Är sandy bridge bästa systemet/processorn någonsin från Intel?

Permalänk

[quote postid="17089277" userid="179876" name="Modellören"]
Kör ju GTX 1070Ti och 2600K och det går mycket bra

Det som hänt på senare är ju olika instruktioner så skulle man jämföra en ny processor och den här utan grafikkort och kör högupplöst film och gärna något annat samtidigt och jämför så blir det nog jättestor skillnad.

Ett grafikkort tar ju bort mycket av den skillnaden.

Kanske lär man märka av en del där mycket data skyfflas. Nyare minnesbandbredd gör nog en del.

Det som mest gör mig sugen på att byta grejer är faktisk a M2 eller Optane som kommer nu. PCIe 4 som kommer senare. Jag tror att jag kan stå ut och vänta ett tag till faktiskt men lite seg börjar den ju faktiskt kännas då och då;)

Ville mest säga att ja den här 2600k höll otroligt länge så vist är den unikt bra

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@-=Mr_B=-: känns som om du borde lägga pengarna på en skärm istället.

Inte en chans. Var gång jag funderar på det så börjar jag surfa lite, och läser om IPS glow, backlight bleed, stuck pixel policy osv. Min Dell skärm måste vara världens bästa skärm, så tills den slocknar, tänker jag vara den trogen... Jag fattar dock inte hur de kan ha större problem med IPS skärmar i dag, än för 10 år sedan...
Plus att jag har fan inte plats till en större skärm på mitt skrivbord.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Folk satt och körde spel med sub 1GHz cpuer utan större problem runt 2005 när jag slutade gymnasiet, hade folk som raidade med Athlon XP system i TBC/WOTLK. Visst inte en optimal upplevelse men att det inte ens skulle ha gått att starta spelen är något av en överdrift. Sen Pentium D har jag träffat på några fall som överlevt nästan fram tills dessa dagar i sämre bemedlade länder.

Jag tror nästan att om jag hade kvar mitt dual socket Athlon XP system från 2003 skulle jag nog kunna få spelbar prestanda i några titlar från 2010+, största problemet är GPU prestanda med bara AGP.

1998/1999 alltså, det är CPU’er runt 500MHz. Ganska säker på att de inte kunde starta alla spel från 2005.
Givetvis använde folk Athlon XP till WoW, de var ju bara förra generationen då.
Rätt stor skillnad mot en pentium 3 500MHz.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Jag tänker på 2500k, 2600k och 2700k. Har en sweetspot på min 2700k på 4,6ghz (den klockar högre) och har fortfarande efter alla dessa år ingen anledning att uppgradera. Dessutom funkar inte nya processorer på win 7, så...när win 7 slutar supportas så kanske jag tvingas på 10:an när jag uppgraderar. Massa saker som inte fungerar på win 10 då mitt system är för gammalt Ja ja vi får se. Sjukt nice att en så gammal processor fortfarande hänger med och det skiljer inte många fps.

Nya processor fungerar utmärkt med Windows 7, förstår inte ens vad du har fått nått sånt konstigt påstående ifrån.
Tror du har fått det från de fakta att Windows 7 inte har support för nya CPU, vilket är riktigt, men den support det talas om är nya CPU utökade funktioner och standarder, Windows 7 kommer fungera på nya CPU precis på samma sätt som det alltid har fungerat tidigare på..

Det kan dock vara lite knepigt att installera men inte PGA CPU, utan det är utav att Windows 7 inte har rätt drivrutiner för chipset osv
sånt går att lösa....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Köp ny skärm... Det där är överdrivet med alla "FEL". Själv just uppdaterat och fattar inte varför jag väntat så otroligt länge... Köpte min första 1999 eller nått sånt, den andra måste vart 2009 och kanske ett år sedan den här nya.

Innan alla dessa körde man "tv-spel" på tjocktv.

Tror att jag kommer korta mina uppdateringsintervall till max vart sjätte år kanske. Allt annat är bara dumt.

