Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Hedersmedlem

@walkir: Senaste (och sista så länge Wish använder PostNord) brevet från Kina låg i Sverige efter ankomst till Arlanda i mer än 2,5 månad. Om det bara hade varit PostNord som fungerar dåligt kanske jag hade accepterat det, men tyvärr är det många andra saker i samhället som är katastrofalt mycket sämre än för 25 år sedan. 2,5 månad i Sverige? Är vi bananrepublik numera? De två försändelserna innan låg 2 månader. Två månader, ska man skratta eller gråta? Kineserna skickade med flygpost för att det skulle gå snabbt, men i Sverige anno 2017 så tar det flera månader att frakta ett brev drygt 60 mil till där jag bor? Tragiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Skönt när ens paket blir skickat till fel ombud och det går inte på något vis att att dem nästa dag tar det med sig och lämnar till rätt ombud, NÄ då måste paketet tillbaka till avsändaren ??
Drar dessutom en rövare först att avsändaren måste skrivit fel namn/adress på paketet, mjo hur kan jag då få hem en lapp med rätt namn och adress i lådan(fast hos fel ombud). Hon den bruden jag pratade med måste vara helt pantad. Sen att paket från utlandet får nytt kolliid i sverige är ju helt skadat också. Totalt IQ befriade personer som sitter på kundtjänst.

Jag har fått ett flertal paket som slutkod (alltså vilket landspost som den skickats med) SG, minst 5-10st och jag har inte fått något nytt kolli-íd med dem. Gått o söka på SG ID:et hela vägen utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jasså,det finns risk att det blir försenat?

Ta i trä, härryda till stan har alltid fungerat bra, nu ska bara ett sms om hur jag vill ha det levererat komma, 1-3dagar extra?
Beställt i torsdags innan 17 från maxfps, "skickas samma dag" jotjena.

2017-11-28 16:18
Härryda Sverige
Försändelsen är på väg
2017-11-28 06:24
Härryda Sverige
Försenad transport
2017-11-27 11:14
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg
2017-11-25 17:20
DXRacer
PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är ....

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

I huset jag bor i händer det ibland att grannarna får min post och att jag får grannens. Hur går det ens till när de förväxlar kunders post? Är det brevbärarens fel eller sorteringsfel på terminalen? Skulle det hjälpa att ange lägenhetsnummer när man beställer saker? Vad brukar brevbärarna gå på när de delar ut posten? Lägenhetsnummer eller namn?

Bra fråga.
Jag har samma problem, vi är två med samma efternamn och förnamnen börjar på samma bokstav.
Vi har bägge ringt och felanmält säkert 10 ggr till Postnord men det blir ändå inte bättre.

Misstänker att problemet är att breven sorteras i högar och ibland hamnar nått brev i den andres hög. Detta är ju inget brevbärarna verkar dubbelkolla väl ute på adressen utan dom tar bara varje hög och läser på första brevet och skickar in i respektive låda.

Nu när vi vet om det går det rätt bra, vi spanar posten redan nere vid lådan och skickar in felaktiga brev i den andres låda.
Problemet blir under semestern, i somras dundrade det in en 5-6 brev som blev 5 veckor försenade efter att min granne kom tillbaks.

Postnord är så horribelt trasigt, och problemet är att moralen och yrkesstoltheten är så körd i botten hos deras medarbetare att dom helt enkelt inte bryr sig.

Permalänk
Medlem

Förutom att brevbäraren är en höjdare på att lägga grannens post i min låda iaf ett par gånger per månad så har jag inga större problem med PostNord, och det är bara jag som får närmsta grannens post, de får aldrig min post.

När det gäller paket så får jag oftast hem minst 2 paket i veckan då jag får hem reservdelar för jobbet via PostNord istället för att slösa tid på att åka till kontoret för att hämta sådant.
Förutom en incident förra vintern när ett paket försvann i 3 veckor på Veddestaterminalen så blir det i princip bara dröjsmål när de av någon anledning försöker köra ut grejerna hem till mig på förmiddagen istället för att lämna direkt till utlämningsställe och då när jag inte är hemma så åker paketet tillbaka till Veddesta och sen till utlämningstället dagen efter.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Var med om en skum grej för en månad sedan som involverade Postnord. Funderar på om någon annan varit med om något liknande?

För bakgrundsinfo så flyttade jag från adress 1 till adress 2 under sommaren, och har eftersändning till adress 2.

Kom hem en fredag och noterade att jag fått en brev-avi, adresserad till adress 1 men eftersänd till min nuvarande adress 2. Konstigt tänkte jag, för jag väntade inte på något paket men eftersom det var min födelsedag tänkte jag att det kanske var någon som skickat något skoj.

Åkte till utlämningsstället som stod på avin och som hör till adress 1 för att hämta ut det. Får till svar i kassan att någon redan hämtat ut det en dag tidigare. Jaha tänker jag, vad är nu detta? Kan det vara någon som knyckt min identitet och handlat varor och hämtat ut det i mitt namn?

De i kassan på utlämningsstället skrev ut historiken från paketspårningen på Postnords hemsida, men kunde inte göra så mycket mer än så, annat än att hänvisa mig till Postnords kundtjänst.

Försökte ringa men fredag kväll och en halvtimme innan supporten stängde samt 30 personer före i telefonkön pallade jag inte utan jag tänkte att jag åker hem och skickar ett mail samt gör reklamation på paketet.

Själva avin avslöjade inte mycket om varifrån paketet kom, det stod avsändare ”Postnord Logistics 105 00 STOCKHOLM” och lyckades googla mig till att kolli-ID:et överensstämde med paket från Belgien (CEXX XXX XXX XBE).

På vägen hem åkte jag förbi utlämningsstället som hör till nuvarande adress 2, för att se om det blivit något fel och paketet hamnat där, men inget paket fanns där.

Kommer hem och mailar Postnord samt gör reklamation på paketet samtidigt som jag funderar på om jag skall göra polisanmälan samt börja spärra identitet osv ifall det faktiskt handlar om bedrägeri.

Fick svar från Postnord ett par dagar senare men de kunde inte svara på vilken legitimation som använts vid utlämnadet av paketet, eller se att något telefonnummer fanns angivet för avisering.

Svaret på reklamationen var något i stil med att avsändaren är den som skall reklamera paketet och att jag behövde komma in med fullständiga avsändaruppgifter samt exakt innehållsbeskrivning för att Postnord skulle kunna gå vidare med ärendet. Inte det lättaste då jag inte hade den blekaste om vad paketet innehöll.

Funderade ganska mycket på vad detta paketmysterium kunde vara och fortsatte luska i detta själv. Av ren chansning så skickade ett sms till hyresgästen som flyttade in i lägenheten efter mig på adress 1, om hon fått ett paket med mitt namn på.

Då visade det sig att hon beställt en bok från Amazon, men aldrig fått någon avi. Hon åkte därför till utlämningsstället eftersom hon sett via spårningsfunktionen att paketet fanns där. Hon lyckades, efter lite om och men, hämta ut paketet utan avi eftersom det stod hennes namn på paketet.

Så, Postnord lyckades alltså sätta mitt namn på avin som tillhörde hennes paket.

Skrev ett argt mail till Postnord där jag uppmanade dom att se över sina rutiner för pakethantering och fick till svar att ”det är något fel i systemet som gjorde att avin skickades till dig”. Då kanske det är dags att rätta till "felen i systemet" eller?

Lång post men kanske kan vara bra att veta om någon annan skulle råka ut för liknande siutationer.

Permalänk

När inte ens Postnord kan dra in mer personal när dem VET att BF händer varje år , RIP idioter som vanligt. Varje år samma visa.

Sista gången man använder det både Komplett och Postnord vet inte vart mitt paket har tagit vägen LOL...

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av iDEOT:

Beställde en skärm från inet på BF. Skärmen befann sig i min stad måndagen, den registrerades dock aldrig på mitt utlämningsställe. Jag chansade och åkte dit och kunde hämta ut den med hjälp av kollinumret.

Förpackningen har fått sig ett par törnar under transporten, t om kassörskan suckar och säger "du felanmäler fraktskador till postnord direkt".

När jag kommer hem och plockar upp skärmen kan jag snabbt konstatera att skärmen är helt förstörd, ingen bild visas utan istället så får man se ett par färgglada linjer över skärmen.

Ringer inet som ber mig felanmäla på postnords hemsida. Det måste ske inom 24 timmar då det rör sig om en fraktskada. På postnords reklamationssida så petar jag in kollinumret, jag får då ett meddelande om att jag inte kan reklamera leveransen förrän efter 6 dagar efter att den skickats.

Anledningen till att jag får detta problemet är att postnord misslyckats med att registrera försändelsen som uthämtad i sitt system. Jag ringde deras kundtjänst och det enda dom kunde göra var att ringa mitt postombud att be dem att registrera att den lämnats ut.

Jag tror inte att jag kan vänta mig att få en fungerande skärm innan jul dessvärre

Det går att ringa till posten och göra en reklamation. Strunta i de 6 dagar en italienare som hade köpt en sak av mig ville göra en reklamation han fick samma svar, men jag ringde till postnord så de tog det där istället.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Xeno88:

Har ett paket från Frankrike som anlände till Sverige förra tisdagen. Tog ca 2 dagar att sig till Västerås (destinationen är Norrköping). Det har nu stått stilla i en vecka. Paketet skickades med Chronopost som är en del av DPD som har ett samarbete med PostNord. Paketet går ej att hitta i PostNords system. Kan det vara så att PostNord tagit emot paketet fast inte har scannat in det? Det har ju gått en vecka.

Går det via DPD så har de en egen sida att spåra på DPD paket går ut som företagspaket. Här är det ett lotteri de kör inte ut paket till privatpersoner. Men jag har fått ett flertal paket från DPD från postnord de ringer oftast upp mig så hämtar jag ut det.

I värsta fall får du ringa/kontakta de som skickade och så får de beställa en ny utkörning som postnord endast hävdar att företag har rätt till.
Antar att du kan får det uthämtat på ditt service ombud det tar oftast en extra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Beställde en skärm från inet på BF. Skärmen befann sig i min stad måndagen, den registrerades dock aldrig på mitt utlämningsställe. Jag chansade och åkte dit och kunde hämta ut den med hjälp av kollinumret.

Förpackningen har fått sig ett par törnar under transporten, t om kassörskan suckar och säger "du felanmäler fraktskador till postnord direkt".

När jag kommer hem och plockar upp skärmen kan jag snabbt konstatera att skärmen är helt förstörd, ingen bild visas utan istället så får man se ett par färgglada linjer över skärmen.

Ringer inet som ber mig felanmäla på postnords hemsida. Det måste ske inom 24 timmar då det rör sig om en fraktskada. På postnords reklamationssida så petar jag in kollinumret, jag får då ett meddelande om att jag inte kan reklamera leveransen förrän efter 6 dagar efter att den skickats.

Anledningen till att jag får detta problemet är att postnord misslyckats med att registrera försändelsen som uthämtad i sitt system. Jag ringde deras kundtjänst och det enda dom kunde göra var att ringa mitt postombud att be dem att registrera att den lämnats ut.

Jag tror inte att jag kan vänta mig att få en fungerande skärm innan jul dessvärre

Nu vet jag inte hur paketet såg ut, men ser det väldigt skadat ut så bör du inte ta emot det alls utan be personalen skicka tillbaka paketet och därefter göra en reklamation till den som skickat paketet, i detta fall Inet, alternativt så inspekterar du innehållet på plats tillsammans med personal vid utlämningen och därefter skicka tillbaka om sakerna ser skadade ut.

Sen är det ju konstigt att Inet ber dig att göra reklamationen mot PostNord, det är Inet som är deras kund, inte du.

