Proliant N40L, funkar denna som NAS fortfarande?

Permalänk

Proliant N40L, funkar denna som NAS fortfarande?

Hej.

Har fått ta över faderns gamla lekserver då han bytte upp sig.

Så jag tänkte använda den som NAS-lösning med FreeNAS och köra Raid1 med 2 stycken 4 TB diskar till att börja med. Ökar behovet av lagring får jag ta tag i det då.
Tips på andra OS/Raid mottages gärna.

Är detta ens lönt att köra på eller skall man köpa en nyare NAS-enhet direkt att stoppa diskarna i?

Skall enbart användas för att streama KODI/Plex till 2 TVs inom hemmet. Max upplösning är 1080p.
Samt lagra ett antal bilder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Hej.

Har fått ta över faderns gamla lekserver då han bytte upp sig.

Så jag tänkte använda den som NAS-lösning med FreeNAS och köra Raid1 med 2 stycken 4 TB diskar till att börja med. Ökar behovet av lagring får jag ta tag i det då.
Tips på andra OS/Raid mottages gärna.

Är detta ens lönt att köra på eller skall man köpa en nyare NAS-enhet direkt att stoppa diskarna i?

Skall enbart användas för att streama KODI/Plex till 2 TVs inom hemmet. Max upplösning är 1080p.
Samt lagra ett antal bilder.

Den kommer fungera ypperligt. Har själv 3st.

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Den kommer fungera ypperligt. Har själv 3st.

Härligt att höra.

Tycker du att FreeNAS låter som en bra idé till det som jag tänkt för denna NAS?

Är helt ny inom NAS men tycker att Windows Server känns lite sådär till det jag tänkt för denna lilla pryl.
Klart att man får lära sig ett nytt OS för att få det att funka men det är ju bara kul.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Härligt att höra.

Tycker du att FreeNAS låter som en bra idé till det som jag tänkt för denna NAS?

Är helt ny inom NAS men tycker att Windows Server känns lite sådär till det jag tänkt för denna lilla pryl.
Klart att man får lära sig ett nytt OS för att få det att funka men det är ju bara kul.

Hej

Är inte så insatt i FreeNAS men dem gångerna jag testat har det varit svårt att få till bra.
Brist på tid/tålamod.
Det jag däremot har testat är hastighet på Raidz1 krypterat och upplevde som mycket sämre än
när jag kör debian med raid5 och krypterar med cryptsetup.
Framförallt skrivhastigheten som är sämre.

Så själv kör jag en enkel Debian install. Krypterar / vid installationen och sen kör jag in samba server och delar ut en mapp.
Där lägger jag in all skit och det har fungerat så i minst 5-6 år.