Core i5-8400 – ordentlig bang for buck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här ser vi "grävande journalistik" i sitt esse...

Hans tes: endast de absolut bästa i5-8400 modellerna kommer nå ens nära 3,8 GHz all-core-turbo. Att vi inte sett några sådana tendenser i alla reviews beror enbart på att dessa har gjorts med handplockade kretsar.

Och jag som uppfattade att hans tes var att en i5-8400, som är låst, inte kommer att nå sin turbofrekvens när den används med billiga moderkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Och jag som uppfattade att hans tes var att en i5-8400, som är låst, inte kommer att nå sin turbofrekvens när den används med billiga moderkort...

Det var väl en kombination; Det krävdes både ett bra moderkort och ett av de bättre 8400-chippen för att nå 3,8 GHz på samtliga kärnor.

Fortfarande en tes dock, återstår att se om han har rätt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Var mycket prat om just denna CPU är Coffee Lake lanserades då bl.a. ASRock hade lanserat Z370 moderkort med extern BCLK klocka vilket i teorin skulle göra det möjligt att överklocka låsta CPU:er m.h.a. BCLK.

Nu verkar det dock att folk som annars sitter med låsa Coffee Lake CPU:er inte kan nå upp till mer än 103 MHz BCLK. Ska tydligen vara samma spärr som när Intel la till olåsta Skylake CPU:er efter ett tag (något att göra med Intel Management Engine kanske?).

Hur som helst så är detta en väldigt intressant CPU, speciellt om den kan gå upp till 3.8 GHz under all-core Turbo som vissa moderkort stödjer. Tror dock att om man kan få tag på en 7700K + Z270 för en billig peng så är detta nog ett bättre köp, speciellt då dessa överklockas oftast till 4.8 GHz+.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Frågan är om Intel kan binna en hel papperslansering...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gropenator:

Han hade den tesen också. Där undrar jag om det finns någon enda, inklusive han själv, om en tror på det för en sekund. Kan någon nämna ett enda icke-defekt moderkort som inte kunnat driva en x86 CPU som moderkortet stödjer i full stock-clock?

Billigare moderkort saknar möjlighet att överklocka CPU, de saknar stöd för RAM-hastigheter utanför de officiellt stödda, de har mindre I/O-anslutningar. Men de kan fortfarande köra CPUer i deras nominella frekvenser!

Han nämnde ju specifikt att en mer sannolik all-core-clock för i5-8400 nog kommer vara närmare 3,0 GHz för konsumentmodellerna (då i kontrast till review-samples). Finns absolut noll indikation på att så är fallet i de benchmark-databaser jag tittade i.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gropenator:

Frågan är om Intel kan binna en hel papperslansering...

Av alla teorier så här långt måste jag säga att din är den överlägset mest rimliga

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av alla teorier så här långt måste jag säga att din är den överlägset mest rimliga

Det var mer av ett skämt, men efter som du tar allt så allvarligt...

1. Intel är rätt så stora och det här var ju bara en mindre papperslansering (som återigen visar att Ryzen har skakat om dem) , så ja, jag tror absolut att det har kapaciteten att göra det.

Men.

2. De är inte så korkade så att de skulle göra det.

Nu nämnde jag Ryzen så jag förväntar mig att du skall skriva något om PCIe-lanes om du svarar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Länka gärna ett enda test skilt från Cinebench där 1600X är >30 % snabbare i multitrådat jämfört med i5-8400...

I.o.f.s kan jag göra det själv. Multithread delen av Geekbench 4 lastar alla CPU-trådar. Är rätt skeptiskt till att jämföra snittvärdet i GB4 mellan system då det är väldigt svårt att sätta fingret på vad medelvärdet faktiskt betyder där.

Men om man startar där så är i5-8400 20 % snabbare i genomsnitt i enkeltrådat medan R5-1600X är 1 % snabbare i multitrådat.

