Vad göra med servern?

Permalänk
Medlem

Vad göra med servern?

Hej

Har en HP DL380G6, dubbla Xeon 5560 och 144GB ram.
Den har fram tills nu servat som en nod i vårt AD.

Funderar på vad den ska få bli härnäst.

Förslag önskas!

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

SMBShare, PI-Hole DNS, Seafile, Plex, Om du kör unifis saker kör Controller på den.
Finns mycket man kan göra =P

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Teamspeakserver, OpenVPN ,Veeam, Webb+databaser, Spelservrar? (typ csgo? Minecraft?)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Seafile verkar kul och användbart. Testat själv, @Calby?

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Inaktiv

Är servern bortkopplad från nätverket och hemma hos dig eller någonstans borta från jobbet. (jag antog att du syftade på jobbet)
Isåfall är min rekommendation att använda den till utbildning, sätt upp den miljö som du vill experimentera på hemma och kör den. Alla har olika intressen av vad för nätverkssystem de vill lära sig om och det avgör hur det ser ut.

Men en klassisk hemmanätverk har en Exsi server, som hostar några windowsservrar med domänkontrollers, några Linuxdistributioner, pfsense och allt annat man vill köra.
En riktig brudmagnet är att ha en "komplett sharepoint lösning" hemma, det imponerar mer än en fin lägenhet.

Spel och sånt är slöseri på fin hårdvara, om du nu inte ser ett sätt att ta betalt för den så att den drar in pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgp:

Seafile verkar kul och användbart. Testat själv, @Calby?

Yes det har jag, har även skrivit en guide hur man installerar allt på bäst sätt.
https://github.com/NohaTech/Seafile-best-practices-for-Ubuntu...

Edit:
Det finns en tråd om Seafile med, inte så många inlägg men om du har frågor så ställ dom där så kan jag svara på dom
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1496549-stora-traden-o...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är servern bortkopplad från nätverket och hemma hos dig eller någonstans borta från jobbet. (jag antog att du syftade på jobbet)
Isåfall är min rekommendation att använda den till utbildning, sätt upp den miljö som du vill experimentera på hemma och kör den. Alla har olika intressen av vad för nätverkssystem de vill lära sig om och det avgör hur det ser ut.

Men en klassisk hemmanätverk har en Exsi server, som hostar några windowsservrar med domänkontrollers, några Linuxdistributioner, pfsense och allt annat man vill köra.
En riktig brudmagnet är att ha en "komplett sharepoint lösning" hemma, det imponerar mer än en fin lägenhet.

Spel och sånt är slöseri på fin hårdvara, om du nu inte ser ett sätt att ta betalt för den så att den drar in pengar.

Pyff, brudmanget är Hyper-V och inte EXSi ;P
Sharepoint is not the shit anymore #asksnowden

Kör på OpenSource så som Seafile te.x.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är servern bortkopplad från nätverket och hemma hos dig eller någonstans borta från jobbet. (jag antog att du syftade på jobbet)
Isåfall är min rekommendation att använda den till utbildning, sätt upp den miljö som du vill experimentera på hemma och kör den. Alla har olika intressen av vad för nätverkssystem de vill lära sig om och det avgör hur det ser ut.

Men en klassisk hemmanätverk har en Exsi server, som hostar några windowsservrar med domänkontrollers, några Linuxdistributioner, pfsense och allt annat man vill köra.
En riktig brudmagnet är att ha en "komplett sharepoint lösning" hemma, det imponerar mer än en fin lägenhet.

Spel och sånt är slöseri på fin hårdvara, om du nu inte ser ett sätt att ta betalt för den så att den drar in pengar.

Hej - nej, den hänger kvar där den är. Det får den. Redundant ström, gbit-nät, 100/100 dedikerad lina hos IpOnly, med 4h SLA, så jag tänker INTE ta hem den.

Min första tanke var att flytta bef. ESXi från den DL120G6 som den bor på idag, men som jag förstod det så skulle det börja krångla med licensnycklar och dyl. på de hostar man har igång.

Skrivet av Calby:

Yes det har jag, har även skrivit en guide hur man installerar allt på bäst sätt.
https://github.com/NohaTech/Seafile-best-practices-for-Ubuntu...

Edit:
Det finns en tråd om Seafile med, inte så många inlägg men om du har frågor så ställ dom där så kan jag svara på dom
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1496549-stora-traden-o...

Toppen - tack!

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Bara jag som undrar varför en AD-nod har 144GB ram? Vad är det för gigantiskt AD?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bara jag som undrar varför en AD-nod har 144GB ram? Vad är det för gigantiskt AD?

Den har fått mer ram pga att jag tidigare tänkt flytta all virtualisering dit.
Sen är det billigt, så varför inte?

Visa signatur

Mvh
David