Min vattenkylda i7 8700k märkliga temperaturer?

Permalänk
Medlem

Min vattenkylda i7 8700k märkliga temperaturer?

Hej!

Jag har precist byggd ihop en ny burk och min i7 8700k får lite konstiga temperaturer tycker jag, väldigt höga sådana. Jag kyler den med en vattenkylare från Deepcool, deras CAPTAIN 360 EX vattenkylare. Detta är en stor 360mm radiator och när jag kör AIDA64 stresstest så går temperaturen upp rejält, till över 90 grader ibland och processorn börjar throttla. Jag tycker den går väldigt snabbt upp i temperatur också, trotts att fläktarna på radiatorn går på full speed och med en sån stor radiator tycker jag absolut inte att jag ska komma upp i närmare 100 grader vid vissa tillfällen. Vad tror ni kan vara fel? Under IDLE ligger den på mellan 27-35 grader. Jag har gjort en lite screen capture när jag kör testet så kan ni se hur snabbt processorn går upp i värme. Detta är med radiatorfläktarna på max speed.

Här nedan kan ni se hur temperaturerna beter sig. Kolla vid 1:05 när jag stänger av testet hur snabbt temperaturen droppar igen, på en sekund går det från 80-90 grader till ca 30. Jag tycker även temperaturerna hoppar väldigt mycket, från över 90 grader till typ 60 på en sekund. Ska det verkligen vara såhär?

Permalänk
Hedersmedlem

Definitivt inte normalt, sitter kylaren ordentligt men tillräckligt mycket kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Definitivt inte normalt, sitter kylaren ordentligt men tillräckligt mycket kylpasta?

Ja alltså kylaren sitter som den ska på processorn, följde instruktionerna tydligt och den sitter som en sten. Det jag råkade göra var att kanske applicera lite för mycket kylpasta men jag lyfte bort kylaren och tog bort den överflödiga kylpastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Ja alltså kylaren sitter som den ska på processorn, följde instruktionerna tydligt och den sitter som en sten. Det jag råkade göra var att kanske applicera lite för mycket kylpasta men jag lyfte bort kylaren och tog bort den överflödiga kylpastan.

Har du monterat dit kylaren en gång och sedan lyfter bort den för att ta bort kylpasta rekommenderar jag att ta bort allt och börja om från början om det inte var detta du gjorde. Kan skapas luftbubblor och annat tråkigt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

Har du monterat dit kylaren en gång och sedan lyfter bort den för att ta bort kylpasta rekommenderar jag att ta bort allt och börja om från början om det inte var detta du gjorde. Kan skapas luftbubblor och annat tråkigt annars.

Hmm ja okej, jag ska testa ta bort all kylpasta och helt applicera ny fräsch på hela processorn. Men jag tänker är det normalt att en processor droppar från 80-90 grader på en sekund till 30 efter att jag stänger av stresstestet?

Permalänk
Medlem

@qwinoa: Ta av kylaren och se till att 1) kylpasta täcker i princip hela CPUn när vattenblocket är fastmonterat, och 2) se till att vattenblocket täcker hela CPUn. Det vill säga så att den inte sitter snett (lutandes) så att enbart 50% av vattenblocket vidrör CPUn.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99