Tittar man i stället på deltester, och detta är GB4 styrka då den testar väldigt varierande saker, ser man att

• som mest är i5-8400 109 % snabbare i enkeltrådat

• som mest är R5-1600X 16 % snabbare i enkeltrådat

• medianvärdet är att i5-8400 är 10 % snabbare i enkeltrådat

• som mest är i5-8400 42 % snabbare i multitrådat

• som mest är R5-1600X 34 % snabbare i multitrådat

• medianvärdet är att R5-1600X är 1 % snabbare i multitrådat

Toppvärdena för i5-6400 är vetenskapliga applikationer då dessa har rejäl nytta av AVX. Toppvärdena för R5-1600X är kryptering med AES (båda CPU-modellerna har dedicerat kisel för AES men Zen har två pipelines per kärna mot Skylakes enda pipeline per kärna) samt komprimering (tenderar vara flaskat av minnesåterkomst -> SMT ger rejäl boost, i5 saknar SMT).

Notera att spel överhuvudtaget inte är med här, spel tiltar saker i klart favör för i5-8400.

Kontentan är: AMD måste sänka priset på R5-1600/1600X, de ligger just nu för högt kontra sin prestanda jämfört mot i5-8400. @Herr Kantarell har dock en bra poäng, men även när man väger in att Z370 är enda valet för i5-8400 så blir i bästa fall pris/prestanda likvärdig.

Edit: överklockning räddar inte enkeltrådprestanda hos R5-1600X. Betänk att den har en maximal frekvens på 4,1 GHz tack vare XFR. Vid överklockning avaktiveras XFR, så i praktiken får man ofta lägre enkeltrådprestanda då få når 4,1 GHz eller högre på alla CPU-kärnor.

Till och med R5-1600 når ju 3,7 GHz med XFR, en frekvens man absolut kan komma över med överklockning men knappast med någon större marginal.

Varför tar du inte och jämför med min lilla 1600x

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/4395342
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/compare/4412295?baseline...

Sug på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Verkar inte ha hänt så mycket på cpu-fronten, min gamla 6700K är fortfarande 23.2% snabbare i single än din 1600X. Men 10.7% långsammare i multi, med två kärnor mindre. Jag slår 8400 i multi, trots att den är sexkärnig men den saknar HT. Det börjar kännas som jag haft 6700K länge nu.

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/4435667

Ja, klocken gör en hel del, därför det trots allt är K-processorerna som är mest intressanta även med 8***-serien. Skulle vara intressant att se vad en 8700K får, har inte orkat leta efter resultat ännu men det bör vara typ samma som min i single och betydligt bättre i multi(har samma klock som 8700K har i Turbo = 4.7GHz). För min del ingen större mening att uppgradera, eftersom det mesta jag gör på desktopen kräver just snabb single thread och den är ju redan mint. Om 8700K visar sig rutinmässigt klocka till 5.2GHz så kanske det kan vara lite spännande, men knappast annars.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Gällande Turbo Boost ..

Mig veterligen har Intel ALDRIG pratat om avsedd frekvens, dvs en garanti att en cpu kommer nå en frekvens oavsett förutsättning. Intel pratar bara om MAX frekvens som en cpu KAN nå under rätt förutsättningar.

Hur kan man då påstå att Intel blåser dom som köper dessa cpu'er och dessutom att Intel inte LÄNGRE garanterar TB frekvenser .. enkelt, dom har aldrig garanterat några frekvenser. Förutom Baseclock såklart!

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

@the squonk: Och en 2500k i 5ghz vinner i enkeltrådat över en 6700k,

6700k var onekligen ett bra köp, 7700k däremot och allt där efter är debaterbart.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gropenator:

Det var mer av ett skämt, men efter som du tar allt så allvarligt...

1. Intel är rätt så stora och det här var ju bara en mindre papperslansering (som återigen visar att Ryzen har skakat om dem) , så ja, jag tror absolut att det har kapaciteten att göra det.

Men.

2. De är inte så korkade så att de skulle göra det.

Nu nämnde jag Ryzen så jag förväntar mig att du skall skriva något om PCIe-lanes om du svarar...

