Dessa priser på grafikkort, dom gå ju upp, inte ned!

Permalänk
Avstängd

Dessa priser på grafikkort, dom gå ju upp, inte ned!

Hej!

Är bara allmänt störd på priset på grafikkort.

Priserna bara kryper uppåt, hela tiden.

När Nvidia introducerade sin senaste 10xx serie, så reade man ut bland annat 980 ti.

Priserna på 980 ti som begagnade har snarast ökat i värde på sista tiden - ett mera än ett år gammalt kort stiger i värde.

Och priserna på 1080, kryper sakta uppåt dom med.

Fast är lite kul ibland, när ett 1080 läggs ut här på Swec marknad, flyger buden snabbt upp till minst 4500:-, oftast med höjningar på 500:- i taget.
Medan på Blocket, som ofta brukar kritiseras för tokpriser på gammal hårdvara, kan ett 1080 gå för mera rimliga 3500:-, vilket jag såg senast i dag.

Hoppas själv på lite bättre priser i framtiden...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Varit såhär i åratal nu, och man kan väl delvis skylla på nya användningsområden för GPU'er som exempelvis brytning av kryptovalutor, machine learning och så vidare. Efterfrågan är hög, och priserna därefter.

Sedan kan man nog säga detsamma om RAM och SSD också, men där blir det desto svårare att skylla på kryptovalutor

Permalänk
Medlem

Undra om det inte är dags för en ny generation om ett tag ändå. Det finns väl en risk att det drar ut lite på tiden så länge AMD inte hotar nvidia, men vem vet, nvidia kanske vill ha mer försprång. Tittar man historiskt på det, så ser det ut ungefär så här:
GTX 780 - Nov 2013
GTX 980 - Sep 2014
GTX1080 - Maj 2016

När en ny generation kommer så brukar ju den gamla säljas ut rätt så mycket billigare. Dessutom, är man idag sugen på ett GTX 1080 så kanske ett x70 blir likvärdig i prestanda men drar mindre ström och är billigare. Som sagt bara spekulationer.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Tycker den mesta elektoniken har ökat i pris senaste 1-2 åren. Visst finns undantag men...

Ja det är ju sannerligen inte som under 00-talet där elektronikpriset halverades varje år iprincip...

Permalänk
Medlem

Datorbranschen har ju till stor del stagnerat till fördel för mobiltelefoner. Det är nog inte så många år innan vi får ARM även hos persondatorer. Relevant video:

4 Reasons Building a Gaming PC SUCKS Right Now...
Permalänk
Medlem

@radx:

Kollar man hur det varit senaste generationerna så har x80ti motsvarat nästa generations x70 sett till prestanda (ja, väldigt förenklat då)

780ti = 970
980ti = 1070

Så om det fortsätter kommer nästa x70 motsvara 1080ti, vilket skulle vara helt fantastiskt!

Och som sagt, fria spekulationer

Permalänk
Inaktiv

Jag tror problemet är iver. Saker har gått upp och ner i pris hela tiden, inflationen har dock sett till så att det mesta blir dyrare. Jag tycker inte grafikkort har steget så mycket, de är väl snanare det bland datordelar som har haft mest prissänkningar de senaste åren? (stora böjda skärmar har nog sjunkit mer) Men allt annat upplever jag som tragisk, även om processorer det senaste halvåret har blivit billigare,

Just nu är det som sagt mobilerna som tar av marknaden och det är så att den som betalar mest får mest. Det som jag tycker är tragisk med mobiler är att det verkar vara bloatware, som varför ska man behöva 8GB ram på en mobil som OnePlus 5.

Permalänk
Medlem

Så länge folk betalar överpriser så kommer det vara överpriser!

