar" som skyddar mot eventuella knuffar osv när man flyttar eller går förbi riggarna. Distansen mellan GPUs är också 10cm "back to back", eller dryga 1/4 GPU följt av 3/4 luft, rinse and repeat. Jag tror 55-60 grader är fullt möjligt med 24/7 drift vilket ökar levnadstiden, vilket också är snällare mot alla sladdar som dras (13 gpus med varsin strömsladd + 13 risers med 2 sladdar var, 2 PSUs, osv).

Jag designade själva riggen med lätt montering i åtanke, så jag gjorde den modulbaserad:

Du sätter ihop de olika delarna, och sen sätter du ihop de delarna för att forma hela riggen. Jag gjorde även en monteringshandbok a la IKEA-style men vettefan var jag har den. Det finns vissa designmissar (hörndelar har två skruvar som "går genom varandra" bl a), men när jag får chansen att testa en i verkligheten (eller få feedback från någon som bygger en!) så kan jag uppdatera designen.

Dom två pinnarna på varje "långside-del" är endast där för att bära vikten, jag räknar med att 13 GPUs kan väga uppemot 20 kilo så jag tog det säkra före det osäkra så pinnarna inte böjs sakta genom åren. "Bottenplattan" där moderkortet fästs är inte solid, man borrar och sätter distanserna på själva bottenribborna. När du sen placerar ut den färdiga riggen kommer naturligt kall luft underifrån och kyler moderkortet bättre. Ska något vara i drift 24/7 kan man lika gärna ta alla passiva fördelar till att hålla temperaturer nere.

Det enda jag är orolig över är att tyngdpunkten verkar vara strax över halvvägs på riggen vilket kan vara ett problem om den får dagliga knuffar. Det krävs dock en avsiktlig och hård knuff för att välta den. Riggen stöder 300mm längd på GPUs så kör du ex 170mm av någon anledning kan man bara kapa höjden på riggen med gott samvete. Fördelen med att inte köpa sin rigg är att man kan anpassa den till ens exakta krav.

En kort notis gällande mjukvara innan det är dags att lägga in månadens räkningar, fördelen med linux är att den haft stöd för att köras från USB i jag vet inte hur många år (körde en dist som hette DSL - Damn Small Linux [50MB stor] från USB för ett eller nästan två decennium sen). W7 stöder upp till 4 GPUs tror jag det var, W8 7st (?) och W10 8st. Dvs 8st Nvidia + 8st AMD i W10 = 16 GPUs. Vill du köra 13x av samma (AMD eller Nvidia) så är det Linux som gäller, då finns Ubuntu bl a, men också specifika mining dists, de två jag kommer på nu är Ethos och SMOS. Det finns fler, kommer inte ihåg namnen på dom bara. Överklockning på Nvidia och få saker att autostarta vid boot är två saker jag aldrig klurade ut när jag bet i det sura äpplet och försökte lära mig Ubuntu (är W7 nörd och vägrar W10, ville testa alternativ). Min högst subjektiva åsikt är att Linux under inga omständigheter är menat för dag-till-dag användande, medan samma gäller Windows inom servermiljö.

Windows = Polaris för modda bios, Ati-nånting för att flasha. Afterburner för att leka med överklockning, men Claymores kommandon ger bättre resultat. Tror även du behöver AMDs wattman eller vf den heter för att få ner AMD-kort under 1v, men citera mig inte på det.

Jag kikar in här igen om några timmar.