Jag förstod helt och fullt att det var ett skämt. Det humoristiska är att ditt skämt är ändå långt mer trovärdigt än vad AdoreTV hävdar

Sedan ser jag inte riktigt poängen med din sista eftersläng. Jag har inget emot AMD, är tvärt om jättenöjd med min hemmaserver som är byggd med Ryzen 5 1600.

Det är väldigt mycket blint Intel-raseri (och Nvidia samt Apple raseri) på dessa sidor. Inser att jag borde gett upp för länge sedan, men är fortfarande lite fascinerad att se vad som händer när man med fakta försöker peka på att det folk av hat/kärlek till multinationella företag (något som för mig är totalt obegripligt att man kan ha) hävdar kanske inte riktigt stämmer / är helt sannolikt.

Skrivet av Strikez:

Ser inte vad det speciella är förutom att du verkar ha väldigt snabbt RAM (DDR4-3800 kanske?) och jämfört mot en i5-6400 som har rätt normal RAM hastighet.

Här är en jämförelse mot ditt system mot en i5-8400 som nästan har lika snabbat RAM som du
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/compare/4338070?baseline=4395342

Ryzens styrkor är fall som skalar i princip linjärt med CPU-trådar (då den har väldigt många CPU-trådar + en cache-design som visar sig från sin bästa sida där) och helst ska det vara flyttalsberäkningar som inte supereffektiva att köra med SSE/AVX (t.ex. Rigid Body Physics).

Intels styrkor är saker som inte skalar alls med CPU-trådar, det oavsett modell. Specifikt för S-serien, och i kontrast med X-serien samt Zen, är styrkan i multitrådat just sådant som inte skalar perfekt med CPU-kärnor, än mer om detta sedan främst jobbar med heltal. Två exempel i Geekbench är Lua och SQLite testet (databaser brukar dock gilla SMT, något i5 saknar).

Ditt system verkar inte klockat (Geekbench 4 är sådär på att upptäcka rätt frekvens), mitt Ryzen 5 1600 system som referens och det vet jag kör på stock-clock
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/compare/4423205?baseline=4395342

Skrivet av the squonk:

Verkar inte ha hänt så mycket på cpu-fronten, min gamla 6700K är fortfarande 23.2% snabbare i single än din 1600X. Men 10.7% långsammare i multi, med två kärnor mindre. Jag slår 8400 i multi, trots att den är sexkärnig men den saknar HT. Det börjar kännas som jag haft 6700K länge nu.

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/4435667

Ja, klocken gör en hel del, därför det trots allt är K-processorerna som är mest intressanta även med 8***-serien. Skulle vara intressant att se vad en 8700K får, har inte orkat leta efter resultat ännu men det bör vara typ samma som min i single och betydligt bättre i multi(har samma klock som 8700K har i Turbo = 4.7GHz). För min del ingen större mening att uppgradera, eftersom det mesta jag gör på desktopen kräver just snabb single thread och den är ju redan mint. Om 8700K visar sig rutinmässigt klocka till 5.2GHz så kanske det kan vara lite spännande, men knappast annars.

Tänk på att Geekbench 4 gör ett geometriskt medelvärde över alla resultat, så att jämföra detta medel mellan olika CPU mikroarkitekturer är väldigt svårtolkat. Man får en vink om genomsnittlig prestanda, men den stora fördelen med Geekbench 4 är att man faktiskt testar vettiga saker så jämförelse mellan individuella deltest är högintressant.

Till skillnad från benchmarks som Cinebench och CPU-Z har Geekbench 4 väldigt många tester på saker som använder alla CPU-trådar men inte skalar perfekt. Det är exakt vad man vill se för i princip noll verkliga applikationer uppför sig som Cinebench (som även har problemet att det testar en instruktionsmix som inte lägre används av moderna program).

Windows är ett hopplöst OS när det kommer till att effektivt utnyttja många CPU-kärnor i saker som inte skalar absolut perfekt. Jämför t.ex. ditt överklockade i7-6700K Windows-system mot mitt stock-clock R5-1600 med DDR4-2666 RAM (högsta officiellt stödda och mitt system ska köra 24/7 måste vara stabilt) körandes Ubuntu. Mitt är snabbare i genomsnitt i multitrådat

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/compare/4435667?baseline=4423205

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Yoshman: 3200cl14, som jag överklockat.