Byt skärm man ser så otroligt mycket bättre på en nyare skärm.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på en 2600K och förundras över hur jag kan sitta med en processor från 2011 och forfarande vara nöjd med prestandan. Snacka om att den var värd sitt pris. Det har trots allt gått typ sex år sedan inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, utvecklingen har stagnerat en hel del, fast den inte står still. Det betyder inte att SB var något otroligt bra, bara att utvecklingen de senaste tio åren är långsammare än den de tio åren innan dess.
Och nä, den är i närheten, 8700K är 50-80% snabbare i spel, och mer än dubbelt så snabb i arbeten som 3D-rendering och filmredigering.

Vi har rätt olika definitioner av vad som är i närheten tydligen.

Även om man mäter som du vill så man får så stor skillnad så skulle jag fortfarande kalla det i närheten när vi pratar om 6-7 år mellan processorerna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ganska säker på att de inte kunde starta alla spel från 2005.

Starta dom kunde dom def så länge vi pratar P3/athlon classic (sse, samt båda klockade rätt bra), spelbart är en annan femma. Sen har definitionen av "spelbart" ändrats drastiskt dom senaste 10 åren ;p

Jag vet folk som var nöjda om dom hade mer än 15 fps, andra tider som sagt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

1998/1999 alltså, det är CPU’er runt 500MHz. Ganska säker på att de inte kunde starta alla spel från 2005.
Givetvis använde folk Athlon XP till WoW, de var ju bara förra generationen då.
Rätt stor skillnad mot en pentium 3 500MHz.

Jag hade rätt stora problem med att få spel att fungera med min Athlon XP 1800+ runt 2004-2005. Långtifrån alla spel som fungerade ens acceptabelt då utvecklingen gick fortare då. 90-talsprocessorerna överlevde inte länge för spel efter milleniumskiftet. Simplare spel bör fortfarande gått men utbudet sinade snabbt.

Roliga som retro-CPU'er i dagsläget förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte en chans. Var gång jag funderar på det så börjar jag surfa lite, och läser om IPS glow, backlight bleed, stuck pixel policy osv. Min Dell skärm måste vara världens bästa skärm, så tills den slocknar, tänker jag vara den trogen... Jag fattar dock inte hur de kan ha större problem med IPS skärmar i dag, än för 10 år sedan...
Plus att jag har fan inte plats till en större skärm på mitt skrivbord.

Nä är man nöjd så är man ju! Älskar Dells skärmar själv. Inget bling-bling, bara ren funktion och awesomeness.

Men nu kommer du ju inte undan det faktum att jag måste fråga om det då inte är dags att köpa ett större skrivbord, eller kanske ett Vesa-fäste för väggmontering? 😂😉 Kan rekommendera Dells 27-tummare med 1440p-upplösning. Bra arbetshästar och funkar till spelande också, bara det inte är huvudsysslan. Sen är ju VA-paneler mina favoriter eftersom jag ofta spelar i kolsvarta rum och ser mycket film. Väntar på att OLED ska komma. Snääääällaaaaa!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Nä är man nöjd så är man ju! Älskar Dells skärmar själv. Inget bling-bling, bara ren funktion och awesomeness.

Det är inte en sådan skärm jag har. Picture in picture, picture by picture, composit, S-video, VGA, och DVI, på en S-IPS skärm. Och jag måste vara döv på båda ögonen, för inte hör jag att den ghostar i heller... ;- )
Det hade antagligen varit synligt om man satte en videokamera på need for speed, GTA serien eller liknande. Men för normalt bruk syns det inte, och jag "brukar" reagera.

Skrivet av heatm:

Men nu kommer du ju inte undan det faktum att jag måste fråga om det då inte är dags att köpa ett större skrivbord, eller kanske ett Vesa-fäste för väggmontering?

Det blir större skrivbord, och antagligen väggmonterad skärm, när jag flyttar till hus. Och det har jag sagt att jag ska i snart 10 år. Problemet med den planen är att han som bor i huset jag vill bo i, inte har flyttat än... Jäkla släktingar man har. Jag vill ju bara bo i hans hus, inte riva det. Han kan väl flytta någon gång...

