Hjälpa bostadsföreningen med motiv till fiber [Internet/TV/Tele]

Permalänk
Medlem

Hjälpa bostadsföreningen med motiv till fiber [Internet/TV/Tele]

Tjenare Swec!

Nu är det (kanske) dags för mig eller rättare sagt min förening att inskaffa fiber till fastigheten! - Vi är idag anslutna till Comhem via Coax (3 hål i väggen), och det funkar väl okej.. Men eftersom man är teknikintresserad, så valde jag att ringa ordförande för mer information och fick idag svar från en annan gubbe som var lite mer insatt i det.

Deras intresse var att göra ett grupp/kollektivavtal med en ISP, och dom var lite inne på Telia som leverantör.. Jag gillar inte telia pga personliga erfarenheter samt att jag inte är ett stort fan av deras integritet/sekretess policy, och jag nämnde det för honom. Jag sa att dom kanske skulle kolla på Bredbandsbolaget (Telenor?). Samt att dom planerade att ta en sit-down med Comhem angående samma sak som Telia.

Iallafall: Han märkte att jag var "insatt" i det hela, och erbjöd mig att ta reda på vad som är det bästa för föreningen samt lite pappers/offert frågande. Han nämnde också att vi kanske ska ta in stadsnät, men det var kanske det sista dem skulle kolla på pga kostnaden för kollektivet.

Nu till frågan: Hur ska jag kunna övertala en grupp med äldre personer (50-70 år) att kunna gå med stadsnät, eftersom JAG skulle allra helst ha Bahnhof som leverantör, och FRAMFÖR ALLT INTE TELIA!

Ifall någon har tips, eller erfarenheter hur ni fick igenom det hade det varit extremt uppskattade.

Kommer hålla tråden uppdaterad med mer information om erbjudande osv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fördelen med ett gruppavtal är ju att de kan få det riktigt billigt för brukarna i huset. Men visst be dem att kolla med flera ISP och inte bara Telia om vad de har för erbjudande.

Men angående din integritet så varför inte bara skaffa Bahnhofs VPN och köra all trafik genom den? Telia (eller annan ISP) kommer ju då bara se din trafik till och från Bahnhof och inget annat vad jag vet..

Permalänk
Medlem

Jag förstår ditt dilemma och håller med om att Bahnhofs integritetspolicy är bra. Tyvärr kommer de kanske få backa och börja logga alla ip som alla andra om upphovsrättsindustrin får genom sina krav i EU. Har stått ganska mycket i media sista dagarna om att Karlung är arg.
Sedan är det iofs också så att Brf:ens styrelses uppdrag är att främja föreningens och därmed alla medlemmarnas ekonomi, och faktiskt inte att se till att kidsen kan fultanka, så det kan vara ett svår väg att lobba för detta hos gamlingarna

Permalänk
Medlem

Kolla på det som blir billigast för föreningen som även är erkänt bra, att du vill ha bahnof tycker jag inte är tillräckligt underlag. Nu bor jag i hyresrätt men när vi fick stadsnät som skulle vara så bra ökade kostnaderna med 40% inte jättetrevligt. Men jag har ju Bahnhof...

Permalänk
Medlem

Jag håller med er alla om att främja för alla medlemmar i föreningen och inte bara mig, så självisk är jag inte - Men för att jag på något sätt får dom att inte välja Telia hade varit guld. Som Ioefet nämnde så kör jag redan en lösning för dem tjänster som jag vill ska gå över VPN osv. Och detta med EU lagen är något jag får kolla in mera på, har sattit nolltolerans på media sedan Göteborgs-nazist-kravallerna.

Återkommer fortfarande med uppdatering om fortsättning

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

På vilket vis skulle Telenor vara bättre än Telia?
Det var många år sedan BBB var en strålande bredbandsleverantör.

Kan Bahnhof erbjuda helhetslösning, både telefon tv och internet?

I övrigt kommer nog priset väga tungt. Prata mot deras plånbok, gamla gubbar är snåla

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni inte har ett fastighetsnät förutom Comhems?
Det kommer att kosta en bra slant att installera det också om ni inte väljer Comhem.

Dock så ska ni inte gå i fällan och skriva ett avtal som är längre än 5 år!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tjenare alla!

Fått lite mer information från Vicevärden, och det verkar som att vi ska ha ett möte från och med december med personer från Comhem, telia, och THN:Energi (våran stads stadsnät). Eftersom vi bor i relativ gammal byggnad (byggd 1950-ish), så ska vi satsa med det bästa/prisvärdaste vi kan. Planen verkar vara ny portkod, en portal för tvätt-schema, och andra "moderna saker" som gubben nämnde.