Nu hittar jag inget liknande på just inet.se men de flesta onlinebutiker har något i stil med detta:

Citat:

Vad gör jag om mitt paket är fraktskadat?
Om du ser att paketet är skadat hos ditt fraktombud så rekommenderar vi att du öppnar det tillsammans med personalen för att kontrollera att inte innehållet är skadat. Ibland kan paketen se lite tilltygade ut, men oftast är innehållet oskadat. Om innehållet är skadat så be ombudet att returnera paketet till oss. Vi tar hand om reklamationen hos fraktombudet och skickar ut en ny vara till dig. Kom ihåg att alltid kontakta oss direkt så att vi kan lösa ärendet så snabbt som möjligt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

I huset jag bor i händer det ibland att grannarna får min post och att jag får grannens. Hur går det ens till när de förväxlar kunders post? Är det brevbärarens fel eller sorteringsfel på terminalen? Skulle det hjälpa att ange lägenhetsnummer när man beställer saker? Vad brukar brevbärarna gå på när de delar ut posten? Lägenhetsnummer eller namn?

Antar att du har fullt namn, adress och gatunummer på lådan? Kör förbi några hundra lådor om dagen som inte är ordentligt märkta vilket gör att man får chansa eller skicka tillbaka.

Vi får då inte ens kolla på lägenhetsnummer eftersom det ofta är "fel".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

När inte ens Postnord kan dra in mer personal när dem VET att BF händer varje år , RIP idioter som vanligt. Varje år samma visa.

Sista gången man använder det både Komplett och Postnord vet inte vart mitt paket har tagit vägen LOL...

Inte är det deras fel att e-handlarna tog fel på diagnosen för årest BF hysterin. 50% mera paket än förra året kommer ta tid att hantera. Viktigast att det kommer fram helt oskadad än skynda på och få det krossat.
https://www.facebook.com/postnordsverige/posts/1996475367271231:0

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Inte är det deras fel att e-handlarna tog fel på diagnosen för årest BF hysterin. 50% mera paket än förra året kommer ta tid att hantera. Viktigast att det kommer fram helt oskadad än skynda på och få det krossat.
https://www.facebook.com/postnordsverige/posts/1996475367271231:0

Så e-handlarna blev förbluffade över deras "rea" gick hem? Hur som bör ju E-handlarna ha koll på hur mycket varor dom har i lager/tänkt sälja för "rabatterat pris". Sen är troligen julhandeln ovanpå det (när folk ändå shoppade så passa troligen många på att handla julklappar samtidigt, inte bara rea varor), ser jag som troligare orsak till kaoset (inte bara BF).

Jag hade bara för mig vi kört black freday 1 gång tidigare (men det kanske är 3dje gången nu).

Lustig händelse tal om allt, en sur gubbe hade fått hem brevavi och skulle minsann hämna ut sitt paket (fick gå utan, hade ju 9 burar att sortera), sa till alla i kön att vi troligen inte får ut några paket

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så e-handlarna blev förbluffade över deras "rea" gick hem? Hur som bör ju E-handlarna ha koll på hur mycket varor dom har i lager/tänkt sälja för "rabatterat pris". Sen är troligen julhandeln ovanpå det (när folk ändå shoppade så passa troligen många på att handla julklappar samtidigt, inte bara rea varor), ser jag som troligare orsak till kaoset (inte bara BF).

Jag hade bara för mig vi kört black freday 1 gång tidigare (men det kanske är 3dje gången nu).

Lustig händelse tal om allt, en sur gubbe hade fått hem brevavi och skulle minsann hämna ut sitt paket (fick gå utan, hade ju 9 burar att sortera), sa till alla i kön att vi troligen inte får ut några paket

e-handlarna gjorde en bedömning hur mycket beställningar det kommer att bli. Med den prognosen samarbetar dom med PostNord för kunna leverera paketen. PostNord kan väl inte rå över att dom har fått en felaktig prognos av e-handlarna? Inte för att PostNord inte tagit in extra personal, extra utkörningar, för det har dom gjort, men om dom fått en felaktigt prognos av e-handlarna och det är inget dom kan rå över. Även elg utökade server kapaciteten med 3 gånger i år och alla vet hur det gick i BF.

Att skylla allt på PostNord under en sån hektisk vecka som BF vecka är inte direkt rättvist mot dom.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

e-handlarna gjorde en bedömning hur mycket beställningar det kommer att bli. Med den prognosen samarbetar dom med PostNord för kunna leverera paketen. PostNord kan väl inte rå över att dom har fått en felaktig prognos av e-handlarna? Inte för att PostNord inte tagit in extra personal, extra utkörningar, för det har dom gjort, men om dom fått en felaktigt prognos av e-handlarna och det är inget dom kan rå över. Även elg utökade server kapaciteten med 3 gånger i år och alla vet hur det gick i BF.

Att skylla allt på PostNord under en sån hektisk vecka som BF vecka är inte direkt rättvist mot dom.

Pekar inte finger åt posten i första hand, men komiskt ändå. Vist man kan ju inte förespå exakt hur mycket det kommer bli (men E-handlarna borde ha koll på hur mycket rea varor som dom tänkt sälja och lägg ihop med med vanliga julhandeln + vi e-handlar mer för varje år).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så e-handlarna blev förbluffade över deras "rea" gick hem?

Skulle jag också blivit..

Hittade inget intressant på hela helgen, så nu vet jag inte vad jag ska göra med pengarna..
Skämt åt sido, men för mig var rean helt ointressant. Grejerna jag var intresserad av var knappt nersatta någonting eller inte ens med på rean.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

postnord

mitt paket har ståt helt stilla sen söndags kväll kul,2017-11-26 22:44
PostNord har hämtat försändelsen och den är på väg.

Visa signatur

CPU-Intel 12600K.MB-MSI z690 pro.GPU-ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC strix.MEM-Coriar 32GB DDR4 3200Mhz.
Samsung Galaxy S22 Ultra.

Permalänk

Min TV kom motförmodan fram igår till PostNord i Eskilstuna, valde att hämta den i stället för att vänta på hemleveransen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Post som uteblir, grannarnas post i min låda, min post i grannars lådor. Ofta inte ens samma gata.

Väntar bil-specifik elektronik från Aliexpress/kina.
Skickades från Kina 2017-11-14
Ankom Sverige 2017-11-16
Får se om jag får den försändelsen 2017.

Mycket som försvinner på lokala terminalen/mellan terminal och min brevlåda.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag beställde 2 olika artiklar från 2 olika företag sent på fredagkvällen. Redan på måndagen fick jag meddelande om att båda paketen var framme! Sjukt överraskad! Dessvärre var den ena artikeln ett plagg så returnerade den, så fick beställa en ny, vilket jag gjorde igår fm. Denna ska redan vara framme så för mig har PostNord briljerat

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Helt galet att dagen efter jag sagt att jag aldrig haft problem så får jag det...

Jag skulle hämta ut min HTC Vive+Audio strap. Jag ser hur mitt ena paket, Audio strapen, ligger FRAMME PÅ BUTIKSGOLVET BLAND KUNDER, och det andra paketet, själva HTC Viven är inte registrerar på någon hylla. Jag och en av de som arbetar där letar i 10-20 minuter, utan att hittar något paket från Inet till mig. Inets paket ser ju ofta liknande ut med brun kartong och plastremmar.

Jag är rädd att det paketet jag lyckades hämta ut inte heller hade någon hylla och att mitt andra paket låg brevid detta och blev stulet, mitt i butiken.

För båda paketen var ankomstregistrerade, och jag fick notis i appen om att jag kunde hämta båda paketen.

Om mitt paket nu är stulet, hur lång tid tror ni det tar innan jag får ersättning. Och om jag får ersättning så finns ju inte längre Black Friday erbjudandet med Doom och Fallout 4 kvar, så vad för ersättning får jag?

Minst sagt ganska irriterad eftersom att jag inte har bil och kanske måste tillbaka dit med tid jag knappt har...

Permalänk
Medlem

@Ziddie Paketet är nog inte stulen, utan ligger bland alla paket som ombudet inte lyckas hitta. Just nu är det kaos hos många ombud. Du få kontakta ombudet ha koll när dom hittar ditt paket och kontakta dig. Eftersom du fick notis att dom anlänt till ditt ombud så finns säkert paketet liggande där någonstans.
http://www.ehandel.se/Ombuden-efter-Black-Friday-Aldrig-sett-...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

@Ziddie Paketet är nog inte stulen, utan ligger bland alla paket som ombudet inte lyckas hitta. Just nu är det kaos hos många ombud. Du få kontakta ombudet ha koll när dom hittar ditt paket och kontakta dig. Eftersom du fick notis att dom anlänt till ditt ombud så finns säkert paketet liggande där någonstans.
http://www.ehandel.se/Ombuden-efter-Black-Friday-Aldrig-sett-...

Jag förstår att det var/är grymt högt tryck efter en shopping-högtid som BF men det är ändå oacceptabelt att potentiellt mycket dyra paket ligger på butiksgolvet där kunder kan stjäla vad de önskar.
Och om de har för mycket att göra för att ge mitt paket en hyllplats så kan de inte lura ner mig till butiken utan att jag får mitt paket bara för att "alla paket måste packas upp innan kl XX"-regeln som Postnord har.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Som exempel så köpte jag en dammsugare på Black Friday som fanns att hämta ut redan i Tisdags.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Ja, just nu lär det bli lite strul hos alla. Min Black Friday-produkt har inte ens orderbehandlats än! Sparade 1200 spänn då... men fasen vet om det var värt det, hade kunnat haft skiten hemma förra onsdan

Postnord: På 10 år har jag haft 2 paket som åkt lite turer och blivit försvunna och hittade igen. I det ena fallet får jag skylla på avsändaren. Inte nog med tejp och packmaterial, så det var tydligt att originalboxen inuti hade åkt ut på nåt blött och smutsigt betonggolv. Dock hade produkten klarat sig.

I bägge fallen var det stora paket, som 1 x 0,5 x 0,3 m. Just såna beställer jag nu till jobbet, p.g.a...

2 brister hos Postnord:

  1. "Sökt" funkar inte. Allmänt så funkar det inte att åka hem till folk på dan och ringa på, för de jobbar liksom. Om man kan begära leverans till utlämningsställe så gör det, i mitt fall åkte paketet 2 extraturer mellan olika städer så att de sista 2 milen tog 56 timmar = 3 dygn extra...

  2. Tullfördröjning. Därför beställer jag amerikanska och kinesiska grejer från tyska och engelska sajter som har dem i lager. Kolla Artikelstandort resp. Item Location.

Annars är det klart värt att köpa från Kina! ...Fast det är svårt att skylla något svenskt bolag för någon kännbar fördröjning av nåt som ska åka båt en halv jordglob... man kan ofta filtrera samma vara på DHL eller välja leveranssätt, står det 2-4 veckor så åker det inte båt iaf.

Be isf avsändare att värdedeklarera. Ebay har även tjänsten att hantera tullen åt dig så att det inte fördröjs (det står i annonsen isf, det är inte ett tillval).

Det är de tips jag har ha de gött

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag jobbade periodvis med pakututlämning under två och ett halvt år, kanske totalt 6 månaders arbete, ~250 paket om dagen. Det var kanske ett eller två paket i månaden som var synligt skadade. Jag har själv beställt massor av elektronik, och aldrig någonsin haft problem med frakten eller fraktskador.

Jag tror att det blivit lite av en sport att "gnälla" på Postnord. För de gör faktiskt ett riktigt bra jobb med 99.9% av paketen. Men allt man hör i media och i forum är den 0.01% som fick ett trasigt paket, och detta paket kommer att ersättas av Postnord.

Jag kan instämma med att jag tror detta har blivit en trend, att skälla på PostNord. Självfallet är det inte bra med förseningar och trasiga paket, men som ovan skriver så tror jag att det handlar om en mindre procent.

Skrivet av Henrik-W:

Beställde fyra däck. Fick tre av dom i fredags och brevbäraren sa att "Det sista kommer nog på måndag". Litade på det men inget däck kom på måndagen.

Gick in på Postnords trackingsida (ett kolli id per däck!) och hittade att ett däck levererats till grannstaden och låg på ett utlämningsställe (ICA).

Ringer Postnord idag om detta eftersom vinterdäcken snart måste på och jag är på DHW17 från torsdag kväll. Jodå, däcken ligger på ICA och då säger hon "Konstigt, däck får inte levereras till utlämningsställen". Då kollar hon att däcket kommer gå tillbaka till terminalen i eftermiddag och finnas på terminalen imorgon (i en annan grannstad). Jag säger att jag hellre åker till ICA i grannstaden och hämtar det och hon säger "Ja, innan klockan 15 idag i så fall annars innan klockan 18 på terminalen imorgon".

Så det blir ingen lunch för mig idag, blir att ta en biltur på 5 mil tur-och-retur istället. På sommardäck.

Att det är ett kolli per däck är inget som PostNord bestämmer, det är avsändaren du får ta det med. Jag kan ge dig en professionell bedömning om varför man delar däck i olika kollin. Om man skickar 4 däck som ett kolli blir försändelsen för tung och måste ställas på pall/halvpall, detta blir i regel dyrare och mer omständligt.
Att brevbäraren väljer att köra ut med 3/4 kollin är också korrekt, hen kan inte veta om du köpt 3 eller 4 däck. Att det blir försening på ett av kollina händer, varför vet jag inte.

Som du skriver i slutet så får inte gummi blandas med livsmedel vilket betyder att dina däck inte får hamna hos ICA, hemköp eller annan livsmedelsbutik som är utlämningsställe. Att det i detta fall gjort det är fel. Inget mer att orda om där

Skrivet av Piinmu:

Inte säker på hur det fungerar med utländsk avsändare men när vi skickar paket med postnord från jobbet (flera hundratals leveranser om dagen) så händer det ofta att kund flyttat eller liknande och paketet går till fel utlämningställe.

Då har vi möjlighet att göra ett "ändrat förfogande" via posten och därigenom ändra utlämningställe. Se om din avsändare kan göra detta också?

Yes, alla avsändare kan göra "ändrat förfogande". Detta ifall man skickat försändelsen till fel/gammal adress, fel namn osv. Mottagaren kan (självfallet) inte göra detta (inte heller antytt här).

Skrivet av Bakgrund:

I huset jag bor i händer det ibland att grannarna får min post och att jag får grannens. Hur går det ens till när de förväxlar kunders post? Är det brevbärarens fel eller sorteringsfel på terminalen? Skulle det hjälpa att ange lägenhetsnummer när man beställer saker? Vad brukar brevbärarna gå på när de delar ut posten? Lägenhetsnummer eller namn?

Det kan bero på flera saker, men framförallt anser jag att felet ligger hos båda parter. Nu för tiden är det inte säkert att brevbäraren kammar (sorterar på namn, adress osv..) småbrev, c5, utan dessa sorteras direkt i maskinen. Ibland blir det fel och om inte brevbäraren lyckas se det på turen hamnar det i fel låda. Det kan vara så att man bläddrar, får med sig två brev och skickar i. Posten delas ut efter namn, adress, lägenhetsnummer. Därför är det EXTREMT viktigt att detta finns bra uppmärkt på låda, brevinkast eller fastighetsbox.

Skrivet av MultiMan:

@walkir: Senaste (och sista så länge Wish använder PostNord) brevet från Kina låg i Sverige efter ankomst till Arlanda i mer än 2,5 månad. Om det bara hade varit PostNord som fungerar dåligt kanske jag hade accepterat det, men tyvärr är det många andra saker i samhället som är katastrofalt mycket sämre än för 25 år sedan. 2,5 månad i Sverige? Är vi bananrepublik numera? De två försändelserna innan låg 2 månader. Två månader, ska man skratta eller gråta? Kineserna skickade med flygpost för att det skulle gå snabbt, men i Sverige anno 2017 så tar det flera månader att frakta ett brev drygt 60 mil till där jag bor? Tragiskt.

