Skrivet av Taweri:
Detta med strix är något nytt för mig hittils har jag förstått att det är ett överklockningsprogram? rätta mig om jag har fel.
Om jag tar beslutar mig för använda mig av detta program till ett icke TI kort blir det liknande prestanda som ett överklockat från fabrik?
Njä.
Strix är Asus beteckning på en serie kort de gör, de är fabriksöverklockade och har customkylare på sig för att palla den extra värmen från överklockningen. De är också lite mer välbyggda, allmänt mer påkostade och därför garanterar liiite högre resultat i funktion.
10-serien kort är lurig på så vis att de överklockar sig själva via något som heter GPU Boost 3.0 och olika kort har olika högt maxtak där, de dyrare korten med fetare kylarlösningar har ofta en selektionsprocess bakom sig där de väljs ut för att garantera bäst prestanda, men det KAN vara så att ett kort som har lägre spec på pappret går lika högt eller t.om. högre - dock finns inga garantier där.
Ti är en separat modell, 1070, 1070Ti, 1080 och 1080Ti. I den ordningen, från sämst till bäst. Ofta går det hyfsat att överklocka ett kort till "samma nivå" som det övre kortet om det övre kortet inte överklockas, och här är det VM i missförstånd hos folk. Fabriksöverklockning innebär att skiten redan är uppskruvad via ett eget BIOS och en bättre kylare, vanlig manuell överklockning är något du gör i valfri programvara hemma på datorn men Strix är ingen sådan.
1070Ti var ett exempel på förvirring där Nvidia sa åt tredjepartstillverkade, som Asus t.ex. med sin Strix-lineup, att de inte fick fabriksöverklocka det kortet och göra starkare versioner av det. Man fick utrusta för manuell överklockning däremot, så det finns ett Strix 1070Ti men det körs på samma 1607Mhz som alla andra 1070Ti när du packar upp det ur lådan. Det går att överklocka dem själv hemma men inga garantier på prestanda ges/finns.
Nästa note: Köp inte ett 1080Ti om du inte är jävligt säker på att det är den mängden kraft du behöver och vet vad det innebär omsatt till specifika spel/situationer.