Man kan köpa lite bättre ram när man inte spenderar 3500kr+ på cpun, 2500 kr+ på moderkort och komma billigare undan.
Pris är en del av diskussionen, fast du hoppar den delen i varje tråd du kommenterar.

Pris/prestanda

4050 Mhz kördes min ryzen i för övrigt under det där geekbench 4 testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

R5-1600 med DDR4-2666 RAM (högsta officiellt stödda och mitt system ska köra 24/7 måste vara stabilt)

https://www.asrock.com/MB/AMD/AB350M%20Pro4/index.asp#Memory

Fyi

Permalänk
Medlem

Jag vill tipsa om cpu.userbenchmark också. Jag gillar den sidan då det är communitybaserat resultat. Detta säger ju givetvis inte allt men ger en bra översiktsbild ändå. Än så länge är det bara 55 postade resultat om 8400 så man får ha lite tålamod tills det börjar ramla in lite fler.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Storsäljare som går i 2,8GHz?

Känns mycket attraktivare med en processor som går 30% snabbare.
i5 8600K 3,6GHz istället för 2,8GHz.

Åtminstone för oss som inte riktigt förstår hur ofta de här turbolägena kickar in.
Lägstapris 1900 mot 2600, aningen mer än 30% dyrare alltså.

Intel Core i5 8400 2,8GHz Socket 1151 Box

Intel Core i5 8600K 3,6GHz Socket 1151 Box without Cooler

Nu ger ju inte Intel ut specar för turbo vid diverse kärnor men boosten för alla kärnor utnyttjade (utan AVX?) är 3.8 GHz.
Väldigt ointressant vad basfrekvensen är på kan jag tycka. Testerna säger ju exakt det resultat man faktiskt får för just den lasten och det är ju det relevanta att jämföra, och där är den ju grym.

1890 beställde jag min för från netonnet, vilket ju är halva priset mot i7 8700K för 3790 och det enda man får är HT och överklockning.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Strikez:

@Yoshman: 3200cl14, som jag överklockat.

Man kan köpa lite bättre ram när man inte spenderar 3500kr+ på cpun, 2500 kr+ på moderkort och komma billigare undan.
Pris är en del av diskussionen, fast du hoppar den delen i varje tråd du kommenterar.

Pris/prestanda

4050 Mhz kördes min ryzen i för övrigt under det där geekbench 4 testet.

Jag hoppar över pris för att pris i isolation är totalt irrelevant.

Det enda som egentligen spelar roll är värdet för användaren. Finns ett talesätt som är väldigt träffande här:

Värde är dyrare än pris.

Det bästa som hänt i PC-världen de senaste 10-15 åren är när Apple visade att det går inte skapa riktigt bra enheter om prio#1 är lägsta möjliga pris. Har inte problem med att betala >20 k för en laptop, givet hur mycket jag använder en sådan enhet så är den bästa tänkbara upplevelse värd långt mer att att spara ett gäng tusenlappar. Nu har alla större PC-tillverkare premiummodeller som håller lysande nivå!

Pris/prestanda är egentligen också irrelevant i sig. Det är dock något alla har med som en av flera parametrar för att avgöra värdet av något. Om pris/prestanda vore det enda som räknades är diskussionen klar, Pentium G4560 vinner varje gång om man pratar dagens x86. För en hel dator kommer inget nära en RPi3.

Specifikt för denna diskussion, prisskillnaden mellan i5-8400 + Z370 jämfört med R5-1600 + B350 skiljer det ungefär en vända på Donken med ungarna i pris. Om det är make-or-brake kanske det inte är en ny dator man borde köpa...

Stoppar du in R5-1600X försvinner prisskillnaden då i5-8400 har en TDP på 65 W, kan inte överklockas och kommer med en kylare som utan problem fixar 65 W.

Så diskussionen ska fokusera på värde. Tyvärr är värde en helt subjektiv storhet, är helt beroende på krav och förväntningar hos användaren. Det vettiga att diskutera blir därför de tekniska skillnaderna och vad de påverkar, som t.ex. att i5-6400 har bättre kapacitet (ofta är ändå GPUn flaskhalsen) i spel även jämfört med R7-1800X, för något som viktar spel hårt blir detta då relevant.

För mig personligen har i5-6400 ett relativt lågt värde, bl.a. då spel inte alls är vad jag primärt gör med datorn. Vidare, för ett helt system ser jag prisskillnaden upp till i7-8700 som obetydlig, för det jag använder datorn till är SMT ett väldigt värdefullt tillskott.

Angående minne. Om man tycker det är kul att pillar med RAM och sitta i timmar för att avgöra om det är stabilt: knock yourself out!

Tycker personligen det är skittråkigt att pilla med HW, den ska bara fungerar för jag lägger hellre den tiden på programmering.

"You can always find ways to make more money, but you can't make more time"

D.v.s. slänger hellre mer pengar på problemet och har det löst från start än att lägga massor med tid på att t.ex. pillar med RAM för att ändå inte nå ett lika bra resultat.

Bra att tänka på här är att en av höjdpunkterna för Zen är dess riktigt fina prestanda/W, något som helt verkar flyga ut genom fönstret när RAM-hastigheten passerar 3200 MT/s. Kolla vad som hände med strömförbrukning hos ThreadRipper när TechReport testade köra dessa med 3600 MT/s minnen. Gissningsvis påverkas Zen långt mer än Core då det är en större del av kretsen som är kopplade till minneshastigheten i Zen.

Visa signatur

Permalänk

Jag har just fått i3-8350k. Den kostade faktiskt lika mycket som i5-8400. Tänker ju överklocka den så mycket som det går.

Vid vilken frekvens är min processor "bättre" än 8400???? Självklart var å än har sina behov. Men jag föredrar högre clock framför fler kärnor. Själv har jag lagt upp ett mål. 5000Mhz. Annars åker den tillbaka och tar i5.

övrigt: chieftec 650W, h90 vattenkylning, låda...låda??? ooops vad är det? (har inte använt en låda sen 2008). kylpasta coolermaster V1=skit, ska hämta MX-4 på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag har just fått i3-8350k. Den kostade faktiskt lika mycket som i5-8400. Tänker ju överklocka den så mycket som det går.

Vid vilken frekvens är min processor "bättre" än 8400???? Självklart var å än har sina behov. Men jag föredrar högre clock framför fler kärnor. Själv har jag lagt upp ett mål. 5000Mhz. Annars åker den tillbaka och tar i5.

https://i.imgur.com/uSINsoN.jpg

övrigt: chieftec 650W, h90 vattenkylning, låda...låda??? ooops vad är det? (har inte använt en låda sen 2008). kylpasta corsair V1=skit, ska hämta MX-4 på måndag.

Går inte direkt säga vilken CPU som är bättre - det beror helt enkelt på vad du gör med den. Spelar du så kommer din 8350K att prestera bättre i spel som utnyttjar 4 eller färre trådar medan spel som utnyttjar fler (bl.a. BF1) kommer att prestera bättre med i5-8400 vid samma frekvens. Lite svårare att säga hur pass stor skillnaden bli i högre frekvenser med 8350K men du bör nog få likvärdig prestanda med denna CPU i 5.0 GHz eller mer som i5-8400 vid 4.0 GHz (all core turbo, om dessa kan nu gå upp så högt).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Yoshman

Kan Yoshman förklara vad som är bättre med cache? Den totala cache eller cache/core?

hittade denna bild på nätet:

dock visas på intels hemsida något annat:
https://ark.intel.com/products/series/122588/8th-Generation-I...

i5-8400 och 8600k har 6x1,5Mb cache =9Mb
i3-8350 har 4x2Mb cache =8Mb
båda i7 har 6x2Mb 12Mb men hypertrading på.