Har visat engagemang för detta (vem kunde trott), och tagit fram lite ytliga offerter från olika företag via telefon (comhem, telia, bbb etc) för kostnad med indragning mm. Blev också hänvisad till en relativ ung person inom styrelsen (30-40 år) med att ge informationen till och vi tillomed ska kanske "jobba" ihop om detta.

Som vanligt; skriver med mer information igen Trevlig helg!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Tjenare alla!

Fått lite mer information från Vicevärden, och det verkar som att vi ska ha ett möte från och med december med personer från Comhem, telia, och THN:Energi (våran stads stadsnät). Eftersom vi bor i relativ gammal byggnad (byggd 1950-ish), så ska vi satsa med det bästa/prisvärdaste vi kan. Planen verkar vara ny portkod, en portal för tvätt-schema, och andra "moderna saker" som gubben nämnde.

Har visat engagemang för detta (vem kunde trott), och tagit fram lite ytliga offerter från olika företag via telefon (comhem, telia, bbb etc) för kostnad med indragning mm. Blev också hänvisad till en relativ ung person inom styrelsen (30-40 år) med att ge informationen till och vi tillomed ska kanske "jobba" ihop om detta.

Som vanligt; skriver med mer information igen Trevlig helg!

Hur gick det med Bahnhof? Fick ni ingen offert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Nu till frågan: Hur ska jag kunna övertala en grupp med äldre personer (50-70 år) att kunna gå med stadsnät, eftersom JAG skulle allra helst ha Bahnhof som leverantör, och FRAMFÖR ALLT INTE TELIA!

Ifall någon har tips, eller erfarenheter hur ni fick igenom det hade det varit extremt uppskattade.

En sak som kan vara värt att kolla upp är vad det finns för tjänster för s.k. "kvarboende" i kommunen. Vi pratar alltså om digitala tjänster som hjälper äldre (typ kommunikation med hemtjänst, kameraövervakning med värmekamera för att se att en ensam äldre inte har ramlat etc). Dessa går ofta via stadsnät. Vissa kommuner har kommit långt, andra ingenstans, men detta med digitala tjänster för äldre brukar vara ett bra argument för att övertyga dessa lite äldre personer.

Permalänk
Medlem

@TimeLeap: Tjena! Av erfarenhet så vet jag att Bahnhof,Bredband2, Bredbandsbolaget m.fl. inte har egna fiberavtal när det gäller fibernätet utan de erbjuder sina tjänster via öppna stadsnät eller Telia Öppen fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King887:

@TimeLeap: Tjena! Av erfarenhet så vet jag att Bahnhof,Bredband2, Bredbandsbolaget m.fl. inte har egna fiberavtal när det gäller fibernätet utan de erbjuder sina tjänster via öppna stadsnät eller Telia Öppen fiber.

Huh? Bbb har föreningar..det är ofta billigast för föreningen med gruppavtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Tjenare Swec!

Nu är det (kanske) dags för mig eller rättare sagt min förening att inskaffa fiber till fastigheten! - Vi är idag anslutna till Comhem via Coax (3 hål i väggen), och det funkar väl okej.. Men eftersom man är teknikintresserad, så valde jag att ringa ordförande för mer information och fick idag svar från en annan gubbe som var lite mer insatt i det.

Deras intresse var att göra ett grupp/kollektivavtal med en ISP, och dom var lite inne på Telia som leverantör.. Jag gillar inte telia pga personliga erfarenheter samt att jag inte är ett stort fan av deras integritet/sekretess policy, och jag nämnde det för honom. Jag sa att dom kanske skulle kolla på Bredbandsbolaget (Telenor?). Samt att dom planerade att ta en sit-down med Comhem angående samma sak som Telia.

Iallafall: Han märkte att jag var "insatt" i det hela, och erbjöd mig att ta reda på vad som är det bästa för föreningen samt lite pappers/offert frågande. Han nämnde också att vi kanske ska ta in stadsnät, men det var kanske det sista dem skulle kolla på pga kostnaden för kollektivet.

Nu till frågan: Hur ska jag kunna övertala en grupp med äldre personer (50-70 år) att kunna gå med stadsnät, eftersom JAG skulle allra helst ha Bahnhof som leverantör, och FRAMFÖR ALLT INTE TELIA!

Ifall någon har tips, eller erfarenheter hur ni fick igenom det hade det varit extremt uppskattade.

Kommer hålla tråden uppdaterad med mer information om erbjudande osv.

