Permalänk
Medlem

Outside The Box

Hej, Nu är det äntligen dags att sätta tankarna i verklighet. Jag har länge funderat på att bygga mitt eget chassie och har haft flera olika tankar, jag tänkte först göra en vägghängd dator men det vekar vara rätt vanligt koncept. Så till slut fick jag min inspiration från en reklam på tv, ''U wake up in a square bed, in your square room, go trough your square door, you go in your square elevator, push the square button, go to your square building'' osv.. Så jag bestämde mig att göra en Cylinder formad chassie med vattenkyld CPU i Transparent Akrylplast.
Jag försökte först få ihop det med 200mm i diameter men då skulle jag inte få tillräckligt med luftflöde pga platsbrist och att det skulle bli 100mm högre.
Det slutgiltiga blir 250mm i diameter och ca 400-415mm i höjd beroende på vilken radiator jag väljer.

Jag kommer förhoppningsvis börja med att fräsa ur alla delar i helgen.

Komponenter:

MB: Asus z170i Pro Gaming
CPU: i5 6600k
GPU: ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING
Ram: Vengeance® LPX 16GB (2x8GB) DDR4 DRAM 2666MHz C16
PSU: Corsair SF450
SSD: Samsung 120gb
HDD: Seagate 500gb (från bärbar)
Pump: PVV 655
Radiator: velar mellan Alphacool ST30 eller ST45
Fläktar: 2st 140mm men Inte bestämt vilka
Reservoar: Egen lösning

Permalänk
Medlem

här kommer min första uppdatering.

Jag började fräsa ur delarna som skall vara i 5mm, det kommer vara delarna som alla komponenter kommer sättas fast i. planerar att fräsa ur botten och psu fästet i veckan förhoppningsvis.

sen har jag börjat fundera på om jag skall göra allting i frostat istället, då kan jag sätta in RGB led och få ett lysande chassie... tankar tankar..

Permalänk
Medlem

Spännande! Det här gör du nog bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att följa

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

idag så blev det lite mer jobb på mitt chassie, jag fräste ur botten delen där fläkt, psu fäste och själva stativet som jag fräste ur tidigare ska limmas och monteras. Botten blir av 20mm plexi. jag tänkte göra en liten radie i botten så jag får en fin rundning senare.

undersidan, hållare för fläkt nedfräst och hål för fötter nedfräst.

ovansidan under fräsning

färdig produkt utan radie i botten.

fortsättning följer...

Permalänk
Medlem

Det här kan bli bra, mycket spännande.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@BjK: kommer bli väddigt spännande...

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering.

Jag har nu limmat ihop nästan allting, det som saknas är ett fäste för PSU så den kommer lite högre upp så att det blir frigång för elkabel och för AV/PÅ knappen.

Jag testade skruva ditt ett GTX 760, den är ca 5cm kortare än 1060 som jag kommer att använda, jag tänkte sätta en liten tapp i botten som stödjer grafikkortet underifrån så att det inte hänger sig.

I helgen så ska jag försöka hinna fräsa ur hållare för SSD och HHD och/eller PSU fästet.
Jag väntar fortfarande på delar till vattenkylningen som fastnat i tullen.

det var allt för denna gång.

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är mest spännande är hur du ska göra vända PCIe-kabeln. Jag har frågat runt lite om det finns något PCIe-kort som vänder kontakten baklänges men jag har inte hittat något. Men man kanske inte behöver ett kort om kabeln är tillräckligt flexibel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det som jag tycker är mest spännande är hur du ska göra vända PCIe-kabeln. Jag har frågat runt lite om det finns något PCIe-kort som vänder kontakten baklänges men jag har inte hittat något. Men man kanske inte behöver ett kort om kabeln är tillräckligt flexibel.

Kabeln är tillräckligt flexibelt så det går att vrida den så kontakten vänds. jag tror att kabeln klarar sig utan avbrott eftersom man inte behöver vika den, men det återstår att se.

Permalänk
Medlem

Ah, vänta här nu ... jag blev lurad av din rendring i första inlägget. Du har moderkortet med portarna pekande nedåt i den bilden, men jag ser nu att du byggt allt så att portarna ska peka uppåt. Jag trodde att du skulle vrida kabeln runt sig själv - och det är vad jag syftade på.. Nåja.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ah, vänta här nu ... jag blev lurad av din rendring i första inlägget. Du har moderkortet med portarna pekande nedåt i den bilden, men jag ser nu att du byggt allt så att portarna ska peka uppåt. Jag trodde att du skulle vrida kabeln runt sig själv - och det är vad jag syftade på.. Nåja.

Tanken var först att ha anslutningarna neråt men då skulle hela konstruktionen blivit högre pga frigång mellan PSU och kontakter + att jag skulle behöva dra PCI kabeln längre, nu blir anslutningarna uppåt istället. Nu blir det åt rätt håll.

Men svar till din fråga inna, det går att vrida kabeln om man vill =).

Permalänk
Medlem

dags för en liten uppdatering efter ett långt uppehåll.

Jag har för första gången kopplat ihop min custom loop för att se hur det fungerar, reservoaren jag gjorde tidigare var för liten. Flödet i reservoaren gjorde så att det drog med sig luft ner.

Lösningen vart att göra en ny reservoar som är mycket högre, passade på att göra tjockare botten så jag kunde göra en gänga för att skruva fast den underifrån istället för att limma fast den som jag tänkte från början.
Jag har även dragit över hela konstruktionen med flamma så att alla frästa kanter blir blanka istället för matt.
Nästa steg blir att fräsa till reservoarens kanter så den blir fin sen är det bara att montera ihop allting.

Permalänk
Medlem

Har du testat kabeln? Det ser ut som en sånär billig ebay/ali kabel som riskerar att bränna din hårdvara. Jag har köpt ett antal olika varianter av pcie kablar och de som varit riktigt billiga och gjorda med grå flatkabel har även varit riktigt dåligt gjorda och jag har fått löda om mina för att det varit överbyggningar från dåliga lödningar som troligen kunnat bränna moderkort eller grafikkort.

Sen utöver det har de knappt fungerat, behövt starta om och vicka på kabeln och mycket instabilitet och krångel. vissa boots har datorn startats i pcie 1x, vissa gånger när man haft riktig tur 16x.
pcie 3.0 har varit totalt omöjligt att bota men 1.0 och 2.0 har gått att komma in i OS iaf.

Jag skulle rekommendera att köra en annan kabel för bra resultat.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

@Perkka: Ja det är en billig Ebay kabel, jag har inte inspekterat den så noga. Jag ska kolla lödningarna innan jag kopplar ihop, kanske testar med gammal hårdvara först. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

en liten uppdatering.

Jag har nu kopplat in allting, det är lite trångt med kablar eftersom allting ligger så nära varandra så det fick bli en tillfällig kabeldragning därav att det ser ut som ett ormbo. Hade inte rätt skruv för att dra åt grafikkortet så den får hänga lite snett tills jag fixat skruvar.
Jag märkte även att fläkten är för nära moderkortet så det fick bli en tillfällig lösning med längre skruvar tills jag fixat någon typ av distans som lyfter allt.

Permalänk
Avstängd

Rolig idé, kul med lite annorlunda grejer

Permalänk
Permalänk
Medlem

en liten uppdatering på ett sidoprojekt, efter att ha legat på latsidan ett bra tag så satte jag ihop en dator att ha till TV'n med delar som jag hade liggandes. Jag ska byta ut skruvarna till plexit till knappar med gänga på när jag hinner.
Detta blev resultatet än så länge:

spec:
Z170 Pro Gaming
G4650 med stock kylare
GPU: integrerad
PSU: OCZ 500w
Minne: 4gb DDR4

planen är att köpa ett en riser kabel så jag kan sätta in en riktig GPU samt att införskaffa en SSD och SFX psu, då blir det en ny platta som blir mindre och kompaktare.

Permalänk
Medlem

Efter en lång tids lathet, jobb, semester, spelande så har jag äntligen fått tummarna loss för att fortsätta mitt projekt.

i dagsläget ser datorn ut såhär:

Jag tänker byta till ett moderkort med Aura så man kan få lite mer ljus i burken, det ser ganska mörkt och trist ut bakom grafikkortet.
Det är ganska trångt med kablar så jag beslutade mig för att göra custom sleeve så grejer till det är beställt, då kan jag korta alla kablar istället för att bunta ihop dom.
Jag har även beställt delar för ett byte till hard tube så att jag kan få en snyggare look på min custom loop.
Mitt stora problem just nu är att hitta köldmedel som klarar eventuella minus grader ( har datorn i inglasad balkong ).

Jag har även hunnit med att fräsa till locket:

Efter lite sökande efter 250mm diameter rör så beslutade jag mig för forma till ett eget då jag inte vill lägga ut 3000kr+ för 2meter rör när jag behöver ca 500mm.
jag har gjort en jigg som jag tänker lägga en 3mm plexi skiva på och in i en ugn. Då det är svårt att få till ett rör i en del när radien är så liten så blir den i två halvor som sedan limmas ihop.

jiggen ser ut såhär, det ska på tyg över aluminumet:

det var allt för denna gång.

Permalänk
Permalänk
Medlem

En liten uppdate.

Jag fick äntligen hem mina akrylrör och anslutningar så fredagskvällen gick åt att bocka lite rör.
Det gick rätt bra tycker jag, jag klarade mig från att få rören att koka på alla bitar förutom en bit, men det får jag leva med eftersom jag inte har något rör kvar.
Det tråkiga är att jag fick 1 av 8 anslutningar i fel storlek......

Jag har även hunnit med att klippa till lite kablar inför sleeving, väntar fortfarande på att få hem strumpan.

min z170-i får agera modell inför monteringen av z370-i och 8600k.
Har även UV-reaktiv vätska så det kommer lysa fint med RGB'n från moderkortet.. hoppas jag iallafall.

Kvar att införskaffa är två fläktar med RGB.

Permalänk
Medlem

testade fylla på med vätska för att se om det håller tätt eller om jag måste fila på rören men der verkar vara tätt hittills.

Permalänk
Medlem

Uppdatering! Det har hänt grejer..

Efter att ha fått hem paracord som jag beställt så har jag nästan blivit klar med att sleeva kablarna, det enda som jag saknar är 2st atx stift till vattenpumpen....

Jag har även blivit klar med att forma och skära plexi som ska bli höljet på datorn. Jag fräste ur delar till en jigg och sen in i ugnen.
Jag fick hjälp av en kollega som tidigare jobbat med plast produkter att såga och fräsa till dom två halvorna som ska bli höljet.

Iom att USB ingångarna är uppåt i chassiet så var jag tvungen att höja upp fläkten och radiatorn. Tidigare gjorde jag 4 stänger i rostfritt men jag vart inte riktigt nöjd för att dom inte var raka och så är det fel material. Så lösningen blev att fräsa ur en ''ring'' som passar under fläkten som jag sedan limmade fast med plexi stavar, blev rätt bra om jag får säga det själv. =D

Idag fick jag hem 2st LL 140 fläktar från Corsair, tack till Corsair för sponsringen!

Permalänk
Medlem

lite update på status just nu..

Efter att ha fått den sista anslutningen till rören så var det äntligen dags att börja sätta ihop allting.
När jag äntligen var och allt såg ut att vara rätt så startade inte datorn.. ström LEDen lös och RGB LEDen lös men ingen start, ingenting. Har kollat nätagget och testat med två olika men ändå ingenting så just nu ligger den hos åf för felsökning.. antiklimax.

jag har fått dit mina två LL140 som jag fick av Corsair.
Jag är även klar med höljet som ska träs över.

så just nu så ser det ut såhär:

Permalänk
Medlem

1 år senare..... Nu är jag KLAR!

Här kommer bilderna på det slutgiltiga resultatet. Jag skippade dom sleevade kablarna då dom vart tjockare än orginal kablarna och tryckte emot moderkortet.

Jag är nöjd iaf

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Jag tycker datorn ser grym ut och verkligen outside the box.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Fint som snus!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Bra jobbat! Jag tycker datorn ser grym ut och verkligen outside the box.

Skrivet av Tandborste:

Fint som snus!

Tackar

Permalänk
Medlem

Otroligt stiligt!
Vet inte om detta tas som en komplimang eller ej förolämpning, men det är menat som en det förstnämnda. Det liknar en stiligare variant av förra generationens Mac Pro, fast bra mycket stiligare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X