Så vad jag förstår så har min processor mest cache per/thread att använda av alla modeller. Hur mycket detta betyder vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så diskussionen ska fokusera på värde. Tyvärr är värde en helt subjektiv storhet, är helt beroende på krav och förväntningar hos användaren. Det vettiga att diskutera blir därför de tekniska skillnaderna och vad de påverkar, som t.ex. att i5-6400 har bättre kapacitet (ofta är ändå GPUn flaskhalsen) i spel även jämfört med R7-1800X, för något som viktar spel hårt blir detta då relevant.

För mig personligen har i5-6400 ett relativt lågt värde, bl.a. då spel inte alls är vad jag primärt gör med datorn. Vidare, för ett helt system ser jag prisskillnaden upp till i7-8700 som obetydlig, för det jag använder datorn till är SMT ett väldigt värdefullt tillskott.

Själv har jag svårt att se vad en två år gammal processor har för diskussionsvärde i dagens köpråd.

Jag vet att det ska stå i5-8400 men det kan vara bra att rätta det.

Dold text
Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

gambling gör det lite roligare när man köper hårdvara, som på den gamla goda tiden när man kunde låsa upp radeon grafikkort/amd kärnor... i värsta fall får man väl använda ångerrätten...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Yoshman

Kan Yoshman förklara vad som är bättre med cache? Den totala cache eller cache/core?

hittade denna bild på nätet:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Eq5FtXpHrrPatADEA8pybS.jpg

dock visas på intels hemsida något annat:
https://ark.intel.com/products/series/122588/8th-Generation-I...

https://i.imgur.com/ahgoYgB.jpg

i5-8400 och 8600k har 6x1,5Mb cache =9Mb
i3-8350 har 4x2Mb cache =8Mb
båda i7 har 6x2Mb 12Mb men hypertrading på.

Så vad jag förstår så har min processor mest cache per/thread att använda av alla modeller. Hur mycket detta betyder vet jag inte.

I just spel ser det ut att vara en marginell skillnad enligt Sweclockers test. En i5-7600K har 6MB cache samtidigt som den har lika kärnor och trådar som i3-8350K. Tänk på att båda modellerna körs i samma RAM-hastighet medan de högre Coffe Lake modellerna lörs i snabbare RAM och i5-6600K kör långsammare RAM.

Intel Core i3-7350K (4MB) och Pentium G4560 (3MB) har lite större skillnader i länkade testet ovan men det är fortfarande små skillnader. I det äldre testet verkar skillnaden varit märkbart.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Skrivet av FishTank:

I just spel ser det ut att vara en marginell skillnad enligt Sweclockers test. En i5-7600K har 6MB cache samtidigt som den har lika kärnor och trådar som i3-8350K. Tänk på att båda modellerna körs i samma RAM-hastighet medan de högre Coffe Lake modellerna lörs i snabbare RAM och i5-6600K kör långsammare RAM.

Jag kollade. 3 frames mot 7600k och 6600k som mest . Ja, marginellt. Då får man hoppas på en bra överklockning.

Permalänk
Medlem

Har haft denna CPU sedan i måndags
Kika på recensionerna länkade i

https://www.3dcenter.org/news/coffee-lake-launchreviews-die-t...

Som OP sa, den är ibland lika snabb som i7-7700K. Och i den överväldigande majoriteten av fallen snabbare än samtliga Ryzen CPU i spel. Och då snackar vi om en CPU på 1800 kr (som med Z370 mobo ~1600X+ billigaste mobo). Vidare har man sett recensioner där Ryzen har väldigt låga minimivärden och det var ännu en dealbreaker för mig.

Angående i3-8350k, jag övervägde den en stund men att gå ifrån en 2600k till ännu en sketen fyrkärnig CPU (har inte ens HT) var lite för starkt för mig. Man kan överklocka ja, men den kommer fortfarande vara sämre i spel med bra multitrådade spel, vilket är faktiskt de flesta nya spel. Och jag tror att de blir fler i närmsta framtiden iom släppet av Ryzen och Coffe Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte om du missat det, i3-8100 är 4C/4T men i5-8400 är 6C/6T och i alla tester jag sett så här långt så är i5-8400 konsekvent snabbare jämfört med R5-1600X i fåtrådiga fall och som sämst likvärdig flertrådiga (spel är flertrådiga och där är i5-8400 klart före).