Innan sommaren sålde elgiganten ASUS Gtx 1060 6GB för 1795:-.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror problemet är iver. Saker har gått upp och ner i pris hela tiden, inflationen har dock sett till så att det mesta blir dyrare. Jag tycker inte grafikkort har steget så mycket, de är väl snanare det bland datordelar som har haft mest prissänkningar de senaste åren? (stora böjda skärmar har nog sjunkit mer) Men allt annat upplever jag som tragisk, även om processorer det senaste halvåret har blivit billigare,

Just nu är det som sagt mobilerna som tar av marknaden och det är så att den som betalar mest får mest. Det som jag tycker är tragisk med mobiler är att det verkar vara bloatware, som varför ska man behöva 8GB ram på en mobil som OnePlus 5.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflatione...

Inflationen säger du? Är det verkligen så? 2% är väl där den brukar ligga och nu sist låg den på 2,3%. Saker har ju ökat betydligt mer än futtiga 2%.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Medlem

Reasons:

1. Nvidia har i praktiken monopol (AMD har inget att konkurrera med i highend).
2. Cryptovalutor suger upp de bästa prestanda/kr korten
3. Minnes priserna är galna. DDR4 priserna har bland annat fördubblas på något år. Grafikkort får också bara mera och mer minne = dyrare.
4. Högkonjuktur så folk ha råd att lägga pengar (sakerna säljer som smör fast de blir dyrare)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Reasons:

1. Nvidia har i praktiken monopol (AMD har inget att konkurrera med i highend).
2. Cryptovalutor suger upp de bästa prestanda/kr korten
3. Minnes priserna är galna. DDR4 priserna har bland annat fördubblas på något år. Grafikkort får också bara mera och mer minne = dyrare.
4. Högkonjuktur så folk ha råd att lägga pengar (sakerna säljer som smör fast de blir dyrare)

Håller med om dessa punkter.

Som sagt, den enda chansen att få en break idag är att vänta på ett generationsbyte, eller, vänta på en sådan galen tråd som var härom veckan där man kunde beställa ett gtx 1080ti ifrån kina för 2000-3750kr om man fick trixat tillräckligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nvidia kränger mid range kort till high end priser, och har gjort så länge nu.
Dom har lärt av intel, 10-15% snabbare är förra gen "high end" gör inte ett mid range till ett high end bara för att du prisar det på high end nivå.
Lureriet med FE versionerna var bara löjligt, "vi sätter ett tak", jo men tjena, ett golv var det i praktiken.
Ett high end kort borde ligga runt 5-600$, inte 1200$ som det gör nu.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av SWIN:

Hej!

Är bara allmänt störd på priset på grafikkort.

Priserna bara kryper uppåt, hela tiden.

När Nvidia introducerade sin senaste 10xx serie, så reade man ut bland annat 980 ti.

Priserna på 980 ti som begagnade har snarast ökat i värde på sista tiden - ett mera än ett år gammalt kort stiger i värde.

Och priserna på 1080, kryper sakta uppåt dom med.

Fast är lite kul ibland, när ett 1080 läggs ut här på Swec marknad, flyger buden snabbt upp till minst 4500:-, oftast med höjningar på 500:- i taget.
Medan på Blocket, som ofta brukar kritiseras för tokpriser på gammal hårdvara, kan ett 1080 gå för mera rimliga 3500:-, vilket jag såg senast i dag.

Hoppas själv på lite bättre priser i framtiden...

1080 för 3500 kr? Stulet då/utan kvitto?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alfonsg00:

1080 för 3500 kr? Stulet då/utan kvitto?

Verkar vara legit - många på Swec annonserar ut, med startbud på runt 3000:-.

Men som sagt, buden vräker på snabbt över 4000:-.

Man tycker det borde vara lite billigare, när man inte längre har någon garanti och har använt det ett tag - men nära nypriser.

Elgiganten hade 1080 för 4995:- ett tag nyligen, tycker det är något ovettigt att betala runt 4500:- eller mera för ett begagnat.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Avstängd

Och återigen - Elgiganten hade rea på 1080 för 4444:-, dessa kort säljs lätt här på Swec för 4500:-, minus spelkoder, även dom värda några hundra styck.

Och var nyss en 1080 på Blocket i Stockholm för 3500:-, men den försvann fort.

Det är något sjukt med GPU-marknaden, verkligen - begagnat är dyrare än nytt och ingen konkurrens tillverkarna emellan.

Tänk nu om Nvidia hade prissatt 1070Ti till runt 3000:- - 3500:-, hade varit rusning till butikerna världen över.

Men i stället för att tjäna pengar på att sälja många billiga kort, tar man det på att sälja få men dyra kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Och återigen - Elgiganten hade rea på 1080 för 4444:-, dessa kort säljs lätt här på Swec för 4500:-, minus spelkoder, även dom värda några hundra styck.

Det är något sjukt med GPU-marknaden, verkligen - begagnat är dyrare än nytt och ingen konkurrens tillverkarna emellan.

Tänk nu om Nvidia hade prissatt 1070Ti till runt 3000:- - 3500:-, hade varit rusning till butikerna världen över.

Men i stället för att tjäna pengar på att sälja många billiga kort, tar man det på att sälja få men dyra kort.

När 780ti kom så kostade det runt 6000kr tror jag. Så ja det har ökat väldigt mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Ursäkta mig. Men så länge det finns köpare som är villiga att betala 4500 för ett 1080 kommer dom inte sjunka i pris på den begagnade marknaden, fattar inte hur du resonerar. Varför ska Nividia prissätta ett 1070Ti till 3000-3500 när det finns 1060 6GB som ligger i det pris segmentet? då skjuter dom sig i foten rent ut sagt.
Elgiganten har inte rea året runt på 1080 för den delen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewCamps:

Ursäkta mig. Men så länge det finns köpare som är villiga att betala 4500 för ett 1080 kommer dom inte sjunka i pris på den begagnade marknaden, fattar inte hur du resonerar. Varför ska Nividia prissätta ett 1070Ti till 3000-3500 när det finns 1060 6GB som ligger i det pris segmentet? då skjuter dom sig i foten rent ut sagt.
Elgiganten har inte rea året runt på 1080 för den delen.

Hmmm, Newegg har lägsta pris på 1070Ti 449 U$ ~ 3800:- SEK, lite vettigare än lägsta 1070Ti 4800:- SEK på Prisjakt.

Newegg´s lägst prissatta 1080 med vettig kylare ligger på 509 U$ ~ 4300:- SEK, fortfarande någorlunda vettigt - och även där inte mycket dyrare än ett 1070Ti.

Får se vad priserna i SE hamnar efter ett tag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Hmmm, Newegg har lägsta pris på 1070Ti 449 U$ ~ 3800:- SEK, lite vettigare än lägsta 1070Ti 4800:- SEK på Prisjakt.

Newegg´s lägst prissatta 1080 med vettig kylare ligger på 509 U$ ~ 4300:- SEK, fortfarande någorlunda vettigt - och även där inte mycket dyrare än ett 1070Ti.

Får se vad priserna i SE hamnar efter ett tag...

Du vet om att man måste betala moms?

Permalänk

Många tror att detta kommer fortsätta ett par år till men att det sedan kommer att ändras helt

Permalänk
Medlem

Köpte 480 nitro+ för över ett år sedan, sålde det 300kr dyrare på tradera förra veckan

GPU marknaden går i vågor så det gäller shoppa på rätt tillfälle, typ Jul blackfriday mellandagarna mm.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Du vet om att man måste betala moms?

Åker man dit, och tar hem det löst, är en variant.

Köper man många, och säljer, kan resan vara betald.

Re-shipper med USPS, kan ibland slinka förbi - tror skall prova, får jag se hur det går - väntar till Black Friday ISF.
En del av dom som köpte kort via Wish betalade inget, tror jag.
Lite lotteri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag klagar inte förutsatt att jag faktiskt får prestanda som motsvarar vad jag betalar. Verkar inte gå någon nöd på nvidia när AMD inte kan konkurrera och då får vi nöja oss med höga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10