Schemalägga automatisk omstart av Windows 10?

Permalänk
Inaktiv

Schemalägga automatisk omstart av Windows 10?

Hej!

Jag har fixat en stationär dator med Windows 10 Pro till mina föräldrar och konfigurerat den för att vara så enkel som möjligt att använda.
Eftersom en schemalagd automatisk säkerhetskopia varje natt görs till en extra hårddisk med hjälp av Acronis True Image har jag bett dem att aldrig stänga av datorn. Jag har däremot bett dem att starta om datorn ibland när de har använt den, men det glömmer de nästan alltid av ...

Vi vet nog alla att en Windows-dator som inte startas om på länge kan börja krångla så jag funderar på om det finns något enkelt sätt att schemalägga automatiska omstarter av datorn (nattetid) med lämpliga intervall.
Jag har sökt lite men inte hittat någon inbyggd funktion i Windows.

Har någon här några tips för Windows 10 att dela med sig av?

Permalänk

Acronics har så du kan stänga av efter att backup är utförd.

Permalänk
Medlem

Kan du lätt skapa via schemaläggaren som kör ett omstartscript varje dag vid en specifik tidpunkt.

Permalänk
Medlem

shutdown /r /t 60

Startar om datorn efter 60 sekunder

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Math-ematics:

Acronics har så du kan stänga av efter att backup är utförd.

Jag vill aldrig att datorn ska stängas av utan bara startas om. Den ska aldrig vara klar att användas för att göra det så enkelt som möjligt för mina mycket datorovana föräldrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyxz:

Kan du lätt skapa via schemaläggaren som kör ett omstartscript varje dag vid en specifik tidpunkt.

Skrivet av bukk:

shutdown /r /t 60

Startar om datorn efter 60 sekunder

Ok, så jag bara skapar en aktivitet i Schemaläggaren och skriver skriptet "shutdown /r /t 60" där för att starta om datorn?
Borde inte "shutdown" betyda att jag stänger av datorn i stället för att starta om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Ok, så jag bara skapar en aktivitet i Schemaläggaren och skriver skriptet "shutdown /r /t 60" där för att starta om datorn?
Borde inte "shutdown" betyda att jag stänger av datorn i stället för att starta om den?

Flaggan /r efter shutdown gör att den startar om.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boogey:

Flaggan /r efter shutdown gör att den startar om.

Ok, tack för hjälpen!

Jag ska testa hos mina föräldrar.
Datorn verkar hänga sig någon gång ibland men jag tror att den är i gång i veckor utan att startas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Ok, tack för hjälpen!

Jag ska testa hos mina föräldrar.
Datorn verkar hänga sig någon gång ibland men jag tror att den är i gång i veckor utan att startas om.

Liten fotnot...

Om du ställer in vilken tid du vill shutdown kommandont ska köras så räcker det bara med "shutdown -r -t 0" så blir det inte 60 sekunders fördröjning.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K @4.8GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z @4133Mhz | Corsair H150i PRO | Corsair Crystal 570X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Vi vet nog alla att en Windows-dator som inte startas om på länge kan börja krångla

Lite off topic, men det beror helt på vad man gör med datorn, jag startar bara om min Win10 burk om jag ska in med ny hårdvara eller om jag av en eller annan anledning måste in i UEFI, nu är det t.ex snart 4 månader sedan omstart och den funkar precis lika bra som efter en omstart. Dock krävs omstart av webläsaren då och då, mest pga facebook skulle jag tippa.

Med tidigare versioner av Windows kan jag dock hålla med dig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leolulz:

Liten fotnot...

Om du ställer in vilken tid du vill shutdown kommandont ska köras så räcker det bara med "shutdown -r -t 0" så blir det inte 60 sekunders fördröjning.

Jo, det förstod jag.
Det här ska göras mitt i natten så tiden spelar nog egentligen ingen roll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Lite off topic, men det beror helt på vad man gör med datorn, jag startar bara om min Win10 burk om jag ska in med ny hårdvara eller om jag av en eller annan anledning måste in i UEFI, nu är det t.ex snart 4 månader sedan omstart och den funkar precis lika bra som efter en omstart. Dock krävs omstart av webläsaren då och då, mest pga facebook skulle jag tippa.

Med tidigare versioner av Windows kan jag dock hålla med dig.

Jag kör själv sjuan på mina datorer och startar om datorn några gånger i veckan för säkerhets skull.
IE 11 har en förmåga att ta upp allt mer processorkraft ju längre man använder den och behöver startas om med jämna mellanrum.

Jag vill bara vara på den säkra sidan eftersom jag vill att allt ska fungera så bra som möjligt.
Minsta krångel brukar betyda att mina föräldrar ger upp ...