Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Aktsu Se mina tidigare inlägg. Det jag känner mig förvirrad över är att samma kost men ökad träning inte leder till viktminskning. Och alltså jag behöver ju inte droppa 20 kilo.
Det enkla vore ju såklart att bara trimma bort topparna av kosten, strunta i smutsig mat & öl på AW:s, fika på helgen osv, men det är ju dom njutningarna jag inte riktigt vill ge upp.
Jag har vänner runtomkring mig som tränar betydligt mindre men stoltserar med sina 6-pack. Deras uppoffring är ju dock en omelett till frukost, 2 avocado till lunch och en shake till middag. Inget roligt matliv där inte

Men som sagt, jag får väl bara finna mig i att det inte är fel i det jag gör utan att jag helt enkelt får välja mellan att äta kakan eller ha den kvar

Nu har 6-pack aldrig varit något jag suktat efter så jag har ju inte förföljt det speciellt hårt men jag var faktiskt ganska deffad när det begav sig med träning, detta till trots att jag åt kakor/tårta och chips/godis så gott som varje dag , detta utöver mängder av mat (tog och små-åt hela tiden egentligen). Så av egen erfarenhet skulle jag säga att man kan bli rätt deffad även om man äter onyttigheter också. Jag hade dock runt 5 pass (ibland 3, ibland 7 men medel runt 5) med löpning i veckan, ofta lite kortare i relativt lugnt tempo på runt 1 mil på 45-50 min.

Nu en del år senare senare med tyvärr lite uppehåll i träningen på grund av skada och nu senaste åren sjukdom så har jag väl iaf 3-4 kg för mycket vikt även med mindre muskler (82 kg på 187 cm) som jag får ta tag i när jag återhämtat mig. Var igång lite i våras men insåg fort att jag inte kommer långt när jag mådde som jag gjorde (klarade inte ens av att hålla 5 min/km i 8 km).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

"Löpning i normalt tempo (när man fått upp konditionen efter några månader) ligger på 900+ kcal per timme i ren aktiv förbränning, sen har man som med all träning viss efterförbränning"

Hur lång och tjock är du? Nä, förlåt. Men skämt åsido, jag har kommit upp i kanske 700-850 kalorier per timme men jag är 177 och relativt normalviktig, 72-76kg beroende på årstid och ölintag. Mätt med Suuntos och Garmins aktivitetsklockor sedan 2012.

Det här är ändå siffror som jag har hört länge och från många olika källor, att jogging och löpning är mer kaloriintensivt än styrketräning, det var därför jag reagerade. Men man kan bli smal och vacker av många saker.
Min högst personliga gissning är ändå att prioritetsordningen för den som vill gå ned i vikt är:

1. Kost.
2. Aktivitetsmängd (dvs det spelar ingen roll vad man gör, bara man gör något ofta och länge)
3. Konditionsträning
4. Styrketräning
5. Ölhävning (hihi)

Permalänk
Medlem

Började med 5-2 för en vecka och 2 dagar sedan. Hade ett BMI på 31 så det var dags att göra något innan det får negativa konsekvenser för hälsan. Gick ner 0,9 kg första veckan (3 "fastedagar", söndag-onsdag-söndag) vilket känns helt OK då jag inte börjat träna något än. Har dock tänkt börja simma ca. 2 gånger i veckan igen (tävlingssimmade när jag var yngre, så det är en träningsform jag är mest bekväm med).

Jag tror inte det är något "magiskt" med själva fastan (och det är ju inte ens fasta då man får äta 600 kcal), men det känns lättare för mig att ta smällen någon enstaka dag i veckan istället för att plåga sig och leva på typ 2 ägg och ett salladsblad 7 dagar i veckan. Är också för lat för att orka sitta och räkna kalorier varenda dag. Nog jobbigt att komma på vad man ska ta till middag ändå

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Hur lång och tjock är du? Nä, förlåt. Men skämt åsido, jag har kommit upp i kanske 700-850 kalorier per timme men jag är 177 och relativt normalviktig, 72-76kg beroende på årstid och ölintag. Mätt med Suuntos och Garmins aktivitetsklockor sedan 2012.

Det här är ändå siffror som jag har hört länge och från många olika källor, att jogging och löpning är mer kaloriintensivt än styrketräning, det var därför jag reagerade. Men man kan bli smal och vacker av många saker.
Min högst personliga gissning är ändå att prioritetsordningen för den som vill gå ned i vikt är:

1. Kost.
2. Aktivitetsmängd (dvs det spelar ingen roll vad man gör, bara man gör något ofta och länge)
3. Konditionsträning
4. Styrketräning
5. Ölhävning (hihi)

Jag är väl relativt normalviktig jag med, några kilo extra har jag dock nu för tiden (187 cm och 82 kg), min idealvikt ligger nog runt 78 kg. Springer man 12 km i 5 min/km tempo och väger runt 80 kg bör man hamna runt 900 kcal. När man är lite mer vältränad och kan hinna med 13-14 km på 60 min bör man hamna en bit över 1000 kcal.

Permalänk
Medlem

Jag har I PRINCIP upphört med allt vad godis och kakor och chips och glass och sockrig läsk heter sedan mitten av sommaren, och jag försöker se till att mitt sista mål mat för dagen inte är senare än typ 18-20 på kvällen. Har inte förbjudit några maträtter, och vill jag ta en stadig grogg en kväll och spela spel halva natten så gör jag det.

Har gått från att pendla mellan säg 122-125 kg under våren till att ligga mellan 112-114, och jag känner verkligen skillnad överallt i vardagen, hur lätt jag känner mig liksom. Kan knappt föreställa mig hur det skulle vara om jag var helt normalviktig, dvs för mig (181 cm och lite halvkraftig) sådär en 85-90 kg..!

Har dock platåat lite med vikten så jag måste göra fler ändringar i så fall, men det finns det utrymme för.

Permalänk
Medlem

Har gått ner 8 kg på 5 veckor, från 107 kg till 99 kg. Ska ner till 85-90 innan jag är nöjd, men gärna mindre.
Hade vägt ännu mindre om jag inte började träna i samma veva.

*Slutade småäta.
*Slutade äta godis och chips. (dricker inte läsk)
*Bytte ut energidrycken (Monster Doctor) mot sockerfri dito (Monster Vit). I mitt yrke behöver jag energidryck ibland (nattjobb.)
*Började äta mindre potioner, t.ex. en halv pizza istället för en hel, kokar mindre pasta till köttfärsen etc. men unnar mig fortfarande saker ibland som att t.ex. äta burgare ute och dylikt. Jag äter mindre, jag bantar inte.
*Började även styrketräna lite här hemma 2 gånger i veckan med hantlar, böjstång, situps, armhävningar etc., samt började använda motionscykeln som stått och samlat damm. Cyklar väl på den i snitt 20 minuter om dagen.

Skulle uppskatta att jag snittar minus 1500 kalorier om dagen, vilket verkar stämma ganska bra med 8 kg på 5 veckor. (7000 kalorier = 1 kilo.)

Var förvånansvärt lätt att sluta äta godis och chips, även om jag fortfarande är sugen ibland.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

Hur lång och tjock är du? Nä, förlåt. Men skämt åsido, jag har kommit upp i kanske 700-850 kalorier per timme men jag är 177 och relativt normalviktig, 72-76kg beroende på årstid och ölintag. Mätt med Suuntos och Garmins aktivitetsklockor sedan 2012.

Det här är ändå siffror som jag har hört länge och från många olika källor, att jogging och löpning är mer kaloriintensivt än styrketräning, det var därför jag reagerade. Men man kan bli smal och vacker av många saker.
Min högst personliga gissning är ändå att prioritetsordningen för den som vill gå ned i vikt är:

1. Kost.
2. Aktivitetsmängd (dvs det spelar ingen roll vad man gör, bara man gör något ofta och länge)
3. Konditionsträning
4. Styrketräning
5. Ölhävning (hihi)

Precis,

Nummer #3 och #4 här är dock väldigt snarlika kalorimässigt som nämnt tidigare men sen är ju frågan i praktiken vad som faktiskt är bäst för den som utövar.

För att styrketräna i 60 minut så behöver du varken ha erfarenhet eller någon slags kondition, det är allt i stort sätt alltid genomförbart.
Springa 60 minuter för en person som väger 110+ och är van att sitta vid datorn kommer kännas väldigt tungt att ens ligga på 50% aktivitetsnivå under själva löpningen. Det är alltså väldigt mycket effort för att göra sig av med energin.

Jag förespråkar som du säger:

1. Kost
2. Aktivitetsmängd
3. Styrketräning
4. Löpning
5. Ölhävning (Sprit shots i detta fall).

Och jag kan förklara varför jag har 5an med utan att ta det som ett skämt:

Varje fredag när jag går ut dricker jag 3 * 6CL sprit a 40%. Det är alltså 3 * 70 Kcal = 210 Kcal.

210 Kcal inom loppet av 5 minuter (18 cl sprit) på tom mage ger en behaglig fylla, kan behöva fyllas på med en till, så säg 280 Kcal.

280 Kcal intar du när du ska ut på klubben tex. Hur mycket förbränner du dom timmarna (21-05) när du dansar och strosar runt på stan? Betydligt mer än dom 280 intagna.

Så det behöver inte vara negativt med sprit. Problemet är kl 05 om du inte lyckas hålla dig för nattkäket

Permalänk

@oouhdawg:
Är alltså alla dessa program på nätet för att räkna kaloribehov rena rama skrönor?
Spelar ingen roll vart jag kollar.
Mitt dagsintag oavsett källa ska vara runt 2000-2200 under koma/endast vila.
Eller är alltså förbränningen såpass individuell?

Du får också gärna berätta hur du gör för att räkna ut kalorierer på din kost då det skiljde så markant mellan dina och mina beräkningar.

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:

Min erfarenhet är också att de överskattar intaget med ett par hundra kcal. Ta det som ett riktvärde att utgå från, testa någon vecka och se om du går upp/går ner och korrigera efter önskmål.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Haibane:

@kalleteodor:

Min erfarenhet är också att de överskattar intaget med ett par hundra kcal. Ta det som ett riktvärde att utgå från, testa någon vecka och se om du går upp/går ner och korrigera efter önskmål.

Möjligt att dom överdriver.
Men de siffrorna jag nämnde att jag ska ha per dag enligt dom är ju endast under vila.
Så när jag säger att jag ligger runt 1300-1400 och dessutom tränar 4-6 dagar i veckan så bör ju min förbrukning öka samtidigt som jag ligger på ett underskott.

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Faktiskt en jättebra poäng, det där med "hur lätt det är att börja", för alla kan ju faktiskt lyfta skrot förutsatt att leder och grejer håller, men alla kan rent fysiskt inte springa till en början.
Promenader är ju iofs också jätteviktigt om man är överviktig, men bara för att hålla igång en längre tid, det ger inte så mycket förbränning under den där kvarten/halvtimmen man går till jobbet.

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:

Rent spontant låter det som väldigt lite kalorier, en ordentlig deff på gång?
Jag ligger själv på 3400 Kcal (~400 +) på träningsdagar och 2600 (~400 -) Kcal på vilo/cardio dagar.
Kör styrkelyft 4-6 gånger i veckan...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Haibane:

@kalleteodor:

Rent spontant låter det som väldigt lite kalorier, en ordentlig deff på gång?
Jag ligger själv på 3400 Kcal (~400 +) på träningsdagar och 2600 (~400 -) Kcal på vilo/cardio dagar.
Kör styrkelyft 4-6 gånger i veckan...

Uppenbarligen så är ju även mina 1300-1400 kalorier per dag för litet underskott då jag inte går ner något i vikt vilket känns helt sjukt.

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:

Ja, det låter väldigt konstigt. Längd, vikt och kön? Och hur ser ett genomsnittligt träningspass ut för dig?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Uppenbarligen så är ju även mina 1300-1400 kalorier per dag för litet underskott då jag inte går ner något i vikt vilket känns helt sjukt.

Uppskattningar kan bli fel. Det kan funka utmärkt med uppskattningar, men märker man att det inte gör det så får man ta till annat.

Om du mäter och väger allting exakt så hamnar du närmare verkligheten.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Uppskattningar kan bli fel. Det kan funka utmärkt med uppskattningar, men märker man att det inte gör det så får man ta till annat.

Om du mäter och väger allting exakt så hamnar du närmare verkligheten.

det är vad jag gör varje dag. men tydligen så ska jag inte använda mig av lifesum. men vet inte vilken app jag kan använda istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

det är vad jag gör varje dag. men tydligen så ska jag inte använda mig av lifesum. men vet inte vilken app jag kan använda istället?

Måste det vara en app?

Hittar du inget som passar så funkar det alltid med penna, papper och miniräknare.

Permalänk
Skrivet av Haibane:

@kalleteodor:

Ja, det låter väldigt konstigt. Längd, vikt och kön? Och hur ser ett genomsnittligt träningspass ut för dig?

jag är 188 och väger 98kg.
mina träningspass tar mellan 1-1.5h och kan se ut såhär:

10 min löpband, 10 min rodd som uppvärmning.
axlar:
militärpress
hantelpress
hantellyft åt sidan
axelpress maskin
facepull kable

till mina bröst pass och axelpass så brukar jag alltid lägga till 3 triceps övningar som vanligtvis består av:
liggande triceps press
pushdowns i kabel
kablepress fram o bak.

kör 3x8 på alla övningar och lyfter alltid så jag spricker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har gått ner 8 kg på 5 veckor, från 107 kg till 99 kg. Ska ner till 85-90 innan jag är nöjd, men gärna mindre.
Hade vägt ännu mindre om jag inte började träna i samma veva.

*Slutade småäta.
*Slutade äta godis och chips. (dricker inte läsk)
*Bytte ut energidrycken (Monster Doctor) mot sockerfri dito (Monster Vit). I mitt yrke behöver jag energidryck ibland (nattjobb.)
*Började äta mindre potioner, t.ex. en halv pizza istället för en hel, kokar mindre pasta till köttfärsen etc. men unnar mig fortfarande saker ibland som att t.ex. äta burgare ute och dylikt. Jag äter mindre, jag bantar inte.
*Började även styrketräna lite här hemma 2 gånger i veckan med hantlar, böjstång, situps, armhävningar etc., samt började använda motionscykeln som stått och samlat damm. Cyklar väl på den i snitt 20 minuter om dagen.

Skulle uppskatta att jag snittar minus 1500 kalorier om dagen, vilket verkar stämma ganska bra med 8 kg på 5 veckor. (7000 kalorier = 1 kilo.)

Var förvånansvärt lätt att sluta äta godis och chips, även om jag fortfarande är sugen ibland.

Grattis till fina resultat. Om du av något själ vill variera / bli av med sockerfria energidrycken kan jag tipsa om att ha koffeintabletter stående någonstans. Vet iofs inte hur mycket placebo energidryck kan ge men teoretiskt borde ju vatten och en koffeintablett ge samma "kick". Kan också vara nice att ha innan du kör styrketräning /ska till gymmet och känner dig lite seg. Jag blir lite mer fokuserad och skulle gissa att jag generellt pushar mig lite hårdare när jag tar det innan träning. Brukar då ta 400mg.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:
Rent instinktivt låter det som att du med 1400ish Kcal borde ligga på ett ganska gediget underskott och
följaktligen gå ned i vikt. Förvisso är kroppssammansättning ganska viktig när det kommer till energibehov.
Muskler bränner mer än fett...

Jag hade gått över hur du räknar kalorier så att du inte missar något. Ett ganska enkelt misstag är att
man glömmer att mat tappar vikt (i vatten) vid tillagning och på så vis underskattar man Kcal/vikt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

@Haibane:
jag väger ALLTID maten i "olagat" tillstånd.
dvs fryst kyckling, fryst wok etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

@kalleteodor:
Rent instinktivt låter det som att du med 1400ish Kcal borde ligga på ett ganska gediget underskott och
följaktligen gå ned i vikt. Förvisso är kroppssammansättning ganska viktig när det kommer till energibehov.
Muskler bränner mer än fett...

Jag hade gått över hur du räknar kalorier så att du inte missar något. Ett ganska enkelt misstag är att
man glömmer att mat tappar vikt (i vatten) vid tillagning och på så vis underskattar man Kcal/vikt.

Fast vatten innehåller ju inga kalorier så det borde väl kvitta?

Permalänk

@Baxtex:
så är det ju men 285g fryst kyckling vs 285g tillagad kan ju skilja sig en hel del.

Permalänk
Medlem

@Baxtex:

Visst är det så. Jag ska försöka förklara mer ingående vad jag syftade till: Antag att du har 100 gram fryst kyckling och du steker upp den. Vid tillagning försvinner ca 30-50% av vikten i vatten och vipps du har 50 gram stekt kyckling. Eftersom mängden kalorier innan och efter tillagning är den samma följer det att stekt kykling innehåller i runda slängar 2x mer kalorier än innan. Lassar du då 100 gram stekt kyckling i tron om att det enbart är ~140 kcal som det står på påsen med fryst kyckling äter du således mer kalorier än du tror.

... långrandigt jag vet, men jag är trött och orkar inte lägga tiden på att formulera mig mer koncist.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Ah, men då förstår jag.

Permalänk
Skrivet av Haibane:

@Baxtex:

Visst är det så. Jag ska försöka förklara mer ingående vad jag syftade till: Antag att du har 100 gram fryst kyckling och du steker upp den. Vid tillagning försvinner ca 30-50% av vikten i vatten och vipps du har 50 gram stekt kyckling. Eftersom mängden kalorier innan och efter tillagning är den samma följer det att stekt kykling innehåller i runda slängar 2x mer kalorier än innan. Lassar du då 100 gram stekt kyckling i tron om att det enbart är ~140 kcal som det står på påsen med fryst kyckling äter du således mer kalorier än du tror.

... långrandigt jag vet, men jag är trött och orkar inte lägga tiden på att formulera mig mer koncist.

förstår precis vad du menar men väger alltid innan som sagt

Permalänk
Avstängd

Ledsen lite off-topic!

Ska köpa en munkjacka och dom använder sig av Asian size så när jag fråga om vilken storlek som skulle passa mig så skriv dom XXXXL dom får mig att känna mig tjock. :/

Thanks for your reply. I think the Asia size XXXXL hoodies is suit for you. Would you like we send the Asia size XXXXL hoodies to you? Hope you can email us again. Lucy

För jag har XL så jag förstår inte hur XL kan blir XXXXL i Asian storlek?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Du ska nog inte hänga så mycket upp dig på de där skrämmande XXXXXX:en. Jag har jobbat i Kina en period, och när det blev höst var vi tvungna att köpa lite nya kläder att arbeta i för det blev kallt. Min normalstora kollega Bosse fick tag på en XXL-jacka, (den enda i stan) och den satt som ett korvskinn och var för kort i armarna. Asiater är generellt lite mindre än vi. Skor i storlek 46 hade de aldrig hört talas om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

@superegg: Du ska nog inte hänga så mycket upp dig på de där skrämmande XXXXXX:en. Jag har jobbat i Kina en period, och när det blev höst var vi tvungna att köpa lite nya kläder att arbeta i för det blev kallt. Min normalstora kollega Bosse fick tag på en XXL-jacka, (den enda i stan) och den satt som ett korvskinn och var för kort i armarna. Asiater är generellt lite mindre än vi. Skor i storlek 46 hade de aldrig hört talas om.

Man börja ju undra hur små dom är. Tack för info.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tillsammans med frugan tog jag upp løptraningen igen for tre år sen og forra november nådde jag ett av mina Bucket List-mål om att genomfora ett helt maraton - sprang i Valencia, rekommenderas starkt då organiseringen och omgivningarna var suverana.

Hursom, tatt efteråt åkte jag på en loparskada som skulle visa sig ta extremt lång tid att komma underfund med och behandla (smarta i piriformis - tank Ischias ungefar). Och i samma veva gjorde jag mig illa i axeln och fick lagga ner styrketraningen. Och som alla vet som tranar aktivt, man mår dåligt som fan nar man ar skadad och inte kan trana som man vill. Och så ar det ju aldrig kul med smarta.

Ar 189cm och låg på 80kg då jag sprang. Nu har skitvikten halkat upp till 92 och det ar dags at ta tag i det. Som 41-åring har man fanken inte råd att vara småtjocker. Ont overallt, magen ar i vagen, få på sig strumpor och skor har blivit... ... ... meckigt.

Inser ju sjalv att 92kg på 189cm inte ar så mycket att ojja sig over egentligen men nar man ar van att vaga 12kg mindre så ar det obra.

I grund och botten kan jag ata valdigt bra. Orsaken till att jag gått upp de dar kilona ar brist på aktivitet. Nu hangde jag med några kompisar som sprang Oslo maraton och trots att jag knappt loptranat sista 9 månaderna kunde jag genomfora 10km på 56 minuter, vilket overraskade mig lite men samtidigt kande jag att det blev ett kvitto på att kroppen kanske inte var så nedgången som jag trodde.

Nu har jag ett storre slaktkalas som går av stapeln hemma i Sverige forsta helgen i november, dvs ca fem veckor undan. På 92kg kommer jag inte i finkostymen utan att se ut som en snedskjuten pingvin så nu blir det hårt arbete med pannbenet samtidigt som jag kommer att borja med uppbyggnad av loparstyrkan igjen, kombinerat med latta gympass for att undvika onodiga belastninsskador som forra gången.

De nastkommande fem veckorna kommer cirka att se ut som foljer:

Traning 5-6 dagar per vecka

Traning kan vara allt från 40 minuters lugn løpning till 1h på gymmet eller en långpromenad i kuperad terrang. Huvudsaken ar att gora något! Ser inte det dar som något storre problem så lange jag får vara skadefri. Mår galet bra av att rora på mig, snudd på endorfinberoende.

Frukost

Under korta perioder, som den har, kan jag ata hyggligt enformigt. For mig kommer det nu att innebara mycket havregrynsgrot till frukost. En annan favorit ar kesam (kvarg på svenska, right?) som jag køper naturell. Brukar ata en halv burk till frukost dar jag blandar ner en matsked sylt, tar en liten nave farska blåbar och ett par matskedar musli eller granola. Brukar ata runt 0715 och på det står jag mig fram till 1130-snåret.

Lunch
Kommer att ata helt normala luncher med undantaget att jag kommer att applicera portionskontroll, dvs mangden mat på tallriken.

Kvallsmat
Se frukost. Eftersom jag har fru och två barn (med ett tredje på G i december) så lagas det nastan varje dag en middag. Denna kommer jag ata och kora portionskontroll alt. kora nåt frukostalternativ.

Godis

Nej.

Alkohol
Ett par øl per vecka, jomenvisst. Orka lagga ner livsnjutningen.

Oj, det har blev langre an jag raknat med. Fint att få ventilera lite. Men men, det ar ju inte rocket science det har. Kalorier in, kalorier ut, motion - svårare ar det inte. Och jag ar val mest troligt lite knepigt ihopskruvad i huvudet men jag kanner att jag kan bli lite beroende av den dar hungerskanslan som ibland kryper på en nar man minskar intaget. Hursomhelst, bra tråd det har. Hoppas på lite pepp, kan behovas ibland, heja heja

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2