Divinity: Original Sin

Permalänk
Medlem

Stor patch släppt nu, 4,3GB. Här är patch notes:
http://steamcommunity.com/games/435150/announcements/detail/1...

Skrivet av xeropad:

Några rerolls senare så börjar det likna något. Det känns rätt omöjligt att veta vad man "egentligen" vill köra för något de första timmarna.
Lite halvtråkigt att börja om från början hela tiden dock.

Efter akt 1 kan du göra om karaktären helt och hållet. Man behåller alla skills, men måste förstås skaffa nya om man byter inriktning. Om det är strider i akt 1 som är för svåra kan du tillfälligt sänka svårighetsgraden till Explorer i Options-menyn under Gameplay. Det gör att det är lättare lära sig spelet. Akt 2 är betydligt större sen.

Permalänk
Medlem

Dom har fixat att porträtten blir skit i spegeln! Nu kan jag fortsätta spela!

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk

Håller med, skitsvårt att veta vad som funkar innan man spelat lite. Jag har börjat om en gång men valde helt fel spec för mina party members andra gången, helt omöjligt att klara vissa strider om inte allt stämmer verkar det som. Tyvärr måste man ju klara akt 1 för att få specca om...
Känner mig fortfarande väldigt kluven till vilka klasser man ska ha i sitt party, känns som det är något djupare än bara det klassiska tank/healer/mage-combon -svårt att veta vilka grejor man ska satsa på.

Tror detta är det svåraste spelet jag spelat, sjukt oförlåtande.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoArmsButCookies:

Håller med, skitsvårt att veta vad som funkar innan man spelat lite. Jag har börjat om en gång men valde helt fel spec för mina party members andra gången, helt omöjligt att klara vissa strider om inte allt stämmer verkar det som. Tyvärr måste man ju klara akt 1 för att få specca om...
Känner mig fortfarande väldigt kluven till vilka klasser man ska ha i sitt party, känns som det är något djupare än bara det klassiska tank/healer/mage-combon -svårt att veta vilka grejor man ska satsa på.

Tror detta är det svåraste spelet jag spelat, sjukt oförlåtande.

Det är därför vi väljer att spela det på PC - https://www.nexusmods.com/divinityoriginalsin2/mods/31/?

Permalänk

Grymt spel, snart klar med akt2, måste ha 70+ timmar redan

En fråga, är det fler som har problem med lagg? Jag har ett 1080ti och kör i 1440p på Ultra men känner att ibland hänger det inte med när jag snurrar kameran osv och fps droppar från 75 (max för mig) till typ 50. Är det så krävande att inte ens ett 1080ti orkar med alltid?

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

En vän till mig kör dubbla 1070's och har också klagat på just fps drops från kamera snurrande.
Kör själv också på låst 75 fps med 1080ti fast i 4k och inte haft några problem alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

En fråga, är det fler som har problem med lagg? Jag har ett 1080ti och kör i 1440p på Ultra men känner att ibland hänger det inte med när jag snurrar kameran osv och fps droppar från 75 (max för mig) till typ 50. Är det så krävande att inte ens ett 1080ti orkar med alltid?

Denna typen av spel sätter en helt annan press på hela kedjan, men lek runt med pre-rendered frames och ändra process prioritet till att börja med. Gjorde mycket här i alla fall.

Permalänk
Medlem

tjenna,

Satt och lirade lite igår och vid typ 4 tillfällen under 2 timmars sejouren crachade spelet. Läste någonstans om att någon hade upplevt minnes läckage men fått för mig att det var löst via patchar.

någon som har något tips på vad jag kan göra?

Ryxen5 1600 , 1080 TI, 16 gb ram sitter jag på.

Permalänk

@Hutter: Aldrig haft att spelat kraschat för mig, och sitter på samma GPU om det har någon betydelse.

Mitt problem är fps drops i vissa miljöer, typ ner till 50 ibland. Och AA verkar inte ha någon impact på fpsen, tog bort den helt men gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Får inte heller några crasher med ryzen+1080ti. Däremot laggar det till ibland. Brukar hända efter autosaves.

Spelet hamnar hursomhelst på top 5 listan 🎉

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det ska finnas vapen med 3 platser för runor i Arx men jag har inte lyckats få tag på någon av dess. Vet någon var dessa finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Det ska finnas vapen med 3 platser för runor i Arx men jag har inte lyckats få tag på någon av dess. Vet någon var dessa finns?

Jag tror de patchades bort i den stora uppdateringen. Från patch notes; "Rune slots are now limited to one slot per item"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag tror de patchades bort i den stora uppdateringen. Från patch notes; "Rune slots are now limited to one slot per item"

Aha, då är det därför. För jag tog upp daggern under Arhus hunds säng och den hade bara 1 slot men folk på internet sa att den skulle ha 3 slots så jag fattade inte vad som var felet.

Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

@Hutter: Aldrig haft att spelat kraschat för mig, och sitter på samma GPU om det har någon betydelse.

Mitt problem är fps drops i vissa miljöer, typ ner till 50 ibland. Och AA verkar inte ha någon impact på fpsen, tog bort den helt men gjorde ingen skillnad.

Skrivet av Storage Jar:

Får inte heller några crasher med ryzen+1080ti. Däremot laggar det till ibland. Brukar hända efter autosaves.

Spelet hamnar hursomhelst på top 5 listan 🎉

Tack för återkoppling
konstigt att det crachar då. får väl söka lite ytterligare runt ev anledningar till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Tack för återkoppling
konstigt att det crachar då. får väl söka lite ytterligare runt ev anledningar till det

Under helgen började mitt spel crasha. Typiskt. Spelet stängdes bara ner och man blev utkast till Windows utan några felmeddelanden. Det hände kanske tre-fyra gånger efter 5-10 minuters spelande.

Uppdaterade windows (preview build) och det fungerade igen.

Bara för det kommer det väl crasha när jag kommer hem och slår på spelet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeropad:

Några rerolls senare så börjar det likna något. Det känns rätt omöjligt att veta vad man "egentligen" vill köra för något de första timmarna.
Lite halvtråkigt att börja om från början hela tiden dock.

När du klarat första ön kan du specca om din gubbe fritt på båten, behöver du inte starta om hela tiden.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Under helgen började mitt spel crasha. Typiskt. Spelet stängdes bara ner och man blev utkast till Windows utan några felmeddelanden. Det hände kanske tre-fyra gånger efter 5-10 minuters spelande.

Uppdaterade windows (preview build) och det fungerade igen.

Bara för det kommer det väl crasha när jag kommer hem och slår på spelet.

Ha! Jag får se till att uppdatera helt s kanske det funkar bättre
Hur har det gått för dig efter uppdateringen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Ha! Jag får se till att uppdatera helt s kanske det funkar bättre
Hur har det gått för dig efter uppdateringen ?

Det har fungerat som vanligt. Inga mer crasher men lite lagg efter saves.

Har till och med mördat ******* R**!

Började på en ny runda då jag missade mycket roligt med companions pga lone wolf.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det har fungerat som vanligt. Inga mer crasher men lite lagg efter saves.

Har till och med mördat ******* R**!

Började på en ny runda då jag missade mycket roligt med companions pga lone wolf.

Lone wolf? (helt grön på spelet )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Lone wolf? (helt grön på spelet )

Det är en talent som man kan välja. Den gör så att du får bättre stats och mer action points etc. Nackdelen är att man får ha max två gubbar i gruppen för att ta del av buffen. Så jag har bara fått ta del av en companions story och quests.

Man kan gå runt det om man väljer Lone Wolf efter chapter 1. Vill inte säga varför pga spoiler.

I ettan går det bara att ha huvudkaraktärerna i gruppen om man tar Lone Wolf.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Stort tack för utförlig förklaring

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I kommande patch-notes för patch 4 stod det nämnt en sak som jag var tvungen att kolla upp.

En snubbe som lyckats döda Alexander bara med hjälp av tavlor på honom själv. Japp, han har alltså med sig en bunt tavlor och telekinesar dem och mal sakta ner Alexander.
https://www.youtube.com/watch?v=2eLXfhCs6oo

Permalänk
Medlem

Skulle det inte komma en ny patch innan helgen?

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

De nådde målet 1 miljon sålda exemplar av DOS2.
https://twitter.com/larianstudios/status/935562502947201025/

Permalänk
Medlem

En liten rolig miss jag och polaren gjorde nyss i 1:an. Klarade nästan ut hela spelet utan att låsa upp någonting i Homestead Måste ha missat hur man gjorde. Men det kan bero på att det ofta är väldigt lång tid mellan våra spelsessioner. Körde t.ex. med en Ranger som bara hade Novice-skills

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

@Azureye: Ni kommer få riktigt skoj när ni köper till master-skills till er ranger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@Azureye: Ni kommer få riktigt skoj när ni köper till master-skills till er ranger...

Ja, med lite Master Skills så blev det roligare. Men spelade till lvl 16 med Novice Skills. Märkte vad vi hade missat när spelet nästan var slut.Så nu ska vi köra om med en lite bättre ihopsatt grupp på Tactician Mode. Ska bli spännande.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

divinity original sin enhanced edition

Hej jag söker nån att spela Divinity original sin enhanced edition med.
är en 31årig dude.
Steamnamn : h0nkie
(Har aldrig spelat det innan) köpte det på steamrean

Permalänk
Medlem

@Honkz86: Jag hade lätt varit på om jag hade haft mer tid :/ Älskar spelet, men fr för lite tid med det. Sjukt kul i co-op!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Stor uppdatering (2.1GB) till Divinity Original Sin 2 idag. Patch v3.0.158.595
http://store.steampowered.com/news/externalpost/steam_communi...