Det han sade var dock fyrkärniga och syftade på lasten inte processorn. Userbenchmark ger resultat för fyrkärnigt vilket snarare borde vara fyrtrådat?

i5 8400 är inte alls konsvekvent bättre än Ryzen 5 1600X i flertrådade tillämpningar, Ryzen 5 vinner ofta där, men för folk som spelar är kanske toppresentandan i spel idag viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Gamers Nexus gjorde en jämförelse med pris/prestanda-index där de även inkluderar plattformspriset. Då vänder sig situationen så än så länge är R3/R5 bättre. Så fort kommande moderkort från Intel med billigare styrkretsar kommer så kommer det väl vända igen.

Diggar Wikichip! Dock finns ju Enhanced Turbo (MSI) och Multicore Enhancement (Asus) gör dock att du får full turbo på samtliga kärnor.

Skrivet av Yoshman:

Vet du om Enhanced Turbo fungerar på icke-K modeller? Rimligen borde svaret vara "nej" då det rent tekniskt är en form av överklockning, men har inte hittat något kring detta.

Är inte heller direkt en killer-feature för just i5-8400 då all-core-turbo ligger rätt nära single-core-turbo, men finns ju andra modeller där det kan spela roll.

Då gillar låg TDP och små chassin är den enda intressanta modeller för mig i7-8700 (d.v.s utan "K"). Där skulle det vara trevligt om Enhanced Turbo fungerade, kan finnas lägen när man vill utnyttja det. Kör motsvarande "Enhanced Turbo" på min nuvarande i7-5775C (rätt liten skillnad i effekt från väggen med det på resp. av).

Asus Multicore Enhancement verkar inte fungera på icke K modellerna, har den inställd på auto (finns bara auto eller disabled) och jag når 3,8Ghz när alla kärnor är aktiva. Moderkort: Asus Prime Z370-P. I HWmonitor ser den dock ut att ha 2 cores på 3,9 och resten på 3,8 ibland men afterburner säger att CPU clock låg på 3,8Ghz under en spelsession med Battlefield 1.

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Asus Multicore Enhancement verkar inte fungera på icke K modellerna, har den inställd på auto (finns bara auto eller disabled) och jag når 3,8Ghz när alla kärnor är aktiva. Moderkort: Asus Prime Z370-P. I HWmonitor ser den dock ut att ha 2 cores på 3,9 och resten på 3,8 ibland men afterburner säger att CPU clock låg på 3,8Ghz under en spelsession med Battlefield 1.

Vilken BIOS version kör du?

Efter att jag uppdaterade till senaste 5015 så kör alla mina cores i 4.7GHz på min 8700 (ej K), detta om jag väljer sync cores i BIOS. I BIOS-versionen som var default installerad så kom jag bara upp i 4.4GHz på alla cores.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Vilken BIOS version kör du?

Efter att jag uppdaterade till senaste 5015 så kör alla mina cores i 4.7GHz på min 8700 (ej K), detta om jag väljer sync cores i BIOS. I BIOS-versionen som var default installerad så kom jag bara upp i 4.4GHz på alla cores.

Vad för moderkort har du?
3,9Ghz hamnar jag på alla kärnor under load enligt Hwmonitor. Har senaste bios från Asus hemsida 0409

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Vad för moderkort har du?
3,9Ghz hamnar jag på alla kärnor under load enligt Hwmonitor. Har senaste bios från Asus hemsida 0409

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde Asus hade samma bios för alla z370, men tydligen inte. Till mitt ROG STRIX Z370-I så kom det iaf i onsdags en ny BIOS 5015 och i changelog'en står det bara "Sync all core" - tidigare version var 4006.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6