Hoppas det går bra för dig för mig blev det inte fiber utan vi lever kvar på adsl för att övriga i styrelsen inte tyckte att det var värt att skaffa fiber

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hoppas det går bra för dig för mig blev det inte fiber utan vi lever kvar på adsl för att övriga i styrelsen inte tyckte att det var värt att skaffa fiber

Det blir jobbigt för er när ADSL läggs ned och Telia passar på och höjer priserna.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

På vilket vis skulle Telenor vara bättre än Telia?
Det var många år sedan BBB var en strålande bredbandsleverantör.

Kan Bahnhof erbjuda helhetslösning, både telefon tv och internet?

I övrigt kommer nog priset väga tungt. Prata mot deras plånbok, gamla gubbar är snåla

Ja, BBB var trevligt i början av 2000-talet när jag körde ADSL, men det är ett företag jag knappt hör om idag. Vet att underhållet är minst sagt undermåligt av deras service idag.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tjenixen allihop! Har försökt att jaga mina styrelseordförande för att få reda på någon utveckling angående fibret, men tyvärr är det knappast någon som svarar eller vet något mer än det jag har sagt (I början av december ska vi ha ett möte med representanter från Comhem, samt ha en allmän diskussion angående det).

Personligen har jag haft en korta dialoger med div företag om deras priser, avtal osv samt har en fundering på att ringa min kommuns energi bolag (dem levererar vårat stadsnät) ifall dom vill kanske ge oss ett bra pris på deras installation osv.

Eftersom våra bostäder består utav majoriteten äldre folk, så vill jag inte lägga för mycket vikt längre på vad som är "bäst" utan dom vill ju bara ha en Apple slogan (It just works).

Återigen så kommer jag självklart att skriva så fort jag vet något mera, men jag tror att det kommer vara rätt svalt tills i början av December

Glad höst på er!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag var tidigare ordförande i en förening inom HSB som använde deras ramavtal med Telia för att dra in fiber i husen. Måste säga att jag fortfarande inte fattar hur Telia fick det att gå ihop ekonomiskt då de betalade hela dragningen i fastigheterna (fyra hus med 3 våningar byggda på sent 50-tal, 85 bostadsrätter). Vi i styrelsen hade tittat på detta lite innan och fått en uppskattning på att det skulle kosta mellan 150000 och 200000 med allt inkluderat.

Eftersom föraningen tecknade ett kollektivt avtal på TV-kanalerna fick vi ett bas utbud med 20 kanaler för 78 kronor i månaden i sju år och Telia stod för alla byten av eventuell utrustning i lägenheterna. Dock eftersom vi tog över ägandet av hela nätverket direkt när det var färdigt var det föreningen som fick ta hand om det (stabila switchar som funkat utan problem sedan dag 1).

Efter de sju åren är det fritt för föreningen att förhandla med andra leverantörer om man så skulle vilja.

Själv hade jag 250/100 och jag hade aldrig lägre hastighet än 250 ner (oftast låg jag strax över 300) och upp var det samma sak, aldrig under 100 och oftast runt 150.

Måste säga att jag var väldigt nöjd med Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, BBB var trevligt i början av 2000-talet när jag körde ADSL, men det är ett företag jag knappt hör om idag. Vet att underhållet är minst sagt undermåligt av deras service idag.

Har haft Bredbandsbolagets fiber (100/10) sedan 2004 och har haft ett enda driftsavbrott under den tiden. Då bytte de switchar och min fasta ip-adress slutade fungera, de fixade det efter en påringning. Vår bostadsrättsförening var rätt snabbt ute och tecknade avtal med BBB, nu är det så billigt att föreningen skippat avgiften och helt enkelt låter det ingå i hyran. Dessutom är 100/10 verkligen 100/10 har aldrig segat ner.

Så våra anekdotiska erfarenheter är helt klart olika.

PS! Hyran/avgiften har inte höjts på 13 år så jag antar att fiberuppkopplingen är riktigt billig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Tjenare allesammans!

Fick idag hem en blankett från föreningen, och det verkar som vi ska ha ett informationsmöte med Telia den 1 Mars.

Avtalet ingå som ett kollektiv avtal, där 100/100 samt VOIP och TV verkar ingå till hyran.. Jag är som sagt inte så hipp på telia, och funderar på hur jag ska kunna argumentera till att kunna göra med en annan operatör istället för telia. Som sagt, haft EXTREMA problem med dem förr och är inte det första alternativet jag skulle ta som operatör, samt att jag tycker att deras sekretess och integritets policy suger och det kommer inte bli lätt att lägga fram det för 70+ åriga gamar.

Försöker verkligen få fram något som jag skulle kunna ta med och diskutera med dessa gubbar och gummor att vi inte skall ta dem..

Kom gärna med idéer och förslag om vad jag kan/ska fråga dem i diskussion för att inte kunna gå med dem, men också vad som är bäst för alla..

