Resultat från quiz om USB, HDMI och andra förkortningar

Permalänk
Melding Plague

Resultat från quiz om USB, HDMI och andra förkortningar

Det är dags att presentera resultaten från förra veckas quiz, vilken handlade om förkortningar såsom USB, CPU och GPU. Denna gång hade rekordmånga 10 rätt, med hela 408 stycken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så fler vet vad GPU står för än CPU?

What has the world become!?

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni på SweClockers förstår att vi fullkomligt älskar era quiz och era genomgångar av dem.
Mer sådant!
Skäm bort oss!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så fler vet vad GPU står för än CPU?

What has the world become!?

CPU är ett ord som kom för vad? 50 år sedan?
GPU är betydligt yngre.

IDE och VGA missade jag på. Jag kom på precis när jag tryckte att VGA att jag valde fel, men det var försent. Har för mig namnet det kom från de 3 separata färgerna, och jag tänkte mig inte för.

IDE var extremt före min tid (1990) och de tyckte väl att det namnet var en passande term då. Idag hade det inte kunnat få det namnet, rent logiskt sett.

Det som förvånar mig är att USB ändå var så pass känt (den är gammal den med). Hade väntat mig att många skulle missa där, men det kanske var för enkla alternativ?

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt med en timer på varje fråga, så att man inte kan sitta och Googla svaren. Misstänker att det förekommer.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det vore trevligt med en timer på varje fråga, så att man inte kan sitta och Googla svaren. Misstänker att det förekommer.

Vem lurar du?
Dig själv...

Tror du att man vinner en dator om man svarat 10-rätt?
Vinner man beröm?

Visst.. en timer skadar nog inte, men de som fuskar kommer ju bara hitta andra sätt. Som att göra om testet tills de kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

CPU är ett ord som kom för vad? 50 år sedan?
GPU är betydligt yngre.

IDE och VGA missade jag på. Jag kom på precis när jag tryckte att VGA att jag valde fel, men det var försent. Har för mig namnet det kom från de 3 separata färgerna, och jag tänkte mig inte för.

IDE var extremt före min tid (1990) och de tyckte väl att det namnet var en passande term då. Idag hade det inte kunnat få det namnet, rent logiskt sett.

Det som förvånar mig är att USB ändå var så pass känt (den är gammal den med). Hade väntat mig att många skulle missa där, men det kanske var för enkla alternativ?

CPU är fortfarande vanligt och inget som dött ut, speciellt på ett forum för att överklocka dessa. Visst kan man överklocka GPU och annat också, men först och främst tänker nog folk på processorn när man säger överklocka.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag antar att ni på SweClockers förstår att vi fullkomligt älskar era quiz och era genomgångar av dem.
Mer sådant!
Skäm bort oss!!!

Tack! Att köra quizar är tänkt att vara ett stående inslag minst varannan vecka framöver.

Skrivet av Thursday:

Det vore trevligt med en timer på varje fråga, så att man inte kan sitta och Googla svaren. Misstänker att det förekommer.

Som @Paddanx är inne på lurar man ingen annan än sig själv. Om någon mår bra av att googla för att få 10 rätt av 10 får man väl göra det, men det tar ju bort allt det roliga – enligt mig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

IDE var extremt före min tid (1990) och de tyckte väl att det namnet var en passande term då. Idag hade det inte kunnat få det namnet, rent logiskt sett.

Du har helt rätt, faktum är att IDE retroaktivt har döpts om till PATA, dvs som SATA fast den är ju parallell istället för seriell, för att man lätt ska skilja på de två standarderna och exakt vad som skiljer dem åt.

Fast vi kallade dem ju flatkabel back in the days.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Du har helt rätt, faktum är att IDE retroaktivt har döpts om till PATA, dvs som SATA fast den är ju parallell istället för seriell, för att man lätt ska skilja på de två standarderna och exakt vad som skiljer dem åt.

Fast vi kallade dem ju flatkabel back in the days.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja just det. Det kallas ju även PATA. Första gången jag hörde det så trodde jag det var en ny variant på SATA...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Så fler vet vad GPU står för än CPU?

What has the world become!?

Ja, alltså, själv hade jag fel på IDE, men det var ju något jag hade kunnat förstått om jag gav det 5 sekunders betänketid extra, men GPU och CPU är ju för fan sammanlänkade i deras betydelse.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Vem lurar du?
Dig själv...

Tror du att man vinner en dator om man svarat 10-rätt?
Vinner man beröm?

Visst.. en timer skadar nog inte, men de som fuskar kommer ju bara hitta andra sätt. Som att göra om testet tills de kan det.

Inte så att de som verkligen vill fuska bort en HTML timer inte kommer kunna göra det

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vem lurar du?
Dig själv...

Tror du att man vinner en dator om man svarat 10-rätt?
Vinner man beröm?

Visst.. en timer skadar nog inte, men de som fuskar kommer ju bara hitta andra sätt. Som att göra om testet tills de kan det.

Folk fuskar i det mesta, oavsett vad belöningen är.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Oh noes! Alla rätt, och så var quiztiden redan över!
Nå, jag det ju i alla fall sagt här.
Fick chansa en aning på ATX.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

CPU är fortfarande vanligt och inget som dött ut, speciellt på ett forum för att överklocka dessa. Visst kan man överklocka GPU och annat också, men först och främst tänker nog folk på processorn när man säger överklocka.

Grafikkort?

Det är försvenskat ord, självklart tänker man på det. Men:
CPU
GPU
NIC
PSU
HDD
SSD
DVI
DVD
CD
RAID
ISA
EPS (EPS12V)
och många fler förkortningar är ändå något som tekniker ser iaf nån gång i sitt liv.
Vissa är lite sällsynta, ja, men de förekommer även här

Skrivet av KplSteiner:

Du har helt rätt, faktum är att IDE retroaktivt har döpts om till PATA, dvs som SATA fast den är ju parallell istället för seriell, för att man lätt ska skilja på de två standarderna och exakt vad som skiljer dem åt.

Fast vi kallade dem ju flatkabel back in the days.

Skickades från m.sweclockers.com

40-pin eller 80-pin?
PATA/IDE?
UDMA eller PIO?

Fanns mycket den kabeln överlevde. Minns dock prestanda skillnaden när man gick från PIO till UDMA och datorn plötsligt kunde göra mer än en sak samtidigt

Skrivet av Bloodstainer:

Ja, alltså, själv hade jag fel på IDE, men det var ju något jag hade kunnat förstått om jag gav det 5 sekunders betänketid extra, men GPU och CPU är ju för fan sammanlänkade i deras betydelse.

Där finns ingen timer, du kunde få 5 min betänketid om du ville

Skrivet av Thursday:

Folk fuskar i det mesta, oavsett vad belöningen är.

Så låt dem.
Om det verkligen får dem att känna sig bättre med att ha 10/10, när de inte har det... who cares?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

40-pin eller 80-pin?
PATA/IDE?
UDMA eller PIO?

Fanns mycket den kabeln överlevde. Minns dock prestanda skillnaden när man gick från PIO till UDMA och datorn plötsligt kunde göra mer än en sak samtidigt

Fast det värsta var ju det jädra krånglandet med master, slave och cable select. Litade aldrig på den sistnämnda utan satte alltid master och slave manuellt så jag säker på vilken som var vilken.

Sen var det lite trevligt att se datorn lista enheterna i uppstarten som primary master/slave och secondary master/slave för att se om man fått till sina jumprar och utympliga kablar efter ett hårddiskköp.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av hunden:

Fast det värsta var ju det jädra krånglandet med master, slave och cable select. Litade aldrig på den sistnämnda utan satte alltid master och slave manuellt så jag säker på vilken som var vilken.

Sen var det lite trevligt att se datorn lista enheterna i uppstarten som primary master/slave och secondary master/slave för att se om man fått till sina jumprar och utympliga kablar efter ett hårddiskköp.

Ja inte fungerade det felfritt... Jag var hemskt tacksam över att slippa det när SATA kom. Bästa som hänt datorbyggandet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Fast det värsta var ju det jädra krånglandet med master, slave och cable select. Litade aldrig på den sistnämnda utan satte alltid master och slave manuellt så jag säker på vilken som var vilken.

Sen var det lite trevligt att se datorn lista enheterna i uppstarten som primary master/slave och secondary master/slave för att se om man fått till sina jumprar och utympliga kablar efter ett hårddiskköp.

Oh gud.. jag hade förträngt det.

Och när de slog i alla begränsningar... 8GB, 28-bit LBA och naturligtvis var de inte 100% kompatibla med något annat då.
Minns man hade ett helvete med maxtor diskar som inte ville samarbeta med något annat.

@Flamso och @hunden

Ironiska är ju att SATA har Master/Slave biten kvar. Men de har gjort full cable select och du väljer det med kablarna. Beror på moderkort men 0-1, 2-3, 4-5 brukar vara de 3 kanalerna och master-slave, designen.
Fick lärt mig detta när jag inte kunde få en äldre HDD med tidig rev av SATA I prata och samarbeta med en som hade SATA II. Satte man dem i samma "master-slave" par, så vägrade ena av dem att fungera utan enorma bråk och problem. Du kunde dock byta kablar.. inget ändrades. Byta SATA par, inget ändrades och tom byta moderkort och dator, inget ändrades.

Enda som hjälpte var att separerar paret, så fungerade de bra igen.

Det är extremt sällsynt dock, och inga SATA II vs III diskar har någonsin bråkat. Utan detta vara bara gamla SATA I med modern disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Fast det värsta var ju det jädra krånglandet med master, slave och cable select. Litade aldrig på den sistnämnda utan satte alltid master och slave manuellt så jag säker på vilken som var vilken.

Sen var det lite trevligt att se datorn lista enheterna i uppstarten som primary master/slave och secondary master/slave för att se om man fått till sina jumprar och utympliga kablar efter ett hårddiskköp.

Jag tyckte just den biten var ganska enkel, och inget jag svor över (kanske någon gång när jag glömt bort det och skruvat ihop chassit), däremot var det svårt i början med SATA, när man var lite halv-paranoid och inte litade på att hårddisken skulle fixa det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av KplSteiner:

Jag tyckte just den biten var ganska enkel, och inget jag svor över (kanske någon gång när jag glömt bort det och skruvat ihop chassit), däremot var det svårt i början med SATA, när man var lite halv-paranoid och inte litade på att hårddisken skulle fixa det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej SATA litar jag inte heller på fullt ut, är fortfarande noga med att sätta systemdisken i första porten så att man slipper problemen med Windows som lägger bootpartitionen på fel disk. Precis när SATA kom hade jag ett moderkort med både PATA och SATA, har för mig det var lite extra invecklat med, iallafall på det moderkortet jag hade.

Oavsett hur krångligt master/slave-biten är så var nog det sämsta med PATA de breda kablarna som stoppade luftflödet och var allmänt osmidigt, där är ju SATA-kablarna en otrolig förbättring.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Nej SATA litar jag inte heller på fullt ut, är fortfarande noga med att sätta systemdisken i första porten så att man slipper problemen med Windows som lägger bootpartitionen på fel disk. Precis när SATA kom hade jag ett moderkort med både PATA och SATA, har för mig det var lite extra invecklat med, iallafall på det moderkortet jag hade.

Oavsett hur krångligt master/slave-biten är så var nog det sämsta med PATA de breda kablarna som stoppade luftflödet och var allmänt osmidigt, där är ju SATA-kablarna en otrolig förbättring.

På en av de sista IDE-diskarna jag köpte hade tillverkaren skickat med kablar som var runda, troligtvis vanlig flatkabel som de tvinnat och satt en gummislang, i brist på bättre ord, runt. Det var helt galet. Kändes nästan som en revolution (som snabbt glömdes bort när man köpte SATA-diskar som var en förbättring på riktigt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något som skulle kunna vara kul att se är nedbrytning av antal rätt som folk svarade på varje fråga

Och gällande att folk googlar för att hitta rätt svar ... Det är väl fan i mig en bra sak?
Förhoppningsvis så hittar dom en wikipedia länk, klickar in sig och helt sonika glömmer bort testet för att dom börjar läsa om lite historia?
You know, tangental learning an all that..

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Grafikkort?

Där finns ingen timer, du kunde få 5 min betänketid om du ville

Haha, men man vill ju inte tänka allt för länge när man är osäker, känns ju inge bra som man övertänker och det blir fel.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

SATA och PCI så kände jag bara att om de börjar med "serial" och "peripheral" så känns de bara rätt

8/10 mkt nöjd för att inte vara någon datorbyggare eller moddare alls!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Haha, vem hade kunnat ana att ett hårdvarurelaterat quiz för alla åldrar skulle locka fram oss nerdz på quizclockers?

Skickades från m.sweclockers.com