Svårt att bestämma mig! 1070 ti/strix 1080 ti/strix?

Permalänk
Medlem

Svårt att bestämma mig! 1070 ti/strix 1080 ti/strix?

Hej jag kollar på ett nytt grafikkort. För nuläget har jag en Geforce 760, vilket talar för sig själv att de dags för en uppgradering.

Detta med strix är något nytt för mig hittils har jag förstått att det är ett överklockningsprogram? rätta mig om jag har fel.
Om jag tar beslutar mig för använda mig av detta program till ett icke TI kort blir det liknande prestanda som ett överklockat från fabrik?

Har svårt att bestämma mig för vilket kort som är "bang for buck" så att säga.
Skulle gärna ha ert tips om vilket grafikkort ni lirar.

Spelar mest BF1 som är FPS krävande.
Ursäkta om det är en dum fråga, men hade icke vänt mig hit om jag visste vad jag var ute efter.

Nuvarande setup:
Asus Rampage Iv Extreme
i7 3820 3,7GHz 2011 socket
Veangeance 2x4GB 1333 Mz
Geforce 760
EVGA 750 G2

Permalänk

Jag hade nog satsa på 1080TI för framtidssäkerhet. 1070TI känner lite hopplös att skaffa tkr jag. alternativ är köp 1060 6 gb eller beg 1070 och invänta på VOLTA?

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

@Dansken88: Vilket av dem? Kollar man på Dustin finns det 25st av den varianten. Jag lutade åt ett 1080TI men efter man sett alla dem variationerna blir man tveksam vilket man ska investera i.

Permalänk

@Taweri:

Jag hade tittat på den https://www.inet.se/produkt/5403275/asus-geforce-gtx-1080-ti-... ett tag men det blev till slut att jag valde denna https://www.inet.se/produkt/5403277/gigabyte-aorus-geforce-gt... istället för min moderkort är AORUS också Men egentligen det spelar inget roll vilken du ta...

Jag ha inte stor kunskap för grafikkort men vad ha jag hört att du ska helst undvika MSI och EVGA för dom oftast lider av coil whine. Men jag kan ha fel. Jag hade tidigare EVGA 980 TI som jag var nöjd med den tills den sluta fungerar för några veckor sen.

Jag vet inte vart du bo men du kanske kan åka till närmast affären och kolla med dom som ha erfarenhet på grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Nvidia1060 6gb/AMD 580 8gb är över 100%snabbare än ditt nuvarande kort. Jag tror du kommer bli mer än nöjd med ett sådant. Då du fortfarande kör med ett 760 kort så tvivlar jag på att du blir missnöjd om du inte kan maxa alla inställningarna i dagens spel.
se

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nvidia1060 6gb/AMD 580 8gb är över 100%snabbare än ditt nuvarande kort. Jag tror du kommer bli mer än nöjd med ett sådant. Då du fortfarande kör med ett 760 kort så tvivlar jag på att du blir missnöjd om du inte kan maxa alla inställningarna i dagens spel.
se https://www.youtube.com/watch?v=9AL83CuSzzA

https://www.youtube.com/watch?v=RSTB2Y4IH60

Intressant video, för jag tänkt köpa ett så jag klarar mig i ett par år framöver. Köpte mitt 760 2013, när bf4 släpptes klarade det knappt på medium utan FPS drop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett 580 kostar under halva pengen mot ett 1080ti. så länge du inte byter skärm så kommer du vara nöjd med ett 580. men väljer du en 2K eller 4K skärm då får du börja fundera på byte av grafikkort.
(som du kan se i videon så är den visuella bilden nästan samma på ultra hög och medel)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taweri:

Detta med strix är något nytt för mig hittils har jag förstått att det är ett överklockningsprogram? rätta mig om jag har fel.
Om jag tar beslutar mig för använda mig av detta program till ett icke TI kort blir det liknande prestanda som ett överklockat från fabrik?

Njä.

Strix är Asus beteckning på en serie kort de gör, de är fabriksöverklockade och har customkylare på sig för att palla den extra värmen från överklockningen. De är också lite mer välbyggda, allmänt mer påkostade och därför garanterar liiite högre resultat i funktion.

10-serien kort är lurig på så vis att de överklockar sig själva via något som heter GPU Boost 3.0 och olika kort har olika högt maxtak där, de dyrare korten med fetare kylarlösningar har ofta en selektionsprocess bakom sig där de väljs ut för att garantera bäst prestanda, men det KAN vara så att ett kort som har lägre spec på pappret går lika högt eller t.om. högre - dock finns inga garantier där.

Ti är en separat modell, 1070, 1070Ti, 1080 och 1080Ti. I den ordningen, från sämst till bäst. Ofta går det hyfsat att överklocka ett kort till "samma nivå" som det övre kortet om det övre kortet inte överklockas, och här är det VM i missförstånd hos folk. Fabriksöverklockning innebär att skiten redan är uppskruvad via ett eget BIOS och en bättre kylare, vanlig manuell överklockning är något du gör i valfri programvara hemma på datorn men Strix är ingen sådan.

1070Ti var ett exempel på förvirring där Nvidia sa åt tredjepartstillverkade, som Asus t.ex. med sin Strix-lineup, att de inte fick fabriksöverklocka det kortet och göra starkare versioner av det. Man fick utrusta för manuell överklockning däremot, så det finns ett Strix 1070Ti men det körs på samma 1607Mhz som alla andra 1070Ti när du packar upp det ur lådan. Det går att överklocka dem själv hemma men inga garantier på prestanda ges/finns.

Nästa note: Köp inte ett 1080Ti om du inte är jävligt säker på att det är den mängden kraft du behöver och vet vad det innebär omsatt till specifika spel/situationer.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!