i5-8600K (utan HT) eller i7-8700 (med HT) istället för 1600X för högre FPS?

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att läsa denna artikel på anandtech publicerad igår "best CPUs for gaming 2017": https://www.anandtech.com/show/9793/best-cpus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

@AquaRelliux:

Vet redan skillnaden (tror jag):

G-Sync utnyttjas av Nvidia grafikkort och Freesync av Radeon/AMD grafikkort.

Ja precis och dynamisk refresh rate är väldigt trevligt för att slippa tearing, så min rekomendation är att köpa en g-sync skärm om du ska gå på Nvidia. Tro mig du kommer inte ångra det nog en av de bästa upgraderingarna jag gjort på min dator någonsin.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Inaktiv

@Luminex:

En skärm med G-Sync är ju rätt så dyr kan man säga... För en Asus PG248Q så ligger priset på 4,300kr.

/M18

Permalänk
Inaktiv

@Fonclbrich:

Hmm, intressant... Det är ett svårt val mellan 8600K och 8700 måste jag säga.

/M18

Permalänk
Inaktiv

Tråd avslutad!

/MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ja, för att Intels processorer klockar högre, vilket redan nämnts. Om processor A och B båda har en IPC på 5 men processor A klockar till 5.2ghz och processor B klockar till 4ghz så kommer processor A vara lite mer än 25% snabbare i enkeltrådat.

Fast 7700k presterar 24% bättre än 1500x i BF1 och 27% i The Witcher 3, vid samma frekvens.
https://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

i5 8400 kommer stödja högre FPS i fler spel än Ryzen 5. I nuläget.

Kanske är det dock så höga FPS att du inte bryr dig eller så att du inte köper ett kraftfullt nog grafikkort för det eller att du kommer spela på så hög upplösning att du inte når dem ändå, men om du köper ett tillräckligt kraftfullt grafikkort och ger det förutsättningarna att leverera höga FPS så kommer i5 8400 kunna leverera mer i fler spel.

Ryzen 5 har dock högre prestanda i flertrådade tillämpningar så för en del andra uppgifter kan den vara bättre, kanske/antagligen för att strömma spel med om du skulle koda det på processorn och inte använda Nvidia ShadowPlay (eller extern dator eller annan hårdvara för det.)

i7 8700K går om man har bra kylare att överklocka lite om man inte deliddar den och mer om man deliddar, vill man dock inte lägga massa pengar på processor, bättre moderkort, kylare och att delidda den så kan man köpa i7 8700 för mindre pengar och nöja sig med enklare moderkort och kylare.

Personligen skulle jag för spel ta en i5 8400 om du vill spara lite pengar och i7 8700 om du vill säkerställa att du i flertrådade tillämpningar inte har lägre prestanda än Ryzen 5 där med. Typ. Men det kostar mer och många spel idag kommer inte bry sig om du bara skall spela och bara dagens spel. Båda hade gått att sätta på ett billigare moderkort om det fanns några men änsålänge är bara Z370 chipsetet släppt.

Skrivet av anon285887:

@Fonclbrich:

Hmm, intressant... Det är ett svårt val mellan 8600K och 8700 måste jag säga.

/M18

Jag skulle tagit en i7 8700 av de två.

Du har ju dessutom en i5 4670 som inte är koskit som det är så du kunde ju haft kvar den, även i5 8400 är ju bättre än det du har eftersom du får två kärnor till men vill du maximera skillnaden så ger ju i7an hyper-threading på det hela också.

För just spel så visst med i5 8600K kan du ju överklocka den och det kompenserar ju delvis för bristen på hyper-threading och kan ju göra att spel kan gå ännu snabbare på den än på i7 8700 sålänge de inte nyttjar alla trådar och gynnas med av den högre klockfrekvensen, så valet är inte givet.

Nackdelen med att köpa en i3 8100 iaf för dig är ju att den kanske inte ens direkt är bättre än det du redan har =P

Om vi ser till att du i ena fallet får köpa Z370+DDR4+i5 8600K för ett totalt pris på typ 5500 och med en i7 8700 skulle få betala 500 kr mer så ... köp i7an.

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Ryzen ligger efter i spel prestanda, ifall man kollar hur hela arkitekturen är uppbyggd, är mer lik intels xeons.

Cache, buss etc var designat av jim keller för AMD att försöka vara så mångsidig så möjligt.

den skulle kunna tryckas in i servrar vilket är där det finns marginaler, men den skulle även kunna användas på desktop och spelas på etc.

jack of all trades master of none så att säga.

Intels "konsument" processorer är riktade enbart för skrivbordet, därför skiner dom där.

AMD har inte haft den budgeten att kunna göra så vilket vi sätt med bl.a spel prestandan. Ryzen visade sig vara en stor succé då folk inte förväntade sig hur den presterade efter FX.

till och med intel verkar blivit lite tagna där, jag vet jag blev det

Jag tror inte spelprestandan kommer komma ikapp i första taget, om inte intel nu inte sitter och latar sig dvs. dom verkar inte vilja göra mycket med arkitekturen om man kollar hur dom presterar klock för klock jämnfört med tidigare.

Core arkitekturen har ju även slagit i lite av vägg har vi ju sätt med värme etc.(detta mest troligast då intel inte vill göra mer på 14nm)

Nu kom jag dock av mig en del

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Inaktiv

@JohanH79:

Skapade en liknande tråd på Tom's Hardware och där skrev alla att jag skulle ta i7:an. Frågan är bara om den kommer finnas i lager till Black Friday dock. :/ Tack för svar!

/M18

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

@JohanH79:

Skapade en liknande tråd på Tom's Hardware och där skrev alla att jag skulle ta i7:an. Frågan är bara om den kommer finnas i lager till Black Friday dock. :/ Tack för svar!

/M18

Netonnet fick ju in i7 8700K till 7e November, jag skulle tro det går att få en i7 8700 före Black Friday men jag tror inte du kommer få ett pris lägre än rekommenderat typ. Det är ju populärt att sänka priserna men.. Flera butiker tar ju redan nu över de 3790 kr så.

I lager den 13e på Netonnet står det för i7 8700 så är du ok med att beställa till det priset finns det ju.

Skulle det vara rabatt på blackfriday så blir det väl bristande tillgång.

Permalänk
Medlem

Du får ju även med tre spel om du köper en Ryzen med asus moderkort, och det var riktigt bra spel faktiskt. Gäller de flesta Ryzens och de flesta Asus moderkorten kan man nog säga. För mig skulle det bli iaf 800kr ytterliggare billigare med en Ryzen eftersom jag skulle köpa flera av de spelen som finns med iaf.

Med det sagt så är ju faktist i5-8400/8600k och i7-8700 ruskigt starka men det skulle bli betydligt dyrare om man ser på totalsumman, iaf 300-400 extra för moderkort och om man inte har kylare ett par hundra till för alla utom i5-8400 samt de tidigare nämnda 800kr i spel, så för mig skulle det iaf bli en besparing som heter duga på Ryzen burken, dock lär ju den kanske behövas bytas ut tidigare.

Permalänk
Inaktiv

@Semjonov:

Jag skulle kunna ta Ryzen för ett billigare bygge, men jag satsar på höga FPS och det som sägs och skrivs är att man borde ta Intel ifall man vill nå högre FPS. Om jag skulle spela de spelen som ingår med Ryzen och Ryzen kompatibla moderkort så skulle jag säkert satsat på det, men i mitt fall så spelar jag endast Prepar3d och kommer spela War Thunder.

/M18

Permalänk
Inaktiv

@JohanH79:

Får hoppas på att det blir rabatt på i7:an under Black Friday. Priset på i7:an är ju lägre på NetOnNet än på Webhallen, så det skulle vara najs om den kom in i lager innan Black Friday. Annars får jag väl nöja mig med rabatt på de andra datorkomponenterna. Om den kommer in i lager, så kanske jag med lite tur kan paxa den innan allt för många hunnit före.

/M18

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

@JohanH79:

Får hoppas på att det blir rabatt på i7:an under Black Friday. Priset på i7:an är ju lägre på NetOnNet än på Webhallen, så det skulle vara najs om den kom in i lager innan Black Friday. Annars får jag väl nöja mig med rabatt på de andra datorkomponenterna. Om den kommer in i lager, så kanske jag med lite tur kan paxa den innan allt för många hunnit före.

/M18

Du kan köpa i7 8700 och i7 8700K "billigt" idag på Komplett.

Upp till 20% rabatt på singles day.

3499 respektive 4199 tog de väl normalt men med 20% rabatt hade det blivit 2800 och 3360 kr.

Så billigare än 3800 för i7 8700K har vi m.a.o. redan sett. 2800 för i7 8700 är ju riktigt smakligt.
Rabatten gäller givetvis även på Ryzen.

Permalänk
Medlem

Köper du i7 8700 för 3499 och MSI Z370-A Pro för 1199 så blir ordinarie pris 4698 kr.

Hitta något mer för 302+ kr och få 1000 kr i rabatt.

3499 * 0.8 = 2800.
1199 * 0.8 = 959 kr.
--
3759 kr för i7 8700 och Z370-moderkort. Inte så tokigt.

Hittar du inte på något annat kan du lägga på en 16 GB Optane och snabba upp eventuell hårddisk
Har du bara en M.2 plats på moderkortet är det kanske surt att ta upp den med det dock.

Permalänk
Medlem

Du får ju även i5-8400+z370 för 2700kr totalt såg jag.

Synd att komplett är en av de dyraste butikerna, tänk om t.ex. webhallen hade haft rean...;o)

Permalänk
Inaktiv

@JohanH79:

Låter lockande med en 8700 för 2,800 spänn! Jag tror dessvärre att Singles Day var nu den 11, alltså så har det passerat för 2 dagar sedan verkar det som. Gick in på Komplett och kollade, men priset på i7-8700 låg på 3,500 kronor.

/M18

Permalänk
Inaktiv

@Semjonov:

Skulle varit najs om Webhallen haft rean, men skulle isf valt en 8600K som går att klocka eller en 8700 som har HT.

/M18

Permalänk
Inaktiv

@JohanH79:

Gäller detta för Webhallen? Att få 1000 kronors rabatt låter inte dumt!

/M18

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

@JohanH79:

Låter lockande med en 8700 för 2,800 spänn! Jag tror dessvärre att Singles Day var nu den 11, alltså så har det passerat för 2 dagar sedan verkar det som. Gick in på Komplett och kollade, men priset på i7-8700 låg på 3,500 kronor.

/M18

Precis, men säg i5 8700 med MSI Z370 SLI PLUS hade kostat 3499+1629 = 5128 kr + 49 kr i frakt = 5177 kr och så hade du fått 1000 kr rabatt så det hade slutat på 4177 kr.

Eller med motsvarande pris per vara:
4177*(3499/5128) = 2850 kr för en i7 8700
4177*(1629/5128) = 1327 kr för ett MSI Z370 SLI Plus

Eller hur man väljer att se på det.

Skrivet av anon285887:

@JohanH79:

Gäller detta för Webhallen? Att få 1000 kronors rabatt låter inte dumt!

/M18

Komplett hade 400 kr rabatt på köp för 2000 för ett par veckor sedan.

500/1000/2000 kr rabatt för köp på 2500/5000/10000 i lördags.

Nästa gång blir väl black friday, de har inte haft rabatter på "cyber monday" förr så förvänta dig inget där utan köp på fredagen om du skall köpa. Inet deltar ju också på black friday är jag rätt säker på.

Det är ju väldigt trevligt att få välja vad man får rabatt på men lite drygt att matcha och jobbigt om man bara får lägga en order med rabatt och så.

Visst vore det trevligt om billigare butiker hade rabatter med men det faller väl på att de är billigare. Komplett kan ju erbjuda rabatter just eftersom deras normala priser är dyrare så det finns ju något att faktiskt göra rabatt av/på.

Permalänk
Inaktiv

@JohanH79:

Kommer nog inte köpa från Komplett, utan Webhallen, Inet eller NetOnNet, på grund av priserna. Som du säger så blir rabatten större på Komplett eftersom deras produkter är högre prissatta, men jag tror nog inte att priserna kommer vara lägre annonserade där än på Webhallen. Hoppas det i alla fall blir "bra" rabatter på Black Friday så att priset fortfarande inte ligger över budget.

/M18

Permalänk
Medlem

Hej,

Blir snart tokig då jag själv ska byta från min gamla i2500k till helt nytt bygge inom några dagar..

Funderat också på mellan 8600k eller 8700 ( utan k) MEN sen har jag halkat in på andra forum och reddit trådar att köra på AMD 1600X/1700X för att om jag ska köra Ultra Wide 1440p ( ej 1080p) så är det GPU som bestämmer fps och att en CPU från Intel eller AMD inte spelar någon så stor om man kör 1600x/1700x 8600k 8700 / 8700k fps ligger inom felmarginalerna ändå

Stämmer detta ? Har säkert kolla hur många benhcmarks som helst att 1440p / 4K så är det val av GPU som gäller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Producer:

Hej,

Blir snart tokig då jag själv ska byta från min gamla i2500k till helt nytt bygge inom några dagar..

Funderat också på mellan 8600k eller 8700 ( utan k) MEN sen har jag halkat in på andra forum och reddit trådar att köra på AMD 1600X/1700X för att om jag ska köra Ultra Wide 1440p ( ej 1080p) så är det GPU som bestämmer fps och att en CPU från Intel eller AMD inte spelar någon så stor om man kör 1600x/1700x 8600k 8700 / 8700k fps ligger inom felmarginalerna ändå

Stämmer detta ? Har säkert kolla hur många benhcmarks som helst att 1440p / 4K så är det val av GPU som gäller

I högre upplösningar stämmer detta, men om du köper R5 5/7 tänk på att välja bra ramminnen, då det kan göra stor skillnad för prestandan. Så helst 3200MHz och Samsung B:diechips minnen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)