Skrivet av heatm:

Kan rekommendera Dells 27-tummare med 1440p-upplösning.

Jo, de gör en del trevliga monitors fortfarande, men det verkar som om det mesta har ojämn belysning, läcker ljus, eller rent av har IPS glow som får det att se ut som om kanterna ska ta fyr...

Skrivet av heatm:

Väntar på att OLED ska komma. Snääääällaaaaa!

När priserna blir sådana att man inte behöver belåna släktingarnas hus, tror jag att jag ska satsa på en 24-27" OLED. Skärmen i telefonen är fan magisk, även jämfört med folks nya telefoner i dag, och den jäveln är 6 år gammal nu. (Nokia N9 - AMOLED)
Jag hoppas bara inte min nuvarande skärm går sönder innan dess. Jag har ingen aning om hur länge den varit igång, service menyn säger 65535 timmar och 3 minuter. Men det har den sagt i åratal... Men jag vet att den är köpt sommaren/hösten 2006, så jag har använt den flitigt sedan dess.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Börjar bli dags att byta...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Har en dator kvar med 2600K och den fick nytt liv med en GPU-uppgradering.

Vore inte datorn enbart tänkt för spel så skulle jag överväga en CPU-uppgradering också.

Men jag har en annan dator avsedd för andra arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande med en i7 2600k, men funderar på att köpa en 4k skärm och ett GTX 1080ti istället för att byta ut hela systemet. Tror ni att jag då kan spela i 4k 60 fps utan att processorn blir en flaskhals? Tänkte att belastningen flyttas väl mer från processorn till grafikkortet när man spelar i högre upplösning och lägre fps?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Tänkte att belastningen flyttas väl mer från processorn till grafikkortet när man spelar i högre upplösning och lägre fps?

Du hade säkert fått högre FPS med snabbare CPU, men inte så mycket högre att det vore (i mina ögon) värt pengarna.
Sen beror det i någon utsträckning på vad man tänker spela med...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

Jag sitter fortfarande med en i7 2600k, men funderar på att köpa en 4k skärm och ett GTX 1080ti istället för att byta ut hela systemet. Tror ni att jag då kan spela i 4k 60 fps utan att processorn blir en flaskhals? Tänkte att belastningen flyttas väl mer från processorn till grafikkortet när man spelar i högre upplösning och lägre fps?

Det fungerar alldeles utmärkt. hade nyss den kombon själv fick mellan 55-70 fps i alla spel jag provat i ultra 4k

Permalänk
Inaktiv

Sen tycker jag det är lite kul när man ser till allt annat som blivit utbytt under alla år. När jag köpte min 2700K så användes den ihop med ett HD6970. Idag används den ihop med en GTX 1070. Ganska stort hopp mellan grafikkorten. Inne på andra moderkortet då den första började ge en hel del problem. Mängden minne har varit lika men modulerna har ändrats. 4x4GB 1600MHz DDR3 vid köp av CPU och idag 2x8GB 1600MHz DDR3. Bytte till m-ITX när jag fick tag i ett sådant moderkort och 2x4GB var för lite.

Känns lite som motsvarigheten av en veteranbil. Fortsätter rulla trots att åren går och tekniken runt om byts ut vid behov. Får se om systemet klarar 10 år bara, det "nya" moderkortet jag bytte till i våras var ju även den rätt gammal trots allt och de blir inte lättare att få tag i direkt.

Permalänk
Medlem

Den där gigarhertzen man kan få extra genom överklockning tror jag vissa har i åtanke när de prisar Sandy Bridge. Sett många tech-youtubers skippa överklockningen när de jämför gammalt mot nytt men tycker ändå det är bra att ha i åtanke att OC-marginalen på Sandy var galen (stock all-core turbo var väl 3.5GHz) och har man en sån på 4.5GHz+ idag så har man inte så värst mycket att vinna på att uppgradera, givet om datorns mest resurskrävande uppgift är spel.

