Fläktar snurrar ingen bild nybyggd dator

Permalänk
Medlem
Permalänk

Okej! Fick boot till slut. Kanske ett riktigt nybörjar misstag men bioset stödde inte 4k vilket min monitor är.

Kopplade in tv:n som monitor istället och då funka re.

Här är min buildlista. Hade kompletts gaming dator a250(https://www.komplett.se/product/11251/datorer/komplett-pc/kom...) som bas om någon är nyfiken.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3463033&view=l

Permalänk
Medlem

@fernux: Jag använde ne skruvmejsel när jag undersökte men nu har jag kopplat så den startar på på knappen.
@roev Ja de är mitt moderkort. Ska köpa den men väntar tills efter de har tittat på den.

Permalänk
Medlem

@marcusjungerstam: Jag använder en 1080p skärm så jag vet ej vad det kan va.

Permalänk
Medlem

@Trevlig: Han sa att det går om man använder våld men jag tittade och min var åt rätt håll.

Permalänk
Skrivet av Elvispen77:

@marcusjungerstam: Jag använder en 1080p skärm så jag vet ej vad det kan va.

Mm, segt!

Pcpartpicker.com hade en ganska bra felsökningsvideo på youtube där de felsöker en dator de byggt. Videon är en inspelning av en live stream så de stöter på ganska intressanta problem. Kan vara värt att kolla in. Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen har nämnt detta men det brukar ju vara en klassiker.

Du har inte glömt distanserna bakom moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Skulle inte lämna in datorn där, går den ens att sätta åt fel håll?

Googlade lite.

It can't be inserted backwards and if you could do it, the PSU should fail to start because the +12V rail would be grounded. What PSU do have? I've never seen a quality PSU that had the latch on the wrong side.

Skrivet av Elvispen77:

@Trevlig: Han sa att det går om man använder våld men jag tittade och min var åt rätt håll.

Jag har sett folk trycka in DDR minnen på fel håll... pressa sönder latchen bara för de ska ju i... så inget förvånar mig längre. Men det ska normalt inte gå att sätta dessa fel, nej.

Skrivet av marcusjungerstam:

Okej! Fick boot till slut. Kanske ett riktigt nybörjar misstag men bioset stödde inte 4k vilket min monitor är.

Kopplade in tv:n som monitor istället och då funka re.

Här är min buildlista. Hade kompletts gaming dator a250(https://www.komplett.se/product/11251/datorer/komplett-pc/kom...) som bas om någon är nyfiken.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3463033&view=l

Hmm, ok, bra att veta till annan gång.
Kul att du fick löst ditt iaf.

Permalänk
Medlem

@marcusjungerstam ska titta på videon.
@Trebsor Ja jag satte dit distanserna bakom moderkortet.
@Paddanx Tror det var därför han sa det tittade på min kontakt och den såg inte trasig ut.

Permalänk
Medlem

@Elvispen77: Kortet följer inte heller riktig atx-standard så de tre distanserna till höger bör inte vara där alt. isoleras med tejp för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi Såg det satte dit alla 9 distanser men när jag såg att det inte fanns några hål i moderkortet så tog jag bort dom.

Permalänk

@Elvispen77: Det är inte så att du råkat böja någon pin på processorn? Testa ta ut processorn och när du sätter i den ska du höra ett klick annars har den inte kontakt med moderkortet. Hade samma problem att den inte visa bild när jag byggde en dator ryzen 5 1400..

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problem med den första datorn jag byggde. I mitt fall berodde det på att jag inte satt in ramstickorna ordentligt i slotten. Var i princip tvungen att använda våld för att få in de så att de bottnade ordentligt i ram-slotten. Osannolikt att det är problemet i detta fallet men du kan ju dubbelkolla ifall din ram-sticka sitter ordentligt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

@Kridezor Det ska jag också testa

Permalänk
Medlem

LÖST Det var en struntsak som att jag inte hade tryckt i ramminnena ordentligt men tack för all hjälp och respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvispen77:

LÖST Det var en struntsak som att jag inte hade tryckt i ramminnena ordentligt men tack för all hjälp och respons.

Jag hade exakt samma fel.. Nu vet jag att man kan använda lite mera våld

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE