i5 8400 kommer stödja högre FPS i fler spel än Ryzen 5. I nuläget.
Kanske är det dock så höga FPS att du inte bryr dig eller så att du inte köper ett kraftfullt nog grafikkort för det eller att du kommer spela på så hög upplösning att du inte når dem ändå, men om du köper ett tillräckligt kraftfullt grafikkort och ger det förutsättningarna att leverera höga FPS så kommer i5 8400 kunna leverera mer i fler spel.
Ryzen 5 har dock högre prestanda i flertrådade tillämpningar så för en del andra uppgifter kan den vara bättre, kanske/antagligen för att strömma spel med om du skulle koda det på processorn och inte använda Nvidia ShadowPlay (eller extern dator eller annan hårdvara för det.)
i7 8700K går om man har bra kylare att överklocka lite om man inte deliddar den och mer om man deliddar, vill man dock inte lägga massa pengar på processor, bättre moderkort, kylare och att delidda den så kan man köpa i7 8700 för mindre pengar och nöja sig med enklare moderkort och kylare.
Personligen skulle jag för spel ta en i5 8400 om du vill spara lite pengar och i7 8700 om du vill säkerställa att du i flertrådade tillämpningar inte har lägre prestanda än Ryzen 5 där med. Typ. Men det kostar mer och många spel idag kommer inte bry sig om du bara skall spela och bara dagens spel. Båda hade gått att sätta på ett billigare moderkort om det fanns några men änsålänge är bara Z370 chipsetet släppt.
Skrivet av anon285887:
@Fonclbrich:
Hmm, intressant... Det är ett svårt val mellan 8600K och 8700 måste jag säga.
/M18
Jag skulle tagit en i7 8700 av de två.
Du har ju dessutom en i5 4670 som inte är koskit som det är så du kunde ju haft kvar den, även i5 8400 är ju bättre än det du har eftersom du får två kärnor till men vill du maximera skillnaden så ger ju i7an hyper-threading på det hela också.
För just spel så visst med i5 8600K kan du ju överklocka den och det kompenserar ju delvis för bristen på hyper-threading och kan ju göra att spel kan gå ännu snabbare på den än på i7 8700 sålänge de inte nyttjar alla trådar och gynnas med av den högre klockfrekvensen, så valet är inte givet.
Nackdelen med att köpa en i3 8100 iaf för dig är ju att den kanske inte ens direkt är bättre än det du redan har =P
Om vi ser till att du i ena fallet får köpa Z370+DDR4+i5 8600K för ett totalt pris på typ 5500 och med en i7 8700 skulle få betala 500 kr mer så ... köp i7an.