Min 2700K (på ett Z77 mobo, för Sandy Bridge var fortf. mer intressant än Ivy Bridge när jag köpte mobo+cpu) klarade 4.8GHz men tänker göra ett återbesök snart och försöka trycka högre

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

Största orsaken till att Sandy Bridge blev en sådan hit var hur enkel den var att klocka upp, samt att Intels nya energieffektiva arkitektur höll tempen på den nere vilken gav, för den tiden, skyhöga överklockningsresultat på 4,6 -5 Ghz.
Före dess hade överklockning varit, som nån sa "bara för riktiga män" och allt över 4 Ghz var en utmaning en vanlig dödlig..
Den hade dessutom ett riktigt lågt och konkurrenskraftigt pris. Amd hade fram till dess alltid varit den som gav mest prestanda för pengarna men Sandy vände totalt på den steken.

Permalänk

Jag tycker nog den första Pentiumen var ett större steg, eller om det räknas som andra generatinen, p60/p66 var ett stort kliv över 486, men dom led lite av värmeproblem mm, men sen p120/p133 var riktigt grymma.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Före dess hade överklockning varit, som nån sa "bara för riktiga män" och allt över 4 Ghz var en utmaning en vanlig dödlig..

I princip 100% av all 920 D0 tog sig över 4GHz, bra ex tog sig förbi 4,5GHz men då behövdes visserligen extremt bra luft eller vatten. Själv hade jag en 920 D0 som gjorde 4,4 utan HT påslaget med en Thermalright ultra 120.

Sen finns det gott om ruttna ex av SB, jag har en 2500k som kräver vattenkylning för 4,7GHz och med luft kan man rimligen få ut 4,6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

I princip 100% av all 920 D0 tog sig över 4GHz, bra ex tog sig förbi 4,5GHz men då behövdes visserligen extremt bra luft eller vatten. Själv hade jag en 920 D0 som gjorde 4,4 utan HT påslaget med en Thermalright ultra 120.

Sen finns det gott om ruttna ex av SB, jag har en 2500k som kräver vattenkylning för 4,7GHz och med luft kan man rimligen få ut 4,6.

Golden samples av i7 920 som kan nå 4.5GHz (oftast med avstängd HT dessutom) vs Sandy Bridge som räknades som ett dåligt exemplar om man behövde stanna vid 4.5GHz Räkna sen in minst ca 15% IPC-förbättring generellt och att 920 tillhörde HEDT-plattformen medan Sandy var mainstream med billigare moderkort. Rätt självklart varför Sandy Bridge blev och förblev populärt

Sen kanske som du säger att i7 entusiastplattformen just innan klarade över 4GHz generellt, men det var som sagt en high-end plattform med en mindre användarbas, och överklocka med basklocka var också mer pyssel och inte lika snabbt och lätt som det blev sen när Intel till slut låste upp multipeln.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Golden samples av i7 920 som kan nå 4.5GHz (oftast med avstängd HT dessutom) vs Sandy Bridge som räknades som ett dåligt exemplar om man behövde stanna vid 4.5GHz Räkna sen in minst ca 15% IPC-förbättring generellt och att 920 tillhörde HEDT-plattformen medan Sandy var mainstream med billigare moderkort. Rätt självklart varför Sandy Bridge blev och förblev populärt

Ska vi jämföra överklockning så finns dock också westmere och dom processorerna låg inte långt efter SB i frekvens. Sen hade vi mainstream plattformen i 1156 och i5 750 klockade ungefär lika bra som 920 (om man hade ett bra 1156 moderkort). Hade vi sett en 32nm quad baserad på westmere till 1156 hade SB endast varit IPC bump +1-200MHz i frekvens vid OC. Det finns golden samples av westmere som gör 4,9 med vattenkylning med på tok för hög spänning för att köras 24/7 (samma sak som med SB och 5,0-5,1).

Sen fanns det relativt billiga moderkort till x58, under 1500:- var inte omöjligt samt att 920 D0 kostade klart under 3000:- när D0 steppingen släpptes. Skillnaden i kostnad för "mainstream" och HEDT var väldigt liten på den tiden, det rörde sig om några 100 för motsvarande produkter (1156 med i7 860 vs 1366 med i7 920). Dom stora skillnaderna var att 1156 skalade neråt i prissegmentet med i5 och att 1366 började med i7 920.

Permalänk
Medlem

Sandy bridge var kanon! Svårt att säga något annat, när den kom kunde man hur lätt som helst klocka sin cpu med 1ghz utan att pilla med volt o liknande. Dock kom Sandy bridge i en tid när AMD var långt ifrån Intel. Och ingen la stor vikt i multithreading som vi gör nu. Har för mig att 2013 när jag köpte min 2600k var min tidigare processor den stora flaskhalsen i mitt system. Så spel flöt bättre bara att uppdatera cpu moderkort och minnen. Idag är situationen lite annorlunda, AMD kan konkurrera spel kan drivas av en cpu för 2000kr.

Menar bara att sandy bridge kom när behovet av en bra cpu var stort.

Min allra bästa cpu igenom tiderna är AMD Sempron 3000+ som på den tiden kunde spöa Intels p4:or

Hade oxå då världens fränaste moderkort med en liten fläkt på nordbryggan, och en agp port och en pcie port. Så övergången mellan agp och pcie var hur smidigt som helst
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Haha, underbart! Tack för skratten!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst tråden så har jag aldrig varit så nöjd med en CPU som 2600K.
På stock frekvens är den rätt blek mot dagens varianter. Men mitt ex gör 4.7GHz (svalt) och 5.2GHz varm PÅ LUFT!
Finns en jättebra artikel nånstans, tror det var nexushardware som gjort en jämförelse med en klockad 2600k.

Trots det så har jag nu skaffat en Ryzen som jag också är mycket nöjd med.

Annars tror jag "Core" arkitekturern var mer revolutionerande än Sandybridge. Eller kanske den första Pentium.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

I 480p då? Pics or it didn't happen.

Här har du 3 bilder på en i7 920 med ett gtx 980 som kör BF1 Ultra 1920X1080 anti aliasing Off Ambient Occlusion OFF
Ljus Styrkan är på 50-60.Den första bilden är mörkare än de två andra pga ökade Ljus styrkan och sänkte.
Fov är på max. Det är en riktigt bra cpu trotts sin ålder.

En bild med allt i low

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Här har du 3 bilder på en i7 920 med ett gtx 980 som kör BF1 Ultra 1920X1080 anti aliasing Off Ambient Occlusion OFF
Ljus Styrkan är på 50-60.Den första bilden är mörkare än de två andra pga ökade Ljus styrkan och sänkte.
Fov är på max. Det är en riktigt bra cpu trotts sin ålder.
https://i.imgur.com/DaQYYpi.png
https://i.imgur.com/RVh3EE9.png
https://i.imgur.com/pHV6ZcT.png
En bild med allt i low
https://i.imgur.com/4CBDZL1.png

Haha, bra jobbat, jag ger mig!

Dock ser det ju inte ut att vara de mest krävande scenerna du valt, men ändå, verkar flyta på bra.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Haha, bra jobbat, jag ger mig!

Dock ser det ju inte ut att vara de mest krävande scenerna du valt, men ändå, verkar flyta på bra.

Tog bara en random karta med spelare. Lägsta fpsn jag fick var 65 ungefär och avg fps 100-130.
När sandstormen kom droppade man till 80.
mjaa... 1 av bilderna var jag mitt i strid,Skulle upp och ta flaggan vid borgen "64 spelare".
Vissa var ljusare än den andra pga Brightness.
Men jag tappar allt fps i strid till 100-130.
Men det går att få hög fps i gammal skit med hehe

Permalänk
Datavetare

Sandy Bridge är inte den bästa desktop CPU Intel släppt, det är för närvarande Coffee Lake som har ledartröjan.

Men frågan lär vara menad som om Sandy Bridge var den bästa processorn jämfört med konkurrenterna alt. den mikroarkitektur med största lyftet över sin föregångare.

Är nog omöjligt att ge ett helt objektivt svar på, kandidaterna borde rimligen vara

Pentium
Den ursprungliga Pentium designen var den första superskalära x86 modellen, d.v.s. den första x86 som kunde köra mer än en instruktion samma cykel.

Detta var också första Intel CPU som delade upp x86 instruktioner i mer "RISC-lik" interna instruktioner, micro-ops. Utan detta hade det blivit väsentligt svårare att skapa en superskalär design. Idag delar alla x86 kretsar, från både AMD och Intel, upp instruktionerna i mindre beståndsdelar.

Pentium Pro
Var den första x86 CPUn med stöd för out-of-order execution. Tycker personligen det var ett långt större steg jämfört med första superskalära, det då out-of-order execution möjliggör en krets som kräver långt mindre explicit optimering och det möjliggör hantering av fall som inte kan förutses statiskt (cache-missar, branch-missar etc).

Pentium 4
Givet att detta måste vara Intels största misstag genom tiderna kanske det känns udda att ha med denna på listan. Går inte att komma ifrån att Pentium 4 var en dålig produkt, men lyfter man på locket hittar man faktiskt en rad tekniker som var för sig faktiskt är revolutionerande.

  • trace cache, en riktig flaskhals för x86 (och egentligen alla icke-RISC) är avkodning av instruktioner. P4 innehåll en föregångare till den micro-op cache Sandy Bridge senare fick.

  • SMT, Intel kallar sin implementation för "HyperThreading". IBM forskade kring detta redan på tidigt 70-tal men Intel var faktiskt först att implementera SMT i en kommersiell produkt

  • SIMD, även om v1 av SSE först implementerades i PIII var det P4 som gjorde tekniken användbar då PIII endast hade stöd för 32-bitars flyttal + prestanda var inte alls på den nivå tekniken tillät. Med SSE2 i P4 fick vi en första implementation som dels realiserade den prestanda som teoretiskt var möjligt samt SSE2 gjorde det möjligt att skrota den gamla 387 flyttalsprocessorn som hade väldigt många brister

Listar inte SMP här. I.o.f.s. var Pentium D första Intel CPU med flera kärnor, men fanns x86 SMP system redan på Pentium tiden (möjligen ännu tidigare) och de fösta SMP systemen byggdes faktiskt på 50-talet(!) så allt annat än ny teknik.

Core2
I grunden en fintrimmad Pentium M som i sin tur var en PIII modifierad så var mer energieffektiv och modifierad att nå klart högre frekvens jämfört med PIII-designen.

Enda riktiga nyheten i Core2 var något som kallas macro-op fusion. Egentligen inte så "bara" då det är en av huvudförklaringarna till den fina IPC som Core2 uppvisade. I korthet är detta det omvända mot att dela upp x86 instruktioner i "micro-ops", här slår man istället ihop vissa par av x86 instruktioner till en instruktion något som ökar kapaciteten samt ökar energieffektiviteten. Det man slår ihop är typiskt en jämförelse av något slag med ett hopp som är villkorat på jämförelsen (en väldigt vanligt förekommande kombination av instruktioner).

AMD har sedan Zen också stöd för "macro-op fusion".

Nehalem
I stort sätt Core2 med integrerad minneskontroller, något som AMD i det läget redan hade haft ett par år (kom i Athlon K8).

Sandy Bridge
Sandy Bridge blev syntesen av de delar av Netburst som faktiskt var bra idéer och en i grunden bra CPU-design man redan hade i Core2.

  • micro-op cache, alla Intel x86 designer sedan PPro, undantaget P4, hade lidit av att "front-end" begränsade prestanda. D.v.s. en primär flaskhals var hur många instruktioner som kretsen avkoda och leverera till "back-end" (beräkningsenheterna). Sandy Brides micro-op cache löste i princip det problemet helt och hållet

  • AVX, var egentligen inte AVX i sig (d.v.s. en 256-bitars version av SSE/SSE2) som var den stora nyheten utan en teknisk detalj med namn VEX. En stor fördel med RISC-designer över x86 var möjlighet till att göra "C=A op B" medan det fram till nu varit "B=A op B" för x86, d.v.s. ena källoperanden skrevs alltid över -> mindre effektiv. Med VEX-kodning blev både SSE och AVX mer effektivt, även saker som inte drar nytta av vektorisering började nu ändå se prestandafördelar med SSE/AVX

  • ring-bus, Nehalem/Westmere hade på ytan en cache-design som liknade Sandy Bridge men den var fram till nu implementerad som en crossbar-switch vilket kostade väldigt mycket transistorer (antal transistorer är kvadratiskt mot antal saker kopplad till x-bar, AMD kör x-bar i Zen vilket är orsaken till att CCX är begränsad till fyra kärnor)

  • ring-bussen möjliggjorde även riktigt tight integrering av en iGPU. Sandy Bridge var den första x86 kretsen med CPU och GPU på samma krets. AMD har faktiskt ännu inte samma integration som Sandy Bridge i sina APUer, i Sandy Bridge ligger CPU-kärnor, iGPU och L3$-slices alla som klienter till ring-bussen så L3$ delas mellan CPU och GPU, något som möjliggör väldigt snabb kommunikation mellan dessa -> väldigt bra för GPGPU

  • ring-buss designen var så pass energieffektiv att det nu gick att köra med integrerad minneskontroller även för mobila kretsar, Westmere-kretsar för mobila enheter hade en front-side buss + extern GPU (som MCM).

GPGPU stödet är ändå uselt för just Sandy Bridge, visade sig att GPUn saknar vissa kritiska funktioner för OpenCL stöd så Ivy Bridge är den första krets som i praktiken kan köra GPGPU.

Haswell
Haswell var första x86 krets att implementera transaktionsminne, andra kommersiella kretsa i historien att implementera detta. Detta är en teknik som det forskats på sedan 70-talet, men tog till efter 2010 innan man lyckades bygga en produkt som hade stöd för tekniken.

Fast nåja... Nu visade det sig att TSX var trasigt i desktop Haswell och Broadwell, så för icke-Xeons är det först Skylake som har fungerande TSX.

Är inte hundra på Windows, men TSX används av i princip alla multitrådade program på Linux så TSX är inte alls bara något som ser bra ut på papperet!

Haswell fick även stöd för FMA, nyhet för Intel x86 men FMA fanns redan i flera andra kretsar (t.ex. Cell som satt i PS3). FMA är inte något som gemene man har nytta av, men det används flitigt ihop med SSE/AVX i princip alla vetenskapliga program (Matlab, Matematica, Octave, R etc)

Skylake
Här har Intel mer fokuserat på servers än på skrivbordet, vilket märks i vilka finesser som lagts till.

  • Första fungerande TSX-implementationen för konsumentprodukter.

  • SGX, Software Guard eXtensions är rätt meningslöst för svensson men det är en otroligt viktig teknik för molntjänster då det gör det möjligt att kunna skydda all data på sin gäst, det även från den som totalt har kontroll över maskinen min virtuella instans kör på!!!

  • MPX, en annan finess som i sig är rätt meningslös för svensson men som indirekt är väldigt värdefull för alla då den gör det möjligt att enkelt hitta en lång rad vanliga buggar i C/C++ program som varit attackvektor för otaliga virus och samt orsakat systemkrascher. På jobbet köpte vi in nya system specifikt för testning enbart för att få MXP-stöd.

TL;DR
Skulle säga att Sandy Bridge absolut aspirerar på att vara den mest revolutionerade designen för sin tid. Vissa av idéerna må ha kläckts som del av Netburst, men det var först i Sandy Bridge de faktiskt kom till sin rätt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer