Nexus 6 startar ej - diagnos?

Permalänk
Medlem

Nexus 6 startar ej - diagnos?

Tjena SweC!

Nu är det så att jag har försökt återuppliva min gamla telefon, en Google Nexus 6. Jag la undan den till fördel för en Honor 8 som farsan inte behövde, eftersom min Nexus hade så dåligt batteri och blev riktigt slö när den gick under 70% eller så.

Men nu för ett tag sen så ville jag ha tillbaka min Nexus 6 eftersom jag gillade den bättre. Jag försökte därför återuppliva den genom att beställa hem ett ersättningsbatteri och byta det själv.

Jag tror inte enheten startade ens innan jag påbörjade batteribytet för att tror jag råkade hålla in powerknappen men den startade inte, tänkte självklart att batteriet bara var slut eftersom den har legat i skåpet i några månader.

Iallafall, batteriet som jag hade beställt hem såg exakt likadant ut och bytet gick smidigt! Trodde jag... När jag skulle starta mobilen efteråt så hände ingenting när jag tryckte på powerknappen. Jag satte i laddaren och laddningsanimationen lös upp på skärmen, dock lös ingen led längst upp på telefonen som jag tror det ska göra(?). Men fortfarande samma problem, det händer inget när jag trycker på powerknappen. Testade byta tillbaka till det gamla batteriet, fortfarande samma problem. Laddningsanimationen visar full laddning när jag sätter i laddaren.

Har jag råkat skada den interna kabeln till sidoknapparna när jag har arbetat eller vad kan det vara? Allt såg intakt ut på insidan. Är tacksam för alla tips jag kan få!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

@FZL: kanske inte till nån hjälp men har du testat "hard reset" håll in volym ner och power samtidigt i 3 sek.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

@FreddanQ: kanske inte till nån hjälp men har du testat "hard reset" håll in volym ner och power samtidigt i 3 sek.

Har testat det och ingenting händer ändå, skärmen är helt svart, men tack iallafall

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

En sak jag gjorde när jag hade problem att ladda osv en Android (iof en Nexus 7) var att jag fick för mig att koppla till dator via USB. Då kom den upp som "okänd enhet" och kunde sedan laddas okej. Varför det inte gick via laddaren vet jag inte. Men om den hittas från dator ska den väl vara okej nog att laddas kan man ju tycka. Kanske kan användas som felsökning. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toj_ts:

En sak jag gjorde när jag hade problem att ladda osv en Android (iof en Nexus 7) var att jag fick för mig att koppla till dator via USB. Då kom den upp som "okänd enhet" och kunde sedan laddas okej. Varför det inte gick via laddaren vet jag inte. Men om den hittas från dator ska den väl vara okej nog att laddas kan man ju tycka. Kanske kan användas som felsökning. Lycka till.

Tack för svaret! Testade koppla den till datorn och den laddade även då, dock upptäcktes enheten inte av datorn.. Kanske är något värre fel, ev. på moderkortet ändå? Eller möjligtvis kontakten mellan batteriet och moderkortet, men jag dubbelkollade och de två kontakter som går till moderkortet från batteriet och sidoknapparna sitter i som de ska. :/

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080