Lite råd för nytt telefonköp

Permalänk
Medlem

Lite råd för nytt telefonköp

Halloj, nu är det så att det börjar bli dags för en ny telefon. sitter på en iphone 5s med sprucken skärm och börjar kännas utdaterad.
Valet står mellan att beställa en Iphone x eller en samsung s8 (eller s8+).
Samt så är en sådan smartwatch aktuellt att inköpas oxå, Har en kollega här på jobbet som har en sådan gear sports klocka till sin s8 och tycker den är skapligt snygg och ger bra intryck.

Så vill höra lite vad folket här tycker när det gäller dessa två modeller. Kanske svårt att jämföra såhär nu innan X har kommit och och folk har börjat använda dessa.
Känner att båda har sina för och nackdelar i mina ögon,
Iphone x:
+ Ser ganska bra ut
+ Troligtvis grym prestanda
+ Apple pay (som nu precis har kommit till sverige)
+ Blivit van och tycker ios är ett skönt system att hålla på med
+ Bra kamera, enligt vad dom säger och visat.
+ Lätt att parkoppla med Apple produkter, har en macbook hemma och apple tv är ett intresse att införskaffa
- Dålig battertid troligtvis? som alla andra iphones med tiden
- Ganska saftigt pris för en telefon...
- endast face Id och inget finger.
Det som drar ned allt enormt är dels priset och det är ett par veckors väntetid nu innan man lär få den.

Samsung s8
Inte läst på lika mycket på denna, men.
+ ser bra ut
+ Inte alls lika dyr som iphone
+ Samsung pay som dom flesta större butiker har nu
+ Deras gear sport klocka ser bra ut
+ Bättre battertid än iphone antar jag
+ Bra skärm
+ Denna dockingstation för att få en desktop stil.
- Tycker finger id sitter väl inte kanske på bästa stället men samtidigt något som kommer in naturligt med tiden.
- Helt ovan med android så kommer ta lite tid att sätta mig in i det

Som ni ser så finns det både + - i mina ögon och tycke. Kanske finns saker som ni ser/vet som jag inte vet m.m
Så vill höra lite från er vilken av dessa 2 (3 om man räknar med s8+ som oxå är aktuellt) skulle ni välja och varför?
Behöver inte spåra ut och börja klanka på folk för dom tycker på deras vis m.m.. håll god ton.

All tips uppskattas

Permalänk
Medlem

@Ic3DucK: Har bara erfarenhet från S8 vilken jag tycker är kanon, om du skall ha vanliga eller + modellen beror väl mest på vilken storlek som passar dig bäst.
Finger ID sitter faktiskt bra och blir naturligt när man håller den i en hand, fungerar även snabbt och bra.

Permalänk

@Ic3DucK: skumt att du inte tittar på androidkungen note8 ist för s8+ eller s8. Note8 har mer ram bättre skärm och allmänt snabbare än s8 , p+

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Ic3DucK: skumt att du inte tittar på androidkungen note8 ist för s8+ eller s8. Note8 har mer ram bättre skärm och allmänt snabbare än s8 , p+

Kräver även tvåhandsfattning när man skall prata i den

Nä men skämt och sido så kanske det har med storleken att göra eftersom den är betydligt större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Känner att båda har sina för och nackdelar i mina ögon,
Iphone x:
+ Ser ganska bra ut
+ Troligtvis grym prestanda
+ Apple pay (som nu precis har kommit till sverige)
+ Blivit van och tycker ios är ett skönt system att hålla på med
+ Bra kamera, enligt vad dom säger och visat.
+ Lätt att parkoppla med Apple produkter, har en macbook hemma och apple tv är ett intresse att införskaffa
- Dålig battertid troligtvis? som alla andra iphones med tiden
- Ganska saftigt pris för en telefon...
- endast face Id och inget finger.
Det som drar ned allt enormt är dels priset och det är ett par veckors väntetid nu innan man lär få den.

Samsung s8
Inte läst på lika mycket på denna, men.
+ ser bra ut
+ Inte alls lika dyr som iphone
+ Samsung pay som dom flesta större butiker har nu
+ Deras gear sport klocka ser bra ut
+ Bättre battertid än iphone antar jag
+ Bra skärm
+ Denna dockingstation för att få en desktop stil.
- Tycker finger id sitter väl inte kanske på bästa stället men samtidigt något som kommer in naturligt med tiden.
- Helt ovan med android så kommer ta lite tid att sätta mig in i det

Mina två cent utifrån dina listor:

iPhone X i silver är äckligt snygg och spelar i en helt annan liga designmässigt. Samsung är inte heller i närheten vad gäller kvalitetskänsla.

Apple/Samsung pay - är det inte väldigt överskattat? Jag tycker det är betydligt smidigare att ta fram kortet och blippa istället för telefonen iaf.

FaceID funkar klockrent. Ser ingen mening med fingeravtrycksläsare. Allt som funkar med fingerläsaren funkar med FaceID. Det är även enkelt att plocka upp telefonen ur fickan medan du swipear, och sen titta snabbt på telefonen för att komma direkt till hemskärmen, något som vissa kritiker anmärkt på som att det inte skulle funka.

Batteritiden på iPhone X är bra. Batterierna i iPhone försämras inte mer än hos andra och livslängden på batterier förbättras hela tiden.

Om nu Samsung ska ha plus för bra skärm bör iPhone X ha plus för marknadens bästa skärm. Apple skolar samtliga konkurrenter vad gäller skärmarna i deras telefoner.

X kamera placerar sig i topp hos DxO och iPhones kameror har alltid varit riktigt bra i praktiken (till skillnad från andra som får bra testpoäng men lider av ful bildprocessering).

Priset är svårt att komma ifrån. X är dyr. När du väl sitter med den i handen blir det uppenbart varför och du lär snabbt glömma vad du betalade för den.

Permalänk
Medlem

Kolla även på andra androidlurar typ huawei p10, op5, Lg v30 (när den nu släpps i Sverige). De är alla snabba och billiga i jämförelse med iPhone och samsung .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samsung pay funkar i alla terminaler som man kan dra magnetremsan i, alltså typ i alla terminaler. Apple pay kräver NFC terminaler som inte är lika utbrett ännu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

iPhone X batteritest:
https://youtu.be/1Mtiia37kdc

Här kan nämnas att vanliga iPhone 6/7/8 klarar sig bra över en dags användning. Det är telefoner du sätter på laddning på kvällen, men förmodligen har batteri kvar för att räcka till jobbet på morgonen och laddas runt lunch. Givetvis beroende på användning osv.

Plusarna har klart bättre batteritid och är väl lite på gränsen till varannan-dag-laddning.

X har med andra ord kvalificerat bra batteritid. Apple har uppenbarligen valt att höja ribban här, mot tidigare nivå som de hållit sig till senaste generationerna.

Permalänk

@MacAllan: heh. Jag smsar faktiskt med en hand med den. Så den är lika stor som s8+ någon millimeters skillnad. Om s8+ är med i vad du tittar på borde note8 ochså vara det.

Oavsett, med en samsung kan du slänga ditt kreditkort för alltid och köra med telefonens samsungpay. En killer feature för alla nyare samsung. Samsung pay fungerar ÖVERALLT apple pay kräver att affären stödjer det. Går inte att jämföras med samsung pay

NOTE8 är ochså den enda mobiltelefon (tror jag) som fått 100/100 i ddox mark när det gäller kameran.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

iPhone X fick 101 poäng i foto i DxO.

Permalänk
Medlem

@Ic3DucK: Förstår ditt dilemma. Gillar du IOS och dessutom har lite andra Appleprylar är ju iphone X säkert en mycket trevlig telefon. Att den sen kostar ca 60% mer än en Galaxy S8+ är dock rejält otrevligt. Snabbladdare följer heller inte med Iphone X vad jag förstått, kostar väl säkert över 500 kr med Applepriser. Har du oturen att spräcka baksidan kostar en lagning nästan 6000 kr! har jag läst. Kan jämföras med Samsung som tar 600 kr för en ny baksida. Skärmen kostar ungefär samma på dem båda (ca 3000 kr).

Jag hade kört på S8/S8+ alternativt kikat på t ex One plus 5T som presenteras om en vecka som ser lovande ut och väntas kosta som föregångaren dvs 5500 kr för toppvarianten.

Även HTC U11+ ser trevlig ut på pappret även om den kanske inte kommer till svenska butiker.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om nu Samsung ska ha plus för bra skärm bör iPhone X ha plus för marknadens bästa skärm. Apple skolar samtliga konkurrenter vad gäller skärmarna i deras telefoner.

Du vet att det är Samsung som tillverkar skärmarna till X?

Permalänk
Medlem

Har du pengarna och du redan har ett Apple eko system så kör en Iphone.
Jag personligen hade inte köpt X då den är alldeles för dyr, samt saker som läppen avskyr jag.
Och en som jag som kollar mycket på media i mobilen så är skärmen på Iphone X mindre än många andra, strax under 5" om man kör 16:9 aspect.

Sen som GSMarena sa, X känns lite rushad, det är lite beta testande i början för funktioner osv.
Sen är ju apple snåla som vanligt, 13000 för en mobil men inte ens en snabbladdare medföljer, största lollet någonsin

Ska jag gå över till Iphone så vill jag helt enkelt ha en Iphone 8 plus med mindre skärmkanter så är jag nöjd typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du vet att det är Samsung som tillverkar skärmarna till X?

Samsung tillverkar, Apple sätter ribban.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Samsung tillverkar, Apple sätter ribban.

Ja det märks ju vem du är färgad av, inte bara på detta svaret utan hela din första post.

Men det är kul att du hittat något som du tror på helhjärtat, men ser man med lite mer objektiva ögon inser man snabbt att det finns många olika att välja mellan och ingen är bäst på allt utan alla har sin fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja det märks ju vem du är färgad av, inte bara på detta svaret utan hela din första post.

Men det är kul att du hittat något som du tror på helhjärtat, men ser man med lite mer objektiva ögon inser man snabbt att det finns många olika att välja mellan och ingen är bäst på allt utan alla har sin fördelar och nackdelar.

Antingen det, eller så har jag både läst och förstått DisplayMates test. Skärmen i X är överlägsen allt på marknaden, och det påståendet backas upp av riktiga siffror från riktiga mätningar - apropå objektivitet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Antingen det, eller så har jag både läst och förstått DisplayMates test. Skärmen i X är överlägsen allt på marknaden, och det påståendet backas upp av riktiga siffror från riktiga mätningar - apropå objektivitet då.

Har aldrig ifrågasatt eller påstått att skärmen inte är bra, utan jag bara fråga om du visste vem som tillverkade den.
Den är ju även den senaste flaggskeppsmobilen, så det är inte heller konstigt om den för närvarande får bäst omdöme.

Oled skärm har suttit i Samsungs mobiler sen 2008 (tror jag det var) och sen har dessa utvecklats enormt mycket sen dess.
Idag är jag inte säker på om Samsung är bästa oled tillverkaren, LG's oled är mycket bra också.

Om sen Apple satte ribban för skärmen på X så kan man ju också fundera på vems detta felet är, om det stämmer?
https://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/apple-iphone-x-display-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har aldrig ifrågasatt eller påstått att skärmen inte är bra, utan jag bara fråga om du visste vem som tillverkade den.
Den är ju även den senaste flaggskeppsmobilen, så det är inte heller konstigt om den för närvarande får bäst omdöme.

Oled skärm har suttit i Samsungs mobiler sen 2008 (tror jag det var) och sen har dessa utvecklats enormt mycket sen dess.
Idag är jag inte säker på om Samsung är bästa oled tillverkaren, LG's oled är mycket bra också.

Om sen Apple satte ribban för skärmen på X så kan man ju också fundera på vems detta felet är, om det stämmer?
https://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/apple-iphone-x-display-...

Och precis som jag svarade är det Samsung som tillverkar panelerna och Apple som sätter ribban. Samsung har tekniken och kapaciteten för massproduktion men det är inte direkt som att Apple bara ringer Samsung och beställer några miljoner paneler av modell X. De har bland annat haft kontroll över toleranser, sub-pixel rendering, polariseringsfilter och kalibrering/profilering av panelerna.
Apple har länge varit ledande med sina skärmar i iPhone. Närmaste konkurrenten till X är skärmarna i iPhone 7/8, som i de flesta väsentliga mått är bättre än Galaxy/Note.

Ja, det har producerats en hel rad styggelser till skärmar från 2008 fram till idag, när tekniken blivit mer mogen. Vem som producerar bäst OLED-paneler är inte särskilt viktigt utan frågan är snarare vad man gör med dem, och Apple har rätt tydligt visat vad man kan göra med Samsungs paneler.
Som en liten parentes kan nämnas att Apple sedan en liten tid tillbaka investerat i sina egna CVD-maskiner för att själva kunna utveckla OLED-paneler och göra sig oberoende av Samsung och LG.