Dold text
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I mina ögon är Telia de som har bäst nät, stabilt och låg ping. I öppna stadsnät brukar de ligga lite dyrare dock. Man kan få fram bra pris om man som ni är en förening och köper både TV och internet under 5 år. Samt brukar man för en mindre kostnad kunna uppgradera sig till större paket.

Men som du säger värnar de inte om integriteten. Sedan tycker jag också man ska ta in förslag från andra parter med, inte minst för priset.

Permalänk
Medlem

Gå med i styrelsen istället för att sitta brevid och gnälla. Enklaste sättet att påverka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Tjenare allesammans!

Fick idag hem en blankett från föreningen, och det verkar som vi ska ha ett informationsmöte med Telia den 1 Mars.

Avtalet ingå som ett kollektiv avtal, där 100/100 samt VOIP och TV verkar ingå till hyran.. Jag är som sagt inte så hipp på telia, och funderar på hur jag ska kunna argumentera till att kunna göra med en annan operatör istället för telia. Som sagt, haft EXTREMA problem med dem förr och är inte det första alternativet jag skulle ta som operatör, samt att jag tycker att deras sekretess och integritets policy suger och det kommer inte bli lätt att lägga fram det för 70+ åriga gamar.

Försöker verkligen få fram något som jag skulle kunna ta med och diskutera med dessa gubbar och gummor att vi inte skall ta dem..

Kom gärna med idéer och förslag om vad jag kan/ska fråga dem i diskussion för att inte kunna gå med dem, men också vad som är bäst för alla..

Jag skulle tro att Telias "sekretess och integritets policy" är likvärdig som för alla andra ISP:er i Sverige - de är ju trots allt tvungna att följa lagen. De, liksom andra ISPer, tvingas lämna ut personuppgifter efter domstolsbeslut.
https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy/data#pageSec...

Och rent tekniskt är det knappast något som talar emot Telia utan snarast tvärtom, de är en mycket stor ISP som har lång erfarenhet av att drifta nät.

Vad som kan tala emot Telia är de oftast är dyrare.

Permalänk
Medlem

Om du vill göra något effektivt så ta reda på ungefär hur många hushåll/lokaler ni har och ring runt själv till olika operatörer.

Be om offerter relativt snabbt då ni i föreningen ska ha ett informationsmöte snart.
Är ni en relativt stor förening är detta ofta intressant för de andra operatörerna då de kan tjäna pengar på er.

Kolla även upp om fiber är indraget i fastigheterna så du vet om det är något som behöver vara med i offerten. Kanske bara behövs ett fastighetsnät och inte anslutningen till gatan. Då minskar kostnaden rejält.

Be gärna om offert på både fiberkoppling med mediekonverter + en offert på vanlig CAT6 kabel med bara en anslutningspunkt i fastigheten. Då har du lite olika alternativ att gå på.

När du sen har ett gäng olika offerter så kan du vänligt erbjuda dig att ha en snabb presentation på informationsmötet. Ha gärna infomaterial + kostnadsjämförelser utskrivna i ett gäng ex så du kan dela ut eller låta ligga framme under mötet.

Jag valde istället att gå in i styrelsen för att få ordning på de frågor jag ville ha svar på, bland annat fiberkoppling till huset när jag flyttade in i min BRF. Så nu har jag ett fibernät där jag kan få 1000/1000 för ca 180kr i månaden

Lönar sig att förhandla med olika operatörer och ju större förening desto enklare att förhandla!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Tjenare allesammans!

Fick idag hem en blankett från föreningen, och det verkar som vi ska ha ett informationsmöte med Telia den 1 Mars.

Avtalet ingå som ett kollektiv avtal, där 100/100 samt VOIP och TV verkar ingå till hyran.. Jag är som sagt inte så hipp på telia, och funderar på hur jag ska kunna argumentera till att kunna göra med en annan operatör istället för telia. Som sagt, haft EXTREMA problem med dem förr och är inte det första alternativet jag skulle ta som operatör, samt att jag tycker att deras sekretess och integritets policy suger och det kommer inte bli lätt att lägga fram det för 70+ åriga gamar.

Försöker verkligen få fram något som jag skulle kunna ta med och diskutera med dessa gubbar och gummor att vi inte skall ta dem..

Kom gärna med idéer och förslag om vad jag kan/ska fråga dem i diskussion för att inte kunna gå med dem, men också vad som är bäst för alla..

Har inte haft några problem med telia, deras ipTV t.ex fungerar riktigt bra (vissa andra har hel del strul). Just sekretess spelar det liten roll vilken leverantör du tar (förutom bahnhof). Sen bahnhof har ju hamnat i skottgluggen, så det roliga kommer ta slut tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar