Permalänk
Medlem

Fråga om RAM för spel

fortsätta skriva
Tjena sweclockers,

Så, dags att byta ut vad det nu är för ram jag har i min dator i denna stund och det här med ram tycker jag är personligen lite svårt att förstå på med alla olika nr och what not. Så då verkar det mest vettigt att rikta mig till er som vet och kan mer än vad en själv gör

Jag är rätt säker på att jag har 12 gig (1x4, 1 x 8) och har haft detta i flera år från en väldigt gammal dator innan jag byggde den jag har nu. Men nu är det dags för nytt!

Det är en gaming dator efter allt så om det finns nåt som passar bra till det är det ju toppen och har väl tänkt mig åtminstone 16 gig (tror jag kan ha upp till 32)

Priset ska väl vara något rimligt men inte överdrivet så vet ni nåt som är bra och funkar skickat

Här är mina specs som jag tror är relaterat till ram?
MOBO : MSI Z97 GAMING 5
CPU : Intel i7 4790k
GPU : MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G
(vet inte om ni behöver veta mer men då får ni skriva så lägger jag till det)

Tillägg #1
Hitta att jag har Kingston 12GB (1x8 och 1x4) men inte nån hastighet eller dylikt.

Tillägg #2
Jag har nu fått fram att jag har Kingston 8GB DDR3 1600MHz PC3-12800 (800MHz) (samt 4gig versionen)
Tack i förhand
~Lunix

Böt från "uppgradera" till "byta" för att undvika förvirring, Hittade vad för märke iallafall, Nu har jag hittat exakta ram kortet + lagt till GPU
Permalänk
Medlem

@lunix46: Nu kanske jag missat något i texten men vill du uppgradera ditt RAM? Om du redan har 16gb så ser jag ingen nytta i det.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Paddglutt: Det är korrekt, jag har 16 gig nu men jag vill byta ut det är nog mer rätt ord för det. Jag misstänker att det finns bättre (?) ram jämfört med det jag har (dock vet jag inte vad det är bortsätt från att det är troligtvis över 5 år gammalt eller nåt inom den ramen)

tl;dr Jag vill byta ut den RAM jag har oavsett om jag drar nytta eller inte då det är så gammalt och allt annat i datorn är relativt nytt jämfört med det.

Permalänk
Medlem

@lunix46: Ok, vad är en rimlig budget för dig? är det 1500kr eller 3500kr? Vad är det för hastighet på ditt RAM?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Det du kan uppdatera är hastigheten som kan vara DDR3-3300 som mest och 32 G är max utrymme.

Permalänk
Hedersmedlem

Som de andra nämnt så måste vi veta vilket minne du byter ifrån.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

@lunix46: Ok, vad är en rimlig budget för dig? är det 1500kr eller 3500kr? Vad är det för hastighet på ditt RAM?

@Paddglutt:
Vet inte vad ett 'rimligt' pris på ram är men inte mer än 3500:- (om vi inte pratar en hundring för nåt som är bättre)

Jag är inte helt hundra på vart man nu skulle kunna hitta hastigheten på de 2 finns det något program eller dylikt (klisterlappen på Ram'n är borta)?

Kom på att jag hade CAM nerladdat och set nu när jag tittar på MEMORY (antar detta är ram) och det står att jag har Kingston 12GB (1x8 och 1x4) så nu vet jag att jag till och med har mindre ram än vad jag trodde.

Skrivet av roev:

Det du kan uppdatera är hastigheten som kan vara DDR3-3300 som mest och 32 G är max utrymme.

@roev:
Ok men när man söker på DDR3-3300 så får man ju inte ett "Köp denna" utan man måste söka vidare? Alltså inget konkret att detta ram är DDR3-3300? eller är det jag som inte förstår

Skrivet av Jalle64:

Som de andra nämnt så måste vi veta vilket minne du byter ifrån.

@Jalle64:
Vet inte mer än att det är Kingston 12GB (1x8 och 1x4) för tillfället.

Redigera för att lägga till Jalle.
Permalänk
Medlem

@lunix46: Ladda ner CPU-Z och kolla under flikarna Memory och SPD, där bör du kunna klura ut vad det är för minne du har. Memory-fliken visar vilka inställningar minnen körs i för tillfället, medan SPD visar vad varje minne heter och dess specifikationer. Om du vill ha hjälp är det bara att dra en screenshot på dem och lägga upp här.

Däremot är det inte optimalt att köra 8 + 4. Det betyder troligtvis att 4 + 4 körs i dual channel, medan resterande 4 körs i single channel. D.v.s. en tredjedel av minnet kommer vara hälften så snabbt som resten. I praktiken brukar det inte göra någon jätteskillnad, men det kan kanske vara vettigare att bara skaffa en 4GB-sticka till än att byta ut allt minne.

Sen bör du vara medveten om att de senaste generationerna av processorer endast har stöd för DDR4. D.v.s. om du köper nya minnen till din dator nu så måste du ända byta ut dem mot DDR4 om du senare uppgraderar moderkort + processor.

Permalänk

@lunix46: Det kunde vara intressant att veta vad du har för grafikkort, innan du köper minne för 3500, som kanske ger 2-5% bättre prestanda i spel.

Permalänk
Medlem

@perost:

Jo det vet jag att senare så kommer jag få köpa om de mesta, men än sålänge så de spel jag spelar kan jag köra fullt ut utan problem. Så om jag väl uppgraderar mig till ny cpu mobo så blir det ju nytt ram med.

Kanske slös aktigt men men. Tack för programmet hur som!

@Paddglutt: @roev: @Jalle64:

Har nu fått fram att det jag har är Kingston 8GB DDR3 1600MHz PC3-12800 (800MHz) samt 4GB versionen

@Spelnörden: Jag har ett MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Hans moderkort må stödja det, men hans i7 imc är begränsad till 1600, allt över är oc. Den borde dock klara 2133mhz utan problem, 2400 med tur och en del vtt voltage.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunix46:

Har nu fått fram att det jag har är Kingston 8GB DDR3 1600MHz PC3-12800 (800MHz) samt 4GB versionen

Då finns det ingen större orsak att köpa nya minnen, snabbare minnen kommer inte ge mer än några procent bättre prestanda. På sin höjd kan det som sagt vara värt att skaffa en till 4GB-sticka så att allt minne kör dual channel.

Permalänk
Medlem

@perost: ah ok, men om man skulle uppgradera mobo och cpu till ett bättre (för att få ddr4) hur mycket pengar handlar det om ungefär? (förlåt om det är offtopic)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunix46:

@perost:

Jo det vet jag att senare så kommer jag få köpa om de mesta, men än sålänge så de spel jag spelar kan jag köra fullt ut utan problem. Så om jag väl uppgraderar mig till ny cpu mobo så blir det ju nytt ram med.

Kanske slös aktigt men men. Tack för programmet hur som!

@Paddglutt: @roev: @Jalle64:

@Spelnörden: Jag har ett MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G

https://new.webhallen.com/se/product/198890-Corsair-Vengeance...

Isåfall något sådant, runt 2133-2400 borde du kunna få ut med din cpu iaf. Högre om du kör oklockad cpu möjligtvis och har ett bra chip.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Marke: ah ok tack så mycket!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lunix46:

@perost: ah ok, men om man skulle uppgradera mobo och cpu till ett bättre (för att få ddr4) hur mycket pengar handlar det om ungefär? (förlåt om det är offtopic)

Om du gör det så är ju det du tjänar på bytet av CPU. Att uppgradera minnet lär inte ge märkbart bättre prestanda; det blir mera något du blir tvingad att göra då nyare MB/CPU inte längre klarar DDR3.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunix46:

Du har redan en väldigt bra processor, så om målet är bättre spelprestanda är väl en 8700K i stort sett den enda vettiga uppgraderingen. Så i runda slängar blir det 4K för CPU, 1.5K för moderkort och 2K för 16 GB DDR4.

Men du säger ju att de spel du spelar går bra på datorn, så varför uppgradera? Spara pengarna till en framtida uppgradering när det finns något som är värt att uppgradera till istället, eller lägg pengarna på något som faktiskt gör någon skillnad för upplevelsen som t.ex. en bättre skärm. Sen finns ju alltid alternativet att överklocka processorn och/eller grafikkortet för lite extra prestanda om du känner för det.

Permalänk
Medlem

@Thomas:
Jo, jag tror jag kommer hålla tillbaka på ramet och uppgradera hela systemet iställe.

@perost:

Jo, Det är nog smartare att vänta och sen uppgradera. så det får väl hänga med ett tag till. Tack för hjälpen hur som!