Vilket grafikkort till 4k skärm?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort till 4k skärm?

Tjo i stugan! Har fått väldigt bra hjälp här förut så kör igen om någon snäll själ skulle orka hjälpa mig lite fort då min kunskap är begränsad.
Har köpt en Samsung LU28E590DS 4k skärm som jag behöver ett bättre grafikkort än mitt nuvarande men vet ej vilket. Kommer köra den + en till 1080 skärm bredvid. Jag spelar inga spel alls men jobbar lite smått med videoredigering och vill kunna kolla på film i 4k upplösning så det flyter på bra.

1 300kr känns rimligt som max pris. Så kan man gå under, är det ju bara bra.

Är detta dugligt/blä/overkill? https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...
Ser coolt ut iaf

Och hur passar fästen mellan grafikkort och moderkort? Har en gammal hedlig ASUSTeK COMPUTER INC. P8H67-V (LGA1155) just nu men kommer nog byta upp när högkonjunktur slår till i plånboken till en i7 processor med ett dugligt moderkort.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Kolla på begagnatmarknaden.

GTX970 eller R9 390X (HD 290X)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

För att bara driva såna skärmar och spela upp lite film krävs inget särskilt, vilket modernt grafikkort som helst klarar det. Videoredigering kanske kan dra nytta av ett lite bättre grafikkort, men det har jag dålig koll på.

Men om vi utgår ifrån att videoredigering inte kräver särskilt mycket så skulle nog ett GT 1030 vara ett bra val. Kostar runt 800kr och är senaste generationen, d.v.s. har hårdvaruavkodning av alla de vanliga videoformaten. De verkar dock ha lite fattigt med anslutningar, men t.ex. det här har både DP och HDMI.

Sen är det fortfarande samma anslutning för grafikkort, d.v.s. PCIe, även om nya kort använder PCIe 3.0 istället 2.0 som du har. Men PCIe är bakåtkompatibelt och det är inget problem prestandamässigt eftersom grafikkort ändå inte utnyttjar den extra bandbredden som 3.0 ger. Men räkna med att du behöver uppdatera BIOS på ditt moderkort till senaste för att det ska fungera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dinbaba:

Tjo i stugan! Har fått väldigt bra hjälp här förut så kör igen om någon snäll själ skulle orka hjälpa mig lite fort då min kunskap är begränsad.
Har köpt en Samsung LU28E590DS 4k skärm som jag behöver ett bättre grafikkort än mitt nuvarande men vet ej vilket. Kommer köra den + en till 1080 skärm bredvid. Jag spelar inga spel alls men jobbar lite smått med videoredigering och vill kunna kolla på film i 4k upplösning så det flyter på bra.

1 300kr känns rimligt som max pris. Så kan man gå under, är det ju bara bra.

Är detta dugligt/blä/overkill? https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...
Ser coolt ut iaf

Och hur passar fästen mellan grafikkort och moderkort? Har en gammal hedlig ASUSTeK COMPUTER INC. P8H67-V (LGA1155) just nu men kommer nog byta upp när högkonjunktur slår till i plånboken till en i7 processor med ett dugligt moderkort.

Tack på förhand!

Modellnamnet är nästan identiskt till mina tidigare 4k skärmar. För Video och arbete krävs inget speciellt. Det klarar typ ett integrerat. Har du planer på att spela i 4k däremot så svettades mitt gamla 980ti rätt rejält, och även 1080ti får arbete hårt i 4k spel.

Permalänk
Medlem

Tack för svar hörrni. Den du länkade perost har bara stöd för 2 skärmar. Nämnde det ej men man vet aldrig om man vill köra ytterligare en skärm i framtiden kanske. Sen står det inget om max upplösning på den? Men den kanske klarar 4k ändå? Mitt grafikkort nu är Intel HD Graphics 3000 (ASUStek Computer Inc)
1023MB NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (MSI). Och det står på spec att max upplösningen är ej upp till 4k.
Ska inte spela något så lite film och redigering i full upplösning är dom ända kraven.

Denna jäkel då? https://www.komplett.se/product/919692/datorutrustning/pc-kom...