Att det finns risk för inbränning med OLED är knappast någon nyhet.

Permalänk
Medlem

Kan bara hoppas att TS ser igenom subjektiviteten i vissa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara svårt att se vem som utgår ifrån fakta och vem som försöker argumentera ad hominem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Har du oturen att spräcka baksidan kostar en lagning nästan 6000 kr! har jag läst. Kan jämföras med Samsung som tar 600 kr för en ny baksida. Skärmen kostar ungefär samma på dem båda (ca 3000 kr).

Jag skulle inte betala mer än självrisken på min hemförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle inte betala mer än självrisken på min hemförsäkring.

Vad betalar du extra om året för den försäkringen (drulle)? Och är det 1500kr självrisk?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Hatar den välvda skärmen på S8:an. Finns ingen poäng överhuvudtaget att ha en välvd skärm, gör bara så jag skriver fel med Swype. Annars är den riktigt bra. Hade jag kunnat så hade jag köpt en S8:a med vanliga kanter.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hatar den välvda skärmen på S8:an. Finns ingen poäng överhuvudtaget att ha en välvd skärm. Annars är den riktigt bra. Hade jag kunnat så hade jag köpt en S8:a med vanliga kanter.

Jag trodde jag skulle tycka det var jobbigt men har faktiskt nästan inga problem med det. Kommer inte åt skärmen, inte ens utan skal.. Det enda problemet jag skulle säga är om man är inne på en dåligt formaterad sida där texten börjar längst ut i kanten kan det vara lite jobbigt att läsa. Det är väl det enda, annars gillar jag verkligen min S8+. Haft iPhone sedan 3GS innan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Vad betalar du extra om året för den försäkringen (drulle)? Och är det 1500kr självrisk?

Minns inte exakt men det är inte mycket utöver en vanlig hemförsäkring. Självrisken är på 1000Kr. Och då täcker det ju alla dyra leksaker jag har, inte bara telefonen.
Premien brukar väl sättas i huvudsak efter värdet du vill försäkra och om du vill ha lägre självrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hatar den välvda skärmen på S8:an. Finns ingen poäng överhuvudtaget att ha en välvd skärm, gör bara så jag skriver fel med Swype. Annars är den riktigt bra. Hade jag kunnat så hade jag köpt en S8:a med vanliga kanter.

Då får du hoppas S8 Active kommer till Sverige.

Permalänk
Medlem

Google Pixel 2 XL borde du kolla in om du letar efter bra flagskeppstelefoner, jag själv nöjde mig med en huawei honor 9.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@DasIch:

" This is not going to sound scientific at all, but my first impression of the iPhone X’s 5.8-inch OLED screen was that it wasn't OLED-y enough.

What I mean by that is that the colors weren't as saturated as the hues from the Galaxy Note 8's screen, for example. When I watched the same Wonder Woman trailer on both phones, the greens on the Note 8’s screen popped more."

Iphone x har en lite tråkigare karaktär och tomsguide är mer impade av note8 skärmen som de menar har mer färg och mer oled aktig. Note8 skärmen är förövrigt bästa androidskärmen enligt displaymate. Toms guide är de mest prestigfulla och dyligt av alla reviewsites.

"Compared to the Android competition, the Galaxy S8 and Galaxy Note 8 offer more colorful screens in even sexier curved designs".

https://www.tomsguide.com/us/iphone-x,review-4800.html

Oavsett ios eller android är samsung skärmarna oslagbara med långa mått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det nån av er i den här tråden som verkligen menar att skillnaden på skärm mellan iPhone X och Galaxy S8+ skulle avgöra valet? Båda har ju mycket kompetenta skärmar som borde göra vilken köpare som helst nöjd.

Finns ju enormt mycket större skillnader att diskutera?! Priset och operativsystemet är ju de klart största skillnaderna.

Räcker t ex inte 64GB låst lagringsmängd så blir Iphone X nästan DUBBELT så dyr som en S8+. Väljer man Iphone tycker jag att man även bör räkna med att fortsätta handla övrig utrustning till premiumpriser från Apple om man vill utnyttja den fulla potentialen av att köra det ekosystemet.

Sen är ju förstås designen viktig. Att man trivs med utseende och storlek och att man inte stör sig för mycket på vissa egenheter som en illa placerad fingeravtrycksläsare eller "the notch" t ex... Åk till butik och känn efter är mitt råd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom android är cancergivande så skulle jag valt iphone X.