Håller med. Nu är det kanske i och för sig inte fraktningen av försändelsen 60mil som tar flera månader. Troligtvis har tullen en del med denna försening att göra. Jag bara gissar. Men jag kan hålla med om att det är dåligt. Max en vecka i tullen om du frågar mig.

Skrivet av BergEr:

Antar att du har fullt namn, adress och gatunummer på lådan? Kör förbi några hundra lådor om dagen som inte är ordentligt märkta vilket gör att man får chansa eller skicka tillbaka.

Vi får då inte ens kolla på lägenhetsnummer eftersom det ofta är "fel".

Varför får ni inte kolla på lägenhetsnummer? Ibland behövs det att man går efter det.

Skrivet av SirMacke:

Post som uteblir, grannarnas post i min låda, min post i grannars lådor. Ofta inte ens samma gata.

Väntar bil-specifik elektronik från Aliexpress/kina.
Skickades från Kina 2017-11-14
Ankom Sverige 2017-11-16
Får se om jag får den försändelsen 2017.

Mycket som försvinner på lokala terminalen/mellan terminal och min brevlåda.

Samma här, att försändelsen kommit till Sverige betyder inte att PostNord börjat köra på den. Den kan ligga i tullen i väntan på behandling.

Skrivet av Cenorida:

Är det bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Som exempel så köpte jag en dammsugare på Black Friday som fanns att hämta ut redan i Tisdags.

Jag har sällan haft problem med PostNord, och är väldigt nöjd över den tjänst som de utför i samhället. Dagens samhälle upplever jag som ett trendsamhälle, gällande allt. Det ska kollas skam, det ska "dabas", planking, gnälla på PostNord med flera.. Jag säger inte att PostNord är ofelaktiga, självklart inte. Men de är förbannat bra enligt min åsikt.
Om alla som haft bra egenskaper av PostNord skulle skriva det så tror jag att vi får en annan syn av företaget.
Likadant när du är vad du äter gick på tv och de vinklar allt så man ser hur mycket de äter. Gör ett program där du filmar alla steg någon tar eller liknande. Då skulle det se annorlunda ut

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Varför får ni inte kolla på lägenhetsnummer? Ibland behövs det att man går efter det.

För att Sverige inte är överens om vilket sätt man räknar på så varje hyrevärd har typ ett eget sen räknar andra på annat sätt.
Därför det är krav på att folk har fullt namn och adress på lådan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne King:

mitt paket har ståt helt stilla sen söndags kväll kul,2017-11-26 22:44
PostNord har hämtat försändelsen och den är på väg.

Samma som för mig fast jag beställde i fredags från netonnet. Jag har kontaktat Postnord, de söker fortfarande efter paketet. Än har de inte hittat det... Det är inte hos ombudet heller, kollade nu ikväll. Jag rekommenderar att du kontaktar dem om paketet inte har rört på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ett paket inlämnat i Malmö på eftermiddagen passerar Toftanäs- och Örebro-terminalerna och finns att hämta ut på en liten ort i Västmanland dagen därpå just efter lunch. Det tycker jag är tillräckligt.

Jag blir alltid misstänksam mot skribenter som säger att allt är skit. Det finns ett uttryck som säger "tomma tunnor skramlar mest".

Klagomålen har bara ökat varje år, och inte lite heller. Det skulle jag verkligen inte påstå vara tomma tunnor.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att jag kanske inte köper min kylpasta från Inet pågrund av postnord. Beställde M.2 kort i söndags och kom sen på en timme senare jädrar kylpasta skulle jag ha. Frågar Inet snällt om de kan slå ihop de två odrarna så jag slapp fraktkostnaden. Det gick inte ordna ihopslagning men de kunde bju på frakten. Nu har alla mina komponenter kommit och jag vill bygga i helgen, men kylpastan den har inte flyttat på sig sedan i måndags eftermiddag.....😠