Marseille Mcable Gaming Edition utlovar kantutjämning via HDMI-kabel

Permalänk
Medlem

Varför kan folk inte se skillnad?? Det är rätt stor skillnad med AA avstängt, men även en klart märkbar skillnad mellan de olika "AA" alternativen med. Jag föredrar mer kantutjämning även om man tappar lite skärpa. Men om man nu vill att det ska se ut så här, hur mycket prestanda tappar man på att låta datorns grafikkort sköta detta via drivrutinerna eller direkt i spelet istället för att låta kabelns processor sköta detta?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Entusiast

Snyggt!

Skrivet av kaptenperre:

Varför kan folk inte se skillnad?? Det är rätt stor skillnad med AA avstängt, men även en klart märkbar skillnad mellan de olika "AA" alternativen med. Jag föredrar mer kantutjämning även om man tappar lite skärpa. Men om man nu vill att det ska se ut så här, hur mycket prestanda tappar man på att låta datorns grafikkort sköta detta via drivrutinerna eller direkt i spelet istället för att låta kabelns processor sköta detta?

Jag funderar också över det, särskilt i exemplen från Elghinnarisa så är det i min mening helt omöjligt att missa.
Personligen har jag svårt för kantutjämning som gör bilden suddig, men brukar kompensera med supersampling.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Varför kan folk inte se skillnad?? Det är rätt stor skillnad med AA avstängt, men även en klart märkbar skillnad mellan de olika "AA" alternativen med. Jag föredrar mer kantutjämning även om man tappar lite skärpa. Men om man nu vill att det ska se ut så här, hur mycket prestanda tappar man på att låta datorns grafikkort sköta detta via drivrutinerna eller direkt i spelet istället för att låta kabelns processor sköta detta?

Ska du in och mixtra med drivrutinerna på en konsol också menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kommer sälja som fasiken inom konsolvärlden.

De tror jag absolut. Lägga den på kabeln mellan recievern och tvn o vipps har man AA på alla konsoler kopplade till recievern sen.
Då blir ju kostnaden lättare o motivera, AA på 3 enheter "för priset av en"
Lär även märkas mer på 1080p@75" än vid datorn med 2560x1600@30"

Permalänk
Medlem

Låter som att det skulle vara klokare att lägga de extra pengarna på bättre grafikkort istället så får man mer än bara AA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Ska du in och mixtra med drivrutinerna på en konsol också menar du?

Nu använder jag sällan konsoler, men den här kabeln (HDMI) går att använda till många datorer men även t.ex. konsoler (långt ifrån alla däremot). Mitt förra inlägg riktar sig främst mot datorer, för vad jag vet brukar man inte kunna gå in i inställningarna för drivrutinerna på något enkelt sätt på konsoler. På datorer är det oftast väldigt lätt, lika lätt som att ändra i spelet (se bild).
http://i.imgur.com/3V54brw.png

Jag tyckte däremot att det var konstigt att flera skriver att de inte ser skillnad mellan bilderna. Sen var min fråga om någon vet ungefär hur mycket kraft av grafikkortet det brukar dra att använda någon form av AA. Om det brukar dra en hel del kraft så man kan få t.ex. 10-15 % högre FPS med den här kabelns AA istället för att låta grafikkortet sköta det kan det vara en riktigt bra sak

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att man inte tappar FPS, och det inte innebär något extra input lag, så är ju det här ett gräsligt underbetyg till Nvidia och AMD, vars kantutjämning alltid innebär ett FPS-tapp. Det är ju förjävligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Permanent påslagen AA är inte alltid önskvärt, särskilt inte med en pc, men så är den väl huvudsakligen riktad till konsoller också.

Sen verkar den göra mer än enbart AA, vilket jag personligen tycker är negativt:

"Contrast and detail enhancement: increase perception of depth, sharpness and contrast."

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Permanent påslagen AA är inte alltid önskvärt, särskilt inte med en pc, men så är den väl huvudsakligen riktad till konsoller också.

Sen verkar den göra mer än enbart AA, vilket jag personligen tycker är negativt:

"Contrast and detail enhancement: increase perception of depth, sharpness and contrast."

Ja förhoppningsvis så går det att slå av kabelns hantering om man vill. Kanske en fysisk knapp på kabeln så att det fungerar att slå av för alla och inte bara för t.ex. PC.
Men för PC kanske detta kan vara något också? Om man gärna vill ha en lite skarpare bild, men då med mindre kantutjämning (som i deras exempelbilder). Man verkar kunna spara en hel del prestanda. Här är en som tappar ca 20 % prestanda vid 2xMSAA.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ozzed:

Om det stämmer att man inte tappar FPS, och det inte innebär något extra input lag, så är ju det här ett gräsligt underbetyg till Nvidia och AMD, vars kantutjämning alltid innebär ett FPS-tapp. Det är ju förjävligt.

Skulle snarare säga att det är normalt. En liten, specialiserad krets som klarar av att utföra en enda sorts uppgift i realtid. Den här kabeln lär inte vara någon hejjare på att bryta kryptovalutor om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Men för PC kanske detta kan vara något också?

Jodå, det jag syftade på var att om man gör annat än bara spelar (eller glor på fullskärmsvideo) så är det troligen inte önskvärt med AA.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Låter mest som kabeln degraderar signalen så allt blir lite suddigare.
Jag skulle vilja se en jämförelse mellan denna kabel och up/down scaling på en monitor (dvs när man inte kör native res på monitor)

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hur mycket fördröjning läggs på undrar man ju då.

Pratar vi TV spel så har de ju redan helt absurd latency ändå, ingenting för en datorspelare.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Nu använder jag sällan konsoler, men den här kabeln (HDMI) går att använda till många datorer men även t.ex. konsoler (långt ifrån alla däremot). Mitt förra inlägg riktar sig främst mot datorer, för vad jag vet brukar man inte kunna gå in i inställningarna för drivrutinerna på något enkelt sätt på konsoler. På datorer är det oftast väldigt lätt, lika lätt som att ändra i spelet (se bild).
http://i.imgur.com/3V54brw.png

Jag tyckte däremot att det var konstigt att flera skriver att de inte ser skillnad mellan bilderna. Sen var min fråga om någon vet ungefär hur mycket kraft av grafikkortet det brukar dra att använda någon form av AA. Om det brukar dra en hel del kraft så man kan få t.ex. 10-15 % högre FPS med den här kabelns AA istället för att låta grafikkortet sköta det kan det vara en riktigt bra sak

Drev lite med dig bara. Vet hur man ställer in AA i nvidias kontrolpanel.
Men på konsoler går det inte, så där är en kabel som den här nog ganska intressant.

Permalänk
Inaktiv

Here j-drar vilken skillnad, hade den kostar 12 000kr så hade jag köpt den direkt. Nu när den bara kostar 1200kr så är jag mer tveksam, liksom dyrare kabel är alltid lika med bättre.
Kvalitestsekvationen är följande:
produktpris * (1+isBrandApple) = produktkvalie

Varför de väljer att visa 2 olika bilder är en bra fråga, det ska vara exakt samma bild. Nu så kanske det finns en skillnad, men de har inte precis ansträngt sig för att visa den.

Förutom detta så är det bara i undantagsfall man vill ha något filter efter mjukvaran som behandlar en signal/dataström, speciellt om detta filter inte på något sätt vet hur de ska se ut.
För oss som creators så är det intressanta hur det ser ut för andra och det är hopplöst att en sådan sak som ett foto som kan se perfekt ut på ens skärm, kan ha helt andra färgher på en annan helt okalibrerad skärm.

Betydligt bättre att visa, men fortfarande inte exakt samma bild. Jag må sitta vid en kass skärm och ha dåliga ögon, men jag skulle ej se skillnad på de i en blindtest när jag sitter någon meter ifrån tvn.

Permalänk
Medlem

Intressant idé och med tanke på hur kassa dom flesta AA-tekniker är idag så hade detta kunnat varit ett alternativ... om den kostat 300 kr. Men för 1200 kr så är det ju uteslutet till en dator. Kanske något för konsolerna. Den korta tiden jag hade en Xbox one och körde Forza så blev jag rätt så trött avsaknaden av vettig AA på en 65-tums TV från ca 1,5 meters avstånd. 😳

Sen vore det något för spel som Fallout 4 som har helt horribel AA där allt blir suddigt när man står stilla, bara för att skärpas upp när man rör sig. I Fallout måste man köra på super sampling för att det ska se vettigt ut i 1080p. Förvånad att dom inte testar det spelet då det är det värsta exemplet jag spelat på år och dar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk

Funderar på hur det skulle kunna fungera.
Gaussiskt jitter? Att shifta varje bild slumpmässigt en halv pixel i x eller y ledd?

Intressant att det verkar funka bättre på transparency (gräset bredvid Lara är det enda där effekten syns tydligt) än på sneda linjer (t.ex. taken i Hitman-bilden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag funderar också över det, särskilt i exemplen från Elghinnarisa så är det i min mening helt omöjligt att missa.
Personligen har jag svårt för kantutjämning som gör bilden suddig, men brukar kompensera med supersampling.

Tja ni, jag använder båda mina ögon och jämför ett område åt gången mellan bilderna och ser extremt liten om någon skillnad var jag än kollar. Så jag ser ingen praktisk skillnad för att jag ser ingen praktisk skillnad, det är så enkelt.

Menar inte att det inte är någon som helst skillnad, men det är så få ställen som inte blir särskilt mycket bättre så även om kabeln varit normalt prissatt hade jag inte skaffat en.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Hedersmedlem

För mitt öga har jag väldigt svårt att hitta tydliga skillnader. Någon som tycker sig se väldigt tydliga förbättringar får gärna lägga upp bild med de notoriska röda ringarna för att peka ut.

Permalänk

Undrar hur det funkar att ha en sådan kanel mellanen typisk TV box och en simpel "HD"-TV

Permalänk
Medlem

Då det rör sig om post-processing filter på samma sätt som FXAA/SMAA så känns inte inte jättevärt. Dessa AA-lägen har redan minimal prestandaförlust t.o.m. på långsammare grafikkort, sedan är det en smaksak vilken algoritm man föredrar.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att de kör reshade med Lumasharpen och en väldigt nedtonad SMAA genom kabeln. Tunna kanter har klara SMAA förbättringar och texturer klarare med Lumasharpen filter, Lumasharpen ger mest i det här fallet samtidigt som det ger mer skärpa till den större aliasingen som SMAA filtret inte är konfiguerat att tackla.

@Shimonu

Det är SMAA, större aliasing som den längs vägkanten kan inte hjälpas, men detaljer blir skarpare och får rakare linjer, i hand med Lumasharpen ger det en behagligt skarpare bild som är bekvämare att lägga ögonen på även om man inte direkt ser skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det stämmer att man inte tappar FPS, och det inte innebär något extra input lag, så är ju det här ett gräsligt underbetyg till Nvidia och AMD, vars kantutjämning alltid innebär ett FPS-tapp. Det är ju förjävligt.

Skrivet av Laxpudding:

Skulle snarare säga att det är normalt. En liten, specialiserad krets som klarar av att utföra en enda sorts uppgift i realtid. Den här kabeln lär inte vara någon hejjare på att bryta kryptovalutor om man säger så.

Frågan är väl om denna AA-processor enkelt skulle kunna byggas in på AMDs/Nvidias grafikkort och till vilken kostnad? Det borde ju bli billigare än att stoppa in den i en HDMI-kabel med extra USB dongel, kan man tycka. Sedan en lite kryssruta för "kör signalen genom AA eller inte" i inställningarna.

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Funderar på hur det skulle kunna fungera.
Gaussiskt jitter? Att shifta varje bild slumpmässigt en halv pixel i x eller y ledd?

Intressant att det verkar funka bättre på transparency (gräset bredvid Lara är det enda där effekten syns tydligt) än på sneda linjer (t.ex. taken i Hitman-bilden).

Tänkte på taken i hitman-bilden tills jag insåg att de skall vara lite buckliga - tegeltak är inte raka i nederkant

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Bildexpert 📺

@MatsDahlgren: Detta är väl en av de mer grundläggande frågorna bakom hur processorer tillverkas? En central enhet som klarar en mängd olika uppgifter och kan instrueras efter behov. Eller flera mindre och strikt specialiserade kretsar i ett enormt smörgåsbord? Tittar man på historien är det den senare lösningen som man försöker undvika.

Finns garanterat 100 personer på detta forum som kan detta bättre än mig, så fyll på.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte så pjåkigt, klart bättre än FSAA i alla fall.
Men jag har aldrig vart vart nåt fan av just FSAA, har hellre "kantigare" bild än slår på det, tycker mest det är ett mediokert blur-filter.

Gissar också att denna produkt gör sig bäst för nån generation eller två äldre konsoller, ska bli kul o se om någon gör ett gediget test men en mängd källor typ XBOX 360, PS3 m.fl. kanske en HTPC som har klen grafik, kopplad till en TV.

På en dyrare, bättre specad PC så använder man helst AA-modes från grafikkort och mjukvara.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Se på lysröret Lara har vid höften så ser ni skillnad.

Jag tror jag hellre tar skärpan og jaggies en det suddiga som blir med denna kabel men man måste nog uppleva det live för att verkligen bestämma sig.

Permalänk

Kör med PS4 Pro på 108" duk, och just kantutjämning suger verkligen getpung på konsoler, trots vissa framsteg på övriga områden. Skulle gärna testa denna, men tycker heller inte om alltför softa bilder. Svår balansgång.

Permalänk

Var tvungen att dra fram paint och sätta sida vid sida på en liten del. Jag må ha dålig syn, men jag ser ingen markant skillnad, liten skillnad, men inget som jag inte behöver ett förstoringsglas till, eller värt 1200kr. Definitivt inte den skillnad för de som tycker det är som natt och dag.

Utan AA till vänster, mCable till höger.

Permalänk
Avstängd

är det inte bättre att spendera dom 1200 kronorna extra när man köper grafikkort istället för att köpa en kabel är min första tanke

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w