Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Och jag hoppas du får en trevlig fortsättning, mycket kärlek till dig

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde inte att man kunde ha en mer nonchalant inställning till saker och ting med tanke på hur du bemötte kritiken kring din rattfylla, men nu lyckas du också tillintetgöra människor med psykiatriska diagnoser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Jag trodde inte att man kunde ha en mer nonchalant inställning till saker och ting med tanke på hur du bemötte kritiken kring din rattfylla, men nu lyckas du också tillintetgöra människor med psykiatriska diagnoser.

Haha du menar de personliga påhoppen och generella mobbnigen? Igen jag förstår om du har svårt att förstå mig. Men jag önskar dig ändå en fortsatt trevlig fortsättning, eller vill du att jag ska bemöta din kritik med ilska, egoism och dumheter? Nej tack! Det enda det gör mig är att jag också blir arg och ledsen och tro mig jag är mycket hellre glad!

Om det är något detta forum har lärt mig så är det att människor tenderar att ta ut sitt värsta över internet. Men igen, haters gonna hate.
Trevlig daaag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Det du ser som en svaghet kan i själva verket vara en styrka då vi människor inte fungerar optimalt som ensamvargar. Psykopater kan dock fungera väl i ledarroller, fast ändå inte som en produkt av att de tänker oberoende av omständigheter, utan för att deras svaghet fått rätt styrning och deras potentiella skadeverkan neutraliseras av medarbetares bättre sociala förmågor.

Det du beskriver kan lika gärna vara en form av destruktiv självupptagenhet och inte den kreativa förmåga du föreställer dig. Kreativa lösningar kommer ur vårt gemensamma arv av ackumulerade kunskaper och erfarenheter.

Du missförstod mig angående överlevnad vs kreativt tänkande. I överlevnadstillstånden, aka fight or flight, så fokuserar hjärnan på de tre viktigaste faktorerna, tid, kropp och omgivning. Våra förfäder använde detta i stressfulla situationer när deras liv var i fara men efter att faran var borta gick de bort från dessa höga beta vågor till att arbeta i lägre betavågor, det är där det kreativa tänkandet kommer in. Men pga vårt samhälle så är vi allt för ofta i detta fight or flight tänkande som gör oss inget gott i vardagen.

"Nature has gifted us with the fight-or-flight response, to help us quickly focus on potentially dangerous situations....In short term, this serves all organisms well. There is nothing wrong with this narrow, overfocused range of attention. We "get the job done" because it affords us the ability to accomplish so many things. However, if we remain in "emergency mode" for a long time, high Beta knocks us far out of balance, because maintaining it requiers an immense amount of energy - and because this the most reactive, unstable and volatile of all brain patterns. When high Beta becomes chronic and uncontrolled, the brain gets juiced up beyond the healthy range."
Dr. Joe Dispenza, hjärnforskare, Breaking the habit of being yourself s.192

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PuMaH:

Nej, det är oftast inte en persons "fel" att den är deprimerad. För det mesta kan man inte rå för sina känslor, vilket är vad som oftast orsakar depressioner. Kan t.ex. bero på hormoner, men även yttre påverkar på psyket.
Det går ofta att ta sig igenom en depression, men detta kräver stöd från omgivningen (inte i form av "bli bättre annars tänker jag inte prata med dig").

Nä, det är sån han är. Kolla tidigare inlägg i tråden.

Det är alltid individens fel att de är deprimerade. Det går också att själv välja hur man vill må. Vi är så säkra på att allt är satt i sten, men så är inte fallet! Vi har en enormt möjlighet att påverka våra liv och just nu görs det mer och mer forskning om hur dina tankar och välmående kan påverka ditt liv. Ett bra exempel är epigenetik.

Nu är ju också sant att vissa har ett genetiskt fel i hjärnan som gör att deras dopaminreceptorer inte fungerar som de ska och därmed är kroniskt deprimerade, men jag skulle ändå med stor säkerhet säga att alla som mår dåligt låter sig göra det, det är deras fel att de mår dåligt och de har lika stor möjlighet att vända på processen, största anledningen att folk är deprimerade är för de ser sig som ett offer.

Permalänk
Medlem

@anon160117:

Kan man själv välja hur man mår? Jag tror nog vi är några stycken här på SweC nu som har lust att sparka dig på smalbenet och be dig välja att må bra....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

@anon160117:

Kan man själv välja hur man mår? Jag tror nog vi är några stycken här på SweC nu som har lust att sparka dig på smalbenet och be dig välja att må bra....

Nu har du ju redan avslöjat din plan så du skulle nog få ett rejält gapskratt när jag försöker dölja smärtan och tårarna

Permalänk
Medlem

@anon160117: Förstår i delar vad du letar efter, och jag tror du gör helt rätt i att bryta banden mellan dig och flickvännen. Det i sig tycker jag inte på något sätt är fel, utan är antagligen det bästa i det långa loppet. Man ska inte offra sin egen lycka och välbefinnande för att få andra att må tillfälligt bra. Felet i den här historien är väl isåfall snarare att du valde att inleda ett förhållande med en inte helt stabil människa (köper att det är svårt att veta på förhand), trots att du (och för den delen ni båda) visste att du skulle dra iväg. I de lägena anser jag att man har ansvar gentemot den mer labila parten att inte vagga in dem i någon falsk säkerhet från första början.

Så nej, förklara läget så gott som det är för henne, njut fullt ut av din resa och upptäck allt om dig själv som du vill upptäcka. Man kommer aldrig göra någon faktiskt nytta för andra innan man kommit tillrätta med sig själv och vem man vill vara. Jag antar att ni båda är ganska unga? Då är det utan tvekan en investering. Kanske hittar ni tillbaka till varandra när du kommer hem och kan bygga från det, förhoppningsvis ni båda med nya erfarenheter och insikter. Så kör på, men dra lärdom om hur du riskerar att såra andra när du ger dig in i saker där du vet att du inte kommer kunna ge dem det de vill ha inom överskådlig tid. Tror absolut att det blir det bästa för alla parter!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av anon160117:

Det är alltid individens fel att de är deprimerade. Det går också att själv välja hur man vill må. Vi är så säkra på att allt är satt i sten, men så är inte fallet! Vi har en enormt möjlighet att påverka våra liv och just nu görs det mer och mer forskning om hur dina tankar och välmående kan påverka ditt liv. Ett bra exempel är epigenetik.

Nu är ju också sant att vissa har ett genetiskt fel i hjärnan som gör att deras dopaminreceptorer inte fungerar som de ska och därmed är kroniskt deprimerade, men jag skulle ändå med stor säkerhet säga att alla som mår dåligt låter sig göra det, det är deras fel att de mår dåligt och de har lika stor möjlighet att vända på processen, största anledningen att folk är deprimerade är för de ser sig som ett offer.

Nej, det är inte individens fel.
Vissa hittar helt enkelt ingen lycka i livet, hur de än försöker. Det bästa de kan komma upp till är en grå tillvaro utan några toppar, endast grå vardag.

Du är så fruktansvärt ignorant mot hur andra ser på saken, du har hittat ett par källor som du tycker är bra och ignorerar resten av de källor som finns. Tror du verkligen att vi skulle ha psykisk vård för deprimerade, att man kan bli sjukskriven pga depression osv. om man bara kan "välja" att må bra?
Jag tror att man kan välja i vissa situationer, men inte om det har gått så långt som depression.

Det är nästan så att man önskar att du skulle vakna en dag och helt ha tappat all lycka, bara för att du ska inse att det inte bara är att "välja".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Choffe:

@anon160117: Förstår i delar vad du letar efter, och jag tror du gör helt rätt i att bryta banden mellan dig och flickvännen. Det i sig tycker jag inte på något sätt är fel, utan är antagligen det bästa i det långa loppet. Man ska inte offra sin egen lycka och välbefinnande för att få andra att må tillfälligt bra. Felet i den här historien är väl isåfall snarare att du valde att inleda ett förhållande med en inte helt stabil människa (köper att det är svårt att veta på förhand), trots att du (och för den delen ni båda) visste att du skulle dra iväg. I de lägena anser jag att man har ansvar gentemot den mer labila parten att inte vagga in dem i någon falsk säkerhet från första början.

Så nej, förklara läget så gott som det är för henne, njut fullt ut av din resa och upptäck allt om dig själv som du vill upptäcka. Man kommer aldrig göra någon faktiskt nytta för andra innan man kommit tillrätta med sig själv och vem man vill vara. Jag antar att ni båda är ganska unga? Då är det utan tvekan en investering. Kanske hittar ni tillbaka till varandra när du kommer hem och kan bygga från det, förhoppningsvis ni båda med nya erfarenheter och insikter. Så kör på, men dra lärdom om hur du riskerar att såra andra när du ger dig in i saker där du vet att du inte kommer kunna ge dem det de vill ha inom överskådlig tid. Tror absolut att det blir det bästa för alla parter!

Precis som du säger har jag själv lagt mig i lite av en knipa, skönt nog så är min kompis i en liknande situation vilket gör det lättare att ge varandra råd och diskutera hur vi ska gå tillväga för att se till att båda parter kommer ur detta och inte mår skit. Min avsikt var aldrig att detta skulle hända och jag förklarade väldigt noggrant för henne att det inte var på tal att vi skulle vara tillsammans när jag väl reste iväg men trots det gick det ej som tänkt. Nej precis jag hade ingen aning om hur dåligt hon mådde förens jag redan var tillsammans med henne vilket gjorde situationen bara mer problematisk! Vi är då unga, jag 21 och hon 19!

Just nu lär jag mig något enormt om mig själv, har så många stora och roliga planer för framtiden som ska bli så jädra roligt att göra, även om "backpacker kulturen" inte riktigt är i min smak..
Tack för att du delade med dig o goo juul på dig, kanske borde säga glad black friday istället, happy hunting!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PuMaH:

Nej, det är inte individens fel.
Vissa hittar helt enkelt ingen lycka i livet, hur de än försöker. Det bästa de kan komma upp till är en grå tillvaro utan några toppar, endast grå vardag.

Du är så fruktansvärt ignorant mot hur andra ser på saken, du har hittat ett par källor som du tycker är bra och ignorerar resten av de källor som finns. Tror du verkligen att vi skulle ha psykisk vård för deprimerade, att man kan bli sjukskriven pga depression osv. om man bara kan "välja" att må bra?
Jag tror att man kan välja i vissa situationer, men inte om det har gått så långt som depression.

Det är nästan så att man önskar att du skulle vakna en dag och helt ha tappat all lycka, bara för att du ska inse att det inte bara är att "välja".

Sa jag någonsin att det skulle vara lätt att bli lycklig? Tror du inte jag gång på gång motsätter mina negativa tankar och viljan att skriva hemska saker om er varje gång jag ser vad ni skriver om mig? Lycka är ett val, men det kräver viljestyrka och mod att se bortom sina negativa tankar för jag VET att jag inte längre tänker acceptera att vara en dålig människa, det är för de svaga.

Jag står kvar på min ståndpunkt och tänker inte backa förens du faktiskt visar några källor! Du är anledningen till att du mår skit, du är anledningen till att du mår bra.

Hur förklarar du att tester där människor med depression som fått icke-aktiva piller, placeboeffekten, helt plötsligt har börjat gå ur sin depression och faktiskt gått till att leva helt normala liv? Kom kanske läkarna och tryckte i henne några aktiva piller när hon sov?

Låt mig repetera, inget hände i den yttre världen utom att hon trodde få i sig piller som skulle göra henne lyckligare. Enkelt förklarat så bestämde hon sig för att må bättre trots att inget hade förändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Så om du skulle bli våldtagen och misshandlad av en grupp där alla har nå enorma kukar så skulle du alltså bara vakna upp dagen efter och må bra för att du vill?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

Så om du skulle bli våldtagen och misshandlad av en grupp där alla har nå enorma kukar så skulle du alltså bara vakna upp dagen efter och må bra för att du vill?

Du nämner något extrema exempel, som sagt inte lätt men den enda rätta vägen är att förlåta, ta de lärdomar som finns och gå vidare.

Ett kanske mer aktuellt exempel är hur människor på detta forum sätter sina känslor när de ser några ynka rader som 'Alexander7938' har skrivit. Besitter dem medvetandet att se över sina känslor eller förvandlas de till aggressiva och hatiska människor? De som blir hatiska då har genom åratal av mental konstruering och repetition av dåliga händelser sett till att deras undermedvetna per automatik skickar ut signaler som gör att deras hjärna bearbetar i höga Beta vågor och sådär är de i deras fight-or-flight mode. De 'tänker inte' över att deras undermedvetna är som styrt upp denna röra av känslor, om man exempelvis mediterar mycket märker man väldigt fort att "aha nu du försöker mitt undermedvetna allt göra mig arg men det tänker jag inte låta dig göra jag tänker istället släppa denna ilska då jag vet att det är inte vet jag egentligen vill vara".

Jag tänker inte bli sur på någon, för det är bara så livet fungerar, yin o yang, berg och dalar, ilska och lycka. Men det är genom att motsätta sina egna tankar som man kan få kontroll över sina känslor, sin kropp och sitt välmående!

Det bästa med att öva upp sin mentala förmåga är att till slut är det du som bestämmer. Ingen yttre påverkan kan rubba dig, inga ord såra och inga slag ärra. Hjärnan är bara ännu ett organ, precis som allt annat. Precis som när du på gymmet säger åt din kropp att fortsätta kämpa fast musklerna brinner kommer du ha total kontroll över ditt liv, men lika så kräver det enorm disciplin och repetition.

Skulle jag få en massa enorma penisar i min rumpa kan du vara väldigt säker på att jag skulle må dåligt efteråt, kanske även Ghandi skulle ha svårt att se förbi händelsen, gör det dock inte mindre fel i det jag säger. Antimgen är du en "lil' bitch" om det, eller så inser du att du besitter makten över ditt liv.

Permalänk
Medlem

Ja, man ska alltid se till sig själv. Är något fel, mår man skit, gillar man inte sin tillvaro; rannsaka dig själv och gör allt som står i din makt för att göra nya kompromisser och avvägningar i arbetet att göra så mycket gott du kan - både för dig själv och din omgivning.

Det tölpiga i det hela är att inte inse att trots att man försöker och har ambitionen av att göra det ovan, så kanske inte utfallet blir som man tänkt. Man kanske inte har kapaciteten eller förmågan att på ett klokt sätt konsolidera sin position i livet (det är fan inte lätt!) och samtidigt sätta uppnåeliga mål och staka ut vägen mot detta mål. Det är så verkligheten funkar. Att använda det som ursäkt för att inte försöka är dock att abdikera för nihilismen.

Man är inte garanterad "lycka", eller låt oss istället säga "mindre olycka" för att man gör sitt yttersta, däremot så ger man sig själv en mycket bättre chans att röra sig i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Jag tror inte att finnas där för någon kommer hjälpa att få dem att må bättre. Tvärt om eftersom du "finns där" så hjälper du dom att glömma sina problem och fortsätta leva i sina rutiner och tankegångar som får dem att må dåligt. Att vara depprimerad är ditt fel, ingen annans! Det betyder också att du lika lätt kan ändra ditt misstag. Du är en gudomlig kreatör, du är inte begränsad till din kropp utan du kan skapa vilken framtid du vill genom att projektera dina tankar ut i kvantfysiska fältet (elektromagnetiska fältet) som går bortom tid och rum. Det är därför människor som Ghandi eller Joan of Arc har lyckats, de har förstått att begränsningarna vi väljer att acceptera är illusioner - kan du tänka det kan du göra det! De har haft en vision, som gått bortom tid och rum, de trodde så starkt på sin version av verkligheten att för dem så hade de redan hänt och på så sätt blev den möjligheten i elektromagnetiska fältet en verklighet!

Men istället väljer hon att tänka "stackars lilla mig jag blev dåligt behandlad som barn", tänker på hennes förflutna konstant vilket gör att till slut så har hon skapat nödvändiga rutiner som gör att hon konstant påminner sig själv om att "juste jag mår dåligt". Allt härstammar i tankarna, så väljer du att tänka "stackars lilla mig" så kommer du enligt kvantfysiken skicka ut möjligheter som reflekterar "stackars lilla mig". Men om du övar på att träna din hjärna, välja att "jag tänker inte längre må dåligt och jag är beredd att gå över min omgivning för att projicera scenarion som är positiva för min framtid" så kommer det elektromagnetiska fältet svara! Allt är möjligt!!

Utan att ge mig in i diskussionen i övrigt undrar jag hur du tänker dig att detta går till. Om det du tänker blir verklighet, varför skriver du då ett besviket inlägg i denna tråd angående din situation? Det är väl bara för dig att bestämma dig för att det inte är ett problem, så upphör det att vara ett problem. Man kanske till och med kan ta det ett steg längre - bestäm dig för att hon inte är olycklig, så är hon inte olycklig. Varför kan man inte hjälpa någon annan att bli lycklig, om tanken är det som styr verkligheten - det är väl bara att tänka tillräckligt positiva tankar för att de skall kompensera för de negativa som den andre tänker?

Om man skulle acceptera din verklighetsbild (där tror jag för övrigt att du har större förutsättningar i det mer andliga gudomlighetsspåret än i elektromagnetismen) är det väl, draget till sin spets, bara att dra på sig önskestövlarna och tänka riktigt intensivt på guld och gröna skogar - vi tacklar depressionerna idag, och världssvälten imorgon?

Resonemanget ovan är för övrigt inte tänkt att vara raljant eller konfrontativt - jag är uppriktigt intresserad av hur din världsbild sitter ihop, så tolka gärna frågorna ovan som verkliga snarare än retoriska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Hur kan det vara ens eget fel att vara i depression? Jag har haft en otroligt svår depression, från ca hösten 2015 till våren 2016. Det gick till sist så pass långt att jag försökte komma på ett snabbt sätt att dö, ville inte lida till döds.

Om man på riktigt säger att det är ens eget fel så kanske man själv borde få uppleva det själv. För mig var det som att jag var en annan person. Jag betedde mig annorlunda, hade andra hobbyn, pratade annorlunda osv. Kunde sova max kanske 5-6 timmar på en vecka. Försökte jag skaffa hjälp så blev det bara fel och ännu värre på grund av hur jag sa det. Men det blev värre också för att ingen ville hjälpa mig, de sa precis som du att det var mitt eget fel, jag hade tydligen själv valt denna väg i livet.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

@anon160117

Du blandar ihop saker du snappat upp. Ett i sammanhanget bra engelskt ordspråk: "A little knowledge is a dangerous thing". Sakerna kan isolerade vara korrekta i sin snäva kontext, men käpprätt åt skogen när de tillämpas generellt.

När det kommer till depressioner, något jag personligen lyckligen inte har några erfarenheter av, frånser du etablerad hjärnforskning. Kroppen har ett komplext beroende av att vara i balans ända ner till nivåer av s k spårämnen. Obalanser, vilka inte är beroende av vår förmåga eller icke förmåga att tänka rätt, rubbar reaktioner i hjärnan, vilka kan leda till en rad symptom, däribland depressioner.

Du behöver vara noggrannare i att läsa och studera sakernas förhållande i sin hela kontext och vara extra försiktig när i sig kanske, åtminstone delvis, korrekta rön används i affärssyfte.

Citat:

"The Mystery Man came over
An' he said: "I'm outa-sight!"
He said, for a nominal service charge,
I could reach Nirvana t'nite
If I was ready, willing 'n able
To pay him his regular fee
He would drop all the rest of his pressing affairs
And devote His Attention to me
..."
(FZ)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Genomresa:

Utan att ge mig in i diskussionen i övrigt undrar jag hur du tänker dig att detta går till. Om det du tänker blir verklighet, varför skriver du då ett besviket inlägg i denna tråd angående din situation? Det är väl bara för dig att bestämma dig för att det inte är ett problem, så upphör det att vara ett problem. Man kanske till och med kan ta det ett steg längre - bestäm dig för att hon inte är olycklig, så är hon inte olycklig. Varför kan man inte hjälpa någon annan att bli lycklig, om tanken är det som styr verkligheten - det är väl bara att tänka tillräckligt positiva tankar för att de skall kompensera för de negativa som den andre tänker?

Om man skulle acceptera din verklighetsbild (där tror jag för övrigt att du har större förutsättningar i det mer andliga gudomlighetsspåret än i elektromagnetismen) är det väl, draget till sin spets, bara att dra på sig önskestövlarna och tänka riktigt intensivt på guld och gröna skogar - vi tacklar depressionerna idag, och världssvälten imorgon?

Resonemanget ovan är för övrigt inte tänkt att vara raljant eller konfrontativt - jag är uppriktigt intresserad av hur din världsbild sitter ihop, så tolka gärna frågorna ovan som verkliga snarare än retoriska.

Du behöver inte ursäkta dig, jag diskuterar gladerligen med dig så länge det hålls till just det!

Det är inte så simpelt som jag fått det att låta, du kan inte bara vips tänka "nä nu ska ja va glad" utan det är något du måste, precis som alla andra färdigheter, få kunskap om och repetera tills du till slut besitter visdomen. Vår kropp är en fantastisk maskin som har en otrolig kraft att förändra sig själv, alla upplevelser du haft förändrar hur dina nervceller behandlar och skickar information, med nog tid genom repitition kommer de ha skapat ett mönster av hur hjärnan ska agera när en viss händelse händer. Exempel är hur du efter lång tids träning kan köra bil manuellt utan något tänkande om hur du växlar etc. exakt samma sak händer vid deprission. Människan har repiterat negativa händelser och tankar så pass länge att det händer automatiskt och det är väldigt svårt att förändras!

Man kan på ett simpelt sätt säga att genom att tänka annorlunda agerar du annorlunda vilket gör att din omgivning ger en annorlunda respons. Kanye West har Kanye Wests liv eftersom han agerar som Kanye West, skulle han en dag förändras radikalt och sluta tro på sig själv, övertänka allt hat etc skulle till slut hans omgivning reagera och hans liv skulle förändras. Hur du nu vill bemästra dig själv är upp till dig; zen filosofi, kristendom, hjärnforskning etc. Men alla pekar på att du har totalt kontroll över ditt liv om du sätter till jobbet.

Jag menade aldrig att man ska blunda för negativa ting, men du har alltid ett val om hur du vill agera till det. Beroende på hur du är som person kommer det generers olika utgångar. Jag skulle inte kalla mitt inlägg för att jag var besviken, jag försökte endast förklara min situation och hur jag tänkt att lösa den.

Vi tänker inte på det ofta men hela vårt liv består av beslut. Alla dessa handligar, stora som små, har lett oss till vary vi är idag, de största och mest framgångsrika människorna har också börjat från beslut #0. Jag försöker göra mig själv till den bästa jaget jag kan, för det kommer göra att mina beslut färdar mig mot ett öde, om än oförutsägbart, som kommer vara mycket mer fördelaktigt för mig än om jag inte gjorde mig själv till det bättre, och allt startar i knoppen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

@Alexander7938

Du blandar ihop saker du snappat upp. Ett i sammanhanget bra engelskt ordspråk: "A little knowledge is a dangerous thing". Sakerna kan isolerade vara korrekta i sin snäva kontext, men käpprätt åt skogen när de tillämpas generellt.

När det kommer till depressioner, något jag personligen lyckligen inte har några erfarenheter av, frånser du etablerad hjärnforskning. Kroppen har ett komplext beroende av att vara i balans ända ner till nivåer av s k spårämnen. Obalanser, vilka inte är beroende av vår förmåga eller icke förmåga att tänka rätt, rubbar reaktioner i hjärnan, vilka kan leda till en rad symptom, däribland depressioner.

Du behöver vara noggrannare i att läsa och studera sakernas förhållande i sin hela kontext och vara extra försiktig när i sig kanske, åtminstone delvis, korrekta rön används i affärssyfte.

Jag har inte full kunskap, jag är ingen hjärnforskare - inte du heller antar jag! Men jag besitter viss kunskap som har hjälpt mig att göra positiv förändring i mitt liv! Jag ser också ingen anledning till hur ditt argument på något sätt diskvalificerar det jag sagt. Eller så förstår jag inte inte ditt resonemang fullt ut, du får mer än gärna utveckla!

Det första som händer efter vi lärt oss något nytt, vare sig det är från omgivningen eller internt (filosofi exempelvis) är att vår neocortex lägger till nya synaptiska kopplingar. När vi sedan personifierar vår kunskap eller använder oss av den kommer vi oundvikligen skapa en ny upplevelse, då skapar neocortexen nervcells-nätverk vilket förstärker vad vi lärt oss intellektuell, kunskap är alltså företrädaren för upplevelse och du kommer aldrig ha en ny upplevelse utan ny kunskap. När vi är i en ny upplevelse kommer neocortexens nervcells-nätverk organisera sig för att reflektera upplevelsen, i detta skede producerar limbiska hjärnan en kemikalisk signatur (peptider)
som reflekterar känslorna vi känner under upplevelsen. Genom nog med repitition blir det lättare och lättare för dig att hamna i olika sinnestillstånd. Hjärnan besitter också en enorm kraft att förändra vår genetik, epigenetik, beroende hur vi mår kommer vi få en annorlunda genetisk signatur, den liksom skriver över vårt DNA (som alltid är densamma) men vi förändras genetiskt ändå! Till slut om någon mår dåligt och tänker på sina beslut de gjorde för länge sen, överanalyserar, beskyller och ser sig som ett offer kommer de till slut få en depression! Jag förstår att vår hjärna har en kemisk balans och varför den rubbas och vi blir deprimerade har att göra med hur vi tänker, vilket gör att vi får andra upplevelser, vilket gör att vi får andra känslor, vilket gör att vår kemiska signatur förändras.

Förenklat så tror jag, genom den kunskap jag ackumulerat, att vårt tänkande har en direkt koppling till hur vi mår.

Jag tror starkt att hela världen är ett enormt komplext system, många, om inte alla de sjukdomar vi får har ett väldigt stort samband med hur vi mår! Och det många inte vet än är att vi kan genom disciplin och kunskap förändra hur vi mår.

Det går alltså från kunskap till upplevelse till känsla. Om du är deprimerad kan genom besitta ny kunskap vilket måste skapa en ny upplevelse vilket måste skapa nya känslor. Dessa spårämnen du pratar om är det petider?

Ditt cittat "A little knowledge is a dangerous thing" är dock väldigt ur kontext i denna diskussion. Betyder det att man endast får diskutera sakem om man är på frontlinjen inom forskningen? Kunskap tycker jag inte är vad du vet, utan vem du är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oTiuZ:

Hur kan det vara ens eget fel att vara i depression? Jag har haft en otroligt svår depression, från ca hösten 2015 till våren 2016. Det gick till sist så pass långt att jag försökte komma på ett snabbt sätt att dö, ville inte lida till döds.

Om man på riktigt säger att det är ens eget fel så kanske man själv borde få uppleva det själv. För mig var det som att jag var en annan person. Jag betedde mig annorlunda, hade andra hobbyn, pratade annorlunda osv. Kunde sova max kanske 5-6 timmar på en vecka. Försökte jag skaffa hjälp så blev det bara fel och ännu värre på grund av hur jag sa det. Men det blev värre också för att ingen ville hjälpa mig, de sa precis som du att det var mitt eget fel, jag hade tydligen själv valt denna väg i livet.

Väldigt tråkigt att höra, jag menar inget illa alls och hoppas innerligt du mår bättre nu. Jag försöker bara dela med mig av vad jag vet är rätt, är det inte en fantastisk upptäckt att vi kan faktiskt bestämma hur vi mår? Genom repetition och kunskap kan du, likt alla stora människor, bemästra dig själv och få ett rikt liv med allt du önskar, bara du sätter gränserna för vad du kan uppnå men jag tror att man måste inse att vart man är i livet är ens egna gärningar som gjort det.

Min rattfylla var om något en jävligt hög väckarklocka för mig, fick mig att börja tänka på mina beslut, vem jag är etc och fick mig att söka ny kunskap och jag måste säga att det går åt rätt riktning, så fort jag kommer hem ifrån Oz ska jag bli helnykterist och starta mitt egna företag, wohoo!!
Trevlig fortsättning och mycket kärlek

Permalänk
Inaktiv

@anon160117, var lugn, du kommer lära dig allt eftersom du åldras att kroppen och knoppen inte alltid fungerar som du vill. Kom bara ihåg din optimism när du blir äldre.

JEFLA förkylningar, tur att man har investerat in Dayquil/Nyquil iaf. Tråkigt att de inte får säljas i Sverige, här ska man lida när man är sjuk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon160117:

Ditt cittat "A little knowledge is a dangerous thing" är dock väldigt ur kontext i denna diskussion. Betyder det att man endast får diskutera sakem om man är på frontlinjen inom forskningen?

Om du hållit dig till att diskutera saker hade det varit enklare att förhålla sig till vad du skrivit. Du har dock inte nöjt dig med att diskutera saker, utan också dogmatiskt uttalat dig om andra människors belägenhet, på ett sätt som kan vara skadligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Om du hållit dig till att diskutera saker hade det varit enklare att förhålla sig till vad du skrivit. Du har dock inte nöjt dig med att diskutera saker, utan också dogmatiskt uttalat dig om andra människors belägenhet, på ett sätt som kan vara skadligt.

Menar du nu eftersom jag valt att skriva 'du' istället för annat ord? Jag menade aldrig att kommentera vad personen jsg svarade på skulle göra, kändes bara lättast stt skriva 'du' istället för 'man' så jag har blivit hjärntvättad att inte använda av min golflärare, håller på att rehabiliteras! Du får gärna ge exempel, finns alltid rum för förbättring!

Permalänk
Inaktiv

@anon173292
Tack för dem fina orden! Jag har hela mitt liv levt ett mediokert liv, jag skulle utan problem kunna få min civilingenjörsexamen, klättra i karriärsstegen och göra som de flesta människor. Men jag vet vart det livet kommer att ta mig och helt ärligt kan jag lika gärna dö nu än att leva det livet. Jag har fått en eld satt inom mig, jag tänker aldrig nöja mig, aldrig stanna, aldrig sluta! Jag tänker fortsätta sätta upp mål och gå över dem för jag vet att min potential som människa överstiger alla förväntningar som finns på vad som kan göras. Jag är absolut inte perfekt, men jag försöker det bästa jag kan att sprida glädje och kärlek även om det ibland är svårt att förmedla, till alla som läser detta vill jag berätta att ni är alla speciella och har inget att förlora på att försöka vara orginella, det är väldigt många som kommer hata er i rädslan för de inser vad det ser inom sig själva, men sluta ALDRIG tro på er själva, fuck the haters!

Jag tror att inom oss så finns vårt jag, hat, sorg och egoism är inget som färdas mellan kulturer eller etnicitet, det färdas genom varje människas hjärtan. På samma sätt finns möjligheten att vara en kärleksfull, respektfull och hjälpsam individ - jag tror att vårt sanna jag är att vara den fantastiska person men vi har förlorat vägen. Så många idéer/medvetanden som säkert kokar inom er men (likt jag) är för rädda för att förverkliga dem. Gå över rädsla, gå över förstånd, de flesta kommer inte förstå er men sluta aldrig. Livet är en vacker dans, det spelar ingen roll vad ni lämnar i slutet det enda som finns är denna stund så ta tillfället i akt att göra det NI vill göra, inte vad andra tycker och tänker om er! Som Monty Python sa - you came from nothing so what do you have to loose? Nothing!

Nu ska jag starta ett rejv i köket medans jag gör spaghetti bolognese, trevlig fortsättning och mycket kärlek till dig och alla andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Jag tror starkt att hela världen är ett enormt komplext system, många, om inte alla de sjukdomar vi får har ett väldigt stort samband med hur vi mår! Och det många inte vet än är att vi kan genom disciplin och kunskap förändra hur vi mår.

Så det du säger är att man kan bota sin t.ex tarm cancer av att tänkta på att må bra?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

Så det du säger är att man kan bota sin t.ex tarm cancer av att tänkta på att må bra?

Till en viss grad absolut! Jag tror att vi har så mycket mer kraft i oss än vad vi tror, har kan Wim Hof göra vad han gör? Hur kan munkar som tränat i år lära sig att hänga i nacken flertalet minuter? Det finns säkerligen en masaa historier om hur människor med cancer som Snart skulle dö gjorde en radikal förändring i deras liv och så vips drogs cancern tillbaka.

Kanske har jag fel kanske har jag rätt, men jag tror den mänskliga kroppen har mycket mer att erbjuda än vad vi tror, vi är den mest mångfaldiga släktet världen någonsin skådat!

Permalänk
Skrivet av anon160117:

Det finns säkerligen en masaa historier om hur människor med cancer som Snart skulle dö gjorde en radikal förändring i deras liv och så vips drogs cancern tillbaka.

Kanske har jag fel kanske har jag rätt, men jag tror den mänskliga kroppen har mycket mer att erbjuda än vad vi tror, vi är den mest mångfaldiga släktet världen någonsin skådat!

Men.....Du kan ju inte säga "De finns säkerligen" när du drar sådan nonsense som du gör, de gör ju de hela ännu stolligare

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuttokova:

Men.....Du kan ju inte säga "De finns säkerligen" när du drar sådan nonsense som du gör, de gör ju de hela ännu stolligare

Du har väl också möjlighet att vara källkritisk? Bara att googla! Det finns inte nog med forskning gjort på detta ämne, men då och då hör man historier och mirakulösa återhämtningar, jag tror absolut att välmåendet av personen har en stor inverkan på cancern.

http://www.letmegooglethat.com/?q=Meditation+and+cancer+resea...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon160117:

Till en viss grad absolut! Jag tror att vi har så mycket mer kraft i oss än vad vi tror, har kan Wim Hof göra vad han gör? Hur kan munkar som tränat i år lära sig att hänga i nacken flertalet minuter? Det finns säkerligen en masaa historier om hur människor med cancer som Snart skulle dö gjorde en radikal förändring i deras liv och så vips drogs cancern tillbaka.

En av mina polares, polare drabbades av rhinopharyngitis, han låg utslagen i sängen i flera dagar, men enbart genom att tänka positivt så självläkte han sig. Och han kan idag jobba som vilken människa som helst.

Angående canser så är jag ingen läkare eller kunnig i medicin, men cancer handlar väl om celler som delar sig okontrollerat där de flesta behandlingsmetoder handlar om att på något sätt döda dessa celler så att de ej sprider sig.
Hur kroppen kan hindra detta är konstigt, men man hör hela tiden folk bli friska utan någon förklaring som vi förstår oss på:
http://omedicine.info/sv/lechenie-raka-pochemu-rak-inogda-isc...

Permalänk

Depression beror i många fall på yttre orsaker man inte kan påverka genom att tänka positivt. T.ex. skilsmässa, arbetslöshet, mobbning , ekonomisk katastrof, social utslagning eller beroendesjukdom. Jag tror att man inte ska ha för stora förhoppningar på livet och sluta jämföra sig med andra så har man bättre förutsättningar att må lite bättre än vad man annars skulle göra. Var nöjd med det man har och inte hela tiden koncentrera sig på vad man inte har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Beställde i söndags en ny dator med montering på inet då min nuvarande klöddade lite(aka panikbeställning)
Ser idag att flera av komponenterna jag beställt samt monteringen är prissänkt för black friday, hade kunnat få den typ 1500kr billigare om jag hade haft lite is i magen.

Tror man kan få en extra pingvinstång i paketet som